Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / LOJİSTİK SEKTÖRÜ DEPO YATIRIMINDA ATAĞA GEÇTİ

LOJİSTİK SEKTÖRÜ DEPO YATIRIMINDA ATAĞA GEÇTİ

LOJİSTİK SEKTÖRÜ DEPO YATIRIMINDA ATAĞA GEÇTİ31.07.2012

Türkiye'nin hızla büyüyen sektörlerinden lojistik sektörü, 2012 yılında da yatırımda hız kesmedi. Lojistik şirketlerinin en çok yatırım yaptığı alan ise depo ve lojistik merkezleri oldu. Depo yatırımlarına önemli bir bütçe ayıran şirketler, 'en modern' ve 'en büyük' depo yapma yarışına girdi.

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin'e göre, sektörde depo yatırımlarının artmasının iki nedeni var. Büyük sanayi firmaları artık malalrını kendi bünyelerinde depolamak yerine lojistik firmalarının depolarını kullanmayı tercih ediyor. Bu da lojistikçilere yeni depo açma ihtiyacı doğuruyor. Depo yatırımlarındaki artışın bir diğer nedeni ise giderek önemli pazarlar haline gelen Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetlere yakınlığı nedeniyle özellikle yabancı firmalar Türkiye'de depo ve lojistik merkez kurmayı tercih ediyor.

Hızlı büyümesini sürdüren Türk lojistik sektörünün 2012 yılı yatırım projelerinde en büyük kısmı depo ve lojistik merkez yatırımları oluşturuyor. Sektörde yer alan firmalar adeta depo yatırımı yarışına girdi. Türkiye’de depo ve aktarma merkezi kuran sadece Türk firmaları değil.
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin'e göre, sektörde depo yatırımlarının artmasının iki nedeni var. Büyük sanayi firmaları artık malalrını kendi bünyelerinde depolamak yerine lojistik firmalarının depolarını kullanmayı tercih ediyor. Bu da lojistikçilere yeni depo açma ihtiyacı doğuruyor. Depo yatırımlarındaki artışın bir diğer nedeni ise giderek önemli pazarlar haline gelen Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetlere yakınlığı nedeniyle özellikle yabancı firmalar Türkiye'de depo ve lojistik merkez kurmayı tercih ediyor.
 
Netlog Lojistik’ten, 5 yeni depo
Netlog Lojistik Grubu, ardı ardına açtığı büyük depolarla kapasitesini yüzde 10 artırdı.  Şirket, Hadımköy’de 11 bin metrekarelik Avrupa yakası Soğuk lojistik merkezinin yanı sıra İzmir, Erzurum, Antalya ve Ankara’da da 4 yeni depoyu faaliyete aldı.  Lojistik sektörünün önde gelen firmalarından Netlog Lojistik Grubu, depo alanında büyük yatırımlara imza atıyor. Türkiye’de soğuk zincir lojistiğinde faaliyet gösteren PolarExpress (PolarXP) için, Hadımköy-Kıraç Bölgesi’nde 11 bin metrekarelik ana deposunu hizmete açan Grup, lojistik hizmeti vermeye başladığı Şok Zincirleri için de Türkiye’nin çeşitli yerlerinde 4 yeni depoyu faaliyete soktu. 
 
İstanbul Avrupa Yakası ve Trakya Bölgesi’ne hizmet vermek amacıyla açılan Hadımköy‘deki yeni depo, soğuk, donuk ve serin alanda tutulması gereken ürünler için toplam 8 bin 115 paletlik depolama alanına sahip. Aynı zamanda Cross-Dock operasyonlarının yürütüldüğü depolarından biri konumunda olan depoda, toplam 80 personel istihdam ediliyor. Açılan yeni depoyla birlikte, PolarXP’nin toplam depo sayısı 16’ya çıkmış oldu.  2012 senesinin ilk aylarında Şok Zincir Marketleri’nin lojistik hizmetini yapmayı üstlenen Netlog,  bu operasyon için de aynı anda 4 depoyu hizmete açarak 350 kişiye ek istihdam sağladı. 1 Mart’tan bu yana Şok Mağazaları’na depolama hizmeti veren ve sevkiyat gerçekleştiren Netlog Lojistik Grubu’nun yeni depoları, İzmir, Ankara, Antalya’da konumlandırıldı.  Erzurum’daki 5 bin 800 metrekarelik depo ise Haziran ayında tam kapasite ile çalışmaya başlayacak. İzmir’deki depo 5 bin 800, Ankara’daki 4 bin 200, Antalya’daki depo ise 3 bin 600 metrekare alana sahip. Netlog Lojistik Grubu, 50’nin üstünde deposu, tabanda 360 bin metrekare depolama alanı ve  420 bin palet kapasitesi ile Türkiye’de lider konumda bulunuyor.
 
Saras Lojistik, 30 milyon euro yatıracak
 
 
2012 yılında depo yatırımlarına ağırlık veren Saras Lojistik, Tuzla Orhanlı’da inşası devam eden 27.000m²’lik deposunu gelecek ay servise alacak. Şirketin benzer bir depo yatırımı ise Hadımköy’de olacak. Avrupa standartlarında inşa edilen ve yanmazlık özelliği taşıyan Tuzla bölgesindeki depo inşaatı ile Hadımköy’de yapılması planlanan projenin toplam maliyetinin 30 milyon euro olduğu açıklandı.
 
Reysaş depolamada 1 milyon m2 hedefliyor

 
150.000 m2’si kiralık olmak üzere 500 bin metrekarelik Kapalı Depo Hacmi bulunan Raysaş’ın Erenköy ve Dilovası Kapalı Antrepo toplam hacmi ise 10 bin metrekare. Kısa vadede inşaatı devam eden depolar ile özmal depo kapasitesini 600 bin metrekareye çıkarmayı planlayan şirketin iki yıl içinde özmal depo kapasitesini 1 milyon m2’ye çıkarmayı hedefliyor. Depolama alanında iddialı bir tutum sergileyen şirket, bu yıl içerisinde ayrıca ‘kolay depo’ adını verdiği depolama sisteminin yanı sıra ‘arşiv depolama’ ve ‘soğuk hava depoculuğu’na giriş yaptı.
 
Omsan’dan 30 bin m2’lik yeni depo 150 bin metrekarelik depolama alanında yıllık 1 milyon palet ve 5 milyon koli elleçlemesi gerçekleştiren Omsan Lojistik, bu yıl içerisinde Avrupa yakasında 30 bin metrekarelik yeni bir depo açacak. Birçok sektöre depolama hizmet sunan Omsan Lojistik, 3 milyon adet stoklama yapacak yeni bir tekstil otomasyon sistemi kurmak için ise çalışmalarını sürdürüyor. Şirket, 12 adet deposunda FMCG, Otomotiv, telekomünikasyon, inşaat, petrokimya, elektronik, gıda ve tekstil sektörlerine depolama ve elleçleme hizmeti veriyor.
 
Solmaz, ‘merkez’ olarak Tuzla’yı seçti
Solmaz’ın Tuzla Orhanlı’daki yeni lojistik merkezini hizmete soktu. Toplam 9.700 metrekare kapalı alana sahip olan merkezin üst katı 3.500 metrekare, alt katı 6.200 metrekareden oluşuyor. 6.700 metrekaresinde serbest depo olarak hizmet verilen depoda, ayrıca Erenköy Gümrük İdaresi’ne bağlı olarak da antrepo hizmetleri veriliyor. Tuzla Lojistik Merkezi, Solmaz Grup’un İstanbul’daki beşinci, İstanbul Anadolu Yakası’ndaki ilk deposu olma özelliğine sahip. Solmaz İstanbul dışında İzmir, Ankara, Mersin, İskenderun ve Antalya’da da depolama hizmetleri veriyor.
 
 
CEVA Lojistik depo ve hat açacak
 
CEVA Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, 2011 yılından itibaren her yıl 50-75 bin m2 depo yatırımını hayata geçirmeyi hedeflediklerini, bu bağlamda 2012 yılında da 50 bin metrekarelik yeni bir depo yatırımı yapacaklarını ve  yeni hatlar açmaya devam edeceklerini söyledi.
 
Geçtiğimiz yıl lojistik ve altyapı yatırımlarının yanı sıra depolama alanında da büyük yatırımlar yaparak, 60 bin m2’lik bir depo inşasını başlattıklarını, ayrıca dağıtım ağının daha verimli ve yüksek performansla çalışması için Türkiye’nin dört bir yanında bulunan şubelerinde yeni bir yapılanma sürecine girdiklerini aktaran CEVA Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, "2012 yılında bu yıl başladığımız depo yatırımlarına 50 bin metrekarelik yeni bir depo yatırımımız daha olacak. Buna paralel olarak ‘Bilgi Teknolojileri’ ve ‘İnsan Kaynakları’ alanlarında da yatırımlar gerçekleştireceğiz. Ayrıca stratejik olarak da bu plan döneminde uluslararası alanda hava ve deniz taşımacılığına yoğunlaşacağız. Ortadoğu ve Orta Asya ülkeleri için yeni hatlar açmaya devam edeceğiz" dedi.  
 
Conmar 2 milyon TL’lik yatırım yapacak
 
Geçtiğimiz yıl 1,5 milyon TL’lik yatırım gerçekleştiren Conmar Lojistik, 2012 yılında da yaklaşık 2 milyon TL’lik yatırım yapmaya hazırlanıyor.  2011’de daha çok depolama alanında yatırım gerçekleştirdiklerini bunun yanı sıra yanı sıra yazılım konusunda önemli yatırımlar yaptıklarını kaydeden Conmar Lojistik Genel Müdürü Hakan Çınar, "2012’de yine de yatırımlarımızı sürdürmeyi planlıyoruz. Özellikle depolama alanında %100 lük bir büyüme hedefimiz olduğunu belirtebilirim. Yaklaşık 1,5-2 milyon TL dolaylarında bir yatırım yapabileceğimizi öngörebiliriz.
 
 
 
2012 yılı sonuna ilişkin büyüme hedefimizi % 45 olarak belirledik. Diğer bir deyişle 2011 in altında bir performans elde etmemek ve en azından aynı büyümeyi yakalayabilmek öncelikli hedefimiz” diye konuştu.
 
DSV Türkiye istihdamı % 40 artıracak
 
Ülke genelinde 9 şube ve 200 çalışanı bulunan DSV Türkiye, büyüme stratejilerine paralel olarak 2012 yılında istihdamı yüzde 40 artırmayı planlıyor. DSV Kara ve Solution Taş. A.Ş. Genel Müdürü Morten Joergensen,Türkiye’de 15 bin m2 kapalı deposu olan DSV'nin, bu rakamı bir yıl içinde 50 bin m2 çıkarmayı hedeflediklerini söyledi. Joergensen,  DSV'nin 2012 ‘de yapacağı yatırımlarla, Türkiye’de Lojistik  sektöründe, müşterilerine sunacağı çözümler ile fark yaratmayı ve buna göre konumunu almayı hedeflediğini açıkladı.
 
Havi  ciroyu yüzde 30 büyütecek
 
Gıda taşımacılığında dünyanın önde gelen şirketlerinden Havi Logistics,  büyüme planları doğrultusunda 2014 yılına kadar yaklaşık 30 milyon euroluk yatırım yapacak. Şirket bu kapsamda 2012 yılında araç yatırımının yanı sıra üç yeni dağıtım merkezi açmayı planlıyor.  Havi Lojistik Türkiye Genel Müdürü Altan sekmen, “2011 başında açıkladığımız büyüme planımız çerçevesinde yatırımlarımızın 2014 yılına kadar 30 milyon euro seviyesine ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bu yönde çalışmalarımız devam ediyor. 2012’de 2 veya 3 yeni dağıtım merkezini faaliyete geçirmek, büyüyen iş hacmimiz doğrultusunda araç yatırımı yapmak, bölge depoları açmak, depo yönetim ve nakliye yönetim sistemlerinde yatırım gerçekleştirerek operasyonel verimliliğimizi artırmak yatırım hedeflerimiz arasında” açıklamasında bulundu.  
 
Mars, yeni yatırımlarla yüzde 20 büyüme hedefliyor

Geçtiğimiz yıl 200 adet çekici satın alarak seneye hızlı bir giriş yapan Mars Lojistik, 2012 yılında da yapacağı yeni yatırımlarla yüzde 20 oranında bir büyüme öngörüyor.  Geçtiğimiz yılı 195 milyon dolarlık ciro ve % 17’lik bir büyüme ile kapattıklarını ifade eden  Mars Lojistik Pazarlama Müdürü Ali Turgal,  “2011 başında 200 adetlik çekici satın alması yaparak ciddi anlamda bir filo yatırımı yaptık. Yine aynı yıl  Mersin’de bir şube, Tuzla’da ise antrepo hizmeti de verebileceğimiz yaklaşık 9000 m² lik Erenköy Gümrüğü’ne bağlı bir lojistik merkezi açtık.

2012 yılında da yatırımlarımızı sürdüreceğiz” diye konuştu. 2012 yılında %20 büyüme hedeflediklerini vurgulayan Tulgar, konuyla ilgili şu açıklamalarda bulundu: “Karayolunda neredeyse tün Avrupa’ya gidiyoruz, ancak İsviçre’de işbirliği yaptığımız resmi bir acentemiz yoktu. Bu yıl orada bir acente ile anlaşıp Avrupa’nın en önemli destinasyonlarını tamamlamış olacağız. Yurtiçinde ise İzmir, Adana ve Bursa’da antrepo yatırımımız olacak.  İkinci yarıda ülkenin ve sektörün büyümesine göre bir değerlendirme yapıp filo yatırımı yapabiliriz. Aynı zamanda proje taşımacılığına ağırlık vereceğiz.
 
Kaynak:Perşembe Rotası