Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Ekonomi / İş Dünyası / TÜRKİYE PIRELLININ ÜSSÜ OLDU

TÜRKİYE PIRELLININ ÜSSÜ OLDU

TÜRKİYE PIRELLININ ÜSSÜ OLDU20.07.2010

Pirelli, veliahtlarını yönetime almadan önce gönderip tecrübe kazandırdığı Türkiye’ye 50’nci yaşında Formula 1’in tüm lastiklerinin üretimini verdi.

TÜRKİYE, İtalyan devi Pirelli Grubu’nun dünyadaki en büyük fabrikasının yer aldığı ülke konumunun dışında grubun motorsporları üssü de oluyor. 2007 yılından bu yana Dünya Ralli Şampiyonası (WRC), Ferrari Challenge, GrandAm ve Dünya Süperbike Şampiyonası’na, bu yıldan itibaren de GP3 serisi ve Porsche Cup gibi en prestijli motorsporları organizasyonlarına yarış lastikleri üreten Türk Pirelli, artık Formula 1’in tüm lastiklerini de üretecek. İtalyan Pirelli Ailesi’nin veliahtlarını yönetime almadan önce tecrübe kazansın diye gönderdiği Türk Pirelli, Formula 1’in tek lastik üreticisi olarak gücünü daha fazla artıracak. Pirelli’nin 20 yıl sonra lastik tedarikçisi olarak yeniden yer alacağı Formula 1’le ilgili olarak Türkiye’nin konumu ve planlarını Türk Pirelli Lastikleri Murahhas Azası Andrea Pirondini ile konuştuk.
 
3 yıldır tecrübeliyiz
 
Pirelli, 3 yıl boyunca tüm Formula 1 lastiklerini İzmit’te üretme kararı aldı. Bu karar nasıl alındı?
- Pirelli’nin 100 yıldan fazla bir süredir elde ettiği motorsporları başarıları, deneyimleri ve sahip olduğu üretim kalitesi en son 1991 yılında yer aldığı Formula 1’e tekrar girmesini sağladı. Bu noktada Pirelli Grubu içerisindeki en büyük fabrika olan ve en kapsamlı üretimi gerçekleştirmesiyle dikkat çeken İzmit fabrikamızda 2007 yılında motorsporları bölümünün açılmasıyla birlikte yarış lastikleri üretimi gerçekleştiriliyor. İzmit fabrikamız bu deneyimini bundan sonra F1’de de gözler önüne serecek. Yarış lastikleri tüm dünyaya ihraç edilecek. Bu da aslında gerek Pirelli Grubu’nun gerekse F1 için Pirelli’yi tercih eden FIA ve takımların fabrikamıza olan güveninin en güzel göstergesi ve oldukça gurur verici.
 
Ar-Ge’de Türkler olacak
 
Türk Pirelli ekibi, F1 lastiklerinin geliştirilme aşamasında da yer alacak mı?
- Şu anki programımız İtalya ve Türkiye’den olmak üzere 50 kişilik bir mühendis ve araştırma ekibinin kurulmasını içeriyor. F1 lastikleri İzmit’te üretilecek, Ar-Ge faaliyetleri ise İtalya’daki ekip tarafından gerçekleştirilecek. Pirelli cirosunun yaklaşık yüzde 3.5’ini Ar-Ge faaliyetlerine ayırıyor. Formula 1 lastiklerinin araştırma ve geliştirmesi için çalışacak olan ekip de Pirelli’nin tüm dünyadaki 5 araştırma merkezinde görev yapmış ve oldukça iyi deneyime sahip mühendislerden oluşacak. Bu ekip içerisinde tabiki izmit fabrikamızda görev alan mühendisler de yer alacak.
 
Türkiye’ye güvenin göstergesi
 
F1 üretimi için ek istihdam sağlanacak mı?
- Şu an için planlarımız arasında ek bir istihdam gözükmüyor. 2007 yılında faaliyete geçmiş olan motorsporları bölümümüzde WRC, GT, Ferrari challenge, GP3 gibi dünyanın en önemli motorporları organizasyonları için üretim gerçekleştiren oldukça uzman ve deneyimli bir ekip yer alıyor. Bu ekip Formula 1 için de aynı şekilde görev alacak. Bahsetmek istediğim bir diğer konu da Formula 1’in bir alt sınıfı sayılan GP2 serisine de lastik tedarik edeceğiz. Böylece İzmit’teki fabrikamız gerçek bir yarış lastiği üretim üssü haline gelmiş olacak. Bu da özellikle bu yıl fabrikamızın temellerinin atılışının 50’nci yılını kutladığımız için bizim için oldukça önemli ve gurur verici.
 
Pirelli dünyasında ayrı bir yeri olan Türkiye, F1 lastiklerini üreterek nasıl bir büyüklüğe ve imaja kavuşacak?
- Tüm yarış lastiklerinin üretim merkezi olarak İzmit fabrikasının seçilmiş olması Türkiye’ye olan güvenin en güzel göstergesi. Biz de Türkiye’de yapacağımız iletişim faaliyetleri ile tüketicilerimize kendimizi daha da iyi anlatarak markamıza olan güvenlerinin daha da artacağını düşünüyorum. Biz 50 yıllık geçmişi ile Türkiye’nin ilk yerli üretim lastiğini yollarla buluşturan oldukça köklü bir firmayız ve Türkiye’de tercih edilen markaların başında geliyoruz. Tüm bunlar ışığında F1 ile de marka imajımız ve gücümüzün daha da artacağına inanıyorum.
 
F1’e yeni yatırım yapmayacağız
 
F1 lastiği üretmek için fabrikaya ek yatırım yapılacak mı?
- İzmit fabrikamızda ihracat oranımız yüzde 60. Bu oranda mevcut finansal ve ticari yapımızı değiştirmeden üretim gerçekleştireceğimiz için çok kritik bir değişiklik olmayacağını söyleyebilirim. 2007 yılından itibaren zaten tüm dünyaya ralli ve yarış lastiği ihracatı gerçekleştiriyoruz. Yani F1’e girmemizle birlikte yeni bir yatırım söz konusu olmayacak. Mevcut yatırımımızdan F1’e kaydırma söz konusu olacak. Zaten GP3 serisi için de lastik üretimi gerçekleştiren fabrikamızın Formula 1 için de yeterli kapasitesi ve deneyimi mevcut. Türk Pirelli 400 milyon Euro’luk bir ciroya sahip.
 
Maliyeti normalin 5-10 katını buluyor
 
Yılda İzmit’te kaç tip ve kaç adet F1 lastiği üretilecek? Bunun ciro olarak büyüklüğü ne olacak?
- FIA’nın belirlediği Formula 1 kurallarınca hazırlanan yeni sözleşmeye göre takımlara mevsimsel şartlara bağlı olarak 6 farklı tip lastik sağlayacağız. Bunlar farklı tipteki kuru zemin için farklı hamurlar kullanarak geliştirilen 4 tip slik lastik, şiddetli yağmurlu koşullar için geliştirilen 1 tip yağmur lastiği ve hafif ıslak zemin için geliştirilen orta seviye ıslak zemin lastiği. Formula 1 için üretilen lastikler takımlarla yapılan özel anlaşmalar çerçevesinde verileceği için finasal detaylar hakkında bilgi vermem mümkün değil ancak şunu söyleyebilirim ki maliyetimizin tamamı takımlar tarafından karşılanacak. Formula 1 için bu saydığım özelliklerde olmak üzere yılda 45 bin adet lastik üreteceğiz. Ama bu noktada kapasiteden çok dikkat çekmek istediğim konu bir motorsporu lastiği üretmek için kullanılan maliyet, zaman ve iş gücünün standart otomobil lastiği üretimine göre 5 ile 10 kat arasında daha fazla olduğu. Bu nedenle fabrikamızın motorsporları bölümü Pirelli için çok yüksek bir öneme sahip. Bugün Formula 1’in Pirelli’nin marka imajına ve marka değerine sağlayacağı katkı oldukça önemli. Örneğin, Formula 1 tüm dünyada 2 milyar kişi tarafından takip edilen bir organizasyon. Bu sayede, ağırlığı Latin Amerika, Rusya, Çin gibi çok yüksek bir hız ile gelişmekte olan ülkelerdeki kitleye de ulaşmış olacağız.
 
Peugeot’nun yeni amiral gemisi 2011’de Türkiye’de
 
PEUGEOT’nun yeni amiral gemisi 508, 407 ile 607 modellerinin arasında konumlandırılarak markanın daha geniş bir kitleye ulaşmasını sağlayacak. Eylül’de Paris otomobil fuarında vitrine çıkıp, 2011 yılının ikinci çeyreğinde Türkiye’de satışa sunulacak 508’de dizel hibrid motor seçeneği de bulunacak.
Kaynak: Hürriyet
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr