Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / YILDIRIM: BİR YANDAN DEMİRYOLLARIMIZI AYAĞA KALDIRIRKEN, BİR YANDAN DA DEMİRYOLLARI MİLLİ SANAYİMİZİ KURUYORUZ

YILDIRIM: BİR YANDAN DEMİRYOLLARIMIZI AYAĞA KALDIRIRKEN, BİR YANDAN DA DEMİRYOLLARI MİLLİ SANAYİMİZİ KURUYORUZ

YILDIRIM: BİR YANDAN DEMİRYOLLARIMIZI AYAĞA KALDIRIRKEN, BİR YANDAN DA DEMİRYOLLARI MİLLİ SANAYİMİZİ KURUYORUZ24.08.2010

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, ''Türkiye Cumhuriyeti tarihinin son 60 yılında ilk defa yatırım ödeneği, demiryollarına karayollarından daha fazla konulmuştur. Bu da demiryollarına verdiğimiz önemin bir başka göstergesidir. Bu sene demiryollarının 3 milyar TL tutarında bir yatırım ödeneği var. Yetmezse buna daha da ilave edeceğiz'' dedi.

Ayaş ile Sincan arasında sefer yapacak 32 banliyö treni, Bakan Yıldırım'ın da katılımıyla Ankara Garı'nda düzenlenen törenle hizmete alındı.

Binali Yıldırım, törendeki konuşmasında, trenlerin Ayaş-Sincan hattında 10 binlerce Ankaralıya hizmet vereceğini söyledi. Trenlerde her türlü konforun bulunduğunu belirten Yıldırım, ''Artık Ankara'da seyahat, bir çile olmaktan bir zevke dönüştü. Hep bir şey söylüyoruz, insanı yücelt ki devlet yücelsin. Ne yapıyorsak vatandaşlarımız, insanımız için yapıyoruz'' dedi.
Demiryollarının geçmişte ihmal edildiğini belirten Bakan Yıldırım, şöyle konuştu:
''Demiryolları gerek Osmanlı döneminde, gerekse Cumhuriyetimizin ilk kuruluş yıllarında ülkemizin kalkınmasında, refah ve zenginliği yakalanmasında çok önemli bir görev ifa etti. Cumhuriyetimizin ilk yıllarında yapılan demiryolu seferberliği, Onuncu yıl marşına konu oldu. Ancak 1950'den itibaren karayolu ağırlıklı politikaların öncelikli hale gelmesi ve motorlu araçların hayata girmesiyle birlikte demiryollarında gelişmenin yavaşladığını, hatta 2000'li yıllarda durma noktasına geldiğini görüyoruz. Demiryollarına yeni yatırımı bir tarafa bırakalım mevcut hatların bakımı, yenilenmesi bile mümkün değildi. Bu haliyle demiryollarını bırakamazdık. Ya demiryollarını tamamen kapatıp, faaliyetini durduracaktık ya da ayağa kaldırmak mecburiyetindeydik. Cumhuriyetimizin kurulmasına çok büyük katkı sağlamış, Kurtuluş Savaşımızın silahını, askerini taşımış bu stratejik, asırlık kuruluşumuzu şüphesiz hiç kimsenin daha fazla ihmal etmeye, gözden çıkarmaya hakkı yoktu.''
Bakan Yıldırım, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla 2003'te başlattıkları demiryolu kalkınma hamlesinin tüm hızıyla devam ettiğini belirterek, ''Bugün bitirdiğimiz ve devam eden projelerin toplam uzunluğu 2 bin 500 kilometreyi buluyor. 1950-2003 arasında yıl başına sadece 13 kilometre demiryolu yapıldığını düşünürseniz, 7 yılda 2 bin 500 kilometre demiryolunun neleri yapmaya başladığımızı gösteren ön önemli ölçüdür'' dedi.
Yeni hatlar da yaptıklarını belirten Binali Yıldırım, demiryollarında devam eden projelerin yaklaşık 15 milyar dolar tutarında olduğunu belirtti. Yıldırım, ''Türkiye Cumhuriyeti tarihinin son 60 yılında ilk defa yatırım ödeneği, demiryollarına karayollarından daha fazla konulmuştur. Bu da demiryollarına verdiğimiz önemin bir başka göstergesidir. Bu sene demiryollarının 3 milyar TL tutarında bir yatırım ödeneği var. Yetmezse buna daha da ilave edeceğiz'' diye konuştu.

''Demiryolları Milli Sanayimizi Kuruyoruz''

Bakan Yıldırım, bir yandan yeni hatlar yaparken, diğer yandan eski hatları yenilediklerini belirtti. Bugüne kadar 4 bin kilometre demiryolu hattını yenilediklerini söyleyen Yıldırım, yeni hat yapımı için ise en az 1 milyar lira harcama yapıldığını ifade etti.

Demiryollarının tekrar büyüme, gelişme sürecine girmesinin Türkiye'ye, Türk insanına, mühendisine, işçisine, esnafına da faydası olacağını kaydeden Binali Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Açılışını gerçekleştirdiğimiz Çankırı'daki yüksek hızlı tren makas fabrikası Türkiye-Avusturya ortaklığı olarak faaliyetine bir yıl sonra başlayacak. Burada 150 işçi istihdam edilecek ve yüksek hızlı trenin makasları Çankırı'da yapılacak. Demiryolları bağlantı elemanları da Almanların Erzincan'da kurduğu fabrikada, Türkiye'de yapılıyor ve demiryollarımızda kullanılıyor. Yeni projelerimizle birlikte Türkiye'de üç tane özel travers üretimi yapan fabrika kuruldu. Tekerlek sistemi yurt dışından ithal ediliyordu. Bunların da Türkiye'de yapılması için MKE'ye görev verdik.
Onlar da bunun imalatını gerçekleştirecekler. Bu araçların yerli katkıyla yapılmasını da önemsiyoruz. Onun için Sakarya'da yüksek hızlı tren setleri, metro ve banliyö setleri üretecek fabrikayı da Korelilerle birlikte kurduk. Marmaray için 440 tane tren seti ihale ettik. İhaleyi Rotem firması kazandı. 100 tanesini Kore'de, 440 tanesini ise Türkiye'de yapacaklar. Eskişehir lokomotif fabrikasında yeni nesil lokomotif üretmek için Amerikalılarla bir anlaşma yaptık ve 30 tane sipariş alındı. Bir yandan demiryollarımızı ayağa kaldırırken, bir yandan da demiryolları milli sanayimizi kuruyoruz.''
Bakan Yıldırım, bin tane hemzemin geçidi kontrollü hale getirdiklerini, bu sayının daha önce 250 olduğunu belirtti. 3 bin 500 vagonunda tamamen yenilendiğini ifade eden Yıldırım, demiryollarında gözle görülür bir değişim yaşandığını kaydetti. Yıldırım, ''Bu araçları Ankaralıların hizmetine sunmak bizi mutlu ediyor. Benim insanımın da Avrupadaki insanlardan ne farkı var. Daha da iyi şeylere layık. İnsanımıza insanca insan onuruna yakışır hizmeti sunmak hepimizin görevidir'' diye konuştu.

Sincan, Keçiören Ve Çayyolu Metrosu

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da yaklaşık 50 yıllık bir ihmalden sonra hükümetin demiryollarına hak ettiği önemi verdiğini ve tarihinde çok az görülen büyüklükte kaynak ayırdığını belirtti.

Yedi yılda 70 proje ürettiklerini kaydeden Karaman, mevcut sistemleri de iyileştirdiklerini belirterek, ''Bugün yüksek hızlı tren işletmeciliğinde dünyada 8, avrupada 6. ülke olarak demiryollarında son teknolojiyi takip eden, yatırımcı ve atak bir anlayış başlattık. Şehirlerimizin kent içi toplu taşımacılıkta raylı sistemlerinin güçlenmesine de katkı sağlayan bir seviyeye geldik'' dedi. Karaman, Başkentray projesinin tamamı hayata geçirildiğinde yılda 110 milyon yolcu taşımayı hedeflediklerini kaydetti. Süleyman Karaman, yeni banliyö trenlerinin bir kısmının Ankara'da kullanılacağını, bazılarının da İstanbul'a gönderileceğini belirtti.

Konuşmaların ardından Binali Yıldırım, yeni banliyö trenlerini hizmete soktu. Trenle Ankara Garı'ndan Gazi istasyonuna kadar seyahat eden Bakan Yıldırım, yolcularla sohbet etti, treni beğenip beğenmediklerini sordu.
Bakan Yıldırım, bir gazetecinin büyükşehir belediyelerinin yapımı yarım kalan şehir içi raylı sistemleri ve metrolarına ilişkin sorusu üzerine şunları söyledi:
''Yeni yasa çıktı. Ulaştırma Bakanlığı, şehir içi raylı sistemleri de yapabilecek. Önceden sadece şehirlerarası ve şehirleri transit geçen raylı sistemler yapabiliyorduk. Yeni yasayla şehir içi raylı sistemler de Ulaştırma Bakanlığı yetkisi içine alındı. Belediyeler bunlara başlıyor, tamamlamakta zorlanıyorlar. Bu yüzden böyle bir düzenlemeye ihtiyaç duyuldu. İnşaatı devam eden Sincan, Keçiören ve Çayyolu gibi hatların tamamlanmasına öncelik vereceğiz. Görüşmelerimiz var. Hatlar devralınacak ve kısa sürede yapımı tamamlanacak.''

Yeni Banliyö Trenleri

Her türlü konfora ve güvenlik sistemine sahip yeni banliyö trenlerinin azami hızı saatte 140 kilometre. 173 koltuk bulunan tren 747 yolcu kapasitesine sahip.

Trenler yolcuların daha güvenli seyahat edebilmesi için kapalı devre kamera sistemiyle donatılmış. Kabinlerdeki kameralardan alınan görüntüler kumanda kabininde makinistler tarafından izleniyor ve kayıt altına alınıyor. Trenlerin hem makinist kabinleri hem de yolcu bölümlerinde klima bulunuyor. Bu sayede ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemleri otomatik olarak gerçekleştiriliyor. Trenlerde vagonlar arası geçiş imkanı da bulunuyor. Trenlerde engelliler için özel bir bölüm ve rampa sistemi yer alıyor. Trenlerde yolcu bilgilendirme panoları ve anons sistemi de bulunuyor.

Trenlerde makinistin görevini yapamaması durumunda ya da sinyale uyulmaması halinde treni durduran cihaz ile ATS ve acil fren sistemi bulunuyor. Kapılar kapanmadan da tren hareket etmiyor.
Kaynak: UBAK
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr