Bu bölgede yapılan toplam yükleme ve boşaltma 37 milyon 907 bin 516 tonu bulmaktadır. Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Sanayi Bölgesi'nde ise, 2011 yılı itibariyle ortalama 330 gemi ile 650 bin LDT geri dönüşüm sağlandığı kayıtlarda gözükmektedir.
Merhaba, Bu sayımızda siz değerli okuyucularımıza Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi'nin faaliyet alanına giren Ege Bölgesi limanlarının durumları hakkında bilgi aktarmak istiyorum.
Ayvalık Limanı'nın, karşı ada Midilli ile bağlantılı gemi trafiği yıl içinde büyük bir yoğunlukla sürdürülmüştür. Bu iki yer arasında 2011 yılında ortalama 52 bin yolcu ve bin 500 araç taşınmış, bu taşıma faaliyeti 2 Türk ve 1 Yunan bayraklı gemiyle yapılmıştır.
15 Mayıs 2011'de mendirek ihalesi yapılan Çandarlı Limanı ile ilgili bölgede yapılması düşünülen sivil tersane yerinin ön projeden çıkartıldığı bilinmektedir. Ancak, bu konudaki çalışmalar da sürdürülmektedir. Çandarlı Kuzey Ege Limanı'nın fizibilite çalışmalarına göre başlangıçta 6 milyon TEU kapasiteli olacağı hesaba katılırsa, bu limanın tamamlanması bölgemiz ve ülkemiz açısından önemlidir.
Kısmen genişletilen mevcut Dikili İskelesi'nde, yükleme ve boşaltılmanın yanında zaman zaman deniz turizmi hizmeti de verilmektedir. Önceki senelerde özel sektör tarafından yapılması önerilen yeni iskele talepleri ile ilgili bir ilerleme görülmemektedir. Limandan genellikle, Midilli Adası'na ve yakın çevreye yük ve yolcu taşımacılığı yapılmaktadır. 2011 yılında 286 gemi ile 1 milyon 96 bin 250 ton yük elleçlenmiştir.
Aliağa ana limanda Tüpraş tesisleri, Aliağa Nemrut Körfezi'nde Petkim Petrokimya tesislerinin yanı sıra 8 adet iskele ( İDÇ, Batıçim, Ege Çelik, Ege Gübre, Habaş ve POAŞ) ile Nemport ve TCE EGE konteyner terminalleri ne gelen yoğun gemi trafiği nedeniyle konteyner taşımacılığının da hız kazanmakta olduğu aşağıda detaylandırılacaktır.
Bu bölgede yapılan toplam yükleme ve boşaltma 37 milyon 907 bin 516 tonu bulmaktadır. Aliağa Gemi Geri Dönüşüm Sanayi Bölgesi'nde ise, 2011 yılı itibariyle ortalama 330 gemi ile 650 bin LDT geri dönüşüm sağlandığı kayıtlarda gözükmektedir.
Bölgenin en tanınmış ve iç turizme önemli katkılarda bulunan Foça Limanı, son yıllarda komşu adalara özellikle Midilli'ye yaptığı yolcu taşımacılığı ile dikkat çekmektedir. Foça Limanı'ndan geçtiğimiz yıl Midilli'ye 2 yerli yolcu motoruyla 7 sefer yapılarak, 2 bin 200 yolcu taşınmıştır.
İzmir Körfezi'nde en önemli oluşum Alsancak Limanı'dır. 2007 yılında yapılan özelleştirme ihalesinden sonuç alınamayınca limanın Özelleştirme Yüksek Kurulunun kararı ile yolcu ve yük limanı olarak ikiye bölünerek yeniden yapılandırılması planlanmıştır. Konteyner bölümünde 2011 yılında 672 bin 486 TEU konteyner elleçlenmiş ve 2 bin 584 adet gemi gelmiştir.
Alsancak'ta 2010 yılında 727 bin 675 TEU konteyner elleçlendiğine göre 2011 yılındaki düşüşte global krizin yanı sıra Aliağa'daki yeni konteyner oluşumlarının hizmetleri de göz önünde tutulmalıdır. Nitekim, Nemrut Körfezi'nde Nemport'tan (2010 yılında 139 bin 918 TEU, 2011 yılında 256 bin 598 TEU), TCE Ege'den (2010 yılında 99.414, 2011 yılında 127.961 TEU) konteyner elleçlenmiştir. Bu şekilde İzmir Limanlarından 2010 yılında 967 bin 7 TEU, 2011 yılında ise 1 milyon 57 bin 45 TEU konteyner elleçlenmiş olmaktadır.
İzmir Alsancak Limanı'nın bu güne kadar yolcu rıhtımı olarak kullanılan batı bölümü ise yeniden projelendirilerek kruvaziyer gemilerine hizmet verecek şekilde ihalesi yapılacaktır. Heyecanla beklenmektedir.
İç Limandaki Pasaport Mendireği'nin, 17 Ocak 2012 de yapılan ihalesi sonuçlanmış ve İzmir Ticaret Odası'nın ihaleyi kazandığı duyurulmuştur. Projeye göre yalnız dalgakıran değil Pasaport Limanı'nın tamamını kapsayacak şekilde çalışmaya başlanması olumlu karşılanmıştır.
2003 yılında özelleştirildikten sonra Ulusoy A.Ş. tarafından işletilen Çeşme Limanı'ndan; 2011 yılında Çeşme-Sakız Adası arasında motorlarla bin 156 sefer ile 139 bin 956 yolcu taşınmıştır.
Limandan ayrıca 2011 yılında Çeşme-Trieste arasında taşınan ihraç yüklü araç sayısı; 21 bin 483, Trieste-Çeşme arasında taşınan ithal yüklü araç sayısı; 17 bin 210 olmak üzere toplam 38 bin 693 araç taşınmıştır.
Çeşme Limanına yapıldığı gözlenen ek yatırımların yanı sıra Ulusoy Denizcilik Meslek Lisesi'nin mevcudiyeti denizcilik eğitimine verilen güzel bir örnektir. Diğer taraftan Temmuz 2010 da hizmete giren IC Çeşme Marina'da 400 yat kapasite ile yörede önemli bir işlev sürdürmektedir.
TDİ tarafından devir alınan Kuşadası Limanı'nda mevcut iki adet yanaşma yeri ile 2011 yılında Türk bayraklı 190, yabancı bayraklı 215 gemiye hizmet verilmiştir. Ancak yanaşma yerinin sınırlı olması gemilerin programlarını kısıtlamaya ve kalış sürelerini azaltmaya sebep olmaktadır. Bu nedenle üçüncü bir iskelenin yapılması önerisinin gerçekleştirilme aşamasına geldiği öğrenilmiştir.
Bir tatil ve turizm yöresi olan Didim'de önceki sene yaptırılarak hizmete giren 580 bağlama kapasiteli D-Marin yöreye canlılık kazandırmıştır. D-Marin aynı zamanda Türkiye'deki en büyük yat bağlama kapasitesine sahiptir. Diğer taraftan, Didim'den günlük turlarla çıkan teknelerin çekek ve bakım onarımları için bir yere olan ihtiyacının karşılanması gerektiği her platformda dile getirilmektedir.
Sevgilerimle.
Geza Dologh/Transport