Gündem

MERSİNDEN DEMİRYOLU TALEBİMERSİNDEN DEMİRYOLU TALEBİ

Tercihini, tarım, turizm ve lojistikten yana kullanan Mersin, lojistik ayağının daha da güçlenmesi için Anadolu'ya demiryolu bağlantısının canlanmasını bekliyor.

Mersinli lojistik firmaları rekabet güçlerini artırmak adına daha uygun maliyetlere sahip olan tren yolu taşımasının aktif hale getirilmesini istiyor. Kara ve denizyolunda oldukça önemli imkânlara sahip olan, Çukurova Havalimanı'nın yapılmasıyla birlikte kargo taşımalarında da Türkiye'nin önde gelen illeri arasında yer almaya hazırlanan Mersin, demiryolu hattında ise henüz istediği performansı yakalayamadı. Yalnızca Kayseri hattının düzenli şekilde çalıştığını kaydeden lojistik firmaları, Konya Gaziantep gibi Anadolu'nun güçlü üretim merkezlerine de demiryolu ağı ile ulaşabilmeyi istiyor. Öte yandan Güney hattını son 3 yıldır yenileyen TCDD 6. Bölge Müdürlüğü 2011 yılı sonunda tamamlanacak proje ile Nusaybin'e kadar 416 kilometrelik yolu yenileyerek trenlerin hızının saatte 30 kilometreden 120 kilometreye çıkarmaya hazırlanıyor.

Türkiye'nin sosyal, kültürel ve jeopolitik konumu nedeniyle lojistik sektörünün her geçen gün daha da gelişeceğine inandığını anlatan Liner Lojistik Genel Müdürü Ali Yücelen, sektörde Mersin'in de ayrı bir güce sahip olduğuna dikkat çekti. Mersin'in lojistik açıdan çok umut vadeden bir kent olduğunu vurgulayan Yücelen, imalat bölgelerine yakınlığı, konumu, limanı nedeniyle büyük lojistik şirketlerinin yolunun Mersin'de kesişeceğine inandığını anlattı. Bu gücün daha da artması için altyapı çalışmalarının tamamlanması gerektiğine değinen Genel Müdür Yücelen, Mersin'in Anadolu'ya mevcut hat dışında Silifke üzerinden Karaman'a ve tüm Anadolu'ya demiryolu hattı ile bağlanması gerektiğini söyledi. Bu noktada hükümet desteği gerektiğine işaret eden Yücelen, atılan adımların Mersin'i lojistikte daha da öne çıkaracağını ifade etti.

Denizcilik sektöründe faaliyet gösteren G&C Uluslararası Taşımacılık Tic. Ltd. Şti Genel Müdürü Gül Erturhan da kombine taşımalarda daha rekabetçi bir konuma gelebilmek için Anadolu ile demiryolu bağlantısının artması gerektiğini vurguladı. Lojistik sektörünün Mersin'de daha da gelişmesi için atılması gereken adımlar bulunduğuna değinen Erturhan, Mersin ile Kayseri arası demiryolu hattının artık oturduğunu, aynı şekilde Konya, Gaziantep gibi diğer yakın diğer iller için de tüm armatörler ile yüzde 100 kullanılabilir hale gelmesini beklediklerini söyledi. Böyle bir yatırımla sektörün daha da güçleneceğini ve maliyetlerin düşeceğini vurgulayan Erturhan, vakit kaybedilmeden bu hatların işlerliğinin artırılması gerektiğini dile getirdi.

Demiryollarına yatırımın Cumhuriyetin ilk 15 yılında çok hızla gerçekleştiğini ve geçen zamanda ihmal edilmesine karşın son 10 yıldır yatırımların yeniden canlandığını kaydeden TCDD 6. Bölge Müdürü Hasan Tahsin Köprülü, "Bugün Mersin'den dünyanın her tarafına demiryolu ile ulaşmak mümkün" dedi. Ancak hız ve buna bağlı olarak zamanlama açısından bazı sıkıntılar yaşandığına işaret eden Köprülü, bu sorunun da yenileme çalışmalarıyla ortadan kaldırılacağını bildirdi. Mevcut durumda Güney hattının yenilendiğini bildiren Köprülü, 3 yıl önce başladıkları çalışmayı gelecek yılın sonunda tamamlamayı hedeflediklerini anlattı. Yaklaşık 100 kilometrelik bir bölümün kaldığını ve bu bölümün de tamamlanmasıyla birlikte Nusaybin'e kadar giden 416 kilometrelik tren hattının yenilenmiş olacağını vurgulayan Köprülü, böylece trenlerin saatte 30 kilometre yerine 120 kilometre hızla ilerleme imkânı yakalayacağını söyledi. Mersin Limanı'ndan tüm Anadolu ve hatta yurtdışına tren bağlantısı bulunduğunu belirten Köprülü, TCDD'nin vagon sıkıntısı da bulunmadığını, mevcut durumda ellerinde 16 bin vagon olduğunu ve talep gelmesi halinde her bölgeye vagon temin edilebileceğini söyledi. Gaziantep ve Konya ile ticaretin artırılmasının TCDD'nin de hedefleri arasında yer aldığına dikkat çeken Köprülü, hızın artmasıyla birlikte bu hedeflerine ulaşacaklarına inandıklarını dile getirdi.

Rusya'ya ihracat için kuzey hattı da tamamlanmalı
Mersin Lojistik Master Planı'nı hazırlayan Mersin Maestro Danışmanlık AŞ'nin Yönetim Kurulu Başkanı Ferudun Gündüz de, güney hattının yenilenmesinin çok önemli bir gelişme olduğunu belirterek şöyle devam etti: "Kuzey hattının da aynı hızla tamamlanması gerekiyor. Çukurova Bölgesi'nden Rusya Federasyonu'na yoğun bir ihracat var. Bu ihracat sırasında ürünler karayolu ile Trabzon ya da Samsun'a oradan denizyolu ile Rusya Federasyonu'na ulaştırılıyor. Bu süreç oldukça maliyetli. Mevcut durumda Samsun'dan Mersin'e bir demiryolu projesi bulunuyor. Bu proje bir an önce tamamlanırsa maliyetler daha da aşağıya çekilir. Böylece başta narenciye ihracatçıları olmak üzere Rusya Federasyonu'na çalışan dış ticaret firmaları daha rekabetçi bir konuma gelebilir. Bu projenin tamamlanması Akdeniz, Karadeniz arasındaki yük trafiği açısından hayati önem taşıyor."

Mersin Konteyner Limanı Projesinde Sona Yaklaşıldı
Mersin’de yapılması planlanan Mersin Konteyner Limanı için gen sayımın sürdüğünü bildirildi. Ulaştırma Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünün (DLH) öncelikli yatırım programında yer alan "Konteyner Aktarma Merkezı-Hub Port" projesinin, ön fizibilite çalışmalarının yanı sıra AB normlarına göre detay fizibilite ve ÇED çalışmaları AB fonları çerçevesinde tamamlandı. İmar planı ile ilgili işlemler ise Bayındırlık ve Iskan Bakanlığı nezdinde devam ediyor. Özelleştirilen Mersin Limanı’nın dışında planlanan, transit ve aktarma limanı (Hub Port) hizmeti sunacak olan Mersin Konteyner Lımanı'nda 3 bin kişinin istihdam edilmesi bekleniyor. Mersin Limanı ile Serbest Bölge önündeki deniz alanında dolgu yapılarak inşa edilecek 394 hektarlık liman bünyesinde konteyner depolama alanları, yükleme-boşaltma operasyonları için gerekli makine ve ekipmanlar, idare ve sosyal tesisler, atık kabul tesisi, bakım onarım alanları yer alacak. 355 milyon 200 bin euro tahmini bedelle projelendirilen limanın ilk etapta 3-3 bin 500 gemiye hizmet vermesi, maksimum kapasiteye ulaşması durumunda ise 350 metre uzunluğunda 50-60 bin DWT'lik büyük gemiler de dahil yıllık ortalama 8 bin geminin uğrak limanı olması öngörülüyor.
 
Kaynak: Dünya
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72