Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / GENELGE (2011/KUGM) SAYISAL TAKOGRAF

GENELGE (2011/KUGM) SAYISAL TAKOGRAF

GENELGE (2011/KUGM) SAYISAL TAKOGRAF31.12.2010

Bilindiği üzere, hazırlanması, kabulü, güncellenmesi, takibi Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BM-AEK) tarafından yürütülen ve Türkiye’nin de taraf olduğu, “Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Araç Mürettebatının Çalışmasıyla ilgili Avrupa Anlaşması (AETR)” nın 13. maddesi uyarınca, Avrupa Birliği’ne üye olmayan fakat AETR’ye taraf olan ülkelere 16 Haziran 2010 tarihine kadar, uluslararası karayolu taşımacılığında, sayısal takograf uygulamasına geçilmesi konusunda bir geçiş süreci tanınmıştır. Ancak, 16 Haziran 2010’a kadar, çoğu ülkelerde, Sayısal Takograf sistemini bir bütün olarak uygulamak mümkün olmadığından,  söz konusu geçiş süreci 31 Aralık 2010 tarihine kadar uzatılmıştır. Anılan geçiş sürecinin tamamlanması ile birlikte, 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren,  16 Haziran 2010 tarihinden sonra tescil edilen ve uluslararası taşımalarda kullanılan ticari yük ve yolcu taşıma araçlarında Sayısal Takograf (ST) kullanımı zorunlu hale gelecektir.

Bu kapsamda, Sayısal Takograf Sisteminin Türkiye’de uygulanması için, “Ulusal Otorite”  olarak görevlendirilen Bakanlığımız, “Sayısal Takograf Sisteminin” ülkemizde bütünleşik bir sistem olarak zamanında uygulanmasını teminen,  kurumlar arası koordinasyon dahil gerekli teknik, idari ve organizasyonel tüm sorumlulukları üstlenmiş bulunmaktadır. 

Bakanlığımızın üstlendiği bu sorumluluklar ve ilgili mevzuat çerçevesinde; Bakanlığımız ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) arasında yapılan “Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine İlişkin Protokol”le TOBB bir kısım iş ve işlemler hususunda Bakanlığımızca yetkilendirilmiştir. Sözkonusu protokol uyarınca, takograf kartlarına ilişkin başvuruların alınması, değerlendirilmesi, kartların sertifikalandırılması, kartların kişiselleştirilmesi ve sahiplerine dağıtılması sürecindeki iş ve işlemler Bakanlığımızın kontrol ve denetimi altında TOBB tarafından gerçekleştirilmektedir.

Buna göre:

(1) SAYISAL TAKOGRAF SİSTEMİ UYGULAMASININ YASAL ÇERÇEVESİ

TOBB anılan protokol kapsamında Sayısal Takograf Sisteminin uygulanmasına yönelik gerçekleştireceği tüm iş ve işlemler ile takip edeceği süreçte; ulusal mevzuatın yanı sıra,  takograf ve takograf kartlarının teknik şartlarını içeren AETR Anlaşması ve Eklerindeki (EK-1B) ilgili hükümler ile bu Genelgeye uygun olarak hareket edecektir.

(2) SAYISAL TAKOGRAF KART BAŞVURUSU

a) Sayısal Takograf Kartları Başvuru Esasları
TOBB, tüm sayısal takograf kart başvuruları ve bu başvuruların mevcut/anlık durumunu gösteren/değerlendiren bir veri tabanı oluşturacaktır.

TOBB, http://staum.tobb.org.tr internet sitesi üzerinden sayısal takograf kartlarına ilişkin ön-başvuruları kabul edecektir.

Sayısal takograf kart başvurularına ilişkin fiziksel belgeler dosya halinde Dumlupınar Bulvarı No:252 (Eskişehir Yolu 9. Km.) 06530 Ankara adresinde bulunan TOBB Binasında kurulan Sayısal Takograf Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde, Bakanlığın uygun göreceği bir yöntemle arşivlenecektir.

Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine İlişkin Protokol ile AB Komisyonu tarafından onaylanan Sayısal Takograf Sistemi Türkiye Ulusal Güvenlik Belgesi çerçevesinde sayısal takograf kartı almak isteyenler ön başvurularını http://staum.tobb.org.tr internet sitesi üzerinden gerçekleştirdikten sonra; ön başvurusu esnasında belirlediği başvuru merkezine almak istediği kart cinsine göre aşağıdaki belgeleri yanında bulundurarak başvururlar.

1) Ticari Araç Sürücüleri (Sürücü Kartı):
• Başvuru sahibinin sürücü belgesi ve mesleki yeterlilik belgesi (SRC1, SRC2, SRC3, SRC4 veya SRC5)
• T.C. Kimlik Numarasının yazılı olduğu Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha, fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• 1 Adet fotoğraf
• Kart ücretinin yatırıldığını gösterir belge

2) Taşımacı Firmalar (Şirket Kartı):
• 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu uyarınca alınan yetki belgesi fotokopisi
• İmza Sirküleri fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• İmza sirkülerinde başvuruyu yapan şirket yetkilisinin adı geçmiyorsa; Vekaletname fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• Şirket kaşesi
• Kart ücretinin yatırıldığını gösterir belge

3) Takograf Atölyeleri (Servis Kartı):
•  Başvuru sahibi Atölyeye ait Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından verilen “Servis Yetki Belgesi”
•  Başvuru sahibinin ilgili Atölyede (müdür, şef, teknik uzman, operasyon yöneticisi ve benzeri unvanlarla) görev yaptığını belirten, çalışma süresi / sürelerinin yer aldığı Atölye yazısı,
• Başvuru sahibi Atölyeye ait İmza Sirküleri fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• İmza sirkülerinde başvuruyu yapan şirket yetkilisinin adı geçmiyorsa; Vekaletname fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• Oda Kayıt Belgesi aslı
• Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
• Servis kaşesi
• Kart ücretinin yatırıldığını gösterir belge

4) Denetim Otoriteleri (Denetim Kartı):
İstenilen kontrol kartı adedinin de belirtildiği Denetim Otoriteleri tarafından Ulaştırma Bakanlığı ve TOBB’a muhatap olarak gönderilen resmi yazı.

 5) Kart Yenilemeleri:
Kart yenileme işlemleri için de ilk başvuruda istenen belgeler sunulur.

Süresi dolmadan yapılacak kart yenileme işlemleri için ise, ilk başvuruda istenen belgelerin yanı sıra, süresi dolmadan yenileme nedenini tevsik eden belgeler de sunulur. 

b) Sayısal Takograf Kart Başvuru Merkezleri
Bakanlığımız ve TOBB arasında imzalanan “Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine İlişkin Protokol” gereğince sayısal takograf kart başvuruları, 01 Ekim 2010 tarihinden itibaren ilk bir yıl içinde en az 15 il merkezinde, sonraki yıllarda ise her yıl 15 il artırılmak suretiyle tüm illerde TOBB’a bağlı Ticaret veya Ticaret ve Sanayi Odaları aracılığıyla kabul edilecektir.

c) Sayısal Takograf Kart Başvurularını Sonuçlandırma
Sayısal takograf başvuru belgelerini eksiksiz olarak temin eden kişilerin ve firmaların başvuru işlemleri en geç 10 iş günü içerisinde sonuçlandırılarak başvurunun yapıldığı yerel birimlerden kullanıcılara teslim edilecektir. Başvuru süreci sonrasında kart almaya hak kazanamayanların kartları alamama gerekçesi ile eksiklikleri gidermeye yönelik hususları içeren bilgiler sisteme işlenecek ve ayrıca bir bilgilendirme mesajı başvuru sahiplerine de gönderilecektir.

Kart için ön başvuru yaparak ödemesini gerçekleştiren başvuru sahipleri, başvuru tarihi itibariyle 1 yıl içinde ilgili yerel birime(odaya)  başvurarak başvurularını tamamlamak; üretilerek yerel birime gönderilmiş olan kartlarını ise yerel birime ulaşma tarihini müteakip 6 ay içerisinde teslim almak zorundadırlar.

Kart başvurusu yapıp ödeme yapmayan başvuru sahiplerinin başvuruları 45 gün sonra sistemden silinecektir.

d) Sayısal Takograf Kart Ücretleri ve Kart Yenileme Süresi
Sayısal takograf sürücü kart ücreti kişi başına 50 Türk Lirasıdır. Sürücü kartı 5 yılda bir yenilenir.

Sayısal takograf şirket kart ücreti 200 Türk Lirasıdır. Şirket kartı 5 yılda bir yenilenir.  

Sayısal takograf servis kart ücreti 200 Türk Lirasıdır. Servis kartı her yıl yenilenir.

Sayısal takograf kontrol kartı ücretsiz olarak verilir. Kontrol kartı 2 yılda bir yenilenir.

Kart yenilemeleri için de aynı ücretler geçerlidir.

e) Sayısal Takograf Kart Başvurularıyla İlgili Bilgilendirme
Sayısal takograf kart başvurularına ilişkin tüm bilgiler (verilen kart sayısı, reddedilen başvurular ve reddedilme gerekçesi, iptal edilen veya kaybedilen/yenilenen kartlar, çalınan/bozulan kartlar vs.) ilk başvurunun yapıldığı tarihten itibaren 3 aylık dönemler halinde TOBB tarafından Bakanlığa sunulur. 

f) Sayısal Takograf Afet Yedekleme Merkezi
Kart başvurusu, sertifikalandırma, kişiselleştirme ve dağıtım işlemlerine yönelik tüm bilgiler herhangi bir afet durumuna karşı TOBB tarafından Afet Yedekleme Merkezi’ndeki yedek veri tabanına işlenecektir.

(3)  SAYISAL TAKOGRAF VERİLERİNİN SAKLANMASI VE DENETİMİ

4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu uyarınca yetki belgesi’ne kaydedilmiş araç ünitelerinde kaydedilen verilerin, yetki belgesi sahiplerince geriye doğru 365 günlük veriyi içerecek şekilde ve en fazla üçer aylık periyotlarla dijital ortamda arşivlenmesi zorunludur. Bakanlık gerekli gördüğü takdirde ilgili verileri isteyebilir veya yerinde denetleyebilir.

(4) İNTERNET SİTESİ

TOBB, sayısal takograf sistemi, sayısal takograf kart başvuruları ve sayısal takograf kullanıcılarının bilgilendirilmesine yönelik olarak http://staum.tobb.org.tr adresli bir internet sitesi oluşturacaktır. Söz konusu internet sitesi üzerinden başvurular alınacak olup, sayısal takograf sisteminin geneli ve sayısal takograf başvurularına ilişkin tüm bilgiler bu sitede yer alacaktır.  İnternet sitesinde aynı zamanda kart kullanıcılarının sorularını ve sorunlarını kaydedebilmeye imkân sağlayan bir yardım masası kısmı yer alacak ve bu bölümden kullanıcılara gerekli bilgi verilecektir.

(5) DENETİM

Bakanlıkça yapılacak denetim “Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yapılan Yetki Devrine İlişkin Protokol” de belirlenmiş kurallara uygun olarak yapılır. 

Yukarıda belirtilen hususlar; 3348 sayılı Ulaştırma Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2, 10 ve 35 inci maddeleri ile 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun 35 inci ve Karayolu Taşıma Yönetmeliğinin 81 inci ve 83 üncü maddeleri çerçevesinde olmak üzere ve bunların Bakanlığımıza vermiş olduğu yetkiye istinaden uygun görülmüştür.

Bilgilerini ve gereğinin buna göre ifasını arz/rica ederim.
            

 

 Binali YILDIRIM            Bakan

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr