Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Üye Şirketlerden / PEGASUS KARGO DİREKTÖRÜ AYDIN ALPA:TÜM DÜNYAYA BAĞLANTI SAĞLIYORUZ

PEGASUS KARGO DİREKTÖRÜ AYDIN ALPA:TÜM DÜNYAYA BAĞLANTI SAĞLIYORUZ

PEGASUS KARGO DİREKTÖRÜ AYDIN ALPA:TÜM DÜNYAYA BAĞLANTI SAĞLIYORUZ07.12.2011

Bir low-cost firması olup da tüm uçuşlarında kargo taşıyan Avrupa'da başka firmanın olmadığını söyleyen Pegasus Kargo Direktörü Aydın Alpa, günlük ortalama 144 iç hat ve 76 dış hat uçuşuyla 275 noktadan oluşan global bir ağa hizmet verdiklerini söyledi.  Dünya ticaretinin hacimsel olarak yüzde 2'sini değer bazında ise yüzde 40'ını taşıyan hava kargo sektörü yıllık 60 milyar dolarlık bir ticari değere sahip. Ancak hava kargo sektörünün 2011 performansı pek de iyi değil. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'nin (IATA) 2011'in 9 aylık verilerine göre hava taşımacılığının yıllık büyüme hacmi, yılbaşından bu yana yüzde 5.5'ten yüzde 1.4'e geriledi. 48.2 mil tonluk yük beklentisi de 46.4 mil ton oldu. Yıl içinde en kötü yarayı Asya Pasifik taşıyıcıları aldı. 2010 senesinde 8 milyar dolar olan kar eden Asya Pasifik bölgesindeki taşımacılar 2011'in 9 ayında sadece 2.5 miyar dolar kar elde edebildi. IATA, 2012 yılı için hava taşımacılığı sektöründeki karın 4.9 milyar dolara gerileyeceğini ve 632 milyon dolarlık gelirle net kar marjının yüzde 0.8 olarak gerçekleşeceğini tahmin ediyor. 2012 yılında yüzde 4.2 büyümesi tahmin edilen hava kargo piyasasının 2011 yılına oranla üç kat (yüzde 1.4) fazla büyüyecek olmasına rağmen söz konusu büyümenin verimlilik artışına yansımayacağı beklentisi söz konusu. Pazarda en kötü darbenin de ekonomik krizde olan Avrupa'da olacağı tahmin ediliyor. IATA tahminlerine göre, Avrupa genelinde sadece 300 milyon dolar kar dönüşü bekleniyor. Ancak uzun vadede bakıldığında dünya hava kargo trafiğinin gelecek 20 yıl içerisinde yıllık ortalama olarak yüzde 5.9 büyüme hızı ile 3 kat büyüyeceği öngörülüyor.

YÜK TRAFİĞİ YÜZDE 10.5 ORANINDA ARTTI

Türkiye'nin hava kargo taşımacılığı performansı ise gayet iyi. Hava kargo taşımacılığı piyasasında 19'uncu sırada yer alan Türkiye'de, taşıma modları arasında havayolunun payı hala diğer ülkelere oranla oldukça az olsa da büyüme hızının dünya genelindeki artıştan daha yüksek olduğu görülüyor. 2011 Eylül sonu verilerine göre havada gerçekleşen yük trafiği (bagaj, kargo ve posta toplamı) bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 10.5 oranında arttı. Devlet Hava Meydanları Genel Müdürlüğü (DHMİ), tarafından açıklanan verilere göre 2011 Eylül sonu itibariyle Türkiye genelinde havada gerçekleşen yük trafiği 1 milyon 717 bin 756 ton oldu. 2010 yılı aynı döneminde bu rakam 1 milyon 555 bin 841 ton olarak gerçekleşmişti. 2010 yılı 9 ayında iç hat kargo taşımalarında 423 bin 864 ton olan rakam bu yıl aynı dönemde yüzde 9.6 artarak 464 bin 707 ton olarak gerçekleşti. Bu artış iç hat taşımalarında yüzde 10,8 oldu. Geçen yıl 1 milyon 130 bin 977 tonu bulan taşıma miktarı bu yıl 1 milyon 253 bin 49 tona yükseldi.

PEGASUS KARGO'DAN 275 NOKTADAN OLUŞAN GLOBAL BİR AĞA HİZMET

Türkiye'nin hava kargo taşımacılığında en genç aktörlerinden Pegasus Kargo, Aralık 2005 tarihinde başlattığı kargo hizmetinde iç ve dış hatlarda toplam 5 milyon kilogramlık taşıma miktarına ulaştı. Günlük ortalama 144 iç hat ve 76 dış hat uçuşu yapan Pegasus Havayolları'nın Boeing 737-800 tipi uçaklarının tümünde kargo hizmeti veren Pegasus Kargo, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan Türkiye içinde ve Avrupa'nın önemli ve kargo trafiğinde söz sahibi olan bölgelerine tarifeli seferlerle kargo gönderimi gerçekleştiriyor. Air Berlin Hava Yolları'na ait Leisure Kargo'nun Türkiye'deki genel satış acenteliğini de üstlenen Pegasus Kargo, Almanya'nın önde gelen merkezlerinden Düseldorf, Frankfurt ve Münih'ten, Kuzey Kıbrıs da dahil olmak üzere 275 noktadan oluşan global bir ağa hizmet veriyor. Haziran ayında Air Arabia'nın Türkiye'deki kargo genel satış acenteliğini de üstlenen Pegasus Kargo, gönderim noktalarına Ortadoğu ve Hindistan Yarımadası'nda toplam 19 noktayı da ekleyerek hizmet ağını daha da genişletti. IATA CASS üyesi olan Pegasus Kargo'nun Sabiha Gökçen Havalimanı, Antalya ve İzmir'de ofisleri bulunuyor. Pegasus Kargo Direktörü Aydın Alpa ile Türk hava kargo sektörü ve Pegasus Kargo'ya yönelik konuştuk.

TÜRKİYE ÇOK ÖNEMLİ BİR AKTARMA NOKTASI

Türkiye hava kargo hub'ı olabilir mi?

Türkiye'nin sahip olduğu havalimanları hava kargoda bölgesel üs olmaya uygun yapısal özelliklere sahip. Konumu itibariyle de Avrupa ile Ortadoğu'nun buluşma noktası. Hava kargo için çok önemli aktarma noktası. Biz de Avrupa'dan getirdiğimiz kargoları Ortadoğu ve Asya ülkelerine taşıyoruz. Türkiye'deki uçak ve yolcu sayısındaki büyümeye baktığımızda çok önemli bir yerdeyiz. Havayolunu kullananlar pahalı ürünlerini ya da fabrikanın durma noktasına geldiği zamanlarda havayolu pahalı olsa da kullanacaktır.

Hava kargo taşımacılığında hangi unsurlar çok önemli?

Hava kargo süreci önemli bir zincir. Yük geliyor, antrepoya gidiyor antrepoda işlem gördükten sonra gümrük noktasına gidiyor, gümrük işlemlerinden sonra uçağa getiriliyor. Bu işlemler doğru olmasa uçak zamanında kalkmaz. Bizim zamanında kalkış oranlarımız oldukça iyi. Bu kadar kargo taşımasına rağmen bir low-cost firmasının bu kadar yüksek zamanında kalkış oranının olması dünyada birkaç firma dışında yok. Biz her uçtuğumuz noktada kargo taşıyoruz.

LOW-COST FİRMASI OLUP KARGO TAŞIYAN BAŞKA FİRMA YOK

Pegasus Kargo 6 yılda önemli mesafe kat etti. Bunu nasıl başardınız?

Küresel kriz süreci Pegasus için gelişmenin yaşandığı bir süreç oldu. Son 4 yılda elde ettiğimiz ciroyu sadece 2011 yılında gerçekleştirdik. 5 milyon kg'lik mal taşıdık. Biz kargo satış ekibi olarak sürekli hareketteyiz. Ücret politikamız rakiplerimize göre avantajlı. Taşıyamayacağımız kargoyu kabul etmiyoruz. Tarifeli yolcu taşımacılığı yapan bir firma olarak risk olabilecek taşımacılık yapmıyoruz. Müşterilerimizi partnerimiz olarak gördüğümüz için taşıdığımız yüklerini zamanında teslim etmezsek doğru bir çalışma gerçekleştirmemiş oluruz. Bizim kargo ciromuzu eğer her yükü taşısaydık daha farklı olabilirdi ama müşteri kaybetmektense risk olabilecek taşımaları yapmamak daha doğru. Bu geçmiş tecrübelere dayanan bir uygulama. Biz IATA kurallarına uygun taşıması yapıyoruz. Biz öncelikli olarak yolcu taşımacı firmasıyız. Bir low-cost firması olup tüm uçuşlarında kargo taşıyan Avrupa'da başka firma yok. İç hatlarda iniş-kalkışlarımız 20-30 dakika arası, dış hatlarda 40 dakika olduğu için diğer havayollarına göre çok hızlı boşaltım ve yükleme gerçekleştiriyoruz. Bizim yer hizmetleri direktörlüğümüzün bu sürece büyük desteği var. Çünkü kargo birimiyle yer hizmetleri uyumlu çalışmazsa başarı sağlanamaz. Bu bir takım başarısıdır. Burada bir aile ortamı söz konusu. Biz yer hizmetlerimizi dış kaynak kullanımı ile gerçekleştiriyoruz. Bizim ana üssümüz olan Sabiha Gökçen Havalimanı'nda Havaş, bazı noktalarda Çelebi yer hizmetleri ile birlikte çalışıyoruz.

Pegasus Kargo, taşıyacak yükü hangi kanallar aracılığıyla buluyor?

Biz IATA nakliye acenteleri vasıtasıyla kargo hizmeti verebiliyoruz. Bireysel gönderiler için daha zaman var. Satış ekiplerimiz ülkenin birçok noktasında müşterilerimizi yerinde ziyaret ediyor. IATA acentelerini hepsi Pegasus'un kargo taşımacılığı yaptığından haberdar. Leasure Kargo bizim yurtdışı genel kargo satış ajansımız. Aynı zamanda Air Berlin kuruluşu. Air Berlin de Pegasus'un hisse sahiplerinden olduğu için aile bağı var. Leasure Kargo sayesinde 275 noktaya kargo ulaştırıyoruz. Yani sadece uçtuğumuz hatlarda değil Leasure Kargo ile uçmadığımız hatlara da kargo taşıyoruz. Sadece Avrupa ya da Ortadoğu değil tüm dünyaya bağlantı sağlıyoruz. Pazar araştırmalarından aldığımız geri bildirimler gösteriyor ki biz ana rakiplerimizden daha uyguna kargo taşımacılığı gerçekleştiriyoruz. Tarifeli uçuş yaptığımız için o uçak muhakkak kalkacak ve Pegasus Kargo ayrı bir şirket olmadığı için uçağa konan her kargonun bir artısı vardır. IATA ajansları da kargo taşımalarında Pegasus'un fiyatlarını araştırmalı daha çok kazanmak istiyorlarsa.

Yurtiçi ve yurtdışı kargo taşımalarını nasıl yönetiyorsunuz?

PTT'nin kurmuş olduğu 7 havalimanındaki kargo kabul ve teslim depoları kurması THY dışındaki havayolu şirketlerinin iç hat kargo taşımasının önünü açtı. Aynı zamanda Sabiha Gökçen'den iç hat uçuşlarında kargo taşımacılığı yapıyoruz. Sabiha Gökçen yönetimi yakın bir zamanda iç hat kargo kabul ve teslim noktasını Sabiha Gökçen'in kargo binasının yakınında hazırlayacak. Bu nokta açıldığında iç hat kargo taşıma rakamları 4 kat artacak. Bu İSG'ye de artı bir kazanç sağlayacak. Sistem Lojistik, Atatürk Havalimanı'nda antrepo işleten ilk özel lojistik firması. Onların hem tecrübeleri hem işe olan yaklaşım tarzları bize çok uyuyor. 10 aydan bu yana birlikte çalışıyoruz. Yurt dışından gelen kargoları müşteriler normalde Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan alıyor. Ama istenildiği takdirde Sistem Lojistik'in araçlarıyla kargolar Atatürk Havalimanı'ndaki antrepoya götürülüyor. Avrupa'dan İSG'ye saat 18'de inen uçaklardaki kargolar gümrük işlemleri yapıldıktan sonra ertesi gün en geç 13'e kadar Atatürk Havalimanı'nda oluyor. Bizim asıl hub'ımız İSG olsa da aynı şekilde Atatürk Havalimanı'nda da gelen kargo hizmeti veriyoruz. Bu tabi ki bir maliyet getiriyor ama bizim için maliyet ikinci planda. Bizim önceliğimiz müşterilere hizmet sunmak. Bunun yanında yeni bir şey daha oldu. Atatürk Havalimanı'ndan İzmir'e gerçekleştirdiğimiz uçuşlarda yurtdışı kargoları da kabul ediyoruz. İzmir'e uçan uçağımızdaki kargoları da İzmir'den Avrupa'ya uçacak uçağımıza yükleyip yurtdışı taşımasını gerçekleştiriyoruz. Yurt dışından İzmir'e İzmir'den de Atatürk Havalimanı'na da yurt dışından gelen kargoları taşıyoruz. 

Kaynak: Transport

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr