Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / OYAK RENAULTNUN REKABETTEKİ KOZU VERİMLİLİĞE ODAKLI LOJİSTİK STRATEJİSİ

OYAK RENAULTNUN REKABETTEKİ KOZU VERİMLİLİĞE ODAKLI LOJİSTİK STRATEJİSİ

OYAK RENAULTNUN REKABETTEKİ KOZU VERİMLİLİĞE ODAKLI LOJİSTİK STRATEJİSİ18.10.2010
Otomotiv sanayinin 13 yıldır üretim ve ihracattaki lideri Oyak Renault, global Renault ağındaki güçlü konumunu daha da pekiştirecek olan elektrikli Fluence üretimi için gün sayıyor. Oyak Renault Planlama ve Lojistik Direktörü Emrullah Gürbağ, üretim ve ihracatta artan volümler karşısında, tedarik zincirlerini verimliliği ve iyileştirmeleri sürekli kılan stratejilerle yöneterek rekabet güçlerini koruduklarına dikkat çekiyor. 
 
Küresel ekonomik krizin global otomotiv sanayinde başlattığı değişim rüzgarının Türkiye'ye getirdiği önemli fırsatlardan biri de Oyak Renault Otomobil Fabrikaları'nın 2011 yılında seri üretimine başlayacağı elektrikli Fluence oldu. 360 bin otomobil ve 450 bin motor üretim kapasitesiyle Renault'nun Batı Avrupa dışındaki en büyük iştiraki konumunda bulunan Oyak Renault; Symbol, Clio III modelinin 3 ve 5 kapılı hatchback ve Grand Tour versiyonları, Fluence ve Megane HB'den oluşan üretim yelpazesine ekleyeceği elektrikli Fluence ile üretim ve ihracattaki liderliğini daha da pekiştirecek. Elektrikli Fluence üretimi ile devrimsel nitelikte bir değişimin yolunu açacaklarını söyleyen Oyak Renault Planlama ve Lojistik Direktörü Emrullah Gürbağ bu değişimde Türkiye'nin öncü ve hak ettiği yeri alabilmesi için hükümet ve yerel yönetimlerle çalışmalarının sürdüğünü belirtiyor.
 
Küresel rekabette ön sıralarda yer almanın yolunun fark yaratmaktan geçtiğine de işaret eden Gürbağ “Farkı yaratmak için ise yeni teknolojilere yönelmeli ve yaratıcılığı teşvik etmeliyiz. Örneğin elektrikli araçlar yeni bir teknoloji, bu konuda henüz dünyada öne çıkan ülke bulunmuyor. Türkiye bu konuda hem ana sanayisi hem de yan sanayisi ile öne çıkabilir” mesajını veriyor. 2009 yılında otomobil üretiminin yüzde 80'ini, motor üretiminin de yüzde 30'unu ihraç eden Oyak Renault'nun rekabetçiliğini sürdürmek için dış etkenlerden bağımsız olarak lojistik organizasyonunda verimlilik, iyileştirme ve maliyetleri düşürme çalışmaları yaptığını anlatan Gürbağ “Maliyet düşürme sadece kriz dönemlerinin değil, her zamanın faaliyetidir” diyor.
 
 Oyak Renault'nun lojistik hizmetlerdeki üç önemli kriterini kalite, maliyet ve süre olarak açıklayan Gürbağ, lojistik partnerlerinin uluslararası alanda da hizmet vermesine dikkat ettiklerinin altını çiziyor. Gürbağ, Oyak Renault'nun halen lojistik operasyonlarını yürüten başlıca firmaların yurtdışında Omsan, Mars, SMA, Sertrans ve Tur Transit, yurtiçinde ise Omsan, Reysaş ve Borusan olduğunu belirtiyor. Emrullah Gürbağ, Oyak Renault'nun üretimden iç pazara, ihracattan lojistiğe uzanan stratejik hedeflerine ilişkin UTA Lojistik Dergisi'nin sorularını yanıtladı.
 
Oyak Renault'nun Türk otomotiv endüstrisinde Ocak-Ağustos 2010 döneminde sergilediği performansa ilişkin bilgi verir misiniz? Yılsonu hedeflerinizi aktarır mısınız?
Geçtiğimiz yıl tüm olumsuz koşullara rağmen sürdürdüğümüz ihracat ve üretim liderliğimizi 2010 yılının ilk sekiz ayında pekiştirdik. Oyak  Renault, Ağustos 2010 sonu itibariyle 200 bin 478 adet otomobil, 219 bin 757 adet motor ve 172 bin 461 adet vites kutusu üretimi gerçekleştirdi. Üretilen otomobillerin 160 bin 906'sı, üretilen motorların 86 bin 377'si ise ihraç edilerek ihracatta da liderlik konumu sürdürüldü. Oyak Renault'nun yedek parça ve Güney Amerika, Afrika ve Asya'daki grup fabrikalarına yapılan CKD ihracatı artarak devam ediyor. Bu yılı geçtiğimiz yıla oranla yaklaşık yüzde 10 büyüme ile kapatmayı öngörüyoruz. Öte yandan Renault global olarak, 2010 yılında yine zorlu ekonomik koşullar ve özellikle Avrupa toplam otomobil pazarında 2009'a oranla yaklaşık yüzde 10 daralma, dünya otomobil pazarında ise 2009'a oranla yaklaşık yüzde 8 büyüme öngörüyor. Ancak gerek Renault olarak gerekse sanayi olarak öngördüğümüzden daha ileri bir tarih için olsa da hedeflerimizi aynen koruyoruz: 2 milyon adet üretim, 1,5 milyon adet ihracat, 50 milyar dolar ihracat geliri ve 600 bin istihdam.
 
Otomobil üretiminin yüzde 80'ini ihraç eden Oyak Renault'nun bu başarısının ardındaki etkenleri anlatır mısınız?
 Oyak Renault, Renault gibi güçlü bir grubun 17 ülkede faaliyet gösteren 38 üretim tesisleri arasında özellikle kalite konusunda en önde gelen üretim tesisi konumunda bulunuyor. Aynı zamanda kurulduğu günden günümüze otomobil üretiminin yanı sıra motor, vites kutusu üretimi gibi mekanik faaliyetleri de gerçekleştiren, bu konuda yüksek yatırımlar yapan bir üretici olmanın da ayrıcalığını yaşıyor. Esnek üretim sistemimiz sayesinde pazarlardaki iniş ve çıkışlara kolaylıkla uyum gösterebiliyoruz. Bu becerimizin yanı sıra yüksek nitelikli çalışanlarımız ve bizimle birlikte gelişen, büyüyen imalatçılarımız, kriz dönemlerinden başarıyla çıkmamızı sağlıyor. Halen yılda 360 bin otomobil, 450 bin motor üretimi olan kurulu kapasitemizin yüzde 80 olan kullanım oranını daha da artırarak rekabetçiliğimizin en üst seviyesine çıkmak için yoğun ve hedef odaklı çalışmalara kararlılıkla devam ediyoruz.
 
Lojistikteki iş ortaklarınızdan hangi hizmetleri alıyorsunuz?
Lojistik dediğimizde, üretim için gerekli parçaların yurt içinden ve yurt dışından fabrikaya ulaştırılması ve üretilen otomobillerin hem iç hem de ihraç pazarlarına taşınmasını anlamak gerekir. Oyak Renault kalite, maliyet süre açısından hazırladığı şartnamelere uygun her firma ile çalışır. Şartnamelerimize uygun hizmet veren ve birlikte çalıştığımız lojistik firmaları uluslararası alanda da hizmet vermektedirler. Bu firmalar belirli dönemlerde yapılan kontratlarla belirlenirler. Nakliyecilerimizle uzun süreli anlaşmalar yaparız ve karşılıklı olarak kontrat şartlarına uymaya özen gösteririz. Oyak Renault'nun Lojistik ve Planlama Direktörlüğü sorumluluk alanında üretimde kullanılan otomobil ve mekanik parçalarının yurtiçinden ve yurtdışından taşınması, projelerin planlama ve lojistik fonksiyonları, fabrika içi akışta kullanılan tüm lojistik sistemler yer almaktadır. Üretimde kullanılan parçalar ve yurt içinde otomobil dağıtımı karayolu ile yapıyoruz. Otomobil ithalat ve ihracatında ise ağırlıklı olarak denizyolunu kullanıyoruz.
 
TEDARİK ZİNCİRİNE UZAKDOĞU'YU DA EKLEDİ
 
Küresel ekonomik kriz lojistik stratejilerinizi ve yedek parça tedarik lokasyonlarınızı nasıl etkiledi?
 Oyak Renault Satınalma Direktörlüğü, Renault Nissan Purhcasing Organization (RNPO) organizasyonu kapsamında faaliyetlerini yürütür. Globalleşen dünyada satın almalar da globalleşmekte ve maliyet, kalite ve süreler açısından şartnamelere uygun imalatçılar dünyanın her hangi bir yerinden parça tedariki yapabilmektedirler. Nitekim Oyak Renault'nun kaporta- montaj ve mekanik fabrikalarına, Türkiye'den ve Romanya, Fransa, Almanya gibi sayıları 10'u geçen ülkeden parça satın alınmaktadır. Bu ülkelerin içerisine yeni modelimiz Fluence ile Uzakdoğu’dan ülkeler de katılmıştır.   
Kaynak: Uta Lojistik