Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / 3. KÖPRÜDE GARANTİ TARTIŞMASI

3. KÖPRÜDE GARANTİ TARTIŞMASI

3. KÖPRÜDE GARANTİ TARTIŞMASI03.11.2010

Ulaştırma Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı arasında Garipçe-Polonezköy hattına yapılacak 3. köprüyle ilgili 'araç geçiş garantisi' tartışması yaşanıyor. 
 
Ulaştırma Bakanlığı ile Hazine arasında İstanbul'a inşa edilecek 3. köprü inşası konusunda 'araç geçiş garantisi' krizi çıktı. Hazine, İstanbul'a yapılacak 3. köprüye, araç geçiş garantisi verilmesini istemiyor. Garantinin altında kalınması halinde bunun Hazine'ye yük olacağını ileri sürüyor. Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ise bundan önce de YİD modeliyle karayolu ve havalimanı projelerinin gerçekleştiğine dikkat çekerek, verilen garantilerin bugüne kadar Hazine'ye bir yük getirmediğini belirtiyorlar. Örnek olarak Ankara Esenboğa Havalimanı veriliyor. Havalimanı için yaklaşık 1,5 milyon yolcu garantisi verildiği ancak gelen yolcu sayısının bu rakamın üstüne çıktığı vurgulandı.
 
Hazine, sadece 3. köprü için araç garantisine karşı çıkmıyor. Üçüncü köprü dâhil Kuzey Marmara Otoyol Projesi'ne verilen 'araç geçiş garantisi'ne de karşı çıkıyor. Aynı kaygıyı otoyol projesinde de yaşıyor. Hazine'nin bu endişesine karşı Ulaştırma Bakanlığı 'B planı'nı devreye koydu ve müsteşarlığa 'Garantili yönteme karşısınız. Öyleyse kaynak ayırın, para verin, bu projeyi bizzat Karayolları Genel Müdürlüğü yapsın.' teklifini götürdü. Hazine, bunun üzerine bir hesap yaptı. Ancak Hazine'nin hesabı Ulaştırma Bakanlığı'nın hesabının da üzerine çıktı. Bakanlık 5 milyar dolar hesap çıkarırken, Hazine'nin hesaplamaları, projenin bizzat Karayolları Genel Müdürlüğü'nce yapılması halinde daha pahalıya mal olacağını ortaya koydu. Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, araç geçiş garantisinin yatırımcının, uluslararası ölçekte proje için uygun koşullarda finansman bulmasına yardımcı olduğuna dikkat çekerek, "Bu büyüklükte projeler için garanti kaçınılmaz." mesajı verdi.
 
Dünyanın en büyük 11. asma köprüsü olacak
 
Yeni köprünün maliyeti 6 milyar doları bulacak. Bu rakamın 1,5 milyar doları istimlâk karşılığında ödenecek. Yüzde 70'i kamu arazileri üzerinden geçecek projede özel arazi oranı yüzde 16. Binali Yıldırım'ın büyük bölümünün orman vasfını kaybettiğini söylediği arazi oranı yüzde 48. 2B'li alan yüzde 11 iken Hazine arazisi yüzde 16, askeri bölge yüzde 11. Bölgede ayrıca 222 bina kamulaştırılacak. 1.275 metre ana açıklığı olacak köprü tamamlandığında dünyanın en büyük 11. asma köprüsü olacak.

Kaynak: Zaman
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr