Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / ÇANDARLI LİMANI

ÇANDARLI LİMANI

ÇANDARLI LİMANI11.08.2010

Çandarlı Limanı'nın yapımının, İzmir Limanı gibi 50 yılda değil, çok kısa sürede projelendirilip, bitirilmesi en büyük dileğimizdir.

 Merhaba,

Dünyada 1967 yılında başlayıp, ülkemizde 1978 yılından sonra yoğunlaşan konteyner elleçleme trafiği her geçen gün artış gösterdiği için deniz taşımacılığında önemli taşıma modeli haline geldi. Zira kolay, ucuz ve güvenli bir taşıma şekli olan konteyner taşımacılığı; demiryollarından 3,5 karayollarından 7,5 ve havayolundan 22 kat daha ucuz taşıma şeklidir. Bu durum ülkemizde önemli yapılara imza atan DLH Genel Müdürlüğü'nü ve liman işletmelerini harekete geçirdi ve İzmir'den kuzeye doğru turizm alanları dışında yeni liman yerleri arayışına girildi ve bölge tarandı. Sonuçta, Çandarlı Liman projesinde karar verildi.

Bu bölge; Bergama ilçesi Zeytindağ Belediyesi sınırları içinde, Çandarlı Körfezi'nin doğu ucunda eski Bakırçay deltası üzerinde, bugün Kuzey Ege (Çandarlı) limanı olarak adlandırılan yerdir. Demek ki 17 yıl önce yola çıkılan Çandarlı Liman projesinin bugün artık gerçekleşme aşamasına gelmesini sevinçle karşılıyoruz. Çandarlı Limanı için ciddi araştırmalar yaptıran DLH Genel Müdürlüğü ilk olarak 2005 yılında bir fizibilite çalışması hazırlatmış ve daha sonra da AB standartlarına getirilmesi ve ihale prosedürüne uyulması için uluslar arası bir firmaya 2008 yılında yeni bir proje etüdü yaptırıldı. Bu ciddi çalışmalar sürerken bir ara 4 bin 500 hektarlık alanın bir kısmının termal turizme ayrıldığına dair bir karar alındığı görüldü. Ancak, her zaman denizcilik konularında yanımızda olan Ulaştırma Bakanı Sayın Binali Yıldırım ile Denizcilik Müsteşarı (şimdiki Turizm Müsteşarı) Sayın İsmet Yılmaz, bir gözden kaçma olayını düzelterek bugünkü pozisyonuna getirdiler.

Ancak, bu arada bir konuyu daha belirtmek isterim. Bu alan için ayrılan yer liman ve tersane şeklinde iken, tersane yerinden vazgeçildiği son değerlendirmedir.

Çandarlı limanı yerleşim yerlerine oldukça yakın olmakla beraber, Bakırçay deltasının bakir, yani işlenmemiş bölgesidir. Karayoluyla İzmir'e 80, Bergama yol ayrımına 7, Dikili'ye 20 km uzaklıktadır. 2010 Ekim ayı'nda tamamlanacağı bildirilen Aliağa-Menemen arasındaki demiryolunun yaklaşık 30 km. uzağında bulunuyor. Bu konumu itibariyle konteyner içi yükleme-boşaltma ve istifleme gibi konvansiyonel konteynercilik için bile uygun olmakla beraber, fizibilite etütlerinde yazıldığı gibi, denizcilik taşıma sektörü tarafından limanın aktarma limanı şeklinde kullanılabileceği değerlendiriliyor. Nitekim fizibilite etütlerinde ilk bakışta yapılması düşünülen, rıhtım boyunun 1.000 ile 1.200 metre uzunluğunda olması ve buraya 2 veya 3 adet 3. kuşak konteyner gemilerinin veya daha fazla sayıda "feeder" tipi gemilerin alınması planlandı. Bilindiği gibi konteyner mollerinin en büyük özelliği geri (arka) sahasının uygun ve yeterli olmasıdır. Bu amaç içinde sahada yeterli derinlik vardır. Çandarlı Limanı bölgede devam eden ihtiyacı karşılayacak bir liman olacaktır.

Ayrıca, Çandarlı'nın konumu dolayısıyla çıkış veya varış noktası Karadeniz limanları olan bir konteyner trafiğine uygun olduğu düşünülüyor. Aktarma ya da transit liman olma özelliğinin yanı sıra Ege Bölgesi ile Karadeniz limanları arasında oluşacak trafik için her durumda kullanılmaya elverişli ve düzenli hatlar kurulması mümkün.

Akdeniz çanağındaki aktarma limanı veya feeder limanı özelliğinde olan Valencia, Marseille, La Spezia, Gioa Tauro, Piraeus, Valetta, Damietta gibi limanların hangi projelerle basit bir şekilde hizmete başladıkları ve bugün Akdeniz'de aranılan konteyner limanı haline geldikleri denizcilik sektörünce yakinen biliniyor. Bu bakımdan Çandarlı Limanı'nın yapımının, İzmir Limanı gibi 50 yılda değil (ki hala tamamlanamamıştır), çok kısa sürede projelendirilip, bitirilmesi en büyük dileğimizdir. Çandarlı Limanı'nın tüm yöre halkına, belediyelerimize ve sektörümüze hayırlar getirmesini dilerim.

Sevgilerimla,

Geza Dologh
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr