Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / LİMANA ZAMDA ORTA YOL ARANIYOR

LİMANA ZAMDA ORTA YOL ARANIYOR

LİMANA ZAMDA ORTA YOL ARANIYOR07.07.2010

MIP yönetiminin hizmet tarifesine yaptığı zam kararında, şirket ile liman kullanıcıları arasında anlaşma sinyallerinin doğduğu öğrenildi.


Mersin Uluslararası Liman İşletmesi’nin (MIP) 1 Haziran 2010 tarihinden geçerli olmak üzere uygulamaya koyduğu yeni liman hizmet tarifesi; Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO), Mersin Ticaret Borsası (MTB), Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) ve Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) tarafından sert bir dille eleştirilerek, protesto edilmişti.

Zam sürecinde gelinen son noktada ise liman kullanıcıları ile şirket yönetiminin anlaşma sağlayabilecek düzeye geldiği açıklandı.
Kent dinamiklerinin ortak basın açıklaması ile süreci kamuoyuna taşımasının ardından, özellikle özelleştirme politikalarına yönelik ’tekelleşme’ iddiaları gündeme getirilmiş ve MIP yönetimine gerek bürokratlardan ve gerekse de bölge liman kullanıcılarından çok büyük baskılar yapıldığı öne sürülmüştü.
Baskılar sonucu MIP yönetiminin kent dinamikleri ile görüşmeyi kabul ettiği öğrenilirken, zam kararından vazgeçmemekte ısrarlı olduğu da gelen bilgiler arasında yer aldı. Ancak anlaşma masasına oturulması halinde şirketin ve liman kullanıcılarının üzerinde anlaşabileceği rakamların belirlenmesinin beklendiği öğrenildi.
 
MIP ve MDTO yönetimi bir araya geldi
 
Önceki gün gazeteci Necdet Canaran’ın “ve Deniz” konulu fotoğraf sergisinde bir araya gelen Mersin Uluslararası Liman işletmeciliği A:Ş: yönetimi ve Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) kurmayları, konuyla ilgili sorularımızı yanıtladı.

MIP Genel Müdürü John Arthur Phillips, zam kararı ile soruları yanıt bırakarak, bu konuda konuşmayacağının altını çizdi. Ancak sadece, yakında Mersin’de güzel gelişmeler yaşanacağını söyleyebileceğini ifade eden Genel Müdür Phillips’in bu açıklaması, anlaşma iddialarını güçlendirdi.
 
“Biraz onlar, biraz da biz fedakarlık edeceğiz”


Daha sonra sorularımızı yanıtlayan Mersin Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı M. Cihat Lokmanoğlu ise Genel Müdür Phillips’in, “Yakında Mersin’de güzel gelişmeler olacak” sözlerinin memnuniyet verici olduğunu ifade etti.


Zam oranlarının düşürülmesine yönelik MIP yönetimi ile liman kullanıcıları ve kent dinamikleri arasında görüşmeler yapıldığını açıklayan Lokmanoğlu, “Bir araya gelip konuyla ilgili görüşmeler yapıyoruz. Biraz onlar, biraz biz fedakarlık ederek, bir şekilde arayı bulacağız. Yeter ki Mersin Limanı doğru dürüst çalışsın” dedi.
 
Her kesimden büyük baskı oluştu
 
Sorunun çözümüne yönelik; Gaziantep, Kayseri, Konya, Kahramanmaraş gibi bölgedeki liman kullanıcılarının da durumdan olumsuz etkilenmesi üzerine MIP üzerinde büyük baskı oluşturmaya çalıştığını da aktaran M. Cihat Lokmanoğlu, aynı baskının meslek odası olarak kendilerine de yöneltildiğini söyledi.

Bu baskılar karşısında tepkilere neden olan zam süreci içerisinde önemli adımlar atıldığını ifade eden Başkan Lokmanoğlu, çözüm üretmek adına ellerinden gelenin fazlasını yapmaya çalıştıklarının altını çizdi.
 
İskenderun’un konteyner limanı olma çabası dikkat çekici
 
Öte yandan anlaşma görüşmelerinin başlamasında, bölge ihracatçılarının MIP yönetimine yönelik, “Bölgedeki diğer alternatif limanlara yöneliriz” yönündeki açıklamalarının etkili olduğu öne sürüldü. Bu doğrultuda özellikle İskenderun Limanı’nın konteyner liman olması yönündeki gelişmeler ise dikkat çekti.

Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın TCDD’ye ait İskenderun Limanı’nın 36 yıl süre ile özelleşmek için ihaleye çıkarıldığını duyurması, iş dünyasının konteyner limanı umutlarını arttırdı. 4 Ağustos tarihinde tekliflerin alınacağı ihale sonrasında limanın işlerliğe kavuşarak ekonomik canlılık yaratacağını vurgulayan iş çevreleri, İskenderun’un Akdeniz havzasını kontrol edecek bir lojistik merkeze dönüşebilmesi için özelleşme sonrasında limanda mutlaka konteyner terminali oluşturulmasını istiyor.
 
İş çevreleri rekabet istiyor
 
Akdeniz Bölgesi’nde yalnızca Mersin’de konteyner limanı bulunmasının çeşitli olumsuzluklar yarattığını savunan iş çevreleri, konteyner terminali ile İskenderun’un Gaziantep, Adıyaman, Kahramanmaraş, ve Şanlıurfa ile Irak ve Ortadoğu’dan gelecek ürünlerin sevkiyatı için çok cazip bir limana dönüşeceğini belirtti.

Limana yerli ve yabancı birçok grubun ilgi gösterdiğine dikkat çeken iş Çevreleri, bölge işadamlarının da, limanın işletmesine talip olması ya da oluşacak konsorsiyumun içerisinde yer almasının gerekli olduğu düşüncesini savundu.
 
“İskenderun da lojistik üs olacak”
 
İskenderun Limanı özelleştiğinde büyük gelişmeler yaşanacağını belirten İskenderun Ticaret ve Sanayi Odası Başkanvekili Müfit Tennioğlu, “1980’lerde yaklaşık 450 taşımacılık firması bulanan İskenderun’da 1990’lı yılların başında Körfez Savaşı’ndan sonra Birleşmiş Milletler’in Irak’a uyguladığı ambargo ile nakliye sektörü sekteye uğradı ve İskenderun Limanı işlerliğini kaybetti.
İskenderun’da hizmet sektörünün hareketlenmesi için mutlaka limana gerekli yatırımın yapılması, konteyner terminalinin kurulması ve özelleştirilmesi lazım. İskenderun Limanı konteyner yüklerini de aktarabilecek konuma geldiğinde ciddi bir lojistik üs olacaktır” diye konuştu.
 
“Yıllardır atıl durumda”
 
İskenderun Deniz Ticaret Odası Yönetim Kuru Başkanı Bülent Kavsak, İskenderun Limanı’nın yıllardır atıl kalması yüzünden eriştiği değerin altında gideceğine inandıklarını belirterek, “Yıllardır atıl durumda olması İskenderun Limanı’nın konumunu değiştirdi. Hepimiz özelleştirme ile birlikte limanımızın iş hacminin artmasını bekliyoruz. Ancak beklentilerimizin gerçekleşmesi için limanın ehil eller tarafından işletilmesi gerekiyor. İskenderun Körfezi’ne baktığımızda, İskenderun Limanı, İSDEMİR Limanı’ndan sonra liman vasfına sahip ikinci yerdir. Özelleştirme sonrasında büyük özen ve zaman isteyen bir iş olan konteyner taşımacılığının oluşturulması gerekmektedir” dedi.
 
“Konteyner taşımacılığına gerekli önemin verilmesinin zamanı geldi”
 
İskenderun Deniz Nakliyeciler Derneği Başkanı Mahmut Zeytinoğlu, konteyner limanı potansiyeline haiz İskenderun Limanı’nın özelleştirilmesinin sadece İskenderun’a değil ülke ekonomisine de katkı sağlayacağını vurguladı.
“İskenderun Körfezi’nde hizmet vermekte olan liman ve terminal işletme sahipleri konteyner taşımacılığı ile ilgili olarak hemen harekete geçmelidir” diyen Zeytinoğlu, açıklamasını şöyle sürdürdü: “İskenderun bölgesinin en önemli eksikliği olan konteyner taşımacılığına gerekli önemin verilmesinin zamanı geldi.
 
“Mersin’deki sıkıntılar rekabet ile aşılabilir”
 
Akdeniz Bölgesi’nde yalnızca Mersin’de konteyner limanı bulunması ve bu limana rakip olabilecek başka bir terminalin olmayışı çeşitli olumsuzluklar yaratıyor. Özellikle son dönemlerde Mersin Limanı’nda liman tarifesinde yaşanan ve tüm ithalatçı-ihracatçıları olumsuz yönde etkileyen olayların önüne rekabet ortamı yaratılarak geçilebilir. İskenderun Limanı’nın özelleşmesi beklenilmeden körfezdeki liman-terminal işletmecileriyle ve hatta yabancı ortaklı konsorsiyumlar oluşturularak konteyner terminalinin yapılması için girişimlerin başlatılmalı”.

Kaynak: Hediye EROĞLU - MERSİN / LOJİPORT

 

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr