BALO Projesi ile Batı ve Orta Anadolu'daki yük toplama merkezlerinde toplanan yüklerin blok trenlerle öncelikle Bandırma Limanı'na, oradan da Tekirdağ Limanı'na ulaşması ve sonra Avrupa'ya gönderilmesi planlanıyor.
Türkiye'de lojistiğin geliştirilmesi için birçok proje üretiliyor. Lojistik üs olmak isteyen Türkiye'de üretilen projelerden biri de Batı Anadolu Lojistik Organizasyonları (BALO) Projesi. BALO Projesi'nin amacının çeşitli taşıma modellerinin yüklerini bu projeye kaydırmak olmadığı Türkiye'nin ihracatının 500 milyar dolara çıkarmanın ortak hedef olması gerçeğinden hareketle lojistik sektöründe alternatif projeler üretmek ve Türkiye ihracat pazarının büyümesi için yeni ve avantajlı taşıma kanallarının ihracatçı ve sanayiciye kazandırmak olduğu belirtiliyor. Konuyla ilgili Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin, dergimiz Transport'a BALO'yu anlattı: "Ülkemizin 2023 dış ticaret hedefleri göz önüne alındığında, mevcut taşıma şekilleriyle güzergâhlarının geliştirilmesi ve kapasitesinin artırılması zorunlulukları karşımıza çıkıyor. Bu çerçevede, mevcut geleneksel taşıma güzergâhlarına eklenecek yeni lojistik ve taşıma seçenekleri, hedeflenen dış ticaret kapasitelerine ulaşılmasında kilit bir rol oynayacak.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde gerçekleştirilecek BALO Projesi'yle Batı ve Orta Anadolu'daki yüklerin, intermodal taşımacılık çerçevesinde Avrupa'ya ulaştırılması, bu anlamda dış ticaret kapasitemizi artırabilmek açısından oldukça önemli girişim oldu.
Proje kapsamında, Batı ve Orta Anadolu'daki yük toplama merkezlerinden (İzmir, Manisa, Denizli, Bursa, Kütahya, Eskişehir, Ankara, Konya, Kayseri) toplanan yüklerin blok trenlerle öncelikle Bandırma Limanı'na, buradan da Tekirdağ Limanı'na ulaşması planlanıyor. Tekirdağ-Muratlı arasında yeni yapılan bağlantı yolu ile uluslararası demiryolu şebekesine bağlanan blok trenlerin Kapıkule sınır kapısından çıkış yaparak Viyana, Nürnberg, Stuttgart, Köln ve Lyon'daki lojistik köylere ulaşması hedefleniyor.
BALO Projesi'nin özellikle Avrupa'ya yönelik dış ticaretimizin gelişmesinde etkin bir lojistik seçenek olacağı kesin. Proje ile Batı Anadolu'daki lojistik gücümüzün doğru ve etkin yönlendirilmesi mümkün kılınacak. Böylece özellikle Marmara Bölgesi'nde yoğunlaşan lojistik faaliyet ve etkinliğimizin diğer bölgelerde de hissedilmesi söz konusu olacak. Proje faaliyete geçtikten sonra Avrupa'da daha fazla noktaya ulaşılmasıyla bu etkinliğimiz daha da artacak.
UTİKAD PROJEYE ORTAK
Tüm taşıma modlarında faaliyet gösteren, uluslararası taşımacılık ve lojistik hizmet üreten yaklaşık 350 firmayı çatısı altında toplayan UTİKAD, ülkemizin lojistik yapılanmasının uluslararası standartlarda gerçekleştirilebilmesi için her platformda üzerine düşen görevleri yerine getiriyor. Bu bağlamda, BALO Projesi'nin ülkemizin lojistik yapılanmasında etkin ve verimli bir lojistik seçeneği olacağını değerlendiren UTİKAD, proje için kurulacak BALO Anonim Şirketi'ne 50 bin TL sermeye ile ortak olmayı kararlaştırdı. UTİKAD'ın bu girişimi, tümüyle sanayi ve ticaret odaları/ticaret borsaları/organize sanayi bölgelerinin katılımıyla şekillenen BALO Projesi'ne katılan tek sivil toplum kuruluşu olma sonucunu doğurdu. BALO Projesi'nin, Türkiye'nin özellikle Anadolu üzerinden yapılan dış ticaret hacmini önemli ölçüde artıracağına ve projenin yeni ticari noktalara ulaşabilmemizde büyük bir aracı olacağına inanıyoruz."
BALO Nasıl Çalışacak?
- Anadolu'daki yük toplama merkezlerinden Okçugöl Konsolidasyon Merkezi'ne gelecek olan 45 inç HC konteynırlar, varış bölgesine göre teşkil edilecek olan blok trenlere yüklenecek. 17 vagon ve 34 adet 45 inç HC'den oluşan blok tren Bandırma Limanı'na ulaşacak, proje kapsamında alınacak olan Tren Feribotları ile Bandırma Limanı'ndan, Tekirdağ Limanı'na ulaşacak blok trenler, Tekirdağ-Muratlı arasında TCDD tarafımdan yeni yapılan 32 kilometrelik bağlantı yolu ile uluslararası demiryolu şebekesine bağlanacak.
- Kapıkule sınır kapısından çıkış yapacak olan blok trenlerin planlanan varış noktaları Viyana, Nürnberg, Stuttgart, Köln ve Lyon'daki lojistik köyler olacak. Lojistik köylere varan yükler nihai varış noktasına iç taşıma araçları ile teslim edilecek. Proje faaliyete başladıktan sonra Avrupa'daki noktalar artırabilecek.
- Proje kapsamında Avrupa-Türkiye arasında çalışacak olan blok trenlerinin 4 numaralı mevcut demiryolu taşıma koridorundan işletilmesi planlanıyor.
- Orta Avrupa'daki lojistik köylerde toplanan yükler, yine 45 inç HC konteynırlar ile en uygun maliyet, transit süre ve çevreci taşıma modeli olan demiryolu ile Türkiye ve çevre ülkelere (Ortadoğu, BDT, vb.) sevk edilecek.
BALO Projesi Nasıl Oluştu?
- Anadolu'da faaliyet gösteren sanayiciler, ithal / ihraç yüklerini demiryolu ile Avrupa'ya taşıtmak istediğinde, mevcut TCDD şebekesinin uzun olması, İstanbul boğazından vagon geçişlerini sağlayan tren feribotların eski model, düşük kapasiteli ve yetersiz olmasından dolayı bu hattı kullanamıyor.
- Mevcut demiryolu şebekesinin efektif kullanılamaması, yeni güzergah ve çözüm ihtiyaçlarını beraberinde getirdi. Bu kapsamda geniş bir katılım ile BALO Projesi gelişti.
- BALO Projesi'ni Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve TCDD Genel Müdürlüğü destekliyor.
Kaynak:Transport