Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Ekonomi / İş Dünyası / OTOMOTİV İHRACATINA ÖZEL LİMAN KURULACAK

OTOMOTİV İHRACATINA ÖZEL LİMAN KURULACAK

OTOMOTİV İHRACATINA ÖZEL LİMAN KURULACAK07.01.2011

Otomotivin yeni dönem yol haritası netleşiyor. 

Ekonomi Koordinasyon Kurulu'nda (EKK) kabul edilen 44 sayfalık Otomotiv Strateji Belgesi, sektörü adeta yeniden tanımlıyor. EKK toplantısında vergilerde yapılacak değişiklikler için Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı bir süre daha çalışması kararına varıldı.

EKK tarafından kabul edilen Strateji Belgesi, şubat ayında Yüksek Planlama Kurulu (YPK) onayına sunulacak. YPK Onayı sonrasında daha önce EKK onayından geçmiş olan Strateji Belgesi, hükümet onayına gidecek. Bunun da onayıyla belge Hükümet Belgesi haline gelecek ve harekete geçilecek.

OTODAN SERVET VERGİSİ KALKIYOR
Türkiye'de halen taşıt araçlarından alınan KDV-ÖTV gibi vergiler, başta AB olmak üzere otomotiv sanayinin rekabet ettiği diğer ülkelere göre çok yüksek. Binek otomobillerdeki vergi yükü AB ortalamasında yüzde 18 iken, Türkiye'de yüzde 62-117 arasında değişiyor.

Bu sistem yerine, pazardaki arz-talep dengesini yöneten, “satış ve kullanma vergi sistem' kurulması belgede yer alıyor. Bu çerçevede, Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) bir 'servet vergisi' gibi uygulanmak yerine, AB ülkelerinde olduğu gibi, her araç için 'yol kullanım ve çevreyi kirletme vergisi' olarak yeniden düzenlenmesi isteniyor.

ÇEVREYİ KİRLETEN ÇOK ÖDEYECEK
Her yıl iki taksit halinde aracın yaşına ve motor hacmine göre ödenen Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) sabit bir tutar olmalı ve çevreyi daha az kirleten tüm araçlara daha düşük uygulanmalı.
Çevrenin korunması bakımından, eski model ve eski teknolojiye sahip araçlardan, çevreyi çok kirletenden çok vergi alınmalı, yeni teknolojili, çevreyi daha az kirleten araçlardan az vergi alınması ve bu yolla çevrenin korunması teşvik edilecek.

İHRACATIN YÜZDE 94'Ü DENİZDEN
Otomotiv sanayii, 2010 yılı sonunda 1.5 milyonluk araç üretim kapasitesine ulaşırken, ihraç edilen araçların yüzde 94'ü deniz yolu ile taşınıyor. Yakın gelecekteki 2 milyon adetlik ihracat hedefi için lojistik eksiklikler giderilmeli, limanlara demiryolu bağlantısının sağlanması ve taşıt araçları ihracatı için özel oto-port limanlarının kurulması gündeme alınacak.

İKİNCİ ELE DÜZEN
Belgede otomotiv ticaretiyle ilgili de maddeler var. Bu amaçla üreticiler, yetkili satıcılar, distribütörler ve ikinci el motorlu taşıt araçları ticareti yapan galericiler birlikte ele alınarak, düzenleme yapılması söz konusu olacak. İkinci el motorlu taşıt araçları ticaretiyle ilgili herhangi bir düzenleme bulunmuyor.

Belgeye göre ikinci el ticareti yapacak işyerleri ruhsat alacak, şirket sermayesine asgari sınır belirlenecek, kullanılmış araç satıcıları faaliyet belgesi alınması gerekecek.

Otomotiv yan sanayii firmalarının, yurtdışına açılması sağlanacak. Ayrıca küresel kriz yüzünden gelişmiş ülkelerde zor duruma düşen firmaların Türk şirketler tarafından satın alınması bir anda Türk otomotiv yan sanayii firmalarını küresel tedarikçi pozisyonuna getirecek. Yurtdışından şirket satın alınması ya da şirket birleşmesi için mali ve ticari mevzuat uygun hale getirilecek, satın alma aşamasında uygun maliyetli ve uzun vadeli kredi imkaanı sağlanacak.

YERLİ MARKA EYLEM PLANINDA
24 ana eylem içeren strateji belgesi ise şu unsurları içeriyor: Türkiye, bir otomotiv üretim üssü olacak. Bu kapsamda, Türkiye'deki otomotiv sanayii geliştirilerek, bir Türk markasının dünya pazarlarına sunulması amaçlanıyor. Bu konuda kamu ve özel sektör birlikte çalışacak. Türkiye, montoj yapmak yerine, kendi tasarım ve modellerini hayata geçirecek. Sektörde, orta vadede 2 milyon adet üretim, 1,5 milyon adet ihracat, 50 milyar dolar ihracat geliri ve 600 bin kişilik istihdam hedefleniyor.

Kaynak: Radikal
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr