Geçici depolama sorunundan dolayı grupaj yük araçlarının boşaltma süreleri 1 haftayı bulmaya başlayıp, sektörde iş ve zaman kaybı büyüyünce UTİKAD Başkanı Kosta Sandalcı sorunu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’a aktardı
Başlayan bu süreç sonunda bir çalışma grubu oluşturuldu
DTM Müsteşarlığı, gerekirse konuyu Bakanlar Kurulu’na dahi taşıyacaklarını söyledi
Ve Kosta Sandalcı UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanlığı'ndan ayrılıyor...
Yeni başkanın Turgut Erkeskin olabileceği öngörülüyor...
Gümrüklerde geçici depolama ile ilgili yaşanan sıkıntılar devam ediyor. Sıkıntılardan yaka silken sektör temsilcileri geçici depolamanın yeniden düzenlenmesini bir “zorunluluk” görünüyor.
Öyle ki, grupaj taşıma yapan bir aracın boşaltma süresi, İstanbul’da Halkalı ve Erenköy gümrüklerine olmak üzere iki gümrüğe birden bağlı ise, 5, 6, hatta bir haftayı bulabiliyor.
Gümrük Müsteşarlığı sorunun farkında olmasına karşın, kalıcı bir çözüm üretmekten kaçınıyor.
Ulaştırma Bakanlığı da konuyu biliyor, ama görev alanına girmediği için susuyor.
Bürokrasinin tümü de sorunu biliyor, ama çözüm üretilemediği için olan firmalara oluyor.
Dolayısıyla, işin siyasi olduğu gibi spekülasyonlar dahi gündeme gelebiliyor.
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Kosta Sandalcı, kronikleşen bu sorunu 10 Haziran günü TİM’de Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’a aktardı. Ankara’da Ulaştırma Bakanlığı, TOBB, UND, DTM, Gümrük Müsteşarlığı’ndan da temsilcilerin bulunacağı bir toplantı istedi. Bakan soruna ilgi gösterdi ve toplantı geçtiğimiz hafta pazartesi günü Ankara’da yapıldı.
Toplantıya UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Kosta Sandalcı, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ayşenur Esin, UTİKAD Genel Müdürü Müjdat Mandal, UTİKAD üyesi Ercan Ataman ve UND Genel Sekreteri Hakan Yılmaz’ın yanı sıra Ulaştırma Bakanlığı, TOBB, UND, RODER, Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’a bağlı DTM ve Gümrük Müsteşarlığı’ndan temsilcileri de katıldı.
Sandalcı, konuyu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’a anlatmalarının ve çözüm istemelerinin sebebini şöyle açıkladı: “Çünkü DTM Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’a bağlı ve araçlarını boşaltamadığımız ihracatçılar da DTM’de temsil ediliyor.”
Çalışma grubu oluşturuldu
Sandalcı’nın verdiği bilgilere göre, tarafların sorumluluk alanları hatırlatılarak, sorunun tüm yönleri ve detayları masaya yatırıldı. Gümrük Müsteşarlığı temsilcilerinin yetkileri olmadığını söylemeleri üzerine, Bakan Çağlayanı temsil eden DTM Müsteşarı’nın konuyu gerekirse Bakanlar Kurulu’na kadar taşıyacağını söyledi.
Tüm tarafların sorunun tanımı ve çözümü hakkında hemfikir olduklarını kaydeden Sandalcı, toplantı sonucunda bir çalışma grubu oluşturulmasına karar verildiğini dile getirdi.
Aldığımız bilgilere göre, çalışma grubunda UTİKAD’ı Başkan Yardımcısı Ayşenur Esin ve Müjdat Mandal, UND’yi ise UND Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Bahattin Karakuş ve Genel Sekreteri Hakan Yılmaz temsil edecek.
Konsolide yük araçları 1 haftada ancak boşaltılabiliyor
Gümrüklerde yaşanan sıkıntıdan dolayı konsolide ürünlerde teslimat süreleri 1 haftayı geçiyor. Tek yük taşıyan, komple TIR’lar gümrüklerde antrepo beyannamesini daha kolay alarak sorundan en az etkilenirken, bekleme sıkıntı ve acısını grupaj taşıma yapanlar yaşıyor. Çünkü grupaj yüklü bir araçta ayrı ayrı 20 yük, dolayısıyla 20 adet konçimento ve farklı 20 gümrükçü yine bir sürü beyanname olabiliyor. Halkalı Gümrüğü’nün sorunları da buna eklenince uluslararası nakliyeci veya freight forwardering firmaları kan ağlıyor.
Çifte standart
Kurye şirketlerine gümrükçü istihdam etme hakkı var, uluslararası nakliyeci veya freight forwardering firmaların yok…
Kurye şirketlerine gümrük müşaviri istihdam yetkisi verilirken, yine gümrük müşavirleri hiç bir ek maliyete girmeden uluslararası taşımacılık yapan firmalar gibi C2, L2 belgelere sahip olabilirken, ana faaliyet alanı uluslararası nakliyeci veya freight forwarder olanlara bir gümrük müşaviri dahi istihdam etme hakkı tanınmıyor.
Böylece uluslararası nakliyeci veya freight forwarder olabiliyor, ancak, uluslararası taşımacı veya freight forwarderler, dışarıdan bir gümrük müşavirine bağlı kalmadan kendi beyannamesini hazırlayıp sunamıyor. Uluslararası nakliyeci veya freight forwardere sadece bir gümrük müşavirliği firması ile ortaklık yolunu açık bırakıyor.
Bu durum sektörde çifte standart oluşturuyor. Sistem hatalı olduğu için firmalar iş ve zaman kaybı yaşıyor.
Kosta Sandalcı: Bir gün Türkiye’de de olacak
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Kosta Sandalcı’ya bu konuya ilişkin görüşlerini sorduk. Sandalcı, “Biz gümrük müşaviri olmak istemiyoruz. Böyle bir beklentimiz de yok. Bir gümrük müşavirinin yapması gereken işi gene gümrük müşaviri yapsın, ama ben onu istihdam edebileyim.
Dünyadaki Kuehne + Nagel, Schenker, Mayer&Mayer, MM Militzer gibi uluslararası nakliyeci veya freight forwarderler bünyelerinde gümrük müşaviri istihdam edebiliyor.
Son on yıldır bu konuyu tartışıyor ve bekliyoruz, ama eminim ki bu bir gün Türkiye’de de kesinlikle olacaktır. Nehrin suyunu tersine akıtamazsınız…” dedi.
Sandalcı, bunlar Türkiye’de gerçekleştiği andan itibaren freight forwarderlerin önü açılacağını belirterek, “Birileri bunu istemediği için siyasi baskı yapıyor da olabilir “ dedi.
________________________________________
Kosta Sandalcı Kasım’da ayrılıyor
Kosta Sandalcı, UTİKAD’ın 2010 Kasım ayı Genel Kurul toplantısında Yönetim Kurulu Başkanlığı’ndan ayrılacağını açıkladı. Yerine genç de daha dinamik olacağına inandığı çalışma arkadaşlarının geleceğini söyleyen Sandalcı, daha önce alınmış bir karar gereği, bir yönetmelik gereği, zaten 2 dönem üst üste başkan olunamayacağını hatırlatan Sandalcı, yeni dönem daha yönetim kurulunda kalarak, yeni başkana yardımcı olmaya çalışacağını söyledi.
Böylece yeni kuşakların önünün açıldığını da kaydeden Sandalcı, bütün UTİKAD üyelerinin yönetim kurulu ve başkanlığına layık olduğunu ve aday olabileceklerini vurguladı.
UTİKAD'da yeni başkan Turgut Erkeskin mi olacak?
Sandalcı’nın açıklamasının ardından UTİKAD çevrelerinde yaptığımız bir araştırmaya göre, derneğin gelecek dönem başkanlığına en yakın aday, şu an Genel Sekreter olan, Genel Transport’tan Turgut Erkeskin görülüyor.
Kaynak: Lojistik haber