Gündem

RAY BAĞLANTISI 55 BİN VAGON HAREKETİ YARATACAKRAY BAĞLANTISI 55 BİN VAGON HAREKETİ YARATACAK23.11.2010

Akkök Şirketler Grubu tarafından işletilmeye başladıktan sonra 13 yılda 65 milyon dolarlık yatırım yapılan Tekirdağ Akport Limanı, Tekirdağ-Muratlı demiryolu sayesinde ray bağlantısına da kavuştu.

Trakya’yı Avrupa’ya bağlayan önemli bir çıkış noktası olması hedeflenen Tekirdağ Akport Limanı’nın, 7 milyon dolarlık demiryolu ve rampa yatırımlarıyla yıllık en az 55 bin vagon hareketi yaratması bekleniyor.

Akkök Şirketler Grubu bünyesine katıldığı 1997 yılından bu yana yaklaşık 65 milyon dolarlık yatırıma sahne olan Tekirdağ Akport Limanı, Trakya’yı Avrupa’ya bağlayan önemli bir çıkış noktası olmayı hedefliyor. Toplam 130 bin metrekarelik konteyner alanı, 2 kilometrelik rıhtım uzunluğu, yıllık 3 milyon ton dökme yük ve 300 bin TEU konteyner kapasitesine sahip olan Akport  Tekirdağ-Muratlı demiryolunun devreye girmesiyle ray bağlantısına da kavuştu. Trakya ve İstanbul’daki birçok sanayi kuruluşuna hizmet veren Akport, Tekirdağ Bandırma Ro-Ro seferlerine ek olarak, Tekirdağ-Erdek, Tekirdağ-Marmara Adası, Tekirdağ-Karabiga ve yaz aylarında Tekirdağ-Avşa seferleriyle limana uğrak yapan gemi adedini geçtiğimiz günlerde 8′e çıkararak günde 350 kamyona bu hatları kullanabilme imkanı sağladı. Trieste ve Toulon başta olmak üzere uluslararası Ro-Ro seferlerine de devam eden Akport, 7 milyon dolarlık demiryolu ve rampa yatırımlarıyla yıllık en az 55 bin vagon hareketi yaratmayı hedefliyor.

Akport Tekirdağ Limanı İşletmesi AŞ Genel Müdürü Serdar Sözeri, halen süren yeni rıhtım yatırımları ve limanın içine kadar gelen demiryolu hattıyla Avrupa ve Anadolu arasındaki en önemli bağlantı noktalarından olduklarını belirterek, “Bu yılın ilk aylarında tamamlanan 2. etap terminal yatırımımızla mevcut limana ilave olarak -14 metre draft ve 700 metre boyunda rıhtım ve 20 dönüm terminal ilavesiyle toplam 2 kilometre rıhtım uzunluğu ve 130 dönüm terminal arazisine sahip bir limanımız oldu” dedi. Tekirdağ-Muratlı arasındaki demiryolu hattının Ağustos 2010 tarihinde devreye alındığını vurgulayan Sözeri, Tekirdağ-Derince arasında çalışacak olan ‘demiryolu tren ferisi’ne hizmet verecek ve vagon Ro-Ro gemisinin yanaşmasını sağlayacak rampa yatırımlarını da yaptıklarını söyledi. Tekirdağ-Muratlı demiryolu bağlantısının uzantısı olan yeni rampa yatırımından sonraki ilk vagon yüklemelerini gerçekleştirdiklerini belirten Sözeri, yaklaşık 7 milyon dolarlık demiryolu ve rampa yatırımlarıyla, yılda en az 55 bin vagon hareketi hedeflediklerini söyledi.

Haftada 3 kez karşılıklı olarak düzenlenen Toulon ve Trieste Ro-Ro seferlerine ilaveten Tekirdağ-Güney Marmara arasında Ro-Ro seferleri yaptıklarını ifade eden Sözeri, “UND Denizcilik firması ile Tekirdağ – Toulon ve Tekirdağ-Trieste arasında çalışacak Ro-Ro gemilerine liman hizmeti vermek için anlaşma imzalamıştık. Seferlerimiz hızla devam ediyor” dedi. Londra Metal Borsası’na bağlı olarak çalışan firmalarla da anlaşmaları olduğunu hatırlatan Sözeri, “2008 yılı ortasından itibaren bu firmalara ait mallar limana gelmeye devam ediyor. Limanımıza bağlı olarak çalıştırılan 2 adet A tipi antrepo mevcut. Bu depolarda demir, çelik, metal, alüminyum, bakır, çinko gibi ürünlerin depolanmasını yapabiliyoruz” şeklinde konuştu.

Avrupa taşımacılığı denizlere kaydırmak için teşvikler uygularken Türkiye’de nakliyenin yüzde 90′ının karayollarıyla yapıldığını kaydeden Sözeri, “Denizlerimizi yeteri kadar kullanamıyoruz”dedi. Tekirdağ’ın deniz taşımacılığında çok büyük bir potansiyelinin olduğunu ifade eden Sözeri, “Derin deniziyle Tekirdağ deniz taşımacılığına çok elverişli. İstanbul’da 60 bin-70 bin gros tonluk, 12-14 metre gemilerin yanaşabilmesi için kıyıdan 800 metre 1 kilometre dışarıya iskele yapılıyor. Çünkü buraları kumluk ve sığ denizler. Tekirdağ’dan itibaren deniz derinleşiyor. Bölgemizdeki limanların daha etkili kullanılması gerekiyor” diye konuştu.

İstanbul’un yoğun yük trafiğini rahatlatacağız
Tekirdağ-Muratlı arasındaki demiryolu sayesinde Tekirdağ’da yeni iş olanakları doğacağını kaydeden Sözeri, “Doğrudan İstanbul’a akan ve İstanbul’dan transit geçmek zorunda kalan karayolu taşımacılığı karşılıklı limanlar vasıtasıyla demiryolu feribotları kullanılarak çok daha ekonomik bir şekilde son adreslere ulaşma imkanı bulacak. Akport’un demiryolu ve rampa yatırımı sayesinde, Derince ve Bandırma limanında toplanan vagonlar Anadolu, Güney Marmara ve Ege’ye dağıtılırken, Avrupa’ya gidecek vagonlar ise Akport’u kullanarak çıkış yapacak. Akport Limanı’nda uğrak yapan konteyner hatları ise limandaki mevcut demiryolu hattını kullanarak Balkanlar ve Avrupa’ya mal sevkiyatı yapabilecek. Neticede, limanın karayolları yükünü azaltması İstanbul’un yoğun trafiğini de rahatlatacak.  İstanbul’un genişlemesinin bir yolu da Akport’un gelişmesinden geçiyor. Akport, demiryolu bağlantısıyla  karbon emisyon değerlerini azaltarak yeşil lojistiği de destekliyor” ifadesini kullandı. Tekirdağ’ın lojistik sanayinin merkezi olmaya aday olduğuna işaret eden Sözeri, depolama, antrepo gibi lojistik imkanlarının oluşmasıyla kentte bir sanayi kolunun oluşacağını ve limanların etkili kullanılması gerekeceğini söyledi.

Duble yolların yapılmasıyla Tekirdağ’a ulaşımın daha da kolaylaştığını aktaran Sözeri, “Bölgeye lojistik alt yapının kurulması aşamasında il yetkilileriyle görüştük. Lojistik köy için yerler tahsis edildi, ciddi adımlar atıldı. Akport Limanı imkanları ile Tekirdağ’ın bir lojistik şehir olması için avantajlar sunuyor. Tekirdağ çok yakında lojistikte ana merkezlerden olacak. Özellikle Türkiye’nin Avrupa merkezli ticaretinde önemli bir konumda olacak. Tekirdağ, 450 kilometre yolu dolaşmadan sevkiyat yapılacak bir durumda. Liman arkası hizmetlerinin yapılabileceği bir lojistik alan Tekirdağ ekonomisine katkı sağlar. Sanayi kollarının buraya gelmesi, geri hizmet sahalarının oluşması gerekir. Tekirdağ’ın lojistik üst olması için hazırlıklar ivme kazanmalı. Marmara’dan Doğu Avrupa’ya taşımacılıkta bir adım atmazsak Yunanistan Pire Limanı’nı kullanarak bu adımı bizden önce atacak” şeklinde konuştu.

Çorlu ve Çerkezköy sanayiini çekmek istiyoruz
Toplam 300 bin konteyner hareketine cevap verecek kapasitelerinin olduğunu kaydeden Sözeri, “Çorlu ve Çerkezköy bölgelerindeki lojistik trafiği bazı alışkanlıklardan dolayı başka limanlara gidiyor. Çünkü orada yıllardır organize olmuş bir yapı söz konusu. Gümrük altyapısı kurulmuş, gümrük müşavirleri organize olmuş. Dolayısıyla firmalar, işlemlerin daha hızlı olacağını düşünerek sevkiyatlarını oradan yapıyorlar. Ama bu bir süreç. Burası da mutlaka, avantajlı bir liman olacak. Hem limanda yükleme kapasitesi, hem işlem hızı açısından diğer limanlara göre tercih edilecek bir konumda olacak” şeklinde konuştu.Trakya’ya hitap eden konteyner terminali, dökme yük, yükleme boşaltma ve Tekirdağ Güney Marmara Ro-Ro hizmetlerinin devreye girmesiyle, hızlı bir büyüme sağladıklarını belirten Sözeri, 2009 yılında Lloyd’s Türkiye Denizcilik Ödülleri’nde ‘Yılın Limanı’ ödülüne layık görülen Akport’un, 13 yıllık yatırımlarıyla Türkiye’nin en hızlı büyüyen limanları arasında yer aldığını kaydetti.

Karşılıklı bin 200 tren seferi yapılacak
Akport Tekirdağ Limanı İşletmesi AŞ Genel Müdürü Serdar Sözeri, TCDD ile yaptıkları anlaşmaya göre Tekirdağ-Derince limanları arasında yıllık karşılıklı bin 200 tren seferinin yapılmasını öngördüklerini söyledi. Blok trenlerle konteynerların ya da diğer yüklerin İstanbul ve Avrupa’ya sevkiyatının Tekirdağ Limanı’ndan yapılacağına işaret eden Sözeri, “Doğu Avrupa ülkelerine yapılacak sevkiyatlar için çok önemli bir konumdayız. Bu ülkelere Kıta Avrupası’nı dolaşmak ya da Danimarka yerine Türkiye üzerinden sevkiyat daha kolay. Bu hizmeti verebilecek kapasitedeyiz. Yunanistan, Bulgaristan Romanya gibi ülkelere de Türkiye üzerinden sevkiyat yapılabilecek,  İstanbul limanlarındaki bekleme maliyetini ortadan kaldıracak, ortalama 600 bin dolarlık kaynak tasarrufu sağlayan bir konumdayız. Bu sevkiyatlar  Akport’tan 12 ile 24 saatte istenilen yere ulaştırılabilir” şeklinde konuştu.

Kaynak: M. Nedim ÇAĞLAR /TEKİRDAĞ-Perşembe Rotası
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72