Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Üye Şirketlerden / BALNAK’IN SANAYİ LOJİSTİĞİNDEKİ BAŞARISININ SIRRI ENTEGRASYON

BALNAK’IN SANAYİ LOJİSTİĞİNDEKİ BAŞARISININ SIRRI ENTEGRASYON

BALNAK’IN SANAYİ LOJİSTİĞİNDEKİ BAŞARISININ SIRRI ENTEGRASYON23.08.2011

‘One Stop Shop’ yaklaşımıyla lojistik zincirinin tüm halkalarını tek çatı altında toplayan Balnak, uzman çözümleriyle sanayicinin rekabet gücünü artırıyor.  Otomotivden tekstile kadar Türkiye’nin lokomotif sektörlerinin ilk tercihi olduklarını söyleyen Balnak İş Geliştirme Direktörü İsmail Yıldız, dış ticarette gelecek vadeden rotalara yatırımlarını sürdüreceklerini aktarıyor.

Lojistiğin tüm bileşenleri tek çatı altında toplamak için son yıllarda yaptığı büyük ölçekli yatırımların meyvesini sanayi lojistiğinde de toplamaya başlayan Balnak, FMCG'den ilaca, tekstilden vitrifiye ve otomotive kadar Türk ihracatının lokomotif sektörlerinin öncelikli tercihi oluyor. Türkiye'de adında ‘lojistik’ kelimesi geçen pek çok firma bulunmasına rağmen entegre hizmet verebilen firma sayısının az olduğunu söyleyen Balnak İş Geliştirme Direktörü İsmail Yıldız, “Balnak yapmış olduğu yatırımlarla müşterilerinin lojistik ile ilgili tüm taleplerini aynı çatı altında gerçekleştirebilen sayılı firmalardan biridir. Biz buna Balnak'ta ‘one stop shop’ diyoruz” şeklinde konuşuyor. Rekabetin yoğun olduğu günümüzde Türkiye'nin önemli sanayi kuruluşlarının rekabet güçlerini artırabilmeleri için tedarik zincirlerini etkin ve verimli bir şekilde yönetmelerinin öneminin büyük olduğunu ifade eden Yıldız, bu konuda Balnak'a gösterilen ilgiden son derece memnun olduklarını belirtiyor. Yıldız, sanayicilerden gelen talepler doğrultusunda global ağlarını ve altyapılarını güçlendirmeye devam edeceklerini vurgularken, özellikle otomotiv ve tekstil sektörlerindeki müşterilerine katma değerli hizmetler verme yönünde projeler geliştireceklerini açıklıyor.

Balnak sektörlere sunduğu terzi dikimi misali özel çözümleriyle de öne çıkıyor. Bu kapsamda yoğunlaştığınız sektörler, müşteri portföyünüz ve sektörel hizmetlerinizden söz eder misiniz?

Öncelikle firmaların lojistik ihtiyaçlarını doğru tespit etmek çok önemli. Balnak'ta müşteri ile ilk teması satış ekibimiz sağlıyor. Satış ekibinin müşteri ile ilk temasında elde edilen bilgiler ışığında firmamızda ilgili birimlerin katılımı ile yaptığımız değerlendirme sonucunda konunun uzmanlarının katılımı ile potansiyel müşterilerimiz ile ikinci bir toplantı organize ederek, ayrıntılı olarak müşterinin ihtiyaçları tespit ediliyor. İşte bu tespit sonrasında yaptığımız çalışmalarla müşterimizin karşısına terzi dikimi olarak nitelendirebileceğimiz ve firmanın yapısına en uygun çözümlerle gitmekteyiz. Bu şekilde hizmet verdiğimiz sektörler arasında FMCG, ilaç, tekstil, vitrifiye ve otomotiv sektöründen ülkemizin önemli sanayi kuruluşları yer alıyor.

Stratejik noktalarda açtığı ofisleri ve güçlü acenta ağıyla da sanayicinin öncelikli tercihi olan Balnak'ın, sanayicilerden gelen talepler doğrultusunda son yıllarda yoğunlaştığı pazarlar hakkında bilgi verir misiniz?

Avrupa hemen her nakliyecinin hizmet verdiği ve ülkemizin dış ticaretinin halen önemli bir bölümünün yapıldığı bir kıta. Ancak değişen rekabet koşulları ışığında Balnak olarak Kuzey Afrika, Ortadoğu, Arap Ülkeleri, Rusya ve CIS ülkelerine de ağırlık vermeye başladık. Öncelikli hedeflerimiz arasında Tunus ve Fas'ta iş hacmimizi artırmak, Libya'da siyasi düzen sağlandıktan sonra burada bulunan ofisimizi tekrar aktif hale getirmek, Irak ve Rusya'da faaliyetlerimizi artırmak geliyor.

Yeni yatırımlar için fırsatları kolluyor

Son dönemde lojistik sektörünün önde gelen şirketleri organize sanayi bölgelerine yatırımlarını hızlandırdılar. GOSB'ta bir deposu bulunan, Manisa OSB - Aliağa demiryolu hattında da ilk taşımayı gerçekleştiren Balnak'ın bu kapsamda gündeminde başka hangi planlar, yatırımlar var?

Hükümetimizin yeni yatırım planlarını biz de yakından takip ediyoruz. Yapılan yatırımlar beraberinde lojistik ihtiyaçları da getiriyor. İş geliştirme bölümümüzün önderliğinde yeni gelişmeleri ve fırsatları değerlendiriyoruz.  Bir diğer konu da özelleştirmeler. Özelleştirmeler sonucunda, özel sektörün işletmesine geçen kurum ve kuruluşlar, limanlar ve buralarda yapılan modernizasyon çalışmaları sonucunda ortaya çıkan yeni lojistik ihtiyaçlar da firmamız tarafından yakından takip edilmektedir. Balnak olarak fırsat gördüğümüz noktalarda gelecekte de yatırımlarımız sürecektir.

Sanayiciler son yıllarda lojistikte ne tür stratejiler izliyor ve bu konudaki çözüm ortaklarına hangi taleplerle geliyor?

Sanayici yeni ürün geliştirmeye, üretim kapasitesini artırmaya ve yeni pazarlar bulmaya yönelik çalışmalarını artırmak istiyor. Yani depolama, taşıma ve paketleme gibi tedarik zinciri süreçleriyle uğraşmak istemiyor. Kuşkusuz bunlar da ürünün piyasadaki değerini etkileyen unsurlar. Ancak bu konular sanayicinin uzmanlık alanı değil. Ayrıca bu konularla uğraşmak sanayici için maliyet dezavantajı da yaratıyor. Sanayici rekabet gücünü artırmak için lojistik tedariğini kaliteli ve ucuz olarak yapmak zorundadır. Bunun da tek yolu, konusunda uzman ve tecrübeli bir lojistik partner seçmekten geçiyor. Aksi taktirde sanayicinin asıl işinden uzaklaşarak rekabet gücünü kaybetmesi kaçınılmazdır.

Gümrük mevzuatında Avrupa örnek alınmalı

Türk sanayisinin 2023 yılına yönelik büyük hedefleri kapsamında, lojistik açıdan sizce nasıl bir strateji izlenmesi gerekiyor? Sanayici ve lojistikçiler bu konuda hangi ortak adımları
atabilir?

Ülkemizde sanayinin gelişimi ve büyüme rakamlarımıza baktığımızda açıklanan hedeflere ulaşmak hiç de hayal değil. Ancak gelişen sanayi ve dış ticareti destekleyecek lojistik altyapının da iyi planlanması ve yatırımların aksamadan devam etmesi çok önemlidir. Bu anlamda açıklanan yeni liman projeleri, modernize edilen demiryolları ve yeni açılan hatlar, lojistik köy projeleri vakit kaybedilmeden hayata geçirilmelidir. Bunun yanında devlet işletmesi altında olan bazı limanlarla ilgili özelleştirme çalışmalarına hız verilmeli ve özelleştirilen bu limanlarda modernizasyon çalışmaları yapılarak limanların işlevselliği artırılmalıdır. Gümrüklerdeki bürokratik engeller ortadan kaldırılmalı, Avrupa'da olduğu gibi daha hızlı ve basit usullerle dış ticaretin önünde engel olarak duran gümrük mevzuatında gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. Bunun yanında mevcut lokasyonları ve imkanları ile dış ticaretimizi zorlaştıran gümrük idarelerinde gerekli modernizasyon çalışmaları yapılmalıdır. Tüm bu konularda Ulaştırma Bakanlığımız ilgili sivil toplum kuruluşlarının görüşlerini alarak hareket etmelidir. Balnak olarak tüm bilgi birikimimizi ve görüşlerimizi ayrıntılı olarak yetkililerle paylaşmaya hazırız.

“Hükümetimizin yeni yatırım planlarını biz de yakından gözlemliyoruz. İş geliştirme bölümümüzün önderliğinde yeni gelişmeleri ve fırsatları değerlendiriyoruz. Özelleştirmeler sonucunda, özel sektörün işletmesine geçen kurum ve kuruluşlar, limanlar ve buralarda yapılan modernizasyon çalışmaları sonucunda ortaya çıkan yeni lojistik ihtiyaçlar da firmamız tarafından yakından takip ediliyor. Balnak olarak fırsat gördüğümüz noktalarda gelecekte de yatırımlarımızı sürdüreceğiz.”

Türkiye’de ‘yeşil lojistik’ daha yeni yeşeriyor

İlk kez üretim yapan firmalar tarafından çevreye saygı atılımı şeklinde gündeme gelen ‘yeşil’ kavramının sonrasında ‘ürünlere’ dönüştüğüne dikkat çeken Balnak İş Geliştirme Direktörü İsmail Yıldız, “Türkiye'deki yeşil anlayışı yeni yeni yeşermeye başladı. Yeşil lojistik ise bu konudaki son halka” diye konuşuyor. Türk lojistik sektörünün henüz yeşil lojistiğin birinci basamağında bile olmadığının altını çizen Yıldız, bu konuda alınması gereken çok yol olduğunu ve bu yüzden sektörün çıkışını sürdürmesi gerektiğine işaret ediyor. Yıldız şu değerlendirmeyi yapıyor: “Karayollarında kullanılan araçlar artık çevreye çok daha az zarar vermekte ve Euro 6 motorlarla da daha çevreci bir taşımacılık yapılamakta. Ancak tabii ki bu yeterli değil. Ülke çapındaki taşımacılığın halen çok büyük bir bölümü karayolu ile yapılmakta. Bu alışkanlığımızdan vazgeçmeli ve buradaki hacmin bir kısmını demiryoluna aktarabilmeliyiz. Tabii bu noktada demiryolları altyapısının yetersizliği önümüze bir engel olarak çıkıyor. Yurtiçinde kullanılan araçların birçoğu kamyoncu mantığı ile çalıştırılıyor. Bu tarz taşıma yapan şirketler maliyetlerini düşürmek için 10 numara yağ da kullanabiliyorlar. Buna engel olabilmek için yakıt giderlerinin minimize edilmesi gerekiyor.”

Balnak intermodal çözümlerle çevreye duyarlılığını gösteriyor

Balnak olarak karbon salınımını azaltmaya yönelik taşımalar konusunda iş geliştirme bölümü ve demiryolu departmanlarının önderliğinde çalışmalar yaptıklarını aktaran Yıldız, bu konuda farklı alternatifler üzerinde durduklarının bilgisini veriyor. Ancak müşterilerinin transit süreler konusundaki hassasiyetlerinin bu tür taşımaların hemen gelişmesine olanak tanımadığını ileten Yıldız, “Türkiye, dış ticaretinin önemli bir bölümünü Avrupa ülkeleri ile yapıyor. Özellikle ihracatta Türkiye'nin Avrupa ülkeleri tarafından tercih edilmesinin önemli bir sebebi kıtaya olan yakınlığı ve transit sürelerdeki kısalığıdır. Intermodal taşımalar ve denizyolu taşımacılığı, karayoluna göre daha uzun transit sürelere sahip ancak önemli fiyat avantajları olabiliyor” diye konuşuyor. Yeşil lojistiğin gelişimi için müşterilerin de ön yargıları kırmaları gerektiğinin altını çizen Yıldız, Balnak olarak çevreye duyarlı taşıma çözümlerini alternatif olarak sunmaya devam ettiklerini iletiyor.

Yeni çevreci hizmetler ve yatırımlar yolda!

Balnak olarak Avrupa'dan konvansiyonel vagon taşımacılığı ve intermodal taşımalar yaptıklarını anlatan Yıldız, karayolu+demiryolu kombinasyonlu bu hizmetlerine alternatif olarak denizyolu taşımacılığını da kullanacakları bir taşıma çözümü için Avrupalı bir şirketle çalıştıklarını kaydediyor. Yıldız, ayrıca Rusya, CIS ülkeleri ve Ortadoğu ülkelerine yönelik gerek konvansiyonel vagon gerekse intermodal taşımalarının bulunduğunu söyleyerek, çevreci araçlara yatırımlarının da süreceğini açıklıyor. Haziran ayında aldıkları 54 adet Premium Route 460.18T GV 84 çekici ile filolarının yaş ortalamasının 1,5 indiğine dikkat çeken Yıldız, 10 milyon Euro'luk yatırım bütçelerinin bir kısmını daha filoya ayırarak 100 araca ulaşmayı hedeflediklerini belirtiyor.

Kaynak: Uta

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr