Gündem

İTO, GÜMRÜK MÜSTEŞARLIĞI’NIN AKTİF ÇÖZÜM ORTAĞI OLABİLİRİTO, GÜMRÜK MÜSTEŞARLIĞI’NIN AKTİF ÇÖZÜM ORTAĞI OLABİLİR03.05.2011

Dursun Topçu, ”Gümrükler bizim öncelikli konumuz. En az 40 meslek komitemizi yakından ilgilendiriyor. Gümrüklerdeki sorunlar, Türkiye’nin dış ticaretini, ekonomisini olumsuz etkiliyor” dedi.

İstanbul Ticaret Odası (İTO), “Gümrükte Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri Değerlendirme Toplantısı” düzenledi. Başbakanlık Gümrük Müsteşarı Ziya Altunyaldız’ın katıldığı toplantının açılış konuşmasını İTO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Dursun Topçu yaptı. Topçu, gümrüklerde yaşanan sorunların İTO’nun 40 meslek komitesini yakından ilgilendirdiğine dikkat çekti. “İTO olarak bu konuda üstümüze düşeni yapıyoruz. Ülke yararına çalışan kurumlar olarak idare ile ilişkilerimizi her zaman sıcak tutuyoruz. Üyelerimizin gümrüklerde yaşadıkları sorunları ve çözüm önerilerini idareye sunmuştuk. Akabinde bu toplantıyı organize ettik” diyen Topçu, gümrüklerdeki sorunların Türkiye’nin dış ticaretini, ekonomisini olumsuz etkilediğini vurguladı.

ÜLKE MENFAATLERİNDE BULUŞUYORUZ

Başbakanlık Gümrük Müsteşarı Ziya Altunyaldız da, bu toplantının ortak aklı bulmak için son derece önemli olduğunu vurguladı. Altunyaldız, “Olaylara sizin açınızdan bakabilirsek ülke menfaatlerinde buluşmamız zor olmayacaktır. Ortak aklı birlikte bulabilme zemini yarattığınız için teşekkür ediyoruz. İlerleyebilmemiz, ancak çözümün tarafı olmayı gerektiren bir akılla mümkündür” şeklinde konuştu.

Gümrükler Genel Müdürü, Gümrükler Genel Müdür Yardımcısı, İstanbul Gümrük Muhafaza Başmüdürü, Gümrük Müsteşarlığı Daire Başkanları, TASİŞ, TİGEV uzmanlarının da beraberinde olduğuna dikkat çeken Müsteşar Altunyaldız, sözlerini şöyle sürdürdü: “Esnek ve hızlı ticaretin, arz güvenliğinin temininde değer yaratan bir kurum olmak için çaba gösteriyoruz. Kısmi teminat, elektronik ortama geçme, global teminat, onaylanmış kişi gibi enstrümanlar hizmete girdi. Önümüzdeki dönemde rekabet gücünüzü artıracak çalışmalarımız hayata geçecek. Arz güvenliğini artıran, insan ve gıda güvenliği açısından yaşanılır bir ülke oluşturma anlayışı içinde olacağız.”

KAPI KAPI DOLAŞMA DÖNEMİNE SON

Gümrük işlemlerinin yılın ikinci yarısından başlayarak yüzde 100 kağıtsız ortamda gerçekleşeceğini dile getiren Altunyaldız, çekin işlemleri ve proses işlemler için tek pencere sistemine geçeceklerini belirtti. Altunyaldız, “Artık kapı kapı dolaşmak zorunda kalmayacaksınız. Bunun için diğer kurumların da bize eşlik edecek, uyum sağlayacak IT sistemlerine sahip olmaları gerekecek” dedi.

Büyük ve sorunsuz ihracat yapan firmalara da fabrika noktasında gümrük işlemleri yapma ve aylık beyannamelerini ay sonunda verme imkânı tanıyacaklarını dile getiren Altunyaldız, Müsteşarlığı’nın çalışmalarında İTO ile yakın ilişki içinde olması gerektiğini kaydetti.

Gümrük ve kaçakçılıkla mücadele kanunları mercek altında

Altunyaldız, “Gümrük Kanunu ve Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu arasındaki çatışmanın en büyük sıkıntısını biz yaşıyoruz. Bir ekip oluşturduk. Bu ekip, her iki kanundaki birbiriyle çelişkili veya aynı hükümleri tespit ediyor. Haziran sonuna kadar çalışma bitecek ve ilk yasamada görüşülecek. Gümrüklerde çok fazla kurum denetim yapıyor” dedi.

Gümrük Müşavirleri Komitesi ne istedi?

* Müsteşarlıkla sürekli ve düzenli işbirliği yapabilmeliyiz.
* Asgari ücret tarifesi Gümrük Kanunu’ndaki şekilde hazırlanmalı.
* Gümrük müşavirlerinin maliyet unsurları hesaplanmalı.
* İstisnai uygulamaların, haksız rekabetin önüne geçilmesi için asgari ücretlerin denetim ve kontrolleri yapılmalı.
* Gümrük müşavirlerinin sorumluluk sınırları daha net olarak belirlenmeli.
* Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ve Gümrük Kanunu’nun çatışan maddeleri yeniden düzenlenmeli.
* Sarı Hat’tan Kırmızı Hat’ta sevk kriterleri belirlenmeli.
* Yargı içtihatları olacak şekilde bilgi bankası oluşturulmalı.
* Ceza takip sisteminde işlenmeyen makbuzların önlenmesi için elektronik ortamda çözüm yoluna gidilmeli.
* Güvas sisteminde üretilen beyannameler e-mail veya sms olarak bildirilmeli.
* Gümrük kimyahanesine giden beyannameler web ortamında izlenebilmeli.
* Dolaylı temsilde sağlık raporu istenilmesi sorunu giderilmeli. Rapor yalnızca tereddüt edilmesi halinde istenmeli.
* Baş Müdürlük, web sitesi ve beyaz masa uygulamalarını başlatmalı.
* Kabahatler Kanunu ile ilgili gümrük müşavirlerinin mağduriyeti giderilmeli.
* Sınavlar her yıl yapılmalı.
* Beyannamelerde redrese işlemleri uzaktan yapılabilmeli.
* Kağıtsız ortama geçiş süreci hızlandırılmalı.
* Beyan sahibinin kendini ihbarında uygulanan yüzde 15 ceza kaldırılmalı.
* Havayolu taşımacılığında, konsolide taşımacılığın navlun bedelleri kabul edilmeli.
* Mavi Hat beyannameleri geç kapatılmalı.

İş alemi sordu, yetkililer cevapladı
* Geçici depolama yerleri ile ilgili Gümrük Yönetmeliği’nin kaldırılan 83/4 maddesi en çok tartışılan konulardan biri.
Sadece İstanbul’a özgü 1+1=2 gün şeklindeki çözüm yeterli. Bu sürenin uzatılması yönünde geri adım atılmayacak.
* Muayene memurlarının farklı uygulamaları mevcut.
22 bin farklı GTİP göz önüne alındığında bu olağan. Ama bu konuda gerekli çalışmalar yapılacak.
Denetimler zamanında gerçekleştirilmeli, piyasa denetim ve gözetimine ağırlık verilmeli.
2008–2010 itibariyle kıymet açısından ithal edilen malların yüzde 84’ü denetlendi. 32 değişik kurum gümrüklerden denetim hizmeti bekliyor. Bu çok ağır iş yükünü kaldırmak tüm taraflara yararlı olacak.
* Personel sayısının yetersizliğinden sorunlar yaşanıyor.
1989’da dış ticaret hacmi 27 milyar dolarken 9 bin 500 personelimiz vardı. Bugün dış ticaret 300 milyar dolar ve personel sayısı 9 bin 300. Sorunların çözümü için insan kaynağımızı artırmaya çalışıyoruz.
* Kağıtsız ortama geçiş tamamlanmalı, elektronik kayıt sistemi başta teknik ve idari aksaklıklar giderilmeli.
Kara, hava ve deniz gümrüklerinde birer mevkide denemelere başladık. Gerçek uygulamalara geçilmesi için çalışıyoruz.
* İdare farklı kurumlarla yaptığı çalışmalarını hızlandırmalı.
KDV geri ödemelerinde gümrüklerin işlem yapabilmesi için ilgili kurumlardan yazı almaları zorunlu. Bu KDV 23 sayılı tebliğde açık bir hüküm olduğu için iş adamlarınca elden takibi mümkün değil. Ancak konuyu değerlendireceğiz.
* Antrepo işletmelerinde 6 ayda bir YGM raporu alınması bir yıla çıkarılmalı.
TASİŞ, antrepolarda kalan malları almak için önemli çalışmalar yapıyor. Ardiye ücretlerinin ödenebilmesi için ücretlerin belirlenmesine yönelik bilgisayar programı hazırlanması gerekiyor.
* Akaryakıt numune testlerinde yaşanan gecikmeler önlenmeli.
Bu testleri yapacak cihazlarla ilgili ihaleye çıkıldı. Bir-iki ay içinde cihazın alınması ile sorun çözülecek.
* Optisyenler ve Optometrik Ürünler Meslek Komitesi teminatların alınıp alınmamasında aksaklıklar yaşıyor.
Bu aksaklıklar incelenerek düzenlenecek. Gözlük, saat ve kutularının ayrı getirilip, ana ürünle beraber değerlendirilerek gümrüksüz sokulması ise tarifenin değiştirilemeyen esaslarından.
* Kırtasiye ürünlerinin sağlığa zararlı olup olmadığı konusundaki tespitlerle ilgili sorunlar çözülmeli.
Kağıt ve Kağıt Ürünleri Meslek Komitesi ile Gümrük Müşavirleri Meslek Komitesi birlikte çalışıp sonuçları bize bildirebilir.
* İdare kendi işlemleri ve takip ettiği ürün işlemleri ile ilgili bilgilendirme sağlamalı.
Web ortamında çeşitli bilgilerin iletilmesi imkânlarını değerlendireceğiz.

Kaynak: İTO

Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72