Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Üye Şirketlerden / DEMİRYOLLARININ KAPASİTESİ TALEBİ KARŞILAMAYA YETMİYOR

DEMİRYOLLARININ KAPASİTESİ TALEBİ KARŞILAMAYA YETMİYOR

DEMİRYOLLARININ KAPASİTESİ TALEBİ KARŞILAMAYA YETMİYOR12.09.2011

Türkiye'de kombine taşımacılığın öneminden bahsedildiğini ancak demiryollarının şuanki talebi karşılayacak kapasitede olmadığını söyleyen Ali Ercan Güleç, öncelikli gerçekleştirilmesi gereken yatırımlara ağırlık verilmesi gerektiğini söyledi. 

Arkas Holding bünyesinde 2003 yılından bu yana faaliyet gösteren Ar-Gü, demiryolu-karayolu kombine taşıması ile İran, Irak gibi komşu ülkelere ihracat taşımaları yaparken limanlar ile yurtiçindeki sanayi bölgeleri arasında ithalat/ihracat konteynerleri taşıması gerçekleştiren bir firma. Dökme yükleri de konteynerle taşıyan Ar-Gü, doğudaki madenlerden ihraç edilen krom ve demir cevherini limanlara, demir ve çelik hammaddelerini demir çelik fabrikalarına, limanlara gelen ithal kömürleri ise doğudaki çimento fabrikalarına ulaştırıyor. Ar-Gü'nün filosunda 76 adet H tipi 391 adet R tipi ve 43 adet L tipi 100 adet SG tipi olmak üzere toplam 620 vagon bulunuyor. Tülomsaş'a 100 adet SG tipi vagon siparişi veren Ar-Gü, ayrıca 665 adet 20 feetlik, 220 adet 30 feetlik olmak üzere toplam 885 konteynere sahip. Kendi vagon ve ekipmanlarıyla TCDD'nin istasyonlarını kullanarak Anadolu'nun birçok şehrinde demiryolu taşımaları yapan Ar-Gü, demiryolu bağlantısı olmayan limanlara ise Arkas Anadolu Lojistik şirketiyle işbirliği yaparak karayoluyla entegre taşımacılık hizmeti veriyor.

DEMİRYOLU-LİMAN BAĞLANTISI İYİ OLMALI Kİ HEDEFLERE ULAŞILSIN

Son 10 yıldaki yatırımlarla ulaşım modları arasında önemli bir noktaya gelmeye çalışan demiryollarının şu anki en önemli beklentisi yıllardır yasalaşmasını beklediği "Genel Demiryolu Çerçeve Kanunu Tasarısı" ile "TCDD Kanunu Tasarısı"nın döneminde meclis gündemine gelmesi ve yasalaşması. "2023'te 500 milyar dolarlık ihracata ulaşmayı hedefleyen Türkiye'de nasıl bir demiryolu göreceğiz?" şeklindeki sorumuza Ar-Gü Genel Müdürü Ali Ercan Güleç, devletin yapacağı yatırımlar ve atacağı yasal adımlarla durumun ne olacağının belli olacağını söyledi. 500 milyar dolarlık ihracatın şu anki ihracatın 3 misline denk geldiğini ve bu durumun çok güçlü bir demiryolu-liman bağlantısının zorunlu hale getirdiğini söyleyen Güleç, "Artık 1 doların bile çok önemli olduğu günümüz ekonomisinde demiryolu-liman bağlantısı iyi olmazsa hedeflenen rakamlara ulaşmak zor olur. Limanları sanayi bölgelerine bağlayan ciddi demiryolu yatırımları yapılmalı. Mevcut hatlarda altyapı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon yatırımları gerçekleştirilmeli. Yolcu ağırlıklı yatırımlara öncelik veriliyor. Türkiye'nin buna da ihtiyacı var ancak yük taşımacılığı konusunda da yatırımlar yapılması gerekiyor" diyor.

ÖZEL SEKTÖR LOKOMOTİF İŞLETMESİNİN ÖNÜ AÇILMALI

İhracat hedefinin yanında 2023'e gelindiğinde Türkiye'de iç tüketim rakamlarının da artacağına değinen Ali Ercan Güleç, artan iç tüketimin ciddi bir taşıma kapasitesinin olmasını gerektirdiğine dikkat çekiyor. Bu noktada özel sektörün demiryolu taşımacılığında faaliyete geçmesinin önünün açılmasının çok önemli olduğunu ifade eden Güleç, "Beklenen kanunların bir an önce yasalaşması gerekiyor. Havayolu özel sektöre açıldığında ciddi bir destek aldı ve büyük bir gelişim gösterdi. Demiryollarında özel sektörün lokomotif işletmesinin önü açılmalı. Demiryolları serbestleşmedikçe gelişmekten bahsedemezsiniz. Şu anda yapılabilecek tek yatırım vagon yatırımı. İstediğiniz kadar vagon alın çekecek lokomotif olmadıkça yerinizde durursunuz. Lokomotif sayısının arttırılması gerekiyor. Lokomotifle birlikte personel ihtiyacı var. Personel yetiştirecek kurumlara " şeklinde konuşuyor.

DEMİRYOLLARINDA YETERLİ KAPASİTE YOKKEN TRANSİT YÜKLER NASIL GEÇECEK?

Türkiye'de büyük üretim ve nakliye hareketi yapan firmaların demiryolu bağlantılarının olmamasının yaşanan diğer sıkıntılardan olduğunu dile getiren Güleç, demiryolu bağlantısı olmadığı için malların sürekli elleçlenip taşınmasını gerektiren bir durum ortaya çıktığını bunun da ek maliyet, mala zarar gelme ihtimali ve zaman kaybı anlamına geldiğini belirtiyor. Türkiye lojistik üs olacaksa güçlü demiryolu bağlantılarına ihtiyacı olduğuna da vurgu yapan Güleç, "Mesela Irak'a bir bağlantımız yok, Suriye'nin kapasitesi belli durumu belli. İran taşımalarında Van Gölü problemimiz var. Aktarmalarla yük taşımak sorunda kalıyoruz. Ayrıca Kars-Tiflis-Bakü hattı bittiğinde transit yükler de gelecek. Demiryollarında yeterli kapasite yokken bu transit yükler nasıl geçecek? Kısa vadede çeken-çekilen araç sayısının artırılması gerekiyor. Bunu ya devlet yapacak ya da özel sektöre yapması için izin vererek ortak bir çalışma yürütecek. Orta vadede de sinyalizasyon ve elektrifikasyon yatırımlarının yapılması gerek" diyerek atılması gereken adımları sıralıyor.

Kaynak: Transport

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr