Gündem

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDE 2012 YILI KÜRESEL BEKLENTİLERLOJİSTİK SEKTÖRÜNDE 2012 YILI KÜRESEL BEKLENTİLER

Biten her senenin sonunda öğrendiklerimiz bizlere gelecek dönemin işaretlerini vermektedir.. 2011 yılı da biterken, lojistik sektörünü 2012 yılında nelerin beklediği de belli olmaya başladı. Kendimizi bu beklentilere göre hazırlamak, risklere karşı tedbir almak veya oluşacak fırsatları değerlendirmek için çalışmaya başlamamız gerekiyor.

Ekonomist Krugman 2011 yıl sonunda geçen 3 yılın sonuçlarını değerlendirdiğimizde, büyümenin olduğunu ancak artışının yeterli olmadığını açıklıyor. Bazı ekonomilerde sektördeki büyümenin artış hızının yükselmesi ile sağlandığını ancak bazı ekonomilerde ise artış hızının düştüğünü belirledi.

Dünya ticaretinin 2010 yılına göre 2011 yılında artmış olması, bazı lojistik alanlarda büyüme yaşadığımızı gösteriyor bizlere. Örneğin otomotiv sektörü diğer sektörlerden daha fazla bir büyüme gösterdi. 2012 yılının otomotiv sektörü için bu kadar güzel olmayacağı ve makro ekonomik sıkıntıların sektörü olumsuz etkileyeceğini belirtmekte.

Denizcilik sektörünün 2012 yılı sorunlarından en çok etkilenecek sektör olacağı görülmekte. Bu sektörde sistemli bir yeniden yapılanma bekleniyor. Geçen iki çeyrekte dökme yük ve konteynır taşımasındaki kar marjının azalması, 2012 yılının olumsuz etkileneceğinin işaretlerini veriyor. Sektör konsolidasyonlara uğrayacak, büyük taşımacılar fiyatı belirlerken, forwarderların karları en alt seviyeye düşecek.

Hava taşımasında da bir dengeye ulaşılacağı tahmin edilmekte. Asya pasifik bölgesindeki yük hacımlarının düşeceği de beklenmekte.

Kontrat lojistik sektöründe ise, büyümenin durup bir denge havasına girilmesi ön görülmekte. Hızlı tüketim ürünlerinin üretiminde durgunluk olacağı, hem Batı pazarında hem de gelişmekte olan pazarlarda durgunluk olacağı tahmin edilmekte. Otomotiv sektörünün hala büyüyecek olmasına karşılık, bu sektöre hizmet veren lojistik şirketlerinin kar marjlarının daralacağı da beklenmektedir. Kontrat Lojistiği sektöründe birleşmeler veya satın almalar görülecektir.

Bu etkiler sadece özel sektörde değil devlet destekli şirketlerde de sorunlara yol açacaktır. Bütçe daralmaları görülecektir. Deutsche Post-DHL, DB Schenker ve Geodis büyümeyi kesecek, gider ve yatırım bütçelerini azaltacak adaylar arasındadır.

Kara taşıma sektörü de bu sorunlardan etkilenecek ancak bu tip problemleri daha önce yaşadığı için sektör üzerindeki etkisi limitli olacaktır.

Diğer bir soru da Çin’in durumu olacaktır. Dünya tedarik zincirinde çok fazla yer alan Çin, ihracatının azalması ile bocalamaya başlayacak ve büyümesini kesmek zorunda kalacaktır.
2012 yılında Dünya‘da taşıma fiyatlarının düşmesi, karların azalması ile, tüm taşıma modlarında ve depolama hizmetlerinde yeniden yapılanma çalışmaları yapılacaktır. Bu da yatırım bankaları ve yatırımcılar için sektöre girmek konusunda bir fırsat olarak görülmektedir. Şirket satın almaları, ölçek büyüterek yeniden yapılanmalar 2012’nin en popüler konuları olacaktır.

Atilla Yıldıztekin/Perşembe Rotası

Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72