Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gümrük / MİLLETLERARASI ANDLAŞMA ( TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA)

MİLLETLERARASI ANDLAŞMA ( TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA)

MİLLETLERARASI ANDLAŞMA ( TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA)  30.05.2011

28 Mayıs 2011 CUMARTESİ 

Resmî Gazete Sayı : 27947 (Mükerrer)

MİLLETLERARASI ANDLAŞMA            

Karar Sayısı : 2011/1704            

25 Nisan 2007 tarihinde Ankara’da imzalanan ve 23/2/2011 tarihli ve 6163 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ekli “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Gümrük Konularında İşbirliği ve Kaçakçılığın Tespiti ve Önlenmesine İlişkin Protokol”ün onaylanması; Dışişleri Bakanlığının 29/3/2011 tarihli ve HUMŞ-3194088 sayılı yazısı üzerine, 31/5/1963 tarihli ve 244 sayılı Kanunun 3 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 8/4/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.
 
                                                                                                                                                       Abdullah GÜL
                                                                                                                                                  CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
            Başbakan
           C. ÇİÇEK                                 B. ARINÇ                             A. BABACAN                            M. AYDIN
Devlet Bak. ve Başb. Yrd.      Devlet Bak. ve Başb. Yrd.        Devlet Bak. ve Başb. Yrd.                 Devlet Bakanı
          H. YAZICI                              F. N. ÖZAK                       M. Z. ÇAĞLAYAN                         F. ÇELİK
        Devlet Bakanı                          Devlet Bakanı                          Devlet Bakanı                          Devlet Bakanı
         C. YILMAZ                            S. A. KAVAF                            C. YILMAZ                         A. KAHRAMAN
     Devlet Bakanı V.                        Devlet Bakanı                          Devlet Bakanı                          Adalet Bakanı
       M. V. GÖNÜL                            O. GÜNEŞ                         A. DAVUTOĞLU                         M. ŞİMŞEK
Milli Savunma Bakanı                    İçişleri Bakanı                        Dışişleri Bakanı                         Maliye Bakanı
       N. ÇUBUKÇU                            M. DEMİR                               R. AKDAĞ                            M. H. SOLUK
   Milli Eğitim Bakanı           Bayındırlık ve İskân Bakanı                Sağlık Bakanı                        Ulaştırma Bakanı
        M. M. EKER                             Ö. DİNÇER                              N. ERGÜN                               T. YILDIZ
Tarım ve Köyişleri Bakanı   Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı      Sanayi ve Ticaret Bakanı   Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı
                                                E. GÜNAY                                                           V. EROĞLU
                                      Kültür ve Turizm Bakanı                                        Çevre ve Orman Bakanı
 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ  HÜKÜMETİ ARASINDA GÜMRÜK KONULARINDA İŞBİRLİĞİ VE KAÇAKÇILIĞIN TESPİTİ VE ÖNLENMESİNE İLİŞKİN PROTOKOL

Protokol’de “Taraflar” olarak adlandırılan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti;

Gümrük mevzuatına karşı işlenen suçların, Tarafların Devletlerinin ekonomik, ticari, mali, sosyal ve kültürel çıkarlarına zarar verdiğini dikkate alarak;

Gümrük mevzuatına karşı işlenen suçları ve kaçakçılığı önleme çabalarının, Tarafların Gümrük İdarelerinin işbirliği ile daha etkin hale getirileceğini dikkate alarak;

Her türlü yasadışı eşya trafiğinin çapını ve artma eğilimini göz önüne alarak ve bunun halk sağlığı ve güvenliği için bir tehlike teşkil ettiğini dikkate alarak, özellikle Doğu Akdeniz’de yasadışı eşya trafiğinin izlenmesi ve önlenmesi ile yasal ticaretin kolaylaştırılması amacıyla aşağıdaki hususlarda anlaşmışlardır:

Madde 1

Taraflar, uluslararası kaçakçılık faaliyetlerinin her iki ülkenin toplumsal ve ekonomik çıkarlarına ve halk sağlığına ve güvenliğine önemli ölçüde tehdit oluşturduğu anlayışı ile, uluslararası kaçakçılık faaliyetleri ile ve özelikle Doğu Akdeniz’deki kaçak eşya trafiği ile mücadele etmek üzere, imkanları dahilinde, her türlü önlemi alacaklarını ve iki Taraf gümrük idareleri arasında işbirliğini geliştireceklerini karşılıklı olarak taahhüt ederler.

İşbu Protokol’de yer alan hükümler uyarınca Tarafların Gümrük İdareleri, kaçakçılık ve diğer Gümrük suçlarının önlenmesi, soruşturulması ve bu suçlarla mücadele etmede birbirlerine işbirliği ve yardım sağlarlar.

Madde 2

Taraflardan birinin Gümrük İdaresinin talebi üzerine veya kendiliğinden, diğer Tarafın Gümrük İdaresi, gerçekleşmiş işlemlere ilişkin gümrük belgeleri, sevkiyat belgeleri, talep edildiğinde bunların onaylı suretleri ve talepte bulunan Tarafın topraklarında yürürlükte bulunan Gümrük mevzuatına karşı suç teşkil eden veya teşkil edebilecek olan, uygulanan veya planlanan eylemlerle ilgili bilgi verirler.

Taraflardan birinin Gümrük İdaresinin talebi üzerine, diğer Tarafın Gümrük İdaresi, talepte bulunan Tarafın Gümrük İdaresine yapılan beyanı desteklemek amacıyla ibraz edilen resmi belgelerin gerçekliğiyle ilgili bilgileri sağlar.

Kendisinden bilgi talep edilen Tarafın Gümrük İdaresi, talep edilen bilgiye sahip değilse, kendi hesabına hareket ediyormuş gibi ve kendi Devletinin topraklarında yürürlükte olan mevzuat uyarınca bu bilgiyi elde etmek için gerekli adımları atar.

Madde 3

Taraflardan birinin Gümrük İdaresinin talebi üzerine, diğer Tarafın Gümrük İdaresi, aşağıdaki hususlara ilişkin bilgi sağlar:

a) Talep eden Tarafın topraklarına ithal edilen eşyanın diğer Tarafın topraklarından yasalara uygun olarak ihraç edilip edilmediği;
b) Talep eden Tarafın topraklarından ihraç edilen eşyanın diğer Tarafın topraklarına yasalara uygun olarak ithal edilip edilmediği;
c) Talep eden tarafta yürürlükte bulunan gümrük mevzuatına karşı suç teşkil etmesinden şüphelenilen transit sevkiyatlarla ilgili beyanın içeriği.
Madde 4
Tarafların Gümrük İdareleri, kendiliğinden veya talep üzerine, diğer Tarafın Gümrük mevzuatına karşı suç teşkil eden veya edebilecek olan, tasarlanan veya gerçekleştirilen, aşağıda belirtilenlerle ilgili her türlü eylem hakkında bilgi sağlarlar:
a) Silah, füze, patlayıcı ve nükleer maddelerin yasadışı ticareti;
b) Önemli tarihi, kültürel veya arkeolojik değer taşıyan sanat eserlerinin yasadışı ticareti;
c) Uyuşturucu ve psikotrop maddeler, bunların üretiminde kullanılan ara maddeler ve halk sağlığı için tehlikeli maddelerin yasadışı ticareti;
d) Sahte veya taklit olarak üretilmiş, fikri veya sınai mülkiyet haklarını ihlal eder mahiyetteki eşyanın ithalatı, ihracatı, depolanması ve transiti;
e) Sigara, tütün mamulleri ve alkollü içkilerin yasadışı ticareti.
Bu Madde gereği alınan bilgiler, talep eden Tarafın ilgili hükümet birimlerine iletilebilir.       Bu bilgiler, üçüncü ülkelere ancak diğer tarafın yazılı onayı alınmak kaydı ile iletilebilir.

Madde 5

Taraflardan biri, müteyakkız olduğu eşya trafiğinin izlenmesi konusunda diğer taraf gümrük idaresinden yardım talep edebilir.

Bu amaçla, talepte bulunulan gümrük idaresi, kendi deniz veya hava limanlarından ayrılan veya bu limanlara gelen uluslararası sefer yapan hava ve deniz taşıtlarının beyan ettikleri yükün cinsi, tarife sınıflandırması, miktarı, kaplarının cinsi ve adedi, gümrük kıymeti, göndericisi, ihracatçısı, taşıyıcısı, alıcısı, ithalatçısı ve bunların adresleri, yükleme yeri, taşıma aracının tanımı ve kayıtlı bulunduğu ülke ve beyan edilen varış, uğrak veya çıkış yerlerine ilişkin bilgileri, talep eden Tarafın gümrük idaresine gecikmeksizin bildirir. Bu limanlardan ayrılan taşıtların, ayrılmaları sırasında beyan ettikleri varış noktalarına uğrayıp uğramadıkları gümrük idaresi tarafından teyit edilerek, talep eden Taraf gümrük idaresine bilgi ve varsa belge iletilir. Müteyakkız Tarafın gümrük mevzuatını ihlal edebileceğinden şüphelenilen sevkiyatlar, gecikmeksizin talep eden Taraf gümrük idaresine bildirilir.
Talepte bulunulan gümrük idaresi, gümrüğe beyan edilmemiş eşya sevkiyatı hakkında istihbarat edinmek ve diğer Taraf gümrük idaresine bildirmek üzere, gerekmesi halinde, kendi Devletinin ilgili birimleri ile uygun işbirliğini yürütür.

Tarafların gümrük idareleri, bu maddede öngörülen yardımın yürütülebilmesi için özel bir usul belirleyebilirler.

Madde 6

Madde 5 kapsamında, Taraflardan birinin müteyakkız olduğu eşya trafiği hakkında özel bilgi talepleri yerine getirilirken, müteyakkız Tarafça talep edilmesi halinde, diğer Taraf gümrük idaresi taşıma araçlarının ve taşıdıkları eşyanın fiziksel muayenesini yapar. Fiziksel muayene sırasında, eşyanın miktar ve nitelik bakımından beyana uygunluğu ve/veya talep eden Taraf gümrük idaresinin belirlediği kriterler bakımından risk unsuru taşıyıp taşımadığı kontrol edilir. Talep edilmesi halinde, talepte bulunulan gümrük idaresi, trafiği izlenen eşyadan numune alarak incelenmek üzere talepte bulunan Taraf gümrük idaresine gönderir,

Yapılan kontrol sonucunda, eşyanın bu Protokolün amacı açısından risk unsuru taşıdığının Taraflarca tespiti halinde sevkiyat durdurulur.

Madde 7

Taraflardan birinin Gümrük İdaresi’nin talebi üzerine, diğer Tarafın Gümrük İdaresi, Talep eden Taraf Devletin topraklarında yürürlükte bulunan Gümrük mevzuatını ihlal eden veya ihlal edeceğine dair makul şüphe bulunan işlemlerle ilgili olarak kendi ulusal mevzuatındaki usul ve esaslar çerçevesinde soruşturma başlatabilir. Bu Taraf, bu soruşturmaların sonuçlarını Talep eden Tarafa bildirir.

Talepte bulunulan Gümrük İdaresi, bu soruşturmaları kendi Gümrük mevzuatı uyarınca ve kendi hesabına hareket ediyormuş gibi yürütür.

Taraflardan birinin Gümrük İdaresi’nin yetkilileri, özel durumlarda, diğer Tarafın Gümrük İdaresinin rızasıyla, ilgili Devletin Gümrük mevzuatının ihlallerine ilişkin olarak o Devletin topraklarında yapılan soruşturmalarda hazır bulunabilir.

Madde 8

Bir Tarafın Gümrük İdaresinin talebi üzerine, diğer Tarafın Gümrük İdaresi, rızaları alınmak kaydıyla memurlarının, Talep eden Tarafın adli veya idari işlemlerde uzman veya tanık olarak hazır bulunmalarına ve bu işlemlerde zaruri olan dosyaları, belgeleri ya da diğer materyalleri ya da bunların onaylı suretlerini temin etmelerine izin verebilir.

Talep eden Tarafın Gümrük İdaresi, bu Maddenin 1. Paragrafı uyarınca ülkesinde bulunan diğer Taraf memurlarının orada bulundukları süre içerisinde kişisel güvenliklerini sağlamak için gerekli bütün tedbirleri alır. Bu memurların seyahat ve günlük harcamaları, Talep eden tarafın Gümrük İdaresi tarafından kendi mevzuatı çerçevesinde karşılanır.

Madde 9

Gümrük İdareleri, üzerinde karşılıklı mutabakata vardıkları bir programla gümrük konularında aşağıdaki hususlarda birbirlerine teknik yardım ve her türlü uzman personel desteği sağlarlar:


a) Kaçakçılıkla etkin mücadele ve gümrük kontrollerinde karşılıklı işbirliği;
b) Yasal ticaretin kolaylaştırılmasında karşılıklı işbirliği;
c) Gümrük idarelerinin otomasyonu ve teknolojik altyapısının geliştirilmesi;
d) Gümrük görevlileri ile ihtiyaç duyulan alanlarda kamu ve özel sektör temsilcilerine eğitim verilmesi;
e) Gümrük mevzuatının etkili bir biçimde uygulanması amacıyla bilimsel, teknik bilgi ve deneyimlerin değişimi ile karşılıklı işbirliği.

Madde 10

Tarafların Gümrük İdarelerinin tespit edeceği yetkililer arasında, karşılaşılabilecek sorun ve ihtiyaçların daha hızlı tespiti ile çözümü amacıyla doğrudan temas noktaları belirlenecektir.
Söz konusu temas noktalarına ilişkin bilgiler iş bu Protokolün yürürlüğe girmesinin ardından diplomatik kanallarla bir ay içerisinde karşılıklı olarak bildirilecektir.

Madde 11

Bu Protokol, Tarafların Protokolün yürürlüğe girmesi için gerekli tüm ulusal işlemlerin yerine getirildiğini diplomatik kanallar yoluyla birbirlerine tebliğ etmelerini takip eden otuzuncu gün yürürlüğe girer.

Bu Protokol, süresiz olarak yürürlükte kalır. Bu Protokol, Taraflardan birinin diplomatik kanallar yoluyla bu Protokolün feshedilmesini istediğini diğer Tarafa iletmesinden üç ay sonra münfesih olur. Protokolün feshedildiği tarihte sürdürülmekte olan işlemler, Protokol hükümlerine göre tamamlanır.
Bu Protokol Ankara’da 25/4/2007 tarihinde, iki nüsha olarak imzalanmıştır.
 
          TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                         KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ
                HÜKÜMETİ ADINA                                                                                          HÜKÜMETİ ADINA
                       Devlet Bakanı                                                                                                       Maliye Bakanı
                   Kürşad TÜZMEN                                                                                                    Ahmet UZUN