Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / HAFTADA 1 MİLYON KAMYON DENETLENECEK

HAFTADA 1 MİLYON KAMYON DENETLENECEK

HAFTADA 1 MİLYON KAMYON DENETLENECEK25.01.2012

Dünyanın en etkili yol kenar denetimlerinin Türkiye'de yapıldığını söyleyen Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın 24 Yol Kenar Denetim İstasyonu'nda haftalık 250 bin aracın denetime tabi tutulduğunu, 2012 Ocak sonu itibariyle bu istasyon sayısının 68'e çıkacağını ve haftada 1 milyon aracın denetleneceğini söyledi. Aydın "Böylece tonaj ihlali ve lisansız taşıma yapan araç sorununu kökünden bitireceğiz" dedi.

Türkiye’de yol denetimlerinin iyi yapılmadığı yönündeki genel kanaatlerin aksine Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın, dünyadaki en iyi yol kenar denetimlerinin Türkiye’de yapıldığını söyledi. “Şu anda dünyada, 192 ülkenin tamamından daha etkili bir yol kenarı denetimi gerçekleştirmekteyiz” diyen Talat Aydın “ Haftada 250 bin kamyonu yol kenarlarında durdurarak tartıyoruz. Şunu söyleyebilirim denetime başladığımız 2007 yılında denetime tabi tuttuğumuz her 3 araçtan birisi fazla tonaj kuralını ihlal ederken bugün bu oran binde 7’ye düşmüştür. Lisansız taşıma yapan araç sayısı da tonaj ihlali yapan araç sayısına eşittir. Bu sorunu Türkiye genelinde çözmek üzere, altyapı geliştirme çalışmalarımız devam etmektedir. 24 tane olan yol kenarı denetleme istasyon sayımızı Ocak 2012 sonu itibariyle 68’e çıkarıyoruz. Artık haftada 1 milyon araç denetleyeceğiz ve bu sorunu kökünden çözeceğiz” diye konuştu.


Dünyanın her yerinde karayolunun ulaştırma sektörü içerisinde en büyük paya sahip olduğunu söyleyen Talat Aydın, “Ulaştırma denilince akla 4 ulaştırma sektörü geliyor ama, bunların içerisinde pazar payı, işletmeci sayısı, istihdam kapasitesi hangi açıdan bakarsanız bakın en büyüğü karayolu sektörüdür” dedi.

Karayolunun etkinliği azalmaz

Karayolunun büyüklüğünün birçok sebebi olduğunu belirten Aydın bunu şöyle açıkladı: “Kapıdan kapıya teslimat, daha küçük sermayelerle pazara girilebilmesi, taşıma araçlarına kolayca erişim olarak bunları sıralayabiliriz. Özellikle taşıma araçları yönünden sanayinin sunduğu neredeyse sınırsız seçenekler bu sektörü kaçınılmaz olarak pazarın en büyüğü yapmaktadır. Her ne kadar ulaştırma sektöründe geleceğe dönük vizyonlarda karayolunun payının azaltılması ve türler arası dengenin kurulmasını hedeflense de bu sektörün önemi ve büyüklüğü saydığım sebeplerden dolayı azalmayacaktır.”

Karayolunun gücü artırılmalı

“Karayolunun gücünün artırılması ve rekabet gücünün yükseltilmesini hedef olarak seçmeliyiz” diyen Talat Aydın, karayolunu sadece ulusal boyutlarda değil, bölgesel ve küresel çaplarda ele alınması gerektiğini kaydetti. Deniz taşımacılığının uluslararası alanda ilk kullanılan ulaştırma şekli olduğunu onu da havayolu ve karayolunun izlediğini anlatan Aydın, demiryolunun ise en son sırada geldiğini kaydettikten sonra demiryolunun önümüzdeki 10 yıl içerisinde etkinliğinin artmasını beklemediklerini ifade etti.

Karayolunun önündeki engeller kaldırılmalı

Bugün karayolunda birçok uluslararası örgütün ve bölgesel teşkilatların temel  çalışmalarının başında taşımacılığın önündeki engellerin kaldırılması ve sektörde serbestleştirmenin sağlanması geldiğini anlatan Talat Aydın, yapılan analizlere göre ulaşım talebinin 2023 yılına kadar iki misli 2050’ye kadar da 4 misli artacağının öngörüldüğünü aktardı. “Bu nedenle artan ulaşım talebinin yeterli ölçüde karşılanabilmesi için KEİ bölgesinde atılacak adımların son derece önem arzettiğinin de altını çizmek isterim” diyen Talat Aydın “Yine karayolu taşımacılığında gerçekleştirmemiz gereken 3 hedef olduğunu düşünüyorum. Bunların birincisi artan bölgesel bağımlılıktan dolayı entegre ulaşım altyapı ağının kurulmasını ve geliştirilmesini sağlamak. İkincisi taşımacılık ve ticaretin önündeki engelleri kaldırmak, üçüncüsü ise sektörde kaliteli hizmet sunumunu gerçekleştirmektir” şeklinde konuştu.“Karayolundaki vize uygulamaları, sınır geçişlerindeki bekleme süreleri, araçların ve ürünlerin serbest dolaşımına getirilen her türlü kısıtlama, sadece ticaretin ve taşımacılığın gelişimini değil aynı zamanda toplumsal ve kültürel etkileşimi de olumsuz etkilemektedir” diyerek karayolu  taşımacılığı sektörü önündeki engellerin kaldırılması ile sadece ticaretin gelişimine katkı sağlanmayacağını aynı zamanda dünya barışına ve kültürel gelişimine de katkı verileceğini anlattı.

10 yılda 20 bin km bölünmüş yol yaptık

Talat Aydın son 9-10 yılda karayolu taşımacılığının geliştirilmesi için bir çok adım atıldığını belirterek şöyle konuştu: Ülkemizde karayolu ağımızı genel anlamda inanılmaz derecede iyileştirdik. Son 10 yılda Türkiye genelinde 6 bin 100 kilometre olan bölünmüş yolun uzunluğunu 23 bin kilometreye ulaştırmış bulunuyoruz. 2015 yılına kadar bu uzunluk 26 bin 500 kilometreye ulaşacak. 2003 yılında Türkiye’nin  81 vilayetinin sadece 6 tanesi  bölünmüş yol ile birbirine bağlı iken bugün bu sayı 77. Karadeniz’in tüm çevresinin yüzde 40’ı ülke topraklarındadır. Bunun yarısı yüksek standartlı bölünmüş yollardır. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde bu yol baştan başaKaradenizi çevrelemiş olacak.

En gelişmiş muayene sistemini kurduk

Yine iddia ile söylüyorum dünyanın en gelişmiş araç muayane sistemi kurduk. Devlet denetiminde özel sektör tarafından işletilen 193 sabit 77 seyyar istasyonla Türkiye’de mevcut 15 milyonun üzerindeki karayolu taşıtının dönemsel teknik muayenesini yapıyoruz. Bu muayenelerin gerçek zamanlı olarak takibini ve elektronik arşivini yapıyoruz.

Mesleki eğitimlerle kaliteyi artırdık

Ticari taşıt kullanıcılarına uluslararası normlara uygun mesleki eğitim şartı getirdik.  200’e yakın eğitim merkezinde eğitimler veriliyor. Merkezi bir sınav yapılıyor. Bugüne kadar 150 bine yakın kişiye eğitim verdikten sonra bu kişileri sınava aldık, bunlardan ancak yüzde 58’i başarılı olabildi. Artık öyle herhangi bir ehliyetle TIR sürücüsü olmak mümkün değil. Bu anlamda yüksek bir standart yakaladık.

Ekonomik ve teknik ömrünü tamamlamış kamyonların piyasadan gönüllülük esasına dolaylı olarak topluyoruz. Bugüne kadar 65 bin aracı piyasadan topladık ve imha ettik. 1985 yılında veya daha öncesinde üretilmiş bu araçlardan bedeli karşılığında topladık ve imha ettik.”

Kaynak: Transmedya

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr