Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / MARMARAYIN İKİ YAKASI BULUŞTU-AVRASYA TÜNELİ İÇİN START VERİLDİ

MARMARAYIN İKİ YAKASI BULUŞTU-AVRASYA TÜNELİ İÇİN START VERİLDİ

MARMARAYIN İKİ YAKASI BULUŞTU-AVRASYA TÜNELİ İÇİN START VERİLDİ28.02.2011

Boğaz’ın iki yakasını tünelle bağlayacak iki proje için dün kritik adımlar atıldı. Marmaray’da tüneller arası bağlantı kuruldu, araç trafiğine açık olacak Avrasya Tüneli’nin başlangıç noktasına beton atıldı

İstanbul Boğazı’nın iki yakasını raylı sistemle bağlamayı amaçlayan Marmaray projesinin kara ve deniz bağlantısı dün düzenlenen törenle sağlandı. Marmaray tünelinde incelemeler yapan ve törene katılan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, projenin yapımı sırasında ciddi engellerle karşılaştıklarını belirterek, “Azmimizden bir şey kaybetmedik. 29 Ekim 2013’te Marmaray’ın açılışını yapacağız” dedi. İstasyon’daki asansörle yerin 58 metre altına inen Erdoğan, burada çalışmalar hakkında yetkililerden bilgi aldı.

Özellikle arkeoloji noktasında çıkan engellerin projeyi ciddi anlamda etkilediğini ve 3-3.5 yıl kaybedildiğini belirten Erdoğan, “Yoksa şu anda Marmaray’ı açmış ve kullanıyor olacaktık” dedi.

Tek yön geçişi 4 dolar + KDV
Dün aynı zamanda İstanbul’un iki yakasını karayoluyla birbirine bağlayan bir başka projenin de ilk adımı atıldı. Marmaray’ın 1.8 kilometre güneyinden geçecek ve Avrasya Tüneli olarak bilinen İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi’nin başlangıç noktasına (röper noktası) Haydarpaşa Limanı’nda ilk beton atıldı. Yine Başbakan Erdoğan’ın katılımıyla düzenlenen tören, bir yönü gidiş, bir yönü geliş olmak üzere iki katlı bir karayolundan oluşması düşünülen tünel projesinin hayata geçmesi yönünde atılmış ilk adım.

Türk taahhüt firması Yapı Merkezi’nin 4 Koreli ortakla birlikte üstleneceği projenin 1.1 milyar dolara mal olmasının ve inşaatının 55 ayda tamamlanmasının hedeflendiğini hatırlatan Erdoğan, “Tabii burada bir pazarlık yapacağız... Hiçbir kamu kaynağı kullanılmadan yap-işlet-devret modeli ile bu yolu inşa edeceğiz” diye konuştu.

Konsorsiyum, Avrupa Yatırım Bankası’nın başını çektiği finans kuruluşlarından proje için finansman sağlamak üzere görüşmeleri yürütüyor. Konsorsiyum ayrıca tünelin 26 yıl boyunca işletmesini üstlenecek. Sadece otomobil trafiğine açık olması öngörülen tünel geçişinde tek yön geçiş ücretinin 4 dolar artı KDV olması öngörülüyor.   

Başbakan’a doğumgünü sürprizi
Başbakan Erdoğan’a, Marmaray çalışanları, delme tünelden tüp tünele geçiş noktasında sürpriz doğum günü organizasyonu yaptı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Marmaray çalışanlarının denizin dibinde böyle bir sürpriz yapmak istediklerini belirterek, onlara teşekkür ettiğini ifade etti. Yıldırım, Başbakan Erdoğan’a başından beri verdiği destekten dolayı teşekkür ederek, “Daha nice sağlık, sıhhat içinde beraber olmak arzusuyla” dedi.

Sürpriz karşısında şaşıran Erdoğan da “Bu hassasiyeti, nezaketi, inceliği gösterenlere teşekkür ediyorum. Birlikte daha nice uzun yıllara, vatana, millete hizmete Allah ömür verdikçe devam edeceğim” dedi. Başbakan Erdoğan daha sonra pastayı kesti ve Marmaray’ın kadın çalışanları ile kadın gazetecilere pasta ikram etti.
 
 
Marmaray’ın özellikleri
İstanbul Boğazı’nın her iki yakasındaki demiryolu hatlarını boğazın altından geçecek bir demiryolu tünel bağlantısı ile birbirine bağlayacak olan Marmaray, Avrupa yakasında Kazlıçeşme’de yeraltına girecek; İstanbul Boğazı’nın altından geçecek, ve yer altı istasyonu olan Üsküdar’a bağlanacak ve Söğütlüçeşme’de tekrar yüzeye çıkacak şekilde inşa ediliyor.

-  Toplam maliyeti 2.5 milyar dolar civarında.
-  Boğaz tüp geçişinin toplam uzunluğu 13.6 kilometre olacak.
-  Yeraltında 3 istasyon olacak.
-  Tek yönde 1 saat içinde 75 bin yolcu taşıma kapasitesi olacak.
-  76 km iyileştirilmiş ve yeni demiryolu yapılacak.
 
Avrasya Tüneli’nin özellikleri
Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerindeki trafiği hafifletmeyi hedefleyen proje; biri geliş, diğeri gidiş olmak üzere iki katlı bir karayolundan oluşacak. Tünel, Boğaz zeminindeki kayalara tünel açma makinesi aracılığıyla inşa edilecek. Özel tasarlanacak makinenin günlük ilerleme hızının 8-10 metre olması öngörülüyor.

-  Deniz altındaki tünel uzunluğu 5.4 kilometre.
-  Toplam maliyeti 1.1 milyar dolar.
-  En derin olduğu taban kotu 106.4 metre olacak
-  Kamyon, otobüs ve motosiklet gibi iki tekerlekli araç trafiğine kapalı olacak.
-  Sadece hafif taşıtların kullanmasına izin verilecek.
Milliyet