Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / ZENGİNLEŞEN ASYAYA UÇAK YETMİYOR, PİLOT SAVAŞI BAŞLADI

ZENGİNLEŞEN ASYAYA UÇAK YETMİYOR, PİLOT SAVAŞI BAŞLADI

ZENGİNLEŞEN ASYAYA UÇAK YETMİYOR, PİLOT SAVAŞI BAŞLADI13.09.2010

Başta Çin ve Hindistan olmak üzere Asya ülkelerinde yaşanan hızlı büyüme hava trafiğine de yansıdı. Bu yoğunluğa uçak yetiştiremeyen şirketler de hem uçak hem de uzman pilot piyasasını kızıştırdı.
 
Asya ülkelerinde artan refah düzeyi ve iş hacmi havayollarının yetersiz kalmasına neden oldu. Cathay Pacific, Qantas Airways ve Emirates Airlines yaklaşık 400 yeni uçak siparişi verdi ve şimdi bu uçakların teslimatını bekliyor. Ayrıca bu uçaklar için onlarca yeni pilot istihdam edilecek olması da bu ülkelerde cazip bir iş pazarı yarattı. Haziran ve temmuz aylarında 27 pilotu daha iyi ücretli işler bulduğu için kaçan Philippine Airlines çok sayıda uçuşunu ertelemek zorunda kalmıştı. Bu yeni dönemde benzer durumların yaşanması muhtemel.

Boeing'e göre Asya ülkelerinde özellikle Çin ve Hindistan'da seyahat oranı arttıkça daha fazla yeni uçak talebi olacak. Toplam 1.1 milyar orta sınıfa mensup nüfusu olan bu iki ülkenin daha çok iki koridorlu büyük uçaklara ilgi gösterecekleri belirtiliyor. Dünyanın lider uçak üreticisi Airbus'ın şubat ayında yaptığı açıklama, dünyanın en hızlı büyüyen havacılık piyasası Çin'in, Asya-Pasifik bölgesinden gelen uçak siparişlerinin üçte birini oluşturacağını öngörüyordu. Uluslararası Para Fonu'nun (IMF) tahminlerine göre 2010 yılında dünya ekonomisinin yüzde 4,6 büyümesi beklenirken Çin için bu oran yüzde 10,5. Morgan Stanley'ye göre ise bu yıl yüzde 9,4 büyümesi beklenen Hindistan, 2013 yılına kadar Çin'in "en hızlı büyüyen ekonomi" ünvanını elinden alabilir. Dolayısıyla Hindistan'da da havacılık sektörünün ciddi bir büyüme potansiyeli bulunuyor ve yakın gelecekte daha fazla uçak ve pilot ihtiyacı doğması muhtemel. Ayrıca Airbus, 2009'da tüm dünyada 15 bin 750 olan kargo uçağı ve büyük yolcu uçağı sayısının 2028'e kadar 32 bin adete yaklaşacağını öngörürken ABD'deki büyük havayolu şirketlerinin de 12 yıl içinde 40 binden fazla pilotu işe alacağı tahmin ediliyor.
 
1.2 trilyon dolarlık uçak
Yine Airbus SAS'tan Bloomberg haber ajansına yapılan açıklamada gelecek 20 yılda Asya-Pasifik ülkelerine ait havayolu şirketlerinin yaklaşık 8 bin uçak alacağı ve bu alımlara toplam 1.2 trilyon dolar harcanacağı belirtildi. Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu'na (ICAO) göre tüm dünyada 2010-2030 yılları arasında uçuş filoları genişledikçe havayollarının her yıl yaklaşık 50 bin pilota ihtiyacı olacak. Ancak halihazırda varolan eğitim kapasitesi 47 bin 25 pilotun yetişmesine olanak sağlıyor.

Londra merkezli havacılık değerlendirme şirketi Ascend Worldwide'ın verilerine göre de 2010 yılında Asya-Pasifik bölgesinde havacılık şirketleri 100 koltuktan fazla kapasiteli 133 ticari uçak siparişi verdi. Bu, dünyadaki toplam siparişlerin yüzde 23'üne denk geliyor. Filipinler Pilotlar Birliği Başkanı Elmer Pena'nın Bloomberg'de yer alan açıklamasında, havacılık sektöründe bir süre pilot kıtlığı yaşanacağına çünkü iyi bir pilot yetiştirmenin uzun zaman aldığına dikkat çekiliyor. Öte yandan, dünyada yolcu trafiğinin de 2028 yılına kadar her yıl yüzde 4,7 yükselmesi, dolayısıyla havayolu şirketlerinin bu yoğunluğa uzman pilot yetiştiremeyeceği düşünülüyor.
 
Pilota dört odalı villa
Bu da havayolu şirketleri arasında pilotları kendilerine çekebilmek için bir ücret paketi savaşı başlattı. Bloomberg'e konuşan Asya Pasifik Havacılık Merkezi analistlerinden Binit Somaia, "Bu çok önemli bir konu ve havacılık endüstrisinin büyüme sürecinde zorluklar yaratacak" dedi. Somaia'ya göre havayolu şirketleri pilot bulabilseler bile sayıları çok az olacağından buldukları pilotlara çok yüksek ücretler ödemek zorunda kalacak.
Aslında bu rekabet çoktan başladı. Örneğin Emirates Airlines kaptan pilotlara vergisiz maaş ve dört yatak odalı villalar önerirken kimi şirketler de ücretsiz pilotluk eğitimi veriyor. Siparişini verdiği yaklaşık 200 uçağı olan Emirates bu yıl 250 pilotu işe almayı, 2011'de de bu rakamı ikiye katlamayı planladığını açıkladı.
Hong Kong'un en büyük hava taşımacılığı şirketi Cathay Pacific COO'su John Slosar, kabin ekibi de dahil olmak üzere bu yıl 1000 kişiyi işe alma hedefleri olduğunu belirtti. Avustralya'nın havayolu şirketi Qantas'ın ekonomik kolu olan Jetstar akıcı İngilizceye ve iyi bir karaktere sahip pilot aradığı yönünde ilan verirken 2011 yazında 120 pilot işe almayı planlıyor. Singapore Airlines ve Malezya havayolu şirketi AirAsia kendi ücretsiz pilot yetiştirme akademilerini kurdu. İkisi yılda yaklaşık 650 pilot yetiştiriyor. Buralarda eğitim alan pilotların en az 5 yıl bu şirketlerde çalışması şartı var. Ayrıca yeni uçuş okulları da açılıyor.
Pilotların ücretleri de oldukça yüksek. Singapore Airlines'ın kaptanlarına iki koridorlu Boeing 777'leri ya da Airbus A330'ları uçurmaları için verilen aylık çıplak ücret 6 bin 870 dolar. Ayrıca ayda 70 saat uçuş yapan pilotlara da 3 bin dolara yakın ek ödeme yapılıyor. Emirates ise kaptan pilotlara aylık 9 bin 370 dolar ödeme yapıyor. Bunu yanında ücretten vergi alınmıyor, kâr payı dağıtılıyor, üniformaları ücretsiz kuru temizlemeye gönderiliyor. 
Kaynak: Referans
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr