Dünya çapında yaşanmakta olan ekonomik dalgalanmaların yanında, ekonomik risklerden biri olarak beklenip ön hesaplaması yapılmayan volkanik kül etkinliklerinin getirdiği kayıplar havayolu işletmecilerinin yanında ekonomi yönetiminden sorumlu kademelerini yanıtlanması zor sorularla karşı karşıya bırakmaktadır.
Toplantıda, İngiliz havayolları temsilcisi ve toplantı genel sekreteri volkanik küllerin neden olduğu sefer gecikme ve iptali olaylarına değinmiş, bu olayın neden olduğu ekonomik zararın giderilemeyecek boyutlarda olduğunu ifade etmişlerdi. Bu toplantıda, volkanik hareketleri gözlemek üzere yapılan yatırımların azlığı nedeniyle sahaların çok etkin ve yakından kontrolünde sorunlar yaşadığı, bu sıkıntılara rağmen uydu kolaylıkları ile haber toplamada mevcut izleme programının en etkin yürütüldüğü de şekil ve resimlerle bizlere sunulmuştur.
Volkanik küllerin haren süren etkinliği nedeniyle uçakların üzerinde, bazı havalandırma sistemleri ve motor hava süzgeçleri üzerinde volkanik küle girildiği emareleri görülmüş, ancak kısmi kirliliklerden başka bir etkisinin olmadığı kanısına varılmış. Arkasından volkanik kül etkinliğine karşı alınan önlemler hafifletilmiş, önce bir keşif yapılarak uçuşların kontrollü başlatılması ve bunun ICAO’ya iletilmesi görüşü benimsenmiş. Boeing temsilcisinin yaptığı sunumda, kül ve barındırdığı maddelerin motorda meydana getireceği aşındırma ve diğer etkiler nedeniyle motorların hesaplanan sürelerden çok önce elden çıkacağı veya bakım sorunları yaşanacağı belirtildi. Temsilci, bu dönemlerde motor izleme programlarının daha yakından takip edilmesini ifade ettikten sonra önerilen görüşe karşı çıkmıştır. Toplu yalpan değerlendirme ve ICAO temsilcisinin de sunumu ile mevcut ICAO dokümanlarındaki esaslara uyulması karar altına alınmıştır.
Yeni Zellanda’dan gelen temsilcinin yaptığı sunumda volkanik kül etkinliğini gözlemekten sorumlu personelin yazdığı rapor, uydudan çekilen volkanik bulut kütlesinin bir atom bombası mantar bulutu şeklinde atmosferde yükseldiğini bizlere göstermiştir. İşin daha korkunç yanı, uçakların o bölgeden çoğunlukla gece koşullarında geçmeleri. Uçaklarda mevcut radarlarla saptanması zor bu tür bir etkinlikten doğru bilgilenilmemesi durumunda ne gibi sonuçların doğabileceğini sözcüklerle ifade etmek istemem doğrusu.
Dünya çapında yaşanmakta olan ekonomik dalgalanmaların yanında, ekonomik risklerden biri olarak beklenip ön hesaplaması yapılmayan volkanik kül etkinliklerinin getirdiği kayıplar hava yolu işletmecilerinin yanında ekonomi yönetiminden sorumlu kademelerini yanıtlaması zor sorularla karşı karşıya bırakmaktadır.
Hiç ödün vermeyeceğini tahmin ettiğiniz kaynaklardan “varlığını sürdürebilme düşüncesine dayalı riskleri göz ardı etmeye yönelik” şaşırtıcı öneriler alınabilmektedir.
Bizden size verilecek mesaj; ICAO dokümanlarındaki esaslar ve uçak üreticileri ile bağlı olduğunuz otoriteniz tarafından yayınlanmış dokümanlardaki esaslara sadık kalmanız şeklinde olacaktır.
Kaynak: Kokpit