Gündem

AVRUPA KORUMACILIK DUVARINI NEDEN YÜKSELTİYOR? AVRUPA KORUMACILIK DUVARINI NEDEN YÜKSELTİYOR?

"AB şu anki gidişini devam ettirirse bizim için uzun vadede yükselen değil önemini yavaş yavaş kaybeden bir pazar olmak eğilimi içerisinde bulunuyor" diyen Haydar Özkan, AB'nin TIR sürücülerine vize vermek istememesinin temel nedeninin, AB dışında üretilerek AB'ye giren eşyaların AB bölgesine girmesini güçleştirmek olduğunu belirtti.  Karadeniz Ekonomik İşbirliği Kara Taşıma Dernekleri Birliği (BSEC-URTA) 10'uncu yıldönümü için düzenlenen gala yemeğinde konuşan IRU Bölge ve Ortadoğu Daimi Temsilcisi ve BSEC-URTA Genel Sekreteri Haydar Özkan, Karadeniz Ekonomik İşbirliği'nin (KEİ) 1992 yılında, soğuk savaşın sona ermesinin hemen ardından ve Türkiye'nin liderliğinde hayata geçirilmiş bir uluslararası hükümetlerarası teşkilat olduğunu söyledi. Haydar Özkan, BSEC-URTA'nın ise 12 Karadeniz Ekonomik İşbirliği ülkesinde mevcut olan IRU'ya üye ulusal derneklerin yan yana gelerek 2001 yılında Türkiye'de kurdukları bir uluslararası birlik olduğunu hatırlattı. Özkan, KEİ Dışişleri Bakanları Konseyi'nin kararıyla BSE-CURTA KEİ nezdinde Sektörel Diyalog Ortağı statüsüne sahip olduğu bilgisini verdi.

BSEC-URTA'nın 10'uncu yıldönümü dolayısıyla kuruluşun faaliyetleri ve geleceğe dönük öncelikleri hakkında bilgi veren Haydar Özkan, daha sonra gündüz yapılan 'Ticaretin ve Karayolu Taşımacılığının Kolaylaştırılmasına Dair KEİ Forumu'na değindi ve forum vesilesiyle ulusal ve uluslararası uzman ve yetkililerin Karadeniz Bölgesi'nde yaşanan sorunları dikkate alarak bölgesel ticareti kolaylaştıracak ortak çözümleri değerlendirdiklerini söyledi. Özkan şunları söyledi: "KEİ'nin liderliğinde gerçekleştirilen bu foruma hem KEİ'ye bağlı kuruluşlar (KEİ Parlamenter Asamblesi, KEİ İş Konseyi, Uluslararası Karadeniz Araştırmaları Merkezi) hem de BSEC-URTA ve IRU tam destek verdi. Bu sayede KEİ, onun bağlı kuruluşları ve diğer uluslararası kuruluşlar ve karayolu taşıma derneklerinin temsilcileri yan yana gelerek, önümüzdeki 10 sene içinde bölgede ticareti ve karayolu taşımacılığını nasıl geliştiririz noktasında tartışmalar yaptık. Bu forumun ve BSEC-URTA'nın kuruluşunun 10'uncu yıldönümünün aynı tarihe denk gelmesi sayesinde BSEC-URTA'nın çalışma ve başarılarını da en iyi şekilde tanıtma imkanı bulduğumuz için ayrıca çok mutluyum."

KEİ GEÇİŞ BELGESİ'Nİ 7 ÜLKE KULLANIYOR

Avrupa'nın uzunca bir süredir küresel rekabette güç kaybettiğini ve Avrupalı politikacıların Avrupa'yı daha rekabetçi yapmak yerine popülizmi tercih ederek korumacılık duvarını yükseltmekte olduklarına dikkat çeken Haydar Özkan şunları anlattı: "Maalesef UBAK belgesi Avrupa'da ölüyor, çünkü AB, vizyonsuz politikacıları ve ekonomik gidişattan memnun olmayan Avrupa vatandaşlarının tepkisel talepleri nedeniyle Sovyetler Birliği'nin geçmişte içinde olduğu hataya düşüyor ve iç ekonomisini hayatta tutmak adına korumacılık duvarlarını yükseltiyor. Bu böyle devam ederse Avrupa'nın bundan sonraki dönemdeki sıkıntıları daha da artacaktır. İşte bu kötümser tabloyu da dikkate alarak biz KEİ Geçiş Belgesi'nin 7 ülke tarafından hayata geçirilmesi için elimizden gelen desteği verdik. 2010 yılından beri 7 ülkenin nakliyecileri her sene toplam bin 400 belge ile kendi aralarında serbestçe dolaşabiliyor."

KEİ GEÇİŞ BELGESİ YÜKSELECEK

Avrupa'da UBAK maalesef öldürülürken, Avrasya'da KEİ Belgesi yükselecek. İnanıyorum ki bu belge bir gün, KEİ'nin de sınırlarını aşıp Çin ve Hindistan ile AB'nin arasındaki tüm coğrafyayı kapsayacak. KEİ Belgesi'ni başlangıç olarak Arnavutluk, Sırbistan, Romanya, Moldova, Gürcistan, Ermenistan ve Türkiye hayata geçirdi. Henüz Rusya, Ukrayna, Bulgaristan, Yunanistan ve Azerbaycan bu projenin içinde değil ama hepsi de diledikleri veya hazır oldukları zaman bu projeye katılabilecek. Nitekim önümüzdeki sene bazı hazırlıklar ve özel çalışmalar yapacağız. Özellikle Ukrayna ve Bulgaristan'a heyetler gönderip KEİ Geçiş Belgesi sistemine neden hala üye olmadıklarını soracak ve olmalarını teşvik edeceğiz. Ben inanıyorum ki başarılı bir KEİ Geçiş Belgesi, tüm Avrasya ülkelerini içine alacaktır. Kaldı ki bu belgeler nakliyecilere kesinlikle ücretsiz olarak dağıtılmaktadır. Şu anda KEİ Geçiş Belgesi ile sadece ikili ve transit taşımalar yapılabiliyor. Bir de belge sayımız az ve tek kullanımlık. Önümüzdeki dönemde KEİ Geçiş Belgesi'ni üçüncü ülke taşımalarını da içine alacak şekilde geliştirmek ve çok kullanımlık hale getirmek istiyoruz. Böylece orta vadede elinizde bir Avrasya İpekyolu Geçiş Belgesi'ni tutuyor olacaksınız. Altını özellikle çizmek istiyorum ki elde edilen bu başarı, öncelikle KEİ'nin ama aynı zamanda ona elinden gelen desteği veren BSEC-URTA'nın ortak başarısıdır.

KEİ Bölgesi'nde karayolu taşımacılığını kolaylaştırmayı amaçlayan KEİ Belgesi'nin yanısıra başka projelerimiz de var. Örneğin, 2008 yılında KEİ Kamyon Şoförleri için Vize Prosedürlerinin Basitleştirilmesi anlaşması imzaya açıldı. Bu anlaşmayı şu ana kadar maalesef sadece 4 ülke imzaladı: Arnavutluk, Ermenistan, Sırbistan ve Türkiye. Önümüzdeki sene öncelikle Gürcistan'ı ve Ukrayna'yı ziyaret etmeyi ve bu ülkelerin yetkililerini söz konusu anlaşmayı imzalamaya davet etmek istiyoruz. Nitekim, 5'inci bir ülke daha bu anlaşmayı imzalayacak olur ise resmen yürürlüğe girmiş olacak. Bu anlaşmanın şöyle de bir anlamı var ki kamyon sürücülerine vize verilmesini kolaylaştırmayı amaçlayan bildiğimiz tek hükümetlerarası anlaşma. Bugün kamyon şoförlerinin pilotlardan ve gemi personelinden ne farkı var? IRU, bugüne kadar dünyada yaklaşık 50 milyon TIR Karnesi dağıtmış bir uluslararası kuruluştur. Bugüne kadar bir tek vaka yoktur ki herhangi bir ülke IRU'ya başvurarak şu TIR Karnesi'nin sahibi olan kişi, sürücü vizesi alıp ülkeme girdi ve sonra kamyonunu terkedip yok oldu, demiş olsun. Gürcistan ve Ukrayna'yı sürücü vizesini imzalamak için ikna etmeyi amaçlıyoruz. Şu an sürücülerini dinlediğinizde sürücü vizeleriyle ilgili Gürcistan ve Ukrayna'nın en çok şikayet eden ülkeler arasında olduğunu görürsünüz. Eğer öyle ise bu ülkeler neden KEİ Vize Anlaşması'nı imzalamıyor? Dolayısıyla biz iyi anlattığımızda bu ülkelerin yetkili makamlarını ikna edeceğimizi düşünüyoruz. Son BSEC-URTA Genel Kurulu'nda nitekim bu konuda bir karar alındı. Önümüzdeki yıl içerisinde Kiev ve Tiflis'e heyetler gönderiyoruz. Biz bu ülkelerin de katkısıyla KEİ Sürücü Vizesi Anlaşması'nı yakın gelecekte yürürlüğe sokacağımızı düşünüyoruz."

AVRUPA'NIN TIR SÜRÜCÜLERİNE VİZE VERMEK İSTEMEMESİNİN TEMEL NEDENİ

"AB şu anki gidişini devam ettirirse bizim için uzun vadede yükselen değil önemini yavaş yavaş kaybeden bir pazar olmak eğilimi içerisinde bulunuyor" diyen Özkan, AB'nin TIR sürücülerine vize vermek istememesinin temel nedeninin, AB dışında üretilerek AB'ye giren eşyaların AB bölgesine girmesini güçleştirmek olduğunu belirtti. Avrupa'nın kendisini rekabete açık hale getirme noktasında güçlü bir irade gösterip doğru politikacılarla iyi yönetilmediği sürece önümüzdeki yıllarda karayolu taşımacılarının önünde daha pek çok sorunlar çıkacağını vurgulayan Özkan, "Düşünsenize niye KEİ Geçiş Belgesi'ne ihtiyaç var? UBAK Belgesi Avrupa'dan başlayıp Asya'ya yayılsaydı ya. Dolayısıyla görülüyor ki bu anlayış maalesef Avrupa'da giderek kemikleşiyor. Bundan sonraki dönemde Avrupalılar yaşadıklarından ders çıkarıp, vizyon sahibi, özgüveni yüksek ve başarılı yöneticileri başlarına getirirlerse, kendine güvenen, rekabet gücüne güvenen bir Avrupa ortaya çıkarsa karayolu taşımacılığının sorunları da kendiliğinde aşılacaktır. Aksi halde bu kısır döngü ve bununla olan sektörel mücadele devam etmek zorunda kalacaktır" dedi.

Kaynak: Transport

Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72