Türkiye Lojistik Sektörü Araştırması 2011 sonuçlarına göre sektörün büyüklüğü 258 milyar liraya ulaştı. Yaklaşık 1800-2000 firmanın faaliyet gösterdiği sektörde, lojistik hizmet sağlayıcı şirketlerinin toplam büyüklüğünün yaklaşık 20 milyar TL olduğu tahmin edildi.
Türkiye Lojistik Sektörü Araştırması 2011 sonuçlarına göre sektörün büyüklüğü 258 milyar liraya ulaştı.
Quattro Business Consulting tarafından, Borusan Lojistik resmi sponsorluğunda Artı Marka Araştırma’nın bilimsel desteğiyle Türkiye Lojistik Sektörü Araştırması 2011 (TLSA 2011) sonuçlandı. Türkiye Lojistik Sektörü’nün bugüne kadar yapılmış en kapsamlı araştırmasında sektöre ilişkin çarpıcı bulgular ortaya çıktı.
Yaklaşık 1800-2000 firmanın faaliyet gösterdiği sektörde, lojistik hizmet sağlayıcı şirketlerinin toplam büyüklüğünün yaklaşık 20 milyar TL olduğu tahmin edildi. Bu veriden hareketle ve lojistik altyapı açısından Türkiye ile kıyaslanabilen Brezilya, Arjantin, Lübnan, Polonya gibi ülkeleri baz alan uluslararası araştırmalara göre Türkiye’de toplam lojistik sektör büyüklüğünün ise 258 milyar TL olduğu öngörüldü.
Buna rağmen, araştırmaya katılan sektör profesyonellerinin Türk Lojistik Sektörü’nün toplam büyüklüğünü 80-89 Milyar TL olarak tahmin ettikleri, yani pazarın toplam potansiyelinin ancak üçte birinin farkında oldukları tespit edildi.
Araştırmada elde edilen diğer bir bulgu, sektördeki altyapı eksikliklerine bağlı verimsizlik büyüklüğü oldu. Dünya Bankası Lojistik Performans Endeksi’ne göre milli gelir içinde yüzde 14’e yakın bir paya sahip olması beklenen toplam lojistik harcamalarının Türkiye için yüzde 22 olduğu görüldü.
"VERİM KAYBI BİZİ ÇOK ŞAŞIRTTI"
Quattro Business Consulting Yönetici Ortağı Hande Ocak Başev, 69 milyar liralık verimlilik kaybına işaret eden bulguyla ilgili olarak şunları söyledi:
"Özel kuruluşların ve kamu kurumlarının yatırımlarının giderek arttığı lojistik sektöründe verim kaybının bu kadar yüksek olması bizi çok şaşırttı. Bu araştırma ile bir kez daha gördük ki ülkemizde lojistik alanında hem hizmet sağlayıcılar hem de hizmet kullanıcıları için geniş yelpazede fırsatlar ve geliştirilmeye açık önemli alanlar mevcut. Sektörün tüm dinamikleriyle ve altyapısıyla değişen koşullara ve beklentilere cevap verebilir hale gelmesiyle, Türkiye bu alanda bölgesel liderliğin en önemli adayı haline gelecek ve küresel bazda da üst sıralarda yer alacaktır."
Sektörün başlıca sıkıntıları
Araştırmaya göre sektörün en temel sıkıntıları arasında; hukuki altyapı eksiklikleri, mevzuatların getirdiği bürokratik engeller, lojistik konusunda eğitimli işgücü eksikliği ve teknolojik altyapının yetersizliğiyle teknolojinin yeterince etkin kullanılamaması yer aldı. Diğer sıkıntılar ise; ihtiyaçtan fazla araç, depo kapasitesinin eksikliği ve piyasada çok sayıda firma olması olarak belirlendi. Yapılan plansız yatırımların sektördeki atıl kapasiteyi daha da arttırdığı görüldü.
Müşterilerin ilk 3 şikayeti
Müşterilerin lojistik firmaları ile yaşadıkları en önemli ilk 3 sorun; teslimattaki gecikmeler, ürünlerin zarar görmesi ve fiyatların sürekli yükselmesi olarak tespit edildi.
Kaynak: Lojiport