Gündem

LOJİSTİK MERKEZ YANLIŞ PLANLAMA KURBANILOJİSTİK MERKEZ YANLIŞ PLANLAMA KURBANI

Türkiye’nin önde gelen üretim merkezlerinden Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin, yüklerini demiryolu üzerinden İzmir ve Aliağa’daki limanlara taşımak amacıyla 20 milyon dolar harcayarak kurduğu ve açılışı mayıs ayında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapılan Manisa Organize Sanayi Bölgesi (MOS) Lojistik Merkezi, ciddi planlama sorunlarıyla karşı karşıya. İzmir’de yapımı süren Aliağa-Menderes Hafif Raylı Sistemi’nin altyapı çalışmaları devam ettiği için Manisa’dan İzmir Limanı’na ve Aliağa’daki limanlara sağlıklı çalışan demiryolu bulunmuyor. Bunun yanında TCDD Manisa Lojistik Merkezi’ni yükleme istasyonu olarak tanımazken, demiryolu hattı 155 kilometreden kısa olduğu için navlun ücretini de bir misli yüksek tutuyor. Bu da tren taşımalarını karayolundan daha pahalı hale getiriyor.

MOS Lojistik Merkezi’nin işletmeciliğini alan Uğursan Liman İşletmeciliği Nakliye AŞ. Yönetim Kurulu Başkanı Halil Demir, TCDD yöneticilerinin lojistik merkezini istasyon olarak tanınması için gerekli işlemlerin yapılacağı yönünde söz verdiğini belirtti. Demir, TCDD’nin 155 kilometre ve üzerindeki mesafeler için 120 TL navlun ücreti alırken, 55 kilometre olduğu için Manisa’dan İzmir’e yaptıkları taşımalar için navlun ve manevra ücreti olarak 265 TL ücret aldığını söyledi. Bu fiyatın karayolu nakliyesinden daha pahalı olduğunu söyleyen Demir, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD yetkililerinden kısa olduğu için Manisa-İzmir hattına uygulanan yüksek navlun uygulamasının kaldırılacağı yönünde söz aldıklarını dile getirdi.
Demiryolu verimlikullanılamıyor

İzmir Körfezi’nde liman su yolu derinliğinin yeterli olmaması nedeniyle İzmir Alsancak Limanı’na yanaşamayan büyük hacimli gemiler (Post Panamax) Nemrut Koyu’nda konteyner elleçleme hizmeti veren Nemport ve Ege Gübre Limanlarına yanaşabiliyor. Bu anlamda İzmir’in eksikliğini tamamlayan Nemrut Koyu’na 800 metre mesafede yer alan Biçerova İstasyonu bölgedeki limanlara büyük avantaj sunuyor. Liman yöneticileri şu aşamada yeterince yararlanamadıkları tren hattının verimli çalışması için TCDD ile işbirliğine açık oldukları mesajını ilettiler.

Biçerova İstasyonu’na 800 metre mesafede olmalarına rağmen hattan henüz yararlanamadıklarını söyleyen Nemport Liman İşletme Müdürü Oğuz Tümiş, şunları söyledi: ” Normalde Biçerova tesislerine 800 metre mesafedeyiz. Oraya gelen yükün limana karayoluyla taşınmasında bir sorun yaşanmaz. Ama bizim dışımızdaki operasyonel sorunlar Biçerova’nın etkin kullanılmasını engelliyor. Limanımızın yakınında böyle bir istasyon olması, oldukça büyük bir arazisinin bulunması muhteşem bir avantaj ama şu an için verimli kullanamıyoruz. Burası ithalatçı ve ihracatçı için de avantaj aslında. Biz bu hattın daha verimli çalışması için TCDD’nin bizimle ortaklaşa gerçekleştirmek istediği her türlü işbirliğine elimizden gelen desteği veririz.”

30 yıldır bu hattın yapılacağı konuşuluyor

Ege Gübre Genel Müdürü Bülent Çakın da Manisa-İzmir demiryolu hattındaki sorunlar çözülmeden limanların demiryolundan verimli yararlanamayacağını savundu. Manisa’dan Aliağa’ya direkt demiryolu bağlantısı bulunmadığını söyleyen Çakın, Manisa’dan gelen trenin Menemen’de aktarma yaptıktan sonra Aliağa’ya ulaşabildiğini belirterek, “Buraya demiryolu çok gerekli. Ancak düzgün planlama olmadan yapıldığı için mevcut hatta ciddi sorunlar yaşanıyor. İzmir- Manisa-Menemen bir hat, Menemen’den Aliağa’ya ayrı bir hat var. İzmir-Menemen hattı da şu anda Aliağa-Menderes Hafif Raylı Sistemi çalışmaya başladıktan sonra yük trenlerine gece saatlerinde açık olacak. Yani Biçerova İstasyonu, demiryolu bağlantıları doğru planlanmadan verimli çalıştırılamaz. Burası için yıllardır 3. bir hattan bahsediliyor. O yapılırsa sorun çözülür ancak 30 yıldır bu hattın yapılacağı konuşuluyor, ne zaman yapılacağı da belli değil” diye konuştu.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın Nemrut Koyu’nda yapmayı planladıkları ring hattının buradaki işletmeler tarafından dava edildiği yönündeki açıklamasına değinen Çakın, kurulması planlanan ring hattını, Nemrut Koyu’ndaki mevcut iskeleler için değil, Nemrut’un hemen arkasında yer alan koyda kurulması planlanan yeni iskelelere yönelik bir proje olduğunu belirterek, şunları söyledi: ” Nemrut Koyu’nda çalışan 5 iskele dururken, ne zaman kurulacağı belli olmayan iskeleleri düşünerek ring hattı kurmak şu anda öncelik açısından en son yapılacak iş. Bu projeyi arazisinden tren hattı geçmesini istemeyen şahıslar mahkemeye taşıdı.”

Kaynak: Sedat ALP/İZMİR/Perşembe Rotası
Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72