Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / 2023 YILINDA LOJİSTİK

2023 YILINDA LOJİSTİK

2023 YILINDA LOJİSTİK06.05.2011

Ulaştırma Bakanlığının organizasyonunda Türkiye'nin 2023 hedef ve vizyonunu ortaya koyma amacı ile düzenlenen "10.Ulaştırma Şurası" İstanbul Haliç Kongre Merkezinde 27.09.2009-01.10.2009 tarihleri arasında gerçekleştirilmişti.

Türkiye ilk defa gelecek 15 yıl için hedeflerini belirlemişti Her işte olduğu gibi hedeflerimizin gerçekleşmesi, öngörülen ölçeklerin gerektirdiği alt yapının kurulmasına bağlıdır. 2023 yılı için belirlenen en önemli hedefler milli gelirimiz, gayrı safı milli hasılamız ve dış ticaret rakamlarımızdır. Türkiye 2023 yılında 2 Trilyon dolarlık bir milli gelire ulaşmayı hedeflemektedir. Kişi başı mili gelirimiz 2.5 kat artacaktır. Bu da en azından bu günkü tüketimimizin 2.5 kat artacağını, taşımamızın, tüketim artması nedeniyle 3 kata yakın artacağını, üretim ölçeklerimizin de en az 2.5 kat büyüyeceğini öngörmektedir.

Dış ticaret rakamlarımız da belirlenmiştir, ithalat - ihracat dengemiz yine sağlanamayacaktır. 500 milyar dolarlık ihracatımız, 600 milyar dolar olarak planlanan ithalatımızı yine karşılamaya yetmeyecektir. 1.1 trilyon Dolarlık bir dış ticaret hacminden söz ediyoruz. 300 Milyar Dolarlık 2010 yılı dış ticaretimizi 3.7 kat arttırmayı hedefliyoruz. 13 yılda sağlamayı hayal ettiğimiz bu artış düşüncelerimizin de üzerinde. 1997 yılında 75 Milyar Dolar olarak gerçekleştirdiğimiz dış ticaretimizin 2010 yılında 4 kat artarak 300 milyar dolar seviyesine ulaşması da aynı derecede şaşırtıcıdır aslında. Daha önce ulaştık şimdi neden ulaşmayalım diye düşünebiliriz.

Eğer olursa; bizi bu başarıya ulaşılacak alt yapının şimdiden planlanması ve yatırımlarının başlatılması gerekmekte. Türkiye'nin bu hedeflere ulaşması ancak lojistik sektörü sayesinde mümkün olacaktır. Bu nedenle lojistik sektörünün de bu geniş büyüme planı karşısında gereksinmelerini ortaya koyması ve yatırımlara başlaması önemlidir.
Bundan önceki yıllarda başımıza gelen, ihtiyaç olan yatırımın zor şartlarda, acil, hatta maliyetli karşılanması yerine; artık uzun dönemli geleceğe dönük eskimeyecek, uygun kredi ve ölçekte yatırımlar yapmak zorundayız.

Artacak olan tüketimin önde gelen faktörü milli gelir artışına bağlı tüketimdir. Tüketimin Anadolu'ya yayılması sağlanmalıdır. Bu tüketime paralel üretim de artacaktır. Üretimde mevcut sanayiler ölçeklerini büyütürken, yeni sanayi bölgelerinin yaratılması da sağlanmalıdır. Bu yatırımın adresi de yine Anadolu olmalıdır. Anadolu'ya dönük malzeme akışı yurt içi taşımacılığı geliştirecektir. Bu büyümenin öncelikle demiryolları ile daha sonra deniz taşımacılığı ile karşılanması, bu iki sektörün genel büyümemizin üzerinde büyümesine yol açacaktır. Ulusal kara taşımamız da büyüyecek ve kamyon taşımamız TIR taşımasına dönecektir. Konteynır taşıması da ıntermodal taşıma çerçevesinde artacak, lojistik köylere olan ihtiyaç ortaya çıkacaktır.

Uluslararası deniz taşımasının da artacak olması mevcut limanların kapasite artışlarına hatta bir çok yeni liman inşa edilmesine ihtiyaç gösterecektir. Yeni limanların kesinlikle demiryolu bağlantılı olmaları, genişlemeye uygun başlangıçla, şehirlerin dışında inşa edilmeleri de unutulmamalıdır.

Hava kargo taşımamız da bu büyümeden payını alacaktır. Yeni inşa edilecek olan hava limanlarının kargo elleçleyecek biçimde planlaması önemlidir.

İnşa edeceğimiz depolarımızı artık bu gün için değil gelecekte 3 misli artacak olan kapasitelere göre planlamak zorundayız. Yatay genişlemeye uygun, yüksek tavanlı depolara olan ihtiyaç ortaya çıkacaktır. Yapacak çok şeyimiz var.

Yapmayı planladığımız şeyler bir kahve falı gibi de gelse bizlere; duracak zamanımız yok. Gelecek bir gün gelecektir.

Atilla Yıldıztekin/ Perşembe Rotası
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr