Gündem

DHMİDEN BASIN AÇIKLAMASI(KAMYONETLE BURUN BURUNA BAŞLIKLI HABER)DHMİDEN BASIN AÇIKLAMASI(KAMYONETLE BURUN BURUNA BAŞLIKLI HABER)06.08.2010

         Bugün bazı internet sitelerinde ve yazılı basında “Esenboğa Hava Limanında faciadan dönüldü, kamyonetle burun buruna gelindi, büyük bir tehlike atlatıldı’’ şeklinde yanlış ve yanıltıcı haberler yayınlanmış olup,konuya ilişkin olarak aşağıdaki açıklamanın kamuoyu ile paylaşılması gerekli görülmüştür.

         04.08.2010 Çarşamba günü Esenboğa Havalimanında 03L/21R pisti, CAT-III ILS çalışmaları nedeniyle kullanılmamaktadır. Bu nedenle 03R/21L pisti hizmette olup, rüzgar faktörü göz önüne alınarak 21L pisti kullanılmaktadır.

          THY’nin İstanbul-Ankara seferini yapan, 2128 sefer sayılı uçağının inişi öncesinde, pist üzerinde elektrik bakım ekibi, bir teknik araç ile pist üzerinde çalışma yapmaktadır. Uçağın inişi öncesinde pistin, ekip elemanları ve araçtan temizlenmesi amacıyla Esenboğa kule, ekibe telsiz anonsu yapmış ancak teknik bir arıza nedeniyle çağrılarına cevap alamamıştır. Bunun üzerine pistin boşaltılması amacıyla bir başka araç bölgeye sevk edilmiştir.

          Devamında;

         1.) THY’nin İstanbul-Ankara seferini yapan 2128 sefer sayılı uçağı saat 16:09’da 21L (sol) pisti için 8NM (yaklaşık 15km) mesafede, Esenboğa Kule ile temas etmiş, kontrolör tarafından kendisine rüzgar ve altimetre değerleri verilerek yaklaşmaya devam etmesi talimatı verilmiştir.

         2.) Bu talimat ile birlikte “pist üzerinde bir ekip olduğu, ancak kendilerine telsizden ulaşılamadığı ve gerekirse pas geçebilecekleri” bildirilmiş, pilot da bu bilgiyi aldığını teyit etmiştir. Dolayısıyla pilot; kontrollü ve ikazlı bir kontrolör koordinasyonuyla yaklaşmaya başlamıştır.

         3.) 1.5 dakika sonra pilot, kuleyi arayarak “aracı 21R (sağ) pistinde gördüklerini ve pistin (21L kastedilerek) müsait olduğunu” bildirmiştir. Ancak kule, pilota “halen ekibe ulaşılamadığını, pas geçmeleri” gerektiğini söylemiştir.

         4.) Pilot bir kere daha “arabayı sağda gördüklerini pistin temiz göründüğünü belirtmiş, kontrolör ise doğru bir hatırlatma ile “ekibin yaya olarak çalıştığını, pistin temiz olmayabileceğini’’ ifade etmiş, bunun üzerine, saat 16:13 itibariyle pilot pas geçme manevrasına başladığını belirtmiştir.

         5.) Saat 16:16’da tekrar son yaklaşmaya dahil olan pilota “ekip ile apron aracı vasıtasıyla temas kurulduğu ve pistin müsait olduğu bilgisi verilerek, rüzgar ve altimetre bilgileriyle inişine müsaade edilmiş ve uçak salimen 21L pistine inerek park yerine gitmiştir.

         Görüleceği üzere; yaklaşma, pas geçme, ikinci yaklaşma ve iniş safhalarının tamamında pilot/kontrolör koordinasyonu ve müsaade/talimat/bilgi akışı sağlanmış, uçuş emniyetinin muhafazası açısından en uygun hareket tarzı uygulanmıştır.

         Hadise sonrası yapılan incelemede ASELSANNET tarafından Havalimanı trunk telsiz alt yapı sistemi üzerinde periyodik bakım uygulanırken, 16:08 – 16:13 arasında 5 dakika süren bir teknik problem nedeniyle kule ile bakım ekibi arasında iletişim problemi oluştuğu tespit edilmiştir.

         Sonuç olarak Airport Haber internet sitesinde yer alan haberde belirtildiği gibi faciadan dönülmesi, kamyonetle burun buruna gelinmesi, büyük bir tehlike atlatıldığı şeklinde, gerçeği yansıtmayan hususlar kesinlikle söz konusu değildir.

         Kamuoyunda ve havacılık camiasında endişe veya ciddi yanlış anlamalara yol açabilecek bu türden mesnetsiz ve doğru olmayan haberlerin tekrarının önlenmesi amacıyla yasal yollara başvurmak dahil, Kuruluşumuz her türlü hakkını saklı tutmaktadır.
        Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

        DHMİ Genel Müdürlüğü

 

Ataköy 7-8-9-10. Kısım Mah. Çobançeşme, E-5 Güney Yanyol Cd.
NEF22 Ataköy, B-Blok, Kat:7, D:142
Bakırköy 34156 İstanbul
+90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72