Ülkemizde kargo şirketleri, en yaygın çalışan, çok önemli bir lojistik sektörü kuruluşlarıdır. Ülkenin her tarafına, her noktadan paket ölçüsünde malzeme yollayabileceğiniz ve alabileceğiniz bir alt yapı kurulmuştur. Yurtiçi Kargo, Aras Kargo, MNG Kargo, Sürat Kargo ve Varan Kargo bu kuruluşların en büyük ölçekli çalışanlarıdır.
Rekabetin çok yoğun olduğu ve hizmetin doğrudan son kullanıcıyı etkilediği bu iş kolunda hizmet kalitesinin önemi çok büyüktür. Kargo şirketleri son 5 yıllık süreç içinde acentelerini yenilemişler, yazılımlarını geliştirmişler, taşıma hızını arttırmışlar, izlenebilirliği de kapsayan yazılım yatırımını da yapmışlardır. Kargo sektöründe geçmişte fiyata dayalı rekabet tüm şirketleri zor durumda bırakmış ve kar marjları düşmüş, hizmet kaliteleri azalmıştır. Son beş yıldır sektör fiyata dayalı teklif verme yerine, hizmet kalitesini, çeşitliliğini ve farklılaşmayı öne çıkaran bir yapılanma içine girmiştir. Bu sayede farklı hizmetlerin maliyetler içinde yok olması ve fiyata dayalı değil servis kalitesine bağlı fiyatlandırma ile karlı bir sektör haline gelmiştir.
Lojistik hizmetlerin de son kullanıcıya teslimi adımında devreye giren şirketler ölçeklerini büyütüp verimliliklerini arttırmış ve sürdürülebilir büyüme temposunu yakalamıştır. Büyük şirketlerin hepsinde lojistik yapılanma mevcut olup hizmet birleştirilmesi sağlanmıştır.
İnternet üzerinden yapılan satışların artması da kargo şirketlerini büyütmüştür. Zira depolama yapan lojistik şirketlerinin kargo şirketleri kadar uygun koşullarla malzeme yollaması imkansız hale gelmiştir. Yaklaşık tüm lojistik şirketler kargo kanalını kullanmaktadır.
Hizmet sektörlerinde olduğu gibi kargo şirketlerinde de müşteri memnuniyeti yaratacak, yaptığı işin eğitimini almış, güler yüzlü işini seven eleman ihtiyacı had safhadadır. Kargo şirketlerinde eleman sirkülasyonu çok yüksektir. Çalışma koşulları ağırdır Günde 24 saat yedi gün çalışılan bir iş koludur. Her ne kadar duvardaki tabelalarında iş saatleri 08.30 – 18.00 olarak belirtilmiş bile olsa, çoğunlukla işten çıkış zamanı akşam 20.00 civarında olmaktadır.
Cumartesi günleri de geç saatlere kadar çalışılmaktadır. Acentelerde ve aktarma merkezlerinde çalışma koşulları ağırdır. Yük taşınır, hata yapılmamalıdır. Zarflar, paketler kısmen yerlerde, kısmen yetersiz raflarda tutulmakta ve bazı işletmelerde adım atacak yer kalmamaktadır.
Bu tip işletmelerde kargo işletmesi eğitimi alan eleman çalıştırılması gerekmektedir. Kurumsal eğitimlerin bu iş için yeterli olmayacağı kesindir. Sürecin tamamını bilmeyen bir eleman sadece kendi yaptığı iş ile ilgili eğitim alabilir, ancak bunlar yetersiz kalmaktadır.
Birkaç kargo acentesinde meslek liselerde lojistik eğitimi almış elemanlarla karşılaşıyorum ve çalışmalarını beğeniyorum. Bu kanalın geliştirilmesinin gerekliliğine inanıyorum. Bunun sağlanması da ancak Türkiye’de faaliyet gösteren onlarca meslek lisesinde veya iki yıllık meslek yüksek okullarında kargo işletmesi dersi verilmesidir. Bu eğitim için Türkiye Kargo İşletmecileri Derneğinden Türkiye Karid derneğinden bir müfredat ve ders kitabı hazırlığı için çalışmalarını bekliyorum. Birçok kargo şirketinde bu çalışmanın yapıldığını ve iş başı eğitimlerinde kullanılmak üzere kitapların hazırlandığını biliyorum. Yapılacak olan şey bu kitapların birleştirilmesi olacaktır. Milli eğitim tarafından da bu çalışmanın kısa zamanda onaylanmasını mümkün görüyorum. Bunun dışında okullarımızın olduğu semt veya bölgelerde bölge müdürlerinin öncelikle haftada birkaç saat öğretim görevlisi olarak ders vermelerini hiç olmazsa yılda 4-5 kere öğrencilere seminer vermelerini öneriyorum.
Gençlerimiz hayatta atacakları adımları bilerek atmalılar, sektörümüz de işe aldığı elemanın bir eğitimi olmasından ve işe kolay adapte olacağından emin olmalılar.
Atilla Yıldıztekin/Perşembe Rotası