Gündem

YÜK VE YOLCU TAŞIMADA YENİ HAKLARYÜK VE YOLCU TAŞIMADA YENİ HAKLAR08.02.2011

Taşıyıcının 'eşya kırıktı, çıkıktı' gibi gerekçeleri tarihe karışıyor. Taşıyıcı senedi düzenlemek istemezse tüketiciye bir yük senedi imzalayıp vermek zorunda.

Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) Genel Başkan Yardımcısı Ali Çetin, 4 Şubatta yayımlanan yeni Türk Ticaret Kanunu (TTK) ile yük ve yolcu taşımalarda tüketicilere yani haklar tanındığını belirterek, bu hakların en kısa sürede Tüketicinin Korunması hakkındaki Kanunda da yer alması gerektiğini ifade etti.

Çetin, yaptığı yazılı açıklamada, Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün'ün Bakanlığa gelir gelmez, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Değişikliği'ni TBMM'ye gönderdiğini ifade ederek, ''Ancak bugüne kadar arpa boyu yol alınamadı, TTK hükümleri tüketiciler için de geçerlidir. Detay farkı şudur ki, tüketici mağduriyeti nedeniyle TTK'ya göre açılacak davaların tüketici mahkemelerinde değil ticaret mahkemelerinde açılması gerekmektedir'' değerlendirmesinde bulundu.

Tüketicilerin eşya taşıtmak istedikleri zaman taşıyıcı ile aralarındaki taşıma senedinin üç nüsha olarak düzenlendiğini belirten Çetin, senetle ilgili şu bilgileri verdi:

''Taşıma senedi düzenlenmemiş olsa bile, eşyanın taşıyıcıya teslimi, taşıma sözleşmesinin varlığına delil kabul edilir. İki tarafça imzalanan taşıma senedi, eşyanın taşıyıcı tarafından teslim alındığına kanıt oluşturur. Ayrıca, eşyaların dış görünüşü bakımından iyi durumda bulunduğuna da delildir.
Taşıyıcı daha sonra eşya kırıktı, çıkıktı gibi gerekçeler ileri süremez. Taşıyıcı senedi düzenlemek istemezse tüketiciye bir yük senedi imzalayıp vermek zorundadır. Taşıyıcı, ayrıca yüklemenin işletme güvenliğine uygun olmasını sağlamakla yükümlüdür.

Yükleme ve boşaltma ile ilgili olarak, aksi kararlaştırılmadıkça, ayrıca ücret istenemez. Gönderen taşıma sözleşmesini her zaman feshedebilir. Ancak, kararlaştırılan taşıma ücretinin üçte birini ödeyebilir. Taşıma ücreti, eşyanın tesliminde ödenir.''

-''TRAFİK KAZASI ÖLÜMLERİNDE TAŞIYICI TAZMİNAT ÖDEYECEK''

Çetin, taşıyıcıların yolcunun kazaya uğramasından doğacak zararı tazmin edeceğini ifade ederek, yolcunun kaza sonucunda ölmesi halinde ise onun yardımından yoksun kalanların uğradıkları zararın tazminini taşıyıcıdan isteyebileceklerine dikkat çekti.

Hatalı hareket yapan araç şoförleri ile bütün yardımcı personel hatalarından dolayı tüketicinin şikayeti üzerine, polisin tarafından bu kişilere 100 TL ile bin 500 TL'ye kadar idari para cezası verileceğini vurgulayan Çetin, tüketicilere düşen görevin, kendi haklarına sahip çıkmak ve haklarını tüketici derneklerinde aramak olduğunu sözlerini ekledi.

Kaynak: Lojiport
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72