Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Çin'e demiryolu alanında stratejik işbirliği önerdi.
Bakan Yıldırım, Çin'deki temasları kapsamında Demiryolu Bakanı Liu Cıcün ile bir görüşme yaptı. Yıldırım, Liu Cicün'e, ''Türkiye ile Çin arasında demiryolu alanındaki işbirliğinin özel bir işbirliği olarak ele alınması ve hükümetler arasında stratejik işbirliğine dönüştürülmesi'' çağrısında bulundu. Bu sayede hızlı demiryolu hattının Türkiye'de yaygınlaştırılabileceğini belirten Yıldırım, işbirliğinin projelerin finans paketiyle birlikte düşünülmesi gerektiğine de işaret etti. Yıldırım, böylece daha hızlı yol alabileceklerini vurguladı. "Tarihi İpek Yolu'nun İpek Demiryolu'na çevirme zamanı geldi" diyen Yıldırım, böylece Çin'in doğusundan, batıya doğru kurulacak kesintisiz demiryolu hattıyla Akdeniz'e, Orta Doğu'ya ve Afrika'ya yük ve insan hareketinin Çin ve Türkiye üzerinden geçmesinin mümkün hale geleceğini ve sürenin deniz taşımacılığına göre çok kısalacağını ifade etti.
Çinli Bakan Liu Cicün de Türkiye ile işbirliğini geliştirmek konusunda Çin liderlerinin de çok istekli olduğunu söyledi. Bakan Liu Cicün, görüşmeye Başbakan Ven Ciabao'nun da katıldığı bir toplantıdan geldiğini ve Başbakan'ın Türkiye Ulaştırma Bakanı ile görüşeceğini duyduğunda çok memnun olduğunu aktardı.
İki bakan görüşmenin sonunda demiryolu alanındaki ikili işbirliğinin genişletilmesi ve bu işbirliğinin diğer ülkelere genişletilmesini içeren bir mutabakat zaptı imzaladı. "Bu zapt yalnızca bir başlangıçtır. Sadece Türkiye'deki projelerde değil, diğer ülkelerde de tecrübelerimizi işbirliğine dönüştürebiliriz" diyen Yıldırım, mutabakatın kapsamını genişletip, Çin Başbakanı Ven'in ekim ayındaki Türkiye ziyaretinde imzalanmak üzere ayrıntılı bir anlaşma hazırlanmasını önerdi. İki bakan, söz konusu anlaşmanın hazırlanması için çalışmalara hemen başlanması konusunda fikir birliğine vardı.
Bakan Yıldırım ve beraberindekiler sabah saatte 350 kilometre hız yapabilen hızlı trenle 120 kilometre mesafedeki Tianjin şehrine gidip geldi. Yıldırım, Pekin-Tianjin hızlı tren hattını "300 kilometrenin üstünde hıza rağmen fazla gürültü ve titreşim olmayan başarılı bir proje" olarak değerlendirdi. Bakan Yıldırım bu hattı Ankara-Eskişehir hızlı tren hattı ile kıyaslarken, "Bu bir tercih sorunu, biz 250 kilometreyi seçtik, onlar 350 kilometreyi seçmiş, bu maliyetin yüzde 50 artması demek" dedi. Yıldırım, hızlı demir yolu alanında yeni teknolojileri kullanma noktasında Çin'in Avrupa'dan da, Japonya'dan da daha ileri noktada olduğu görüşünü dile getirdi. Daha sonra Sanayi ve Bilgi Teknolojisi Bakanlığı'nda temaslarda bulunan Bakan Yıldırım ve beraberindekiler, güneydeki Şencen şehrine giderek Çin ziyaretini sürdürecek.
Kaynak: UBAK