Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Üye Şirketlerden / TURKON’DAN DEMİRYOLUNDA REKABETE YÖN VERECEK ADIMLAR

TURKON’DAN DEMİRYOLUNDA REKABETE YÖN VERECEK ADIMLAR

TURKON’DAN DEMİRYOLUNDA REKABETE YÖN VERECEK ADIMLAR 26.07.2011

Turkon, Türk demiryolu taşımacılığı sektöründe başlayacak yeni dönemin öncü şirketlerinden biri olmak için yatırımlarını tüm hızıyla sürdürüyor. İran, Irak ve Suriye’ye demiryolu köprüleri kurmaya hazırlanan şirket, 2012 sonuna kadar vagon sayısını da 500’e yükseltecek. Avrupa ve Ortadoğu’ya blok trenlerle servis sunarak karayolları karşısında rekabet avantajı yakalayacaklarını söyleyen Turkon Demiryolu Genel Müdür Yardımcısı Yıldırım Şahin, güçlenen altyapılarıyla yurtiçinde de müşteri portföylerini büyüteceklerine dikkat çekiyor.

Turkon’un demiryolu taşımacılığı sektöründeki konumunu değerlendirerek sunduğunuz hizmetler konusunda detaylı bilgi verir misiniz?

Turkon Demiryolu olarak müşterilerimizin lojistik sorunlarına proje bazlı çözümler üreterek, onlara katma değer yaratan ve sektörde ilkleri yaşatan bir firmayız. Örnek vermek gerekirse; Türkiye’de ve dünyada sektörünün liderlerinden olan bir firmanın ve mal sattığı işletmelerin yaklaşık üç yıl öncesine kadar karayolunda silobas tankerlerle taşınan hammaddelerini, hammaddenin özelliklerine uygun olarak dizayn ettirdiğimiz, demiryolunda ve karayolunda taşınabilen silobas konteynerlerle müşterimizin fabrikasından alıp yine müşterimizin diğer bir işletmesine veya mal sattığı diğer bir işletmeye kadar götürüp teslim etmekteyiz.

Ayrıca hammaddeyi kullanan işletmelerin stoklarını günlük takip edip, sarf edeceği miktar malı ‘just in time’ olarak teslim etmekte, aynı zamanda stok yönetimini yapmakta ve tren trafiğini gerçekleştirmekteyiz.

Denizyolu birimimizle koordineli çalışarak kombine taşımacılığı da gerçekleştirmekteyiz. Şuan Kayseri bölgesinden ABD’ye ihracat yapan firmalara ait konteynerize edilen malları ilgili firmalardan kapı teslim almakta, istasyona getirip buradan vagonlara yüklemekteyiz. Yükleri geminin varış zamanını da baz alarak, demiryoluyla Mersin’e getirmekte ve kendi gemileremize yüklemekteyiz. Yine gemilerimizle gelen ithal konteynerleri limandan alarak vagonlara yüklemekte ve demiryolu ile Kayseri’ye taşıyarak ilgili işletmeye kapı teslim hizmetini vermekteyiz.

Böylelikle müşterilerimiz kapıda teslim ettikleri veya teslim alacakları  mallarının durumlarını tek bir firmanın sunduğu  bilgi ile öğrenmekte ve uygun fiyat koşulları ile vaktinde ve hasarsız mal teslim sürecini yaşamaktadırlar.
 
Kapasitede 1 MİLYON TON’u aşacak!
 
Demiryolu taşımacılığına yönelik altyapınız, kapasitesiniz ve gündemindeki yatırımlardan söz eder misiniz?

Turkon Demiryolu olarak halen yaklaşık 130 vagon, 700 adet konteyner, 2 adet manevra makinası, değişik tipteki iş makinaları ve TCDD’den kiraladığımız vagonlar ile  birlikte yıllık 800 bin ton yükü elleçlemeyi başardık. Kapasite olarak rahatlıkla 1milyon ton yükü taşıyabiliriz.Gerek personel gerekse ekipmanlarımız bu kapasiteyi gerçekleştirmeye müsaittir. Yılsonuna kadar 70 adet vagonu daha firmamıza katabilmek için çalışmalarımız devam ediyor. Demiryolu Kanunu’nun çıkmasıyla birlikte yapacağımız işbirlikleri kapsamında 2012 yılı sonuna kadar vagon sayımız en az 500 adet olacaktır. Bunun yarısını yurtdışında stratejik işbirliği yapacağımız firmadan, kalanını yurtiçinden karşılamayı düşünüyoruz.

Turkon Demiryolu’nun faaliyet gösterdiği hatlar ve yoğunlukla hizmet verdiği sektörler hakkında bilgi verir misiniz?

Turkon olarak TCDD’nin 7 bölgesinde de faaliyetlerimiz sürüyor. Tunçbilek-Çumra, Soma-Horozluhan, Yerköy-Himmetdede,Yapı-Himmetdede, Boğazköprü-Mersin, Taşkent-Bilecik, Taşkent- Elmadağ, Taşkent-Eskişehir, Derince-Horozluhan, Derince-Bozüyük, Artova-Kars, Yakacık-Mardin, Yerköy-Himmetdede ve Bostankaya-Taşkent hatlarında yoğun olarak hizmet veriyoruz. Operasyonlarımızda ağırlık kazanan sektörler arasında ise çimento, seramik, demir-çelik, mobilya ve cam öne çıkıyor.

Geçtiğimiz aylarda uluslararası yük taşımacılığının önemli aktörlerinden biri olmak için düğmeye bastığınızı, rekabetin keskin olduğu Avrupa pazarı yerine Doğu ülkelerine yöneleceğinizi açıklamıştınız. Bu kapsamda sürdürdüğünüz çalışmalardan ve öne çıkan ülkelerden söz eder misiniz?

Özellikle doğuda İran, Irak ve Suriye’de yapılanma çalışmalarımız tüm hızıyla devam ediyor.  Yılsonuna kadar bu ülkelerdeki yapılanmamızı bitirerek ciddi bir yük taşımacılığını başlatacağız. Yapılanmasını bitireceğimiz ülkelerde stratejik işbirlikleri ile altyapımızı ve networkümüzü onların kapasite ve imkanları dahilinde kurmak için çalışmalarımız sürüyor.
Beklenen yasal düzenlemelerin hayata geçmesi Türk demiryolu taşımacılığı sektöründeki özel şirketler için birçok fırsatı beraberinde getirecek. Turkon Demiryolu sektörde başlayacak bu yeni dönemde kendini nasıl konumlandıracak?

Turkon Demiryolu olarak en önemli özelliğimiz sektörde ilklere imza atmamızdır. Bu da uzun vadeli proje çalışmaları ile gerçekleşmektedir. Bu kapsamda şirketimiz sektörde yeni başlayacak dönemde de yurtdışında konusunda öncü firmalarla stratejik işbirlikleri yaparak sektöre ve müşterilerine katma değer yaratmaya devam edecek. Bu konuda Avrupa ve Ortadoğu’da demiryolu taşımacılığının önde gelen şirketleri ile görüşmelerimiz sürüyor. Bu bölgelere yaptığımız parsiyel ve parti bazındaki demiryolu sevklerinin orta ve uzun vadede blok tren şekline getirerek karayolları ile hız ve ekonomik açıdan ciddi olarak rekabet eder duruma geleceğiz.

Yapılacak bu işbirlikleri çeken ve çekilen araçların ve iş makinalarının artışına yansıyacak böylelikle güçlenen alt yapımızla yurtiçinde, değişik sektörlere hizmet vererek müşteri yelpazemizi de genişletebileceğiz.
 
Krizde tonajlar düşse de cirosunu artırdı

Ekonomik krizin etkilerinin hissedilmeye devam ettiği 2010 yılında nasıl bir performans sergilediniz? 2011’e yönelik hedeflerinizi belirtir misiniz?

2010 yılında demiryolu ile sevk tonajımız bir önceki yıla göre yaklaşık %20 düşmüştür. Ancak gerek doğru kriz yönetimi ve gerekse müşterilerimizden aldığımız memnuniyetle ciromuzu artırdık. 2010 yılında en büyük başarımız yurtiçi ve yurtdışında liman bağlantılı demiryollarını etkin olarak kullanıp müşterilerimizin ithalat ve ihracat yüklerini zamanında, hasarsız olarak taşımak olmuştur.

2011’de ise yurtiçinde özellikle Diyarbakır, Malatya, Erzurum, Kars, Sivas ve Elazığ’da yer aldığımız projeler kapsamında buralardaki yapılanmalarımızı kuvvetlendirmeyi hedefliyoruz. Yurtdışında da Doğu ülkelerine yük taşımacılığını başlatmayı planlıyoruz. 
 
Yasal düzenlemeler yürürlüğe girmeden altyapının güçlendirilmesi şart!

Turkon Demiryolu Genel Müdür Yardımcısı Yıldırım Şahin, demiryolu taşımacılığındaki serbestleşme sürecinin tamamlanmasının ülke kalkınmasına ekonomik, sosyal ve çevresel açıdan büyük ivme kazandıracağını düşünüyor. Demiryolu altyapı ve tren işletmeciliğinin güvenirlik, yeterlilik, emniyet ve risk alma bakımından daha fazla önem kazanacağına dikkat çeken Şahin, TCDD’nin altyapısındaki iyileştirmeleri yasal düzenlemeler hayata geçmeden tamamlaması gerektiğinin altını çiziyor. Şahin şu değerlendirmeyi yapıyor: “Eski hatların yeniden inşası, güzergahlarının gerekirse değişimi veya revizyonu, güvenlik ve kapasitenin geliştirilmesi amacı ile trafik yönetim sistemi de dahil olmak üzere hatların yeniden sinyalizasyon, elektrifikasyon ve modernizasyonunun sağlanması, tren takip sisteminin izlenebilir hale getirilmesi gerekiyor. Ayrıca, özellikle liman bağlantılı demiryollarının sayısının arttırılması da büyük önem taşıyor. Halen bununla ilgili çalışmalar TCDD’de büyük bir gayretle sürdürülüyor. Bu süreçlerin hayata geçmesi ile özel sektör ve veya kamu kendi personel, lokomotif vagon ve ekipmanlarıyla, demiryolunda ekonomik, kaliteli, izlenebilir ortamda ve hızlı olarak karayolu ile rekabet edebilir bir taşıma hizmetini gerçekleştirebilecektir.”

Kaynak:UTA Lojistik

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr