Eski çağ döneminin en önemli dünya medeniyetlerinden biri olan Mısır, bu yıl FIATA Dünya Kongresi’ne ev sahipliği yapıyor. Her ne kadar ülkedeki iç siyasi sorunlar kongre öncesinde çoğu katılımcının kafasında soru işareti oluşturmuş olsa da, geopolitik ve ticari açıdan önem derecesi son derece yüksek, aynı zamanda tıpkı Türkiye gibi iki kıtada toprağı bulunan ama aslında bir Kuzey Afrika ülkesi olarak değerlendirilmesi doğru olan Mısır’ın bu kongrede başarılı bir organizasyon sergileyeceğinden eminim. Ülkenin sahip olduğu tarihi yüksek değerlerin de bu başarıya katkı sağlayabileceğine inanıyorum. Bu ülkeyi hiç görmemiş olup ilgi duyacakların sayısının yüksek olabileceği kanısındayım.
Mısır, çok uzun seneler Osmanlı İmparatorluğu’nun toprakları arasındaydı. Öyle ki ülkemiz açısından ticari ve siyasi ilişkiler göz önüne alındığında Mısır’ın önemli bir konuma haiz olduğunu söyleyebiliriz.
Ben Mısır’a hem iş hem de turizm açısından birkaç sefer gittim. Özelikle Türkiye’ye ve Türk halkına duyulan sevgi ve sempatiyi ülkenin her yerinde hisetmek mümkün.
Ticari ilişkiler açısından da karşılıklı olarak her iki ülke olumlu ve iyi niyetli yaklaşımlarla hacimleri artırmayı hedefliyor. Mısır’ın bir Kuzey Afrika ülkesi şeklinde değerlendirilmesi durumunda ise ülkemiz açısından önemi bana göre kat be kat artıyor.
Önümüzdeki dönem içinde dünya ticaretinin gelişmesinde bilhassa Afrika kıtasının son derece önemli bir rol üstleneceği kesin. Zira, AB ülkelerinde ve de ABD’de ticaret hacminin daralmasıyla birlikte dünya üzerinde yaşanan ekonomik kriz bir sürü ülkeyi yeni pazar arayışlarına sevk ediyor.
Dünyanın 17. büyük ekonomisi olan ve önümüzdeki azami 15 yıl içinde dünyanın ilk 10 ekonomisinin arasına girmeyi hedefleyen ülkemiz, “Afrika” ve “Orta Asya Türk Cumhuriyetleri” fırsatlarını çok iyi değerlendirmelidir. Bu ülke ve bölgelerle tarihi bağlantılar dışında dil ve din faktörlerinin de ülkemize önemli avantajlar sağladığı kesin. Ancak tekrardan vurgulamak gerekir ki, bütün bunları doğru yerde ve doğru zamanda ve de tabii ki doğru bir şekilde uygulamak şart. Aksi takdirde ‘Atı alan Üskadar’ı geçer’ misali oturup durumu seyreder ve kendi halimize ağlarız. Örneğin komşumuz İran’ın uygulanan ambargolara rağmen Orta Asya Türk Cumhuriyetleri ile olan her türlü ticari ilişkisinin bizlerden bir adım önde olduğu kesin…
FIATA Dünya Kongresi gibi her sektör için organize edilen fuarları veya etkinlikleri, söz konusu hedefler açısından önemli bir araç olarak değerlendirmek gerekir. Bu tür kongrelerde, fuarlarda veya etkinliklerde faaliyet gösterdiğiniz sektör açısından her türlü yenilikleri takip edebilme fırsatlarını yakaladığınız gibi yeni iş ilişkileri geliştirebilir ve yepyeni piyasalar keşfedebilme olanaklarına sahip olabilirsiniz.
Lojistik sektörünü incelediğimizde Mısır’ın bilhassa diğer ‘Kuzey ve Orta Afrika’ ülkelerine ulaşım açısından imkanlarının değerlendirilebilinir olduğu kesin. Keza ilk çağlardan beri Akdeniz’in en önemli limanlarından biri olan İskenderiye’nin bir lojistik üs olma hususunda son derece önemli bazı artılara sahip olduğu biliniyor. Gelişmekte olan Mısır’ın kara, hava, deniz ve demiryolunda gecikmeli olsa dahi bazı önemli yatırımlara devam etmekte olduğunu biliyoruz. Kahire’nin yeni hava alanı, İskenderiye Limanı’ndaki genişleme ve yenileme projeleri, demiryolundaki ve karayolundaki bağlantı ile modernizasyon çalışmaları tamamlandığında ülke herhalde lojistik açıdan biz lojistik hizmet üreticilerine bir sürü imkanlar sunabilecektir. Global oyuncu olmayı hedefleyen Türk lojistik şirketlerinin Mısır’a olan ilgilerinin ise son yıllarda epey artmış olduğu kesin. İskenderiye ve Kahire’de -şimdilik az sayıda olmasına rağmen- bir kaç Türk lojistik şirketi mevcut. Önümüzdeki yıllarda bu sayının artacağını şimdiden söylemek mümkün. Her zaman ve her yerde olduğu gibi ilk gidenlerin ve ilk yerleşmiş olanların belirgin avantajları olacağı malum.
Zanediyorum ki Kahire’nin ülkemize yakınlığı sebebiyle bu seneki FIATA Dünya Kongresi’ne Türkiye’den yoğun bir katılım olabilecektir. Akabinde ise ülkede konumlanmak isteyecek olan Türk lojistik şirketlerinin sayısında bir artış bekliyorum. Tabii ki unutmamak gerekir ki tüm bahsetiklerimin gerçekleşmesi için güvenilir, sağlam ve istikrarlı bir siyasi ortam da gerekiyor.
Kongre dönüşü izlenimlerimi paylaşmak umudu ile şimdilik,
Kalın sağlıcakla…
Kaynak:UTA Lojistik