Avrupa ülkelerine yapılan ticarette önemli bir stratejik konuma sahip olan Trakya Bölgesi'nin lojistik alanında sahip olduğu potansiyelin doğru şekilde değerlendirilmesi için Trakya Kalkınma Ajansı tarafından "Lojistik Master Plan" çalışması başlatıldı. Trakya Bölgesi'nin lojistik alanında sahip olduğu potansiyelin değerlendirilmesi konusunda Trakya Kalkınma Ajansı bir çalışma başlattı. Ajans, Trakya Lojistik Master Planı ile bu potansiyelin doğru şekilde kullanılması ve Trakya'nın lojistik sektöründe küresel bir güç haline gelmesi için Master Plan hazırlıklarını yürütüyor. Trakya Bölgesi sahip olduğu; 6 Organize Sanayi Bölgesi, 1 Serbest Bölge ve 2 bine yakın sanayi tesisi ile Türkiye'deki önemli üretim üslerinin başında geliyor. Bölge özellikle deri, ilaç, kağıt, tekstil, beyaz eşya, kauçuk ve gıda sektörleri ile ön plana çıkıyor. Bu kapsamda BSH (Bosch und Siemens Hausgeraete), Foxconn (HP), Unilever, Zentiva, Danone, Polyplex gibi birçok yabancı firma bölgeyi üretim üssü olarak seçmiş durumda. Bölgedeki mevcut bu güçlü imalat sanayi varlığı ile birlikte İstanbul gibi bir dünya metrolpolü olan kentin bölgeye olan yakınlığı ve etkileri düşünüldüğünde Trakya orta vadede Türkiye'nin önemli lojistik üslerinden biri olmaya aday. Bölgede 2 liman (Akport ve Martaş), 1 havaalanı (Çorlu) mevcut. Dünyanın en büyük gemi taşımacılığı firmalarından MSC, Tekirdağ'da 2.5 milyon TEU kapasiteli Asyaport limanının ortakları arasında yer alıyor. Trakya Bölgesi'nin lojistik sektöründeki parlak geleceğinde önemli bir yere sahip olan limanın 2013 yılında faaliyete geçmesi ile birlikte uluslararası öneme sahip bir liman haline gelmesi bekleniyor.
PROJELER TRAKYA'NIN LOJİSTİK ÜS OLMASINDA ÖNEMLİ ROL OYNAYACAK
2023 yılında 500 milyar dolar ihracat yapmayı hedefleyen Türkiye'de lojistik sektörünün önemi daha da artacak. Bu kapsamda ülke genelindeki ulaştırma politikaları Trakya Bölgesi'ndeki lojistik sektörünün gelişmesini de hızlandırıyor. Avrupa ve Ege Bölgesi arasındaki yük trafiğinin Bandırma ve Tekirdağ arasında trenferi seferleri yapılmasına yönelik BALO (Batı Anadolu Lojistik Organizasyonları) projesi yanında Anadolu ile Avrupa arasındaki yüklerin İstanbul'un yük trafiğini azaltmak üzere planlanan Derince-Tekirdağ trenferi seferleri sektörün Trakya'daki gelişimini olumlu etkileyeceği düşünülüyor. Yine "Kınalı-Çanakkale Otoyol Projesi", "Kanal İstanbul Projesi" ve "Silivri Havaalanı Projesi"nin gerçekleşmeleri ile birlikte Trakya'nın uluslararası lojistik bir üs olmasında önemli rol oynayacak projeler olarak görülüyor.
MASTER PLAN HAZIRLIKLARI SÜRDÜRÜLÜYOR
İstanbul ve Avrupa arasındaki stratejik konumu, güçlü ulaşım altyapısı ve planlanan yeni altyapı projeleri ile birlikte lojistik sektörü oyuncularının gözü Trakya Bölgesi üzerine yoğunlaşmaya başladı. Trakya Lojistik Master Plan ile lojistik sektörün bölgedeki vizyonu belirlenecek ve Trakya'yı bu vizyona götürecek strateji, hedef ve eylem planları oluşturulacak. Trakya Kalkınma Ajansı, bölgesinin lojistik alanındaki geleceğini doğru şekilde planlamak için katılımcılığı ön planda tutuyor. Bu kapsamda ilk etapta kamu, özel sektör ve sivil toplum kesimi temsilcilerinden oluşan bir Trakya Lojistik Platformu kuruldu. Kurulun üyeleri arasında Vali yardımcılarının, ticaret odası başkanlarının, liman yöneticilerinin ve özel sektör temsilcilerinin olduğu platform ilk toplantısını şubat ayı içinde gerçekleştirecek. Ajans yine Trakya Lojistik Master Plan çalışmaları kapsamında bugüne kadar farklı sektörlerin temsilcilerine 40'ın üzerinde saha ziyareti gerçekleştiriyor. Bu ziyaretlerde bölgedeki önemli firmaların, ilgili kamu kurumlarının (TCDD, gümrük müdürlüğü, havaalanı ve benzeri), limanların, ticaret ve sanayi odaları temsilcilerinin görüşleri plan hazırlıkları kapsamında değerlendirilmek üzere alınıyor.
SEKTÖRÜN SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİ DESTEKLİYOR
Son olarak Master Plan sürecinde odak grup toplantıları da düzenleyen Trakya Kalkınma Ajansı, ocak ayında İstanbul'da gerçekleştirilen toplantıda lojistik sektörünün önemli oyuncularını bir araya getirdi. Odak grup toplantısında Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD), Demiryolu Taşıyıcıları Derneği (DTD) gibi sivil toplum örgütleri, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ve karayolları temsilcileriyle birlikte sektörün önemli firmalarından Borusan, Balnak, Barsan, Horoz, Maersk, MSC, Asyaport, Solmaz Grup, Seda İnşaat-Havsa Lojistik Merkezi, Arkas, Medlog, Reibel Taşımacılık, Genel Transport, Turuncu Gümrükleme ve Latek Lojistik temsilcileri yer aldı. Saha çalışmaları dışında kalitatif (nitelik) ve kantitatif (nicelik) araştırma tekniklerinin de kullanıldığı planlama çalışmaları kapsamında bölgenin dış ticaret, karayolu yolcu ve yük trafiği, deniz taşımacılığı ve benzeri birçok veri derlenerek analiz edildi. Bu kapsamda özellikle bölgedeki yük miktarı ve bu yükün nasıl taşındığının analizine yönelik olarak bölgedeki firmalara detaylı bir anket çalışması da yapılarak stratejiler için önemli girdiler oluşturuldu.
SORULARA CEVAP ARANIYOR
Bölgede bir "Lojistik Merkez ihtiyacı var mı, varsa bu merkezin fonksiyonları neler olmalı?" sorularına da cevap aranan Master Plan çalışmasında, gerçekleşmesi muhtemel senaryolar üretilerek bölgenin bu senaryolardan nasıl etkileneceğinin projeksiyonu yapılacak. Trakya Kalkınma Ajansı'nın gerçekleştirmiş olduğu Trakya Lojistik Master Plan çalışması; bölgenin lojistik alanındaki ihtiyaçlarının ve beklentilerinin analiz edildiği, gelecek senaryolarının ortaya konduğu, lojistik alanında bölgenin vizyonunun belirlendiği kapsamlı ve katılımcı bir perspektifte hazırlanmış örnek bir çalışma olarak, diğer bölgelerin lojistik alanındaki çalışmaları içinde bir rehber niteliğinde olabilecek.
Kaynak: Transport