Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / RUSLARDAN ADLER LİMANI’NA İZİN YOK, ALTERNATİF TAMAN LİMANI

RUSLARDAN ADLER LİMANI’NA İZİN YOK, ALTERNATİF TAMAN LİMANI

RUSLARDAN ADLER LİMANI’NA İZİN YOK, ALTERNATİF TAMAN LİMANI14.11.2011

İhracatçılar Soçi Limanı’nın kapatılmasının ardından artan nakliye ve maliyet giderlerinin Adler Limanı ile çözülebileceğine inanıyor. Fakat Rusların önerisi Kavkaz Limanı.

2010 yılının Eylül ayında kapatılan Rusya’nın Sochi Limanı’nın ardından büyük sıkıntı yaşayan Türk ihracat ve lojistik şirketleri Rusya’nın güney sahillerinde yeni bir liman ve üs arayışına yönelmişlerdi. Uzun süredir bu konuda araştırma, geliştirme yapan ve Rus yetkililerle ile temas halinde olan Türk ihracatçılara Rusya tarafından hala iyi haber gelmedi. Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan’dan edinilen son bilgiye göre yaklaşık bir yıldır konuyla ilgili T.C. Ekonomi Bakanlığı’nca bir dizi temas ve incelemelerde bulunulunarak, Sochi Limanına alternatif olacak Adler Limanı tespit edilmişti ve Adler Liman İdaresi ile sözleşme yapılarak liman hizmetlerinde %30 indirim sağlanarak, limanın kullanımına ilişkin birçok husus tespit edilerek imza altına alınmıştı. Adler Liman sahası yakınında Türk ihracatçılara ve TIR araçlarına park temin yerleri sağlanmıştı. Ancak, Rus Ulaştırma Bakanlığı’nın çeşitli gerekçelerle ve özellikle ülkemize çok uzak mesafedeki Kerc Boğazı geçişlerinde bir çok olumsuzlukların yaşandığı ve Rus mercilerin ise büyük tonajlı gemilerin çalışma imkânının olmadığı Kavkas limanını çalıştırmak ve bu liman etrafında yapılan depo ve antrepoları pazarlamak amacıyla Adler (Imeretinsky) Limanına Trabzon ilinden tarifeli gemi ve Ro-Ro seferlerinin başlatılmasına izin vermediği belirtildi.

Alternatif Ulaşım Sistemleri Yetersiz

Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan’ın yaptığı açıklamaya göre, nakliye maliyetlerinin rakip ülkelere oranla çok yüksek olması, nakliye sektörüne rakip ülkeler ölçeğinde bir fiyattan akaryakıt temin edilememesi, alternatif ulaşım sistemlerinin yetersizliği, özellikle Rusya Federasyonu'na yönelik taşımalarda kapılarda yaşanan beklemeler sorunların temelini oluşturuyor.

Adler (Imeretinsky) Limanı olmazsa, tek alternatif Taman Limanı

Türk İhracat ve lojistik firmalarının nakliyat maliyetlerinin en düşük oranda tutulması ve Türkiye’den Rusya’ya yapılacak olan ihracat hacminin azalmaması için Türk ihracatçılara göre en önemli faktör sevkiyatın yapılacağı Limanın Rusya’nın güney sahillerinde olması. Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan’a göre, Türkiye’nin geçen yıla göre ihracat hacmi %12.5 artan Trabzon, %4.7 artan Rize ve %6.7 artan Artvin illerinin ihracattaki bu kararlığı sürdürebilmesi ve ihracatçıların zora girmemesi için nakliye maliyeti en düşük olan Adler Limanı olmazsa tek alternatifi Taman Limanı. Rusya Federasyonu tarafındaki üssün geçen yıla oranla ihracat hacmi toplam %10.5 artış gösteren bu dört ile yakın olması maliyet ve giderler açısından çok önemli.

“Başbakan Erdoğan, Putin veya Medvedev ile görüşürse sorun çözülebilir”

Trabzon’dan Adler (Imeretinsky) Limanına tarifeli gemi ve ro-ro seferlerinin başlatılmasına bir türlü müsade etmeyen ve çeşitli engellerle bunu öteleyen Rus tarafıyla bu problemi ancak Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın çözebileceğine inanan DKİB Yönetim Kurulu Başkanı Gürdoğan, Yaklaşık 1 yıldan itibaren temaslarımız ısrarla sürdürülmekte ve şu anda konunun Sayın başbakanımız tarafından bizatihi Sayın Medvedev veya PUTİN'e iletilmesi halinde sorunun çözüleceği inancında olduğunu söyledi. Bunun ötesinde ileriki aşamalarda Rusya Federasyonu Karadeniz Sahil Bölgesinde bir Türk lojistik merkezinin açılması hedeflenmekte olup, bu konudaki çalışmaların Ekonomi Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi ile müşterek koordinasyonda devam ettiği belirtildi.

Karadeniz’de Bir Lojistik Köyü Kurulabilir mi?

Rusya Federasyonu ve Avrupa ülkelerine yönelik yaş meyve sebze, fındık, inşaat mamulleri ve son yıllarda Çin Halk Cumhuriyeti’ne sevkiyatı büyük miktarda artan maden ve madencilik ürünleri Karadeniz Bölgesi’nin Tarihi İpekyolu güzergâhında bulunan Trabzon’un tarihin her döneminde Asya ile Avrupa ve Orta doğu arasında köprü işlevi görmüş olduğunu belirten Gürpınar, Trabzon’un transit ticarette aktarma terminali işlevi görerek denizyolu ile Trabzon iline gelen yüklerin buradan karayolu veya denizyolu ile Asya ve Orta doğu ülkelerine aktarıldığını belirtti. . Bugün de aynı işlevi Trabzon ilinin gördüğünü, günümüz teknoloji ve alt yapı imkanları ile sektörün menfaatleri doğrultusunda oluşturulması halinde ve özellikle Doğu Karadeniz Bölgesinin Asya coğrafyasına demiryolu bağlantısının sağlanmasıyla birlikte bu güzergahın transit ticarette daha çok tercih edilebilir konuma geleceğini aktardı.

Kaynak: Taşımacılar.com

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr