Adana ile Mersin'in arasını açan Çukurova Bölgesel Havaalanı bu kez DSİ raporuna takıldı.
Adana ile Mersin'in arasını açan ve yıllardır yapılamayan Çukurova Bölgesel Havaalanı'nın yapımı bir kez daha ertelendi. Siyasetten bürokrasiye iki kentin ileri gelenlerinin arasında adeta güç savaşına dönüşen havaalanının askıya alınmasında bu kez Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) etkili oldu. DSİ, havaalanının yapılacağı Tarsus ilçesine bağlı Kargılı'nın birinci sınıf tarım arazisi olduğuna dikkat çekerek uyarıda bulundu. Çevre ve Orman Bakanlığı ise bu uyarıyı dikkate alarak Çevresel Etki Raporu'nu (ÇED) askıya alarak havaalanının yapılacağı bölgenin yeniden gözden geçirilmesine karar verdi.
Mersinlilerin 1999 yılından beri peşinde olduğu Çukurova Bölgesel Havaalanı, ilk kez somut olarak AKP'den Mersin milletvekili olan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen'in desteği ile 2008 yılında gündeme geldi. 790 hektar alan üzerine kurulması planlanan ve 250 milyon TL'ye mal olacağı belirtilen havaalanı için 2010'un mart ayında bakanlar kurulu kararı çıkarıldı.
Yer olarak Tarsus ilçesine yakın Kargılı bölgesi seçilirken, ÇED raporu için düğmeye basıldı. Rapor 6 Temmuz 2010'da çıkarıldı. Ancak söz konusu proje ile ilgili olarak Çevre ve Orman Bakanlığı'nda Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin, ilgili kurum ve kuruluşların katılımıyla gerçekleştirilen bir toplantıda, DSİ Genel Müdürlüğü temsilcisi yazılı bir görüş sundu.
Sulama alanları tehlikede
DSİ, Çukurova Bölgesel Havaalanı projesinin Türkiye'nin en büyük sulama projesi olan 'Aşağı Seyhan Ovası (ASO) Sulama Projesi' alanında kurulacağını belirtti. DSİ'ye göre zengin tarımsal potansiyele sahip olan bu topraklara havaalanı yapmak uygun değil. DSİ yazılı görüşünde bu nedenle "Faaliyetin planlanan yerde kurulmasının kuruluşumuz tarafından uygun mütalaa edilmediği ve Çukurova Bölgesel Havaalanı projesi için başka alternatif alanlar mevcut olduğu" açıklamasını yaptı. DSİ, bölgenin zengin bir tarımsal potansiyele sahip, yılda en az iki ürün alınabilen ve halen yoğun tarımsal faaliyetin devam ettiği birinci sınıf tarım arazisi olduğunu da özellikle vurguladı. Ancak DSİ'nin görüşünde açık bir kapı da bırakıldı. Toprak Koruma Kurulu ısrar ettiği takdirde DSİ olarak sulamada gerekli revizyonun yapılacağını ekleyen DSİ'ye rağmen kurumun uyarıları bakanlık tarafından dikkate alındı ve ÇED süreci askıya alındı.
Kargılı'da ısrar var
ÇED raporunun askıya alınmasına tepki gösteren Mersinli işadamları ile raporu hazırlayan MGS şirketinin temsilcileri havaalanı için alternatif alan aramayacaklarını ve Kargılı'da ısrar edeceklerini belirtti. MGS firması yetkilisi, "Biz aynı yerde ısrarlıyız. DSİ'ye de görüşünü değiştirmesi için gerekli yazışmaları yaptık. Toprak Koruma Kurulu da büyük ihtimalle bizim istediğimiz yer için onay verecek" diye konuştu.
Oda teminat verdi
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Şerafettin Aşut da bölgedeki su kanallarının değişimi için teminatın oda tarafından verildiğini vurguladı. Nihai kararın ise Mersin Valisi başkanlığındaki Toprak Koruma Kurulu tarafından verileceğini ifade eden Aşut, bölgenin değiştirilmesi konusundaki taleplerin havaalanının yapılmasına karşı çıkan Adana'dan geldiğini söyledi.
ÜMİT ÖZGÜMÜŞ: HAYIRLI BİR KARAR
Havaalanı ÇED sürecinin askıya alınmasını "hayırlı" olarak niteleyen Adana Sanayi Odası Başkanı Ümit Özgümüş, "Zaten bu havaalanının Mersin'e yapılacak olması tamamiyle siyasi ama ekonomik olmayan bir tercih" dedi.
Özgümüş, bu havaalanının Mersin'e bir şey getirmeyeceğini de belirterek "Mersinliler Adana'ya 20 dakikada geliyor. Kargılı'ya havaalanı kurulursa yol bir saat sürecek" diye konuştu. Özgümüş, pisti 600 metre uzatılırsa Ceyhan, Osmaniye, Adana, İskenderun ve Mersin için 100 yıl daha yeterli olacağı raporla sabit Adana Şakirpaşa Havaalanı için herhangi bir ek yatırım gerekmediğini de öne sürerek, şöyle konuştu: "Kargılı'ya bir Esenboğa büyüklüğünde bir havaalanı yapılacak olsa Mersin'le ortak düşünürüz. Oysa yapılacak havaalanı Adana ile hemen hemen aynı."
Kaynak: ENİS TAYMAN-Referans