Türkiye’nin ADR’ye uyum göstermesi için 8-10 milyar dolarlık yatırım gerektiğinin altını çizen Talat Aydın, ADR Konvansiyon’unun gerekliliklerini yurtiçinde de yürürlüğe koymayı planladıklarını söyledi.
Tehlikeli maddelerin karayoluyla taşınması hakkında yönetmelik (ADR) 31 Mart 2007 yılında yayınlandı ve yönetmeliğin 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren yürürlüğe girmesi bekleniyor. Konuyla ilgili olarak Transmedya Dergisine açıklama yapan Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın, tehlikeli madde sınıfına giren malların taşınmasının çok önemli olduğunu, bunun da bir gelişmişlik göstergesi olduğu söyledi. “ Bu konuda derdi olmayan ülkeler hayatı kendi akışına bırakmış ülkelerdir. Biz bu alanda gerekli yasal altyapıyı hazırladık. Yönetmeliğimizi yayınladık. İdari bölümlerimizi kısmen oluşturduk. Eğer bir değişiklik yapılmaz ise 1 Ocak 2011’den itibaren bu mevzuat yürürlüğe girecek” diyen Aydın, Türkiye’nin ADR’ye uyum göstermesi için 8-10 milyar dolarlık bir yatırım gerektiğinin altını çizdi.
ADR de son sözü söylemedik
ADR Konvansiyonu’na üye olduklarını ve konvansiyonun gerekliliklerini yurtiçinde de yürürlüğe koymayı planladıklarını söyleyen Aydın, sürücü eğitimleri konusunda yetkilendirmeye başladıklarını söyledi. Dünya’da ekonomik krizin etkilerinin sürdüğünü bunu da göz önünde bulundurarak çalışmalarını yürüttüklerini ifade eden Aydın, “Tabi yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ile birlikte çok büyük bir dönüşüm olacak. Bu işi yapanlar için bu dönüşüm önemli yatırımlar demek. Tankerler, depolar yenilenecek, eğitimler alınacak, işaretlemeler yapılacak, paketlemeler yeniden yapılacak. Bunun bir ekonomik boyutu var. Ekonomide bir hızlanma var ama dünyadaki ekonomilerden yansıyan bir yavaşlama yaşadık. ADR’de son sözü söylemedik” dedi.
Tanker sertifikalarını TSE’mi verecek
ADR yönetmeliğiyle birlikte merak edilen önemli bir konu da tanker üretiminde onay mekanizmasının kim olacağı. Bu konuda yetkililer herhangi bir açıklama yapmazken Transmedya Dergisi’nin yaptığı araştırmalara göre TSE ile birlikte bir çalışmanın yürütüldüğü ve onay mekanizmasının TSE olabileceği düşünülüyor. Bilindiği gibi bugüne kadar Türkiye’de ki tanker üreticileri sertifikalarını yurtdışındaki onay kuruluşlarına yaptırıyorlar bu da üreticilere hem zaman hem de maliyet olarak olumsuz yansıyor.
ADR yönetmeliğinde kafaları en çok kurcalayan ve Türkiye’yi zorlayacak konu ise denetimler. Tehlikeli madde taşıyan araç sürücülerinin denetimlerini kim yapacak? Bu konuda Ulaştırma Bakanlığı, Emniyet veya Jandarma mı görev alacak? Sürücü denetimlerini yapacak kişinin aynı zamanda araç donanımlarını da denetleyebilecek bilgiye sahip olması gerekiyor. Söz konusu kişilerin de sürekli olarak eğitimden geçmesi gerekiyor. Bu konuda ADR yönetmeliğinin bugüne kadar ertelenmesindeki en önemli etken olarak gösteriliyor.
Ambalaj ve paketleme de değişecek
Türkiye, tehlikeli maderdin taşınmasına odaklanmış ancak söz konusu ambalajlanmasında da benzer sorunlar var. Tehlikeli maddeleri içerisinde muhafaza eden bidon, fıçı, kağıt veya çuvallarını üreten firmaların da denetlenmesi gerekiyor. Bu denetlemeyi yapacak olan kişi veya kurumların da kim olacağı merakla bekleniyor.
Kaynak: Transmedya Dergisi