Yılda 22 milyon tehlikeli maddenin karayoluyla taşındığı Türkiye’de, AB uyum süreciyle birlikte tanesi 150 bin Euro’luk ADR belgeli tankerler ön plana çıktı. Enerji Ofisi CEO’su Yücel Mançe, tehlikeli maddelerin çoğunun hâlâ eski yöntemlerle taşındığını belirtmekle birlikte, bu alanda yatırımların arttığına da dikkat çekti
Hürriyet'ten Ceyhun Kuburlu, Enerji Ofisi CEO'larıyla ADR'li tankerlerle yakıt taşınmasını konuştu.
Başta akaryakıt olmak üzere Türkiye’de yılda 22 milyon ton tehlikeli madde karayoluyla taşınırken Enerji Ofisi CEO’su Yücel Mançe, Türkiye’nin “Tehlikeli Maddelerin Karayolu’yla Taşınması” hakkındaki yönetmelikle bu süreçte önemli bir adım attığını belirtti. ADR (Tehlikeli Maddelerin Karayolunda Uluslararası Taşınması ile ilgili Avrupa Anlaşması) Konvansiyonu doğrultusunda yapılan bu kararnameyle Türkiye’de, güvenliğin ön plana çıktığına dikkat çekti. Mançe, Avrupa Birliği (AB) uyum süreciyle birlikte bu maddelerin ADR eğitimi almış sürücüler ve ADR belgeli, çok daha güvenli tankerlerle taşınmaya başlandığını vurgularken, bu alanda yatırımların hızlandığını da belirtti. Enerji Ofisi olarak da bu doğrultuda faaliyet gösterdiklerini ifade eden Mançe, “Ancak yılda 22 milyon ton tehlikeli maddenin çoğunun 30-40 bin TL’lik eski jenerasyon tankerlerle taşınıyor. ADR’ye uygun tankerler de 150 bin Euro civarında” dedi.
Yatırıma devam ediyoruz
Enerji Ofisi Genel Müdür Şahin Zorba da, mevcut araç filolarında 163 tane ADR’li araç bulunduğunu belirtirken, şu bilgileri verdi: “ADR, taşımacılığın güvenli yapılabilmesi için konulmuş standartlar zinciri gibi düşünülebilir. Biz faaliyete geçtiğimiz günden itibaren tüm yatırımlarımızı ADR standartlarına göre yaptık. Bunu kanun ya da yönetmeliğin zorlayıcılığı yüzünden değil, hem hizmet verdiğimiz kurumların hem de bizlerin, kanunun içeriğine ve felsefesine olan inancımızdan dolayı yaptık. Bu konudaki yatırımlarımız hızla devam ediyor. Sektöre 2008 yılında 26 araç ile girdik. 3 yılda 163 araçtan oluşan bir filo büyüklüğüne ulaştık. Bu filo ile motorin, benzin, akaryakıt katkı maddeleri, LPG, Jet A-1 ve Avgas taşımaları yapıyoruz.”
Hedef 1.2 milyar litre
“Sürekli büyümeye devam edeceğiz” diyen Mançe, hedeflerini şöyle sıraladı: “Bu yıl toplam 10 milyon kilometreden fazla yol yapmayı planlıyoruz ve 1 milyar 200 bin litre ürün taşımayı hedefliyoruz. Şirket olarak 2012 yılı için kendimizi hazırlıyoruz. 2012 büyüme planlarımız için en önemli yıl olacak. 2012 yılı içinde ve sonrasında Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası şirketlerin istasyon taşımaları ile ilgili önemli ihaleler var. Bu ihalelerden pay alabilmek için şimdiden çalışmalara başladık. Mutlaka o portföylerin içinde yer almak istiyoruz. Bunun için hem felsefi hem finansal hem de operasyonel yeterliliklere fazlası ile sahibiz.”
2012’de halka açılacak
Bu arada Enerji Ofisi CFO’su Tarkan Ertaç ise, bu yapılanma çerçevesinde önümüzdeki yıl halka açılmayı planladıklarını açıkladı. Ertaç, “Bizim ölçeğimizdeki şirketler için yapılan teşvik edici çalışmaları dikkatle izliyoruz. Projelerimiz arasında 2012 yılı içinde şirketimizi halka açmak da var. Bunun için şimdiden gerekli çalışmalara başladık” dedi.
Havacılık sektörü gelişiyor, yakıt taşıma işi büyüyor
Tehlikeli madde taşımacılığında filolarına yeni alınacak tankerler ile özellikle Jet A-1 pazarında agresif büyümeyi planladıklarını söyleyen Enerji Ofisi CFO’su Tarkan Ertaç, şöyle konuştu: “Şu an karayolu ile yakıt taşınan en büyük havaalanlarının taşımalarını gerçekleştiriyoruz. Sürekli büyüyen havayolu taşımacılığına paralel olarak artan yakıt ihtiyacı ve inilen her meydanda uçakların yakıt ikmali yapması, tehlikeli madde lojistiğinde Jet A-1 taşımalarının önemini ciddi oranda arttırdı. 2012 yılından itibaren en önemli büyümeyi Jet A-1 taşımalarında gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.”
6.5 milyon kilometre yol yaptık
Geçen yıl ADR’li araçlarla 6.5 milyon kilometre yol yaptıklarını açıklayan Şahin Zorba, bu araçların özelliklerini şöyle sıraladı:
Şehir içinde 30, şehirlerarası 50, otobanda 60 kilometrelik hız limiti var.
Sürücülerin hepsi ADR’li araç kullanma eğitimlerinden geçiriliyor.
Tüm operasyonlar uydu sistemiyle canlı olarak hem biz hem de malı taşıtan firma tarafından izlenebiliyor.
Kaynak: Hürriyet