Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / SERKA: KAFKASYA VE ORTA ASYANIN YOLLARI SERHAT KAPILARINDAN GEÇİYOR

SERKA: KAFKASYA VE ORTA ASYANIN YOLLARI SERHAT KAPILARINDAN GEÇİYOR

SERKA: KAFKASYA VE ORTA ASYANIN YOLLARI SERHAT KAPILARINDAN GEÇİYOR21.11.2011

Serhat Kalkınma Ajansı (SERKA) Türkiye'nin küresel üs olmasında doğu ayağı olacak Serhat Bölgesi'ndeki 4 ülkeye açılan 7 sınır kapısında fiziki altyapı, donanım ve insan kaynakları ihtiyaçlarının giderilmesiyle hem bölgenin lojistik sektörü açısından cazip hale getirilebileceği hem de Kafkasya ve Orta Asya'ya yönelik ticarette önemli fırsatlar yakalayabileceğine dikkat çekti.

Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı koordinasyonunda faaliyet gösteren, Kars, Ağrı, Ardahan ve Iğdır illerinin kalkınmasından sorumlu olan SERKA, Serhat Bölgesi'ndeki sınır kapılarına ilişkin hazırladığı "TRA2 Bölgesi Sınır Kapıları" raporunu açıkladı. Sınır ticareti, gümrük işlemleri, ulaşım imkanları gibi birçok konuda yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerinin sıralandığı raporda, Serhat Bölgesi'nin dış ticaret ve lojistik merkezi olarak düşünülerek, buna yönelik ulusal ve bölgesel eylem planlarının uygulamaya geçirilmesi çağrısında bulunuldu.

Raporda, halihazırda var olan projeler doğrultusunda, başta demiryolu olmak üzere karayolu ve diğer temel fiziki altyapı yatırımlarının ivedilikle tamamlanmasına ihtiyaç olduğuna dikkat çekildi. Rapora göre, Serhat Bölgesi'nde 3'ü açık olmak üzere İran, Nahcivan, Ermenistan ve Gürcistan'a açılan 7 sınır kapısı bulunuyor. Ermenistan'ın Erivan ile Gümrü kentlerine açılan Alican (Iğdır) ve Doğukapı (Kars) sınır kapıları 1993 yılında kapatılırken, bölgenin İran'a açılan ikinci kapısı olan Boralan Sınır Kapısı ise İran tarafındaki güvenlik sorunları nedenleriyle kapalı durumda bulunuyor. Fiilen kapalı durumda bulunan Aktaş Sınır Kapısı'nın Gürcistan tarafında gerekli altyapının tamamlandığı bilgisi verilen raporda, Türkiye'deki modernizasyon çalışmalarının ise 2012 yılında tamamlanacağı aktarılıyor. Bölgedeki sınır kapılarının temel fiziki ve teknolojik altyapılardan yoksun olduğu ve insan kaynaklarının yetersiz kaldığı vurgulanan raporda, "Gümrük işlemlerinin gerçekleştirildiği tek iç gümrük olan Doğubayazıt Gümrüğü, fiziki altyapı eksiklikleri nedeniyle yeterli ve etkin hizmet sunamamaktadır. İlçede mevcut olan 9 A-tipi genel antrepo, yetkilendirilmiş gümrük müşavirlerinden yoksundur.

Ayrıca, bölgede analizler için tam teşekküllü bir gıda laboratuvarı bulunmamaktadır" değerlendirmesine yer verildi. Serhat Bölgesi'nin 4 ülkeye açılma avantajının yetirince değerlendirilemediğine dikkat çekilen raporda, "Bu bağlamda var olan projeler doğrultusunda, başta demiryolu olmak üzere karayolu ve diğer temel fiziki altyapı yatırımlarının ivedilikle tamamlanmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Uluslararası bağlantıları sağlayan sınır kapılarının fiziki altyapı, donanım ve insan kaynakları ihtiyaçları giderilerek bölge dış ticaret ve lojistik sektörü açısından cazip hale getirilebilir" tespitine yer verildi.

Kaynak: UTA Lojistik

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr