Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / TCDD YÖNETİM KURULU BAŞKANI SÜLEYMAN KARAMAN: TÜRKİYE İNTERMODAL TAŞIMACILIKTAKİ KARTLARINI 75 MİLYAR DOLAR İÇİN AÇACAK

TCDD YÖNETİM KURULU BAŞKANI SÜLEYMAN KARAMAN: TÜRKİYE İNTERMODAL TAŞIMACILIKTAKİ KARTLARINI 75 MİLYAR DOLAR İÇİN AÇACAK

TCDD YÖNETİM KURULU BAŞKANI SÜLEYMAN KARAMAN: TÜRKİYE İNTERMODAL TAŞIMACILIKTAKİ KARTLARINI 75 MİLYAR DOLAR İÇİN AÇACAK  23.11.2011

Türkiye, Avrupa-Asya arasındaki transit ulaşım olanaklarının artırılması ve kesintisiz bir demiryolu ana koridorunun oluşturması amacıyla son yıllarda demiryolu yük taşımacılığı projelerine öncelik veriyor. Aynı zamanda bu projelerin yürütücüsü olan TCDD’nin Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Karaman, inetromadal taşımacılığın en güçlü ayaklarından demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi için önemli projelere imza attıklarını belirtiyor. Karaman, bu projeleri, blok tren işletmeciliğine geçilmesi, lojistik merkezlerin kurulması, kombine taşımacılığa uygun vagon imal edilmesi, OSB’lere demiryolu bağlantısının kurulması ve RO-LA projesi olarak sıralıyor. Türkiye’nin Pan Avrupa Ulaştırma Koridoru IV ve X, TRECECA Koridoru, Türkiye-Rusya Tren Feri Hattı (Samsun – Kavkaz Demiryolu Feri hattı) ve Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu Hattı olmak üzere intermodal taşımacılık alanında 5 ayrı koridor projesine dahil olduğunu aktaran Karaman, “Asya ile Avrupa arasında var olduğu bilinen 75 milyar dolarlık ticaret hacminden lojistik pay almak için Türkiye de çalışmalarını son hızla devam ettirmektedir. Bu bağlamda Türkiye Avrupa Birliği destekli TRECECA projesi içeresinde aktif rol oynamaktadır. Gerek limanlarda gerekse batıyı doğuya bağlayan demiryolu koridorunda iyileştirme yönünde ciddi çalışmalar yapılmaktadır. Bu proje ile Türkiye intermodal taşımacılığı geliştirecek, kıtalararası taşımacılıkta payını artıracaktır” diyor.

Demiryoluyla konteyner taşımacılığı 8 yılda 11 kat arttı

Türkiye’de Haydarpaşa, Derince, Bandırma, Alsancak, Samsun, İskenderun ve Mersin Limanları’ndan denizyolu+demiryolu, demiryolu+denizyolu ve Halkalı, Köseköy, Derince, Bozüyük, Çukurhisar, Ankara, Boğazköprü, Eskişehir, Kayseri, Başpınar, Biçerova, Mersin’de demiryolu+karayolu bağlantılı uluslararası kombine yük taşımacılığı yapıldığı bilgisini veren Karaman, “Diğer taşıma modları arasında rekabeti kaldırıp işbirliğini amaçlayan konteyner taşımacılığı gün geçtikçe artan bir hızla ulaştırma sektöründe tartışmasız ve önemli bir taşıma şekli olmaya başlamıştır. Bu kapsamda, 2003 yılında 550 bin ton/yıl olan demiryoluyla yapılan konteynır taşımacılığı 2010 yılında yaklaşık 11 kat artarak 5.8 milyon ton/yıla çıkmıştır” diye konuşuyor. Türkiye açısından diğer önemli bir projenin TIR Kasa Taşımacılık Treni Projesi olduğunu vurgulayan Karaman,  Wels (Avusturya) - Halkalı (İstanbul)   arasında ilk deneme seferinin Wels’ten (Avusturya)  9 Kasım 2009 tarihinde yapıldığını, Almanya ile yürütülen çalışmalar neticesinde Tır kasası taşımacılığının 2011 yılı sonunda Türkiye – Orta Avrupa arasında yeniden başlatılmasının planlandığını söylüyor.

19 lojistik merkezle intermodal taşımacılık süreklilik kazanacak

İntermodal taşımacılığın gerçekleştirilebilmesi için farklı taşıma modlarını bir araya getirecek kompleks tesislere ihtiyaç olduğuna dikkat çeken Karaman, bu kapsamda demiryolu ağırlıklı lojistik merkez kurma çalışmalarının tüm hızla sürdürüldüğünün bilgisini veriyor. Karaman şunları aktarıyor: “Ülkemizde Organize Sanayi Bölgesi’ne yakın ve yük potansiyeli yüksek olan İstanbul (Halkalı-Yeşilbayır), İzmit (Köseköy), Samsun (Gelemen), Eskişehir (Hasanbey), Kayseri (Boğazköprü), Balıkesir (Gökköy), Mersin (Yenice), Uşak, Erzurum (Palandöken), Konya (Kayacık), Denizli (Kaklık) ve Bilecik (Bozüyük) olmak üzere 13 noktada kurulmaya başlanan lojistik merkez sayısı, 2011 yılı yatırım programına alınan Kahramanmaraş (Türkoğlu), Mardin, Kars, Şırnak (Habur), Gaziantep (Başpınar) ve Sivas Lojistik Merkezi projeleri ile 19 ulaştırılmıştır. Samsun (Gelemen), Denizli (Kaklık), İzmit (Köseköy), Eskişehir (Hasanbey), Kayseri (Boğazköprü)  inşaat çalışmalarının 1. etabı tamamlanmış olup, Eskişehir’in (Hasanbey)  2. Etap işleri ile Erzurum (Palandöken) ve Balıkesir’in (Gökköy) 1. Etap inşaat işlerine başlanmıştır. Diğer lojistik merkezlerle ilgili çalışmalar devam etmektedir. Gaziantep lojistik merkezinde ise düzenleme çalışmaları devam etmektedir. Çalışmaları sürdürülen lojistik merkezlerin aktif hale gelmesiyle intermodal taşımacılık sürekli gelişme kaydedecektir.”

Asya-Avrupa’ya bağlayan otobanı servisi genişletilecek 

Türkiye’den batıda, Almanya, Macaristan, Avusturya, Bulgaristan, Romanya, Slovenya, Polonya ve Çek Cumhuriyeti’ne doğuda,  İran, Suriye ve Irak’a, Orta Asya’da Türkmenistan, Kazakistan ve Pakistan’a karşılıklı olarak blok trenler seferlerinin gerçekleştirildiğini aktaran Karaman, Güney Trans Asya Demiryolu Hattı’nın gelişimine önemli katkı sağlayacak olan Pakistan-İran-Türkiye Demiryolu Hattı ile Pakistan ve Hindistan’ın Avrupa, Orta Doğu, Orta Asya ve Çin’e bağlanacağını söylüyor. Doğu Avrupa’nın Karadeniz üzerinden Türkiye demiryolu bağlantısının sağlanması için Derince – Köstence arasındaki feribot taşımacılığının devam ettiğini dile getiren Karaman, bu modelle Romanya – Türkiye’nin demiryolu + denizyoluyla Karadeniz üzerinden birleştirilerek, yıllık 50 bin ton yük taşıması yapıldığını belirtiyor.   Ukrayna – Türkiye arasındaki Karadeniz koridorundan demiryolu+feribot bağlantısıyla yıllık 150 bin ton yük taşıması yapıldığını vurgulayan Karaman şunları aktarıyor: “Asya ve Avrupa arasındaki kesintisiz yük trafiğinin sağlanması amacıyla, Tekirdağ Limanı’nın Muratlı’da mevcut demiryolu ağına bağlanması için Tekirdağ-Muratlı arasında yeni demiryolu hattı açılmıştır. Manisa Organize Sanayi Bölgesi'nde (Manisa OSB) Türkiye’de ilk kez deniz otobanı servisi ile Ege Bölgesi demiryolunun İtalya’nın Trieste Limanı üzerinden Avrupa demiryolu ağına bağlantısı sağlanmıştır. Söz konusu intermodal taşımacılık projesiyle ilk etapta, konteynerler Manisa OSB’den demiryolu ile Biçerova istasyonuna, buradan da karayolu ile Aliağa Limanı’na getirilmeye,  bu limandan da Ancona ve Trieste limanlarına yüksek hızlı gemi ile taşınmaya ve Trieste Limanı’ndan Kuzey İtalya, Avusturya, Almanya’da ana terminallere blok trenlerle dağıtımı yapılmaya başlanmıştır. Söz konusu servisin kapsamı daha sonra Gebze Limanı da dahil edilerek genişletecektir.”

Kaynak: Uta Lojistik

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr