Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gümrük / İSTANBUL LİMAN YÖNETMELİĞİ YAYIMLANDI

İSTANBUL LİMAN YÖNETMELİĞİ YAYIMLANDI

İSTANBUL LİMAN YÖNETMELİĞİ YAYIMLANDI22.06.2010

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar

Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmelik, İstanbul Liman Başkanlığının idari sahasına, demirleme sahalarına, liman başkanlığı idari sahasındaki gemilerin veya deniz araçlarının seyir, demirleme veya kıyı tesislerine yanaşma, bağlama veya ayrılmalarında uyulacak kurallar ile her türlü yük ve yolcunun tahmil ve tahliye yöntemleri ile yer ve zamanlarına, gemilerin veya deniz araçlarının idari sahasında kalabilecekleri sürelere, uygun ve güvenli deniz sahalarına kabulüne ve Liman başkanlığı idari sahası içerisinde can ve mal emniyeti, çevre ve seyir güvenliği ile disiplinin sağlanmasına ilişkin hususları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik, 5 inci maddede sınırları belirtilen İstanbul Liman Başkanlığının görev, yetki ve sorumlulukları ile tüm denizcilik faaliyetlerine ilişkin olarak gemi ve deniz aracı ilgililerinin ve kıyı tesisi ilgililerinin Liman başkanlığına karşı sorumluluklarını kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, aksi belirtilmedikçe askerî gemiler ve askerî kıyı tesisleri dışında, İstanbul Liman Başkanlığı idari sınırları içerisinde faaliyette bulunan tüm gemi ve deniz araçları ile kıyı tesislerini kapsar.

Dayanak
Madde 3- (1) Bu Yönetmelik, 14/04/1341 tarihli ve 618  Sayılı Limanlar  Kanununun 2 nci maddesine, 18/5/1968 tarihli ve 6/10027 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanarak, 28/06/1968 tarihli ve 12936 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1966 Uluslararası Yükleme Sınırı Sözleşmesi ve değişikliklerine, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanuna ve 10/08/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 -  (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AIS: Otomatik tanımlama sistemini,
b) Deniz aracı: Gemi dışında, suda yüzebilen ve tahsis edildiği gayeye uygun olarak kullanılan her türlü araç veya yapıyı,
c) Deniz turizmi araçları: Deniz turizmi hizmetinde gezi, spor ve eğlence amaçlı, denize elverişlilik belgesine sahip, gerçek ve tüzel kişilere ait özel ve ticari yatları, kruvaziyer gemileri, günübirlik gezi teknelerini, yüzer otel, yüzer lokanta, su üstünde veya su altında hareket edebilme kabiliyetine sahip araçlar ile diğer deniz turizmi araçlarını,
            ç) Deniz uçağı: Su üstünde manevra yapmak üzere inşa edilmiş her türlü hava aracını,
  d) Donatan: Gemisini veya deniz aracını denizde kullanan gemi sahibini,
e) Gemi: Adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun denizde kürekten başka aletle seyredebilen her tekneyi,
 f) Gemi veya deniz aracı ilgilileri: Donatan, işleten, kiracı, kaptan veya acenteleri ile gemiyi veya deniz aracını temsile yetkilendirilmiş gerçek ve tüzel kişiyi,
 g) Gemi işleteni: Geminin işletim yönetimi sorumluluğunu alan ve bu Yönetmeliğin yüklediği tüm görev ve sorumlulukları devralmayı kabul eden gerçek veya tüzel kişiyi,
 ğ) Gemi rotalama sistemi: Denizde kaza riskini azaltmak amacıyla oluşturulmuş bir veya daha fazla rota ile trafik ayrım düzenini, trafik ayırım şemalarını, çift yönlü rotaları, tavsiye edilen rotaları, kaçınılacak veya demirlemeye yasak alanları, kıyıya yakın trafik bölgelerini, dönüşleri, tedbir alınacak alanları ve derin su rotalarını içeren sistemi,
 h) Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu uyarınca uluslararası sınıflandırmalara göre belirlenmiş olan, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve mahalli idareleri (il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı veya bunların kuruluşuna katıldığı şirketler, iştirakler, işletmeler ve birlikler)
  ı) Gros ton (GT): Geminin, 21/9/1978 tarihli ve 2169 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan Gemilerin Tonilatolarını Ölçme 1969 Uluslararası Sözleşmesine uygun olarak düzenlenmiş belgesinde gösterilen gros tonilatosunu,
  i) GTHM : İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezini,
j) İdare: Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığını,
k) IMDG: Uluslararası Denizcilik Tehlikeli Yükler Kodunu,
l) IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütünü,
 m) Kıyı tesisi: 04/04/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu kapsamında kıyılarda doldurma ve kurutma yoluyla kazanılan alanlar üzerinde yapılabilen liman, kruvaziyer liman, yat limanı, yolcu terminali, rıhtım, iskele, yanaşma yeri, akaryakıt veya sıvılaştırılmış gaz boru hattı şamandırası veya platformu, balıkçı barınakları, gemi geri dönüşüm tesisi, tersane, tekne imal yeri gibi tesisler ile bunlara bitişik diğer daimî tesisleri, deniz ulaşımına yönelik diğer alt veya üst yapı tesisleri ile duba, fener, mahmuz, kıyı perdeleri deşarj hattı, denizde su ürünleri istihsal alanları, deniz altı kabloları ve benzeri yapıları,
            n)Kıyı tesisleri hizmetlerinde kullanılan deniz araçları: Kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatına veya kıyı tesislerine ait deniz araçları ile kıyı tesisi inşaatına, batık çıkarma, tarama, denizde ve kıyıda aynı projeye hizmet eden, liman başkanlığınca faaliyetine izin verilmiş gemi ve deniz araçlarını,
 o) Kıyı tesisi ilgilileri: Kıyı tesisi yöneticilerini ve sorumlularını, 
            ö) Liman başkanlığı: İstanbul Liman Başkanlığını,
            p) Liman başkanlığı idari sahası: Liman başkanlığının görev, yetki ve sorumluluk sahasını,
r) Liman çıkış belgesi: Liman başkanlığı idari sınırlarını aşarak sefer yapacak gemilere, 4922 sayılı Kanun kapsamında liman başkanlığınca düzenlenen belgeyi,
s) Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri : 5018 sayılı Kanuna Ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerini,
 t) Ordino: Gemilerin ve deniz araçlarının, kıyı tesisleri ile demirleme sahalarına kabulü amacıyla liman başkanlığınca düzenlenen yanaşma veya demirleme sahası ile yük cinslerini belirten izin belgesini,
 ş) Sefer bölgesi: Gemi ve su araçlarının teknik durumları ve çeşitli donanımlarına göre İdare tarafından belirlenen, çalışabilecekleri deniz alanlarını,
 u) Tahmini varış zamanı: Bir geminin bir kıyı tesisine hizmet veren kılavuz istasyonuna veya liman mevzuatının uygulandığı özel bir bölgeye varacağı tahmini zamanı,
 ü) Türk Boğazları: İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı ve Marmara Denizinden gemilerin geçiş alanı ile bu alanı çevreleyen kıyı şeridini,
 v) VHF: Çok yüksek frekans üzerinden yapılan telsiz haberleşmesini,
 ifade eder.
         

 

İKİNCİ BÖLÜM
Liman Başkanlığı İdari Sahası

Liman idari saha sınırları
MADDE 5 - (1) İstanbul Liman Başkanlığının idari sahası Ek-1’de gösterilen kuzeyde aşağıdaki A ve B koordinatlarından hakiki kuzey (360º) istikametine çizilen hatların arasında kalan ve Türk Karasuları ile sınırlanan kıyı ve deniz alanı ile güneyde; aşağıdaki C, D, E ve F koordinatlarının oluşturduğu hattın kuzeyinde kalan kıyı ve deniz alanıdır.


a)   41º 21´ 00" K – 028º 41´ 00" D
b)   41º 14´ 00" K – 029º 15´ 30" D (Kelagra Burnu)
c)   40º 54´ 05" K – 029º 08´ 56" D (Maltepe Burnu)
ç)   40º 43´ 30" K – 029º 09´ 24" D
d)   40º 43´ 30" K – 028º 43´ 24" D
e)   40º 58´ 18" K – 028º 43´ 24" D (Kefedalyan Burnu)

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Demirleme Sahaları

 Demirleme sahaları
 MADDE 6 - (1) Ek-1’de gösterilen İstanbul Liman Başkanlığı idari saha sınırları içerisinde bulunan gemilerin demirleme sahaları aşağıda belirtilmiştir.

a)  A bölgesi demirleme sahası: Kıyı tesislerine yanaşacak gemilerin demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.  
  
1) 41° 00'.40 K – 028° 59'.15 D
2) 40° 59'.39 K – 028° 58'.60 D
3) 40° 58'.15 K – 028° 56'.50 D
4) 41° 00'.15 K – 028° 56'.50 D

b)  B bölgesi demirleme sahası: Kıyı tesislerinden kalkan ve uzun süre demirde kalacak gemilerin demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.
 
1) 41° 00'.15 K – 028° 56'.50 D
2) 40° 58'.15 K – 028° 56'.50 D
3) 40° 56'.82 K – 028° 53'.50 D
4) 40° 58'.92 K – 028° 53'.50 D

c)  C bölgesi demirleme sahası: Tehlikeli madde taşıyan gemiler, nükleer güçle çalışan askerî gemiler ile gazdan arındırma işlemi (gas free) demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır. 

1) 40° 58'.92 K – 028° 53'.50 D
2) 40° 56'.82 K – 028° 53'.50 D
3) 40° 56'.12 K – 028° 51'.95 D
4) 40° 55'.88 K – 028° 50'.00 D
5) 40° 57'.48 K – 028° 50'.00 D

ç) Karantina demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.  

1) 40° 57'.54 K – 028° 48'.70 D
2) 40° 56'.10 K – 028° 48'.70 D
3) 40° 56'.40 K – 028° 47'.40 D
4) 40° 58'.23 K – 028° 47'.40 D

d) Küçükçekmece demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.  

1) 40º 58' 18" K – 028º 43' 30" D
2) 40º 56' 57" K – 028º 43' 30" D
3) 40º 56' 24" K – 028º 46' 24" D
4) 40º 58' 15" K – 028º 46' 24" D

e) D bölgesi demirleme sahası: İstanbul Boğazının kuzey girişinde tehlikeli madde taşıyan gemiler, nükleer güçle çalışan askerî gemiler ile gazdan arındırma işlemi (gas free) demirleme sahası, aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır.

1) 41° 15'.40 K – 028° 57'.45 D
2) 41° 17'.50 K – 028° 57'.45 D 
3) 41° 17'.50 K – 029° 00'.00 D 
4) 41° 14'.90 K – 029° 00'.00 D 

f) E bölgesi demirleme sahası: İstanbul Boğazının kuzey girişinde tehlikeli yük taşımayan gemilerin demirleme sahası aşağıdaki koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır. Acil durumlarda liman başkanlığı, Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri ve diğer kurum/kuruluşların izni dahilinde bu bölgede yakıt ve kumanya ikmaline izin verebilir.

1) 41° 14'.90 K – 029° 00'.00 D 
2) 41° 17'.50 K – 029° 00'.00 D         
3) 41° 17'.50 K – 029° 02'.37 D 
4) 41° 15'.90 K – 029° 05'.00 D

(2) Zorunlu hallerde gemi; tip, cins ve tonajlarına göre birinci fıkrada belirlenmiş olan demirleme sahalarında farklı tip, cins ve tonajdaki gemilerin demirlemesine ya da bunların dışında geçici demir mevkileri belirlemeye liman başkanlığı yetkilidir. 
(3) Bu maddede bulunan tüm demirleme sahalarında, sahilden itibaren 2.5 gomina dahilinde demirleme yapmak yasaktır.
(4) İstanbul Liman Başkanlığı idari sahasını ziyaret edecek yabancı ve Türk askerî gemiler, gelişlerini Kuzey Deniz Saha Komutanlığına bildirerek, bu Komutanlıkça Liman başkanlığı ile sağlanacak mutabakata göre, Kızkulesi Fenerinden geçen boylamın doğusu ile İnci Burnu ve Moda Burnu arasındaki alana demirleyebilir. Zorunlu hallerde diğer demir yerlerine demirleme Kuzey Deniz Saha Komutanlığı ile Liman başkanlığı tarafından ortak bir görüşle yapılır.
(5) Limanı ziyaret edecek yolcu gemileri izin almak koşuluyla Dolmabahçe’de demirleyebilir.

 


DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Limanda Seyir Güvenliği

Genel Esaslar
MADDE 7 - (1) Liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde seyreden, kıyı tesisinde bulunan veya demirde bekleyen gemi ve deniz aracı ilgilileri ile kıyı tesisi ilgilileri; ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri çerçevesinde can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliğine yönelik olarak liman başkanlığınca verilen talimatlara uymak zorundadır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasının yanı sıra seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyeti açısından gerekli olabilecek her türlü tedbiri almaya liman başkanlığı yetkilidir.
(3) Liman başkanlığı, bu Yönetmelik ile ilgili hususlarda, kıyı tesisi işleticisi kuruluş ile kıyı tesisi kullanıcıları arasında meydana gelebilecek anlaşmazlıkları inceler, gördüğü eksiklik ve aksaklıkları giderir ve bağlı olduğu üst makama bilgi verir.

Liman başkanlığı idari sahasına gelen gemilerin bildirim yükümlülüğü
 MADDE 8 - (1) Liman başkanlığı idari sahasına gelen Türk ve yabancı bayraklı gemiler ile deniz araçlarının, bildirim yükümlülüğü bakımından uymak zorunda olduğu esaslar şunlardır:
 a) Uluslararası sefer yapan Türk ve yabancı bayraklı tüm gemiler, İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce, liman sahasına girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçları ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra, Ek – 2’de bulunan formu kullanarak bildirim yapmak zorundadır.
 b) 150 GT ve üzeri tonajda olup kabotaj seferi yapan gemiler liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce; liman sahasına girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemiler ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman başkanlığına bildirim yapmak zorundadır.
 c)  Liman sahasına giriş için bildirilen tahmini varış zamanını on iki saatten fazla geciktirecek olan gemilerin ilgilileri bu durumu liman başkanlığına yazılı olarak bildirmek,
 zorundadır.
 ç) Bildirim yükümlülüğüne uyulmaması veya yapılan bildirimlerin doğru bilgiler içermemesi durumunda, bildirim yapanlar hakkında idari işlem yapılır. 
 d) İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bu madde hükümlerinde muafiyet tanınabilir.

Gemi yanaşma kuralları
 MADDE 9  - (1) Liman başkanlığı idari sahasına gelen Türk ve yabancı bayraklı gemi ve deniz araçlarının uymak zorunda olduğu esaslar şunlardır:
 a) Bu Yönetmeliğin 8 inci madde hükmü gereği liman başkanlığı idari sahasına geliş bildirimi yapmakla yükümlü gemiler ordino almadan yanaşma veya demirleme işlemi yapamaz. Genel beyannamede belirtilen tahmini varış zamanına yirmi dört saatten fazla zaman kalan gemiler için bu süre zarfında ordino düzenlenmez.
b) Belirli kıyı tesisleri arasında hat izinli çalışan gemiler, liman başkanlığı idari sınırları içerisinde çalışan yolcu gemileri ve yolcu motorları, arabalı vapurlar, günübirlik gezi yapan yolcu motorları, kıyı tesisleri hizmetinde kullanılan deniz araçları, servis ve acente motorları ile özel tekne, ticari yatlar, balıkçı tekneleri ve deniz taksileri tonajlarına bakılmaksızın yanaşma ordinosu almadan kendilerine tahsisli kıyı tesislerine yanaşırlar.
c) Gemiler, liman başkanlığı idari sahasına geliş sırasına göre kıyı tesislerine yanaştırılır.
ç) Liman başkanlığı idari sahasına gelen yolcu ve kruvaziyer gemilerine, diğer gemi tiplerine göre öncelikli olarak kıyı tesislerine yanaşma izni verilir.
d) Kıyı tesisi işletmesi ile gerekli koordinenin sağlanmasından sonra eğitim ve bilimsel araştırma gemi ve deniz araçları ile yabancı bayraklı askerî gemilere liman başkanlığınca yer gösterilir.
e) Gemiler, yanaşma yerlerinin dolu olması halinde, sıra beklemek üzere kendilerine ayrılmış demirleme sahasında kalır. Gemiler, liman başkanlığının izni olmadıkça demirleme yerlerini değiştiremez ve deniz trafiğini engelleyecek şekilde liman idari sahasında demirleme yapamaz.
f) Sırada olup boy veya su kesimleri veya benzer nedenlerle ilk boşalan rıhtıma alınmasına imkân bulunmayan bir geminin yerine,  bir sonraki sırada bulunan uygun gemi alınabilir. Bu durumda kendisi için uygun rıhtım bulunamayan gemi, ilk açılacak uygun yere alınır.
g) Olağanüstü hâl, seferberlik, kamu güvenliği, yangın, deniz kirliliği, kriz yönetimi, can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliği bakımından acil müdahale gerektiren durumlarda; gemilerin ordino ile belirlenmiş yerlerini değiştirmeye, daha önce tanzim edilmiş ordinoları iptal etmeye, yükleme ve tahliye işlemlerini durdurmaya, gemileri ve diğer deniz araçlarını bulundukları yerden kaldırmaya, öncelik verilmesi gereken gemileri yanaştırmaya, gemi, deniz araçları ve kıyı tesislerinin mevcut imkânlarından faydalanmaya liman başkanlığı yetkilidir.
ğ) Kıyı tesislerinde bulunan gemiler, olumsuz hava ve deniz koşulları nedeniyle bulundukları yerde duramayacak vaziyette ise yerlerinden ayrılabilir ve daha emniyetli olan demir sahasına demirleyebilir, daha emniyetli bir yere sığınabilir ya da seyir yapabilir. Bu gemilerin ilgilileri en kısa sürede liman başkanlığına yazılı bildirimde bulunur. Bu durumdaki gemiler, yeniden yanaşma ordinosu düzenlenmesine gerek olmaksızın gemi ilgililerinin talebi ve liman başkanlığının izni ile daha önce bulundukları yere, bu Yönetmeliğin 13 ve 14 üncü madde hükümleri göz önüne alınarak dönebilir.
h)  Gemiler ve deniz araçları, şamandıraların yakınlarına ve şamandıralar arasına, kıyı tesislerindeki yanaşma ve bağlama yerlerine giriş ve çıkışı engelleyecek şekilde demirleyemez ve zorunluluk olmadıkça mendirekler içinde salma suretiyle demirde bekleyemez. Bu konudaki tedbirler, liman başkanlığı ve kıyı tesisi işletici kuruluşlar tarafından birlikte alınır.
ı) Hurdaya ayrılmış olanlar dışında, iş bulamadığı veya adli veya idari bir sürecin sonucu beklendiği için ticari faaliyette bulunamayan servis dışı gemiler, bakım onarım yapmamaları şartıyla İdarenin belirlediği usul ve esaslar dâhilinde kıyı tesisinde veya demirleme alanlarında bekleme yapabilir.
 
 Liman çıkış belgesi
 MADDE 10 - (1) Liman başkanlığı idari sahasını aşarak sefer yapacak ticaret gemilerinin kıyı tesislerinden çıkışı, liman başkanlığınca verilecek liman çıkış belgesi ile yapılır. Liman çıkış belgesi almış olan gemiler, diğer ilgili kurum ve kuruluşlar ile olan işlemlerini tamamlayarak derhal kıyı tesisinden ayrılır. Kruvaziyer gemileri hariç deniz turizm araçlarına verilecek olan kıyı tesisi çıkış izni, 24/07/2009 tarihli ve 27298 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Turizmi Yönetmeliği hükümleri kapsamında seyir izin belgesi ile verilir. Bu durumda seyir izin belgesi liman çıkış belgesi yerine geçer.
 (2) Liman çıkış belgesi verilmesi ile ilgili olarak diğer hususlar 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerin Teknik Yönetmeliği hükümlerine göre belirlenir.
 (3) Denize elverişlilik belgesinde sefer bölgesi olarak bitişik liman sefer bölgesi verilmiş balıkçı gemilerinin teçhizat ve yeterlilik bakımından da personel donanımı liman seferi gibi yapılır. Trol ve gırgır ağı ile avcılık yapmayan on iki metreden küçük balıkçı gemilerinin sörvey ve sertifikalandırılmaları belgelendirildiği liman başkanlığının dışında bitişik liman başkanlıklarınca da yapılabilir.

Gemi rotalama sistemlerine göre seyir
MADDE 11- (1) İdare, gerekli gördüğü hallerde; IMO’nun ilgili kuralları ve tavsiyeleri çerçevesinde liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde seyir ve çevre güvenliğini sağlamak, can ve mal güvenliğini artırmak ve kaza riskini azaltmak amacıyla, deniz trafiğinin düzenlenmesine yönelik olarak gemi rotalama sistemleri oluşturabilir.
(2) Gemi rotalama sistemi bulunan yerlerdeki kıyı tesislerine yanaşacak ya da bu tesislerden ayrılacak olan, demir mevkilerine demirlemek üzere liman idari sahasına gelecek ya da kıyı tesislerinden demir yerlerine hareket edecek olan tüm gemilerin;
a) Trafik ayrım düzeninden ayrılmaları,
b) Trafik ayrım düzenine girmeden seyir halinde devam etmeleri,
c) Trafik ayrım düzenini kesecek şekilde karşıdan karşıya geçmeleri,
gemi rotalama sistemine göre yapılır.
(3) Gemi trafik hizmetlerinde görev yapan deniz trafik operatörleri veya baş operatörlerinin meslek ilke ve gereklerine aykırı bir şekilde hareket etmeleri veya ağır kusur ya da ihmallerinin olması halinde 17/02/2007 tarihli ve 26437 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.
(4) Deniz trafik operatörleri veya baş operatörleri yetkili kılavuzluk teşkilatı ile hizmetin etkinleştirilmesi amacıyla karşılıklı bilgi alışverişinde bulunmak zorundadır.
(5) İdare tarafından, liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde deniz trafiğinin düzenlenmesi amacıyla  deniz trafik rehberi yayımlanabilir.
(6) Liman başkanlığı idari sahasında veya kıyı tesislerinde bulunan, seyreden, demirleyen, demirden ayrılan, kıyı tesisine yanaşan ya da bu tesislerden ayrılan gemiler, kıyı tesisi işleticileri ile kılavuz kaptanlar Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulması ve İşletilmesine Dair Yönetmelik hükümlerine uyar.

Türk Boğazlar Bölgesi Trafik Düzeni ve Hizmetleri
Madde 12- (1) Bu Yönetmelikte belirtilen hükümler dışında Türk Boğazlarından geçiş yapacak gemiler; seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyetinin sağlanması amacıyla hazırlanmış 06/11/1998 tarihli ve 23515 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü ve 29/04/1978 tarihli ve 16273 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü hükümlerine ve diğer uluslararası sözleşme hükümlerine uyar; GTHM tarafından verilecek her türlü bilgi, tavsiye, uyarı ve talimatlara riayet eder.
(2) Liman başkanlığı idari sahasında yer alan trafik kontrol istasyonları genel emniyet ve düzenin teminine yönelik liman başkanlığınca verilecek emirlere uymakla yükümlüdür.
(3) Deniz Trafik Hizmetleri Operatörleri, seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyeti hususlarında meydana gelecek bir olayda liman başkanlığına ivedilikle bildirim yapar.
            (4) İstanbul Boğazından, hava çekimi (air draft) elli sekiz metre (58 mt.) ve daha yüksek olan gemilerin geçiş yapması yasaktır. Hava çekimi elli dört metre (54 mt.) ile elli sekiz metre (58 mt.) arasında olan gemiler ise, liman başkanlığının gerekli gördüğü sayıda ve güçte römorkör eşlik etmesi şartıyla boğaz geçişi yapabilir.

 Kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri
MADDE 13 - (1) Liman başkanlığı idari saha sınırları içinde kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, aşağıda belirtilen esaslara göre verilir.
a) Kılavuzluk hizmetleri: Liman başkanlığı idari sahasına gelen, kıyı tesislerine yanaşacak veya bu tesislerden ayrılacak, 1000 GT ve üstü Türk Bayraklı gemiler ile 500 GT ve üstü yabancı bayraklı gemiler kılavuz kaptan almak zorundadır. 300 GT ve üzerindeki yabancı bayraklı yatlar, kıyı tesisine ilk yanaşma ve ayrılmalarında, kaptanı değişmemek ve yılda bir kez olmak şartıyla kılavuz kaptan alır. Yat kaptanının değişmesi halinde yabancı bayraklı yatlar kıyı tesisine ilk giriş veya çıkışlarında yeniden kılavuz kaptan almak zorundadır.
b) Römorkörcülük hizmetleri: Liman başkanlığı idari sahasındaki kıyı ve deniz tesislerine yanaşacak ya da bu tesislerden ayrılacak gemi ve deniz araçlarının gros tonilatosuna göre almak zorunda oldukları römorkör adedi ve bu römorkörlerin asgari çekme güçleri aşağıda belirtilmektedir.
 1) 2000 – 5000 GT arasındaki gemiler, en az 16 ton çekme kuvvetinde bir römorkör,
   2) 5001 – 15000 GT arasındaki gemiler, her biri en az 16 ton çekme kuvvetinde iki römorkör,
   3) 15001 – 30000 GT arasındaki gemiler, her biri en az 27 ton çekme kuvvetinde iki römorkör,
           4) 30001 – 45000 GT arasındaki gemiler, toplamı en az 75 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla en az iki römorkör,
   5) 45001 GT daha büyük gemiler, toplamı en az 90 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla, en az iki römorkör,
   6) 45000 GT’ye kadar olan petrol ve türevleri, LPG, LNG ve tehlikeli kimyasal yük taşıyan gemiler, bu bendin ilk dört alt bendindeki hükümler kapsamında römorkör alırken, 45001–75000 GT arasındaki bu tür gemiler, toplamı en az 90 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla, en az iki römorkör,
   7) 75001 GT’den daha büyük tankerler ise,  toplamı en az 120 ton çekme kuvvetinde olmak ve her biri en az 27 ton çekme gücünden az olmamak kaydıyla en az iki römorkör almak zorundadır.
 (2)  Birinci fıkrada sayılan şartları sağlayamayan gemiler ve deniz araçları kıyı tesislerine yanaştırılmaz, yanaştırılması halinde kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı ilgililerine idari yaptırım uygulanır.
 (3)  İdare, kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatı olmayan liman sahasında; gemilerin teknik yapısı ve özellikleri, kullanım amacı, taşıdığı yük ve cinsi, manevraya elverişliliği ve kıyı tesislerinin altyapı durumu ile bu liman sahasında yer alan tesislerin risk durumlarını göz önüne alarak, kılavuz kaptan veya römorkör alma hususunda, römorkörsüz yanaşması dahil olmak üzere kalıcı veya geçici olarak, tüm sorumluluk gemi ve kıyı tesisi ilgililerine ait olmak üzere muafiyet verebilir veya başka liman sahalarından hizmet alınmasını isteyebilir. Ancak başka liman sahalarından alınacak hizmette hava muhalefeti, hizmet çakışması, römorkör arızası gibi beklenmeyen haller dolayısıyla aksamalar olması halinde tüm sorumluluk gemi ve kıyı tesisi ilgililerine ait olmak üzere bu gemiler, beklenmeyen hâl ortadan kalkıncaya kadar tek sefere mahsus olarak liman başkanlığının izni ile kılavuzsuz ve römorkörsüz yanaşabilir. 
 (4) İdare, kılavuzculuk ve römorkörcülük teşkilatı bulunmayan kıyı tesisleri için hava ve deniz koşullarını, yerel şartları ve manevra emniyetini göz önüne alarak, gemilerin kılavuzlama şartlarında düzenleme yapabilir, alacakları römorkör sayısında ve çekme kuvvetinde artırma veya indirme yapabilir veya muafiyet tanıyabilir.
 (5) LPG, LNG ve tehlikeli yük taşıyan tankerler hariç olmak üzere, baş ve kıç itere sahip gemiler; liman idari sahasına gelişlerinde, gemi ilgililerinin itici pervanelerine ilişkin belgeleri ve tam kapasite ile çalıştığını liman başkanlığına yazılı olarak beyan etmesi üzerine, gros tonaj aralığındaki çekme kuvvetinde bir römorkör; sadece baş iteri olan gemiler için ise en az bir römorkör almak kaydıyla birinci fıkrada belirtilen römorkör sayılarından bir eksik römorkör ile yanaşıp ayrılabilir.
 (6) Yolcu ve kruvaziyer gemilerinin baş ve kıç itici pervanelerine ilişkin belgeleri ile tam kapasite çalıştığına dair belgelerin, gemi ilgililerince yazılı olarak liman başkanlığına ibraz edilmeleri halinde, sadece acil durumlarda hizmet vermek üzere bir refakat römorkörü tahsis edilir.

Kılavuz kaptan ve römorkör alma zorunluluğunun istisnaları
MADDE 14- (1) Türk ve yabancı tüm askerî gemiler, askerî olmayan kıyı tesislerine giriş ve bu tesislerden çıkışlarında kılavuz kaptan almak zorundadır.
  (2) Bu Yönetmeliğin kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetlerini düzenleyen hükümleri;
a) Liman başkanlığınca kıyı tesisi hizmetlerinde kullanıldığı belgelendirilen deniz araçlarına,
b) Kabotaj ve liman başkanlığı idari sınırları içerisinde hat izni verilmiş 2000 GT’den büyük, yüksek manevra kabiliyetine sahip bağımsız en az iki makine ve iki pervaneli, baş iteri olan, köprü üstünden manevra kabiliyetine sahip, İdarece yetkilendirilmiş klas kuruluşlarından biri tarafından klaslandırılmış, uzakyol kaptanı ve uzakyol baş mühendisi ile donatılmış münhasıran kılavuzluk ve/veya römorkör muafiyeti tanınmış yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro kargo gemilerine,
c) Kabotaj ve liman başkanlığı idari sınırları içinde hat izinli olarak sefer yapan 2000 GT’den küçük yolcu, ro-ro yolcu ve ro-ro kargo gemilerine,
uygulanmaz.

Kılavuz kaptan alma ve bırakma noktaları
MADDE 15 - (1) Ek-1’de gösterilen liman idari sahası içerisinde kılavuz kaptan alma/bırakma şartları aşağıda verilmiştir.
a) İstanbul Boğazından geçiş yapacak gemiler;
(1) Karadeniz tarafında:
Kılavuz kaptan alma yeri koordinatı; 41º 15' 09" K – 029º 07' 57" D mevkisidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki ile Hamsi Limanı Fenerini Fil Burnu Fenerine birleştiren hat arasında, güney yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır. Kılavuz kaptan bırakma yeri koordinatı; 41º 14' 30" K – 029º 09' 30" D mevkisidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki ile Hamsi Limanı Fenerini Fil Burnu Fenerine birleştiren hat arasında, kuzey yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.
(2) Marmara Denizi tarafında;
Kılavuz kaptan alma yeri; 40º 55' 18" K – 028º 58' 45" D mevkisidir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki ile Fenerbahçe Fenerinden geçen enlem arasında ve kuzey yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.
Kılavuz kaptan bırakma yeri; 40 º 56' 52" K– 028 º 54' 70" D ve 40º 56' 30" K – 028º 54' 42" D mevkileridir. Hava ve deniz şartlarına bağlı olarak bu mevki ile Fenerbahçe Fenerinden geçen enlem arasında güney yönlü trafik şeridinin mümkün olduğunca sancak tarafında yapılır.


b) Haydarpaşa Limanına gelen ve giden gemiler;
(1) Karadeniz tarafından limana geliyorlar ise seyir halinde iken yanaşma
manevrasına elverecek yeterli uzaklıkta, boğaz kılavuz kaptanlarını çıkartıp, liman kılavuz kaptanları alacaklar, Marmara Denizi tarafından gelen gemiler liman kılavuz kaptanlarını Marmara Denizi tarafından İstanbul Boğazı geçişi yapan gemilerle aynı koordinattan alacaklardır. Haydarpaşa Limanının, İstanbul Boğazı dışında kalan bir yanaşma yerine liman sınırları dışından gelen gemiler, seyir halindeyken liman kılavuz kaptanlarını yanaşma manevrasına elverecek yeterli mesafede alacaklardır.
(2) Haydarpaşa Limanına gelen gemiler demirlemişler ise, liman kılavuz kaptanlarını demir yerlerinden alacaklardır.
(3) Liman Başkanlığınca, deniz trafiği ve seyir güvenliği kapsamında, kılavuz kaptan alma ve bırakma yeri koordinatlarında değişiklik yapılabilir ve bu değişiklikler ilgililere duyurulur.

Yolcu gemilerinin ve liman idari sahasında yolcu taşıyan teknelerin yükümlülüğü
MADDE 16- (1) Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde yolcu taşıyan gemi ve deniz araçları, azami yolcu sayısını, sahip oldukları can kurtarma araç ve gereçlerinin sayılarını, cinslerini ve bulundukları yeri belirten levhayı giriş yerlerinde, açıkça görülebilecek şekilde bulundurmak zorundadır. Standartlara uygun can kurtarma araç ve gereçleri, yolcu ve mürettebatın kolaylıkla ulaşabileceği yerlerde ve her an kullanıma hazır vaziyette bulundurulur.
(2) Kabotaj veya alt sefer bölgelerinde çalışan yolcu gemilerinde; gemiye giriş ve çıkışlarda dikkat edilmesi gereken kurallar, acil durumlarda can kurtarma teçhizatının kullanımı ve gemiyi terk konuları hakkında işitsel ve görsel bilgilendirme yapılır.
(3) Liman idari sahasına gelen ve uygun kıyı tesisi olmaması ya da kıyı tesisinin yanaşmaya müsait olmaması nedeniyle demirde bekleyen gemilerin yolcu ve personeli; Türk Bayraklı hizmet tekneleri aracılığıyla ve tüm sorumluluğun gemi kaptanına ait olması kaydıyla, liman başkanlığının izni ile kıyı tesislerine çıkabilir ve aynı şartlar gözetilerek gemiye geri dönüşleri sağlanabilir.
(4) Yolcu ve kruvaziyer gemilerindeki yolcu ve personel, ilgili mevzuat hükümlerine göre kayıt altına alınır.

Deniz uçaklarına ilişkin hükümler
MADDE 17 - (1) Deniz uçakları ve benzeri araçların bağlamasında, demirlemesinde veya denizde seyir koşullarında, gemilerin tabi olduğu mevzuat hükümleri uygulanır. İniş ve kalkış amacı ile deniz sahasının kullanılması liman başkanlığının iznine bağlıdır. İniş ve kalkışlarda kullanacakları alanlar liman başkanlığınca belirlenir.
 
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tehlikeli Yüklerle İlgili Esaslar

 Bildirim yükümlülüğü
 MADDE 18 – (1) Uluslararası sefer yapan ve paketli tehlikeli yük taşıyan Türk ve yabancı bayraklı tüm gemiler, liman sahasına girmeden en az yirmi dört saat önce, liman sahasına girmesine kadarki seyir süresi yirmi dört saatten az olan gemi ve deniz araçları ise kıyı tesisinden kalkışından hemen sonra, “Tehlikeli Yükler Manifestosu Formu” nu doldurup, ilgilileri vasıtasıyla yazılı olarak liman başkanlığına bildirim yapmak zorundadır.
(2) Petrol ve türevleri ile diğer zararlı maddeleri taşıyan gemiler, 03/03/2005 tarihli ve 5312 sayılı Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanun ve 21/10/2006 tarihli ve 26326 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliği kapsamında gerekli bildirimleri liman başkanlığına yapmak ve Türkiye Cumhuriyetinin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerde öngörülen mali sorumluluk yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadır. Aksi takdirde bu gemilere, anılan Kanun ve Yönetmelik hükümlerine göre yasal müeyyide uygulanır.
 
Kıyı tesislerince  uyulacak kurallar ve alınacak tedbirler
 MADDE 19 - (1) Kıyı tesisi işletici kuruluşlarca, gerektiğinde aşağıdaki tedbirler alınır.
 a) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve diğer tehlikeli maddeler için ayrılmış rıhtım, iskele, depo ve antrepolar, kıyı tesisi işletmelerince belirlenir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemilerin yüklenip boşaltılması, bu iş için ayrılmış rıhtım ve iskelelerde yapılır. Ayrıca, işleticiler bu yüklerin gemiler ile depolanma alanları arasında taşıyıcılarda bekletilme süresini ve kıyı tesisine alınabilecek tehlikeli maddelerin azami miktarını belirler, gerekli yangın, çevre koruma ve güvenlik tedbirlerini alır. 
b) Dökme akaryakıt yükleme veya boşaltma yapacak gemiler için ayrılmış rıhtım ve iskeleler, bu iş için uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile donatılır. Kıyı tesisinde patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve diğer tehlikeli maddelerin yüklenip boşaltılması için ayrılmış ve bu iş için gerekli donanıma sahip rıhtım veya iskele mevcut değilse yükleme ve boşaltma yapılmasına liman başkanlığınca izin verilmez.
 c) Kıyı tesisi işleticileri, tehlikeli maddelerin, iskele veya rıhtımda boşaltıldığı alana depolanmasını sağlayamıyorsa, yükün alıcısı, en kısa zamanda bu maddelerin kıyı tesisi dışına naklini sağlar.
 ç) Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler için ayrı bir demirleme yeri belirlenir ve burası diğer gemilerden neta edilir. Tehlikeli maddeleri taşıyan gemiler, liman başkanlığının izni olmadan kendilerine tahsis edilen saha dışına çıkamaz, demirleyemez, iskele ve rıhtıma yanaşamaz.
 d) İskele veya rıhtıma yanaşmış durumdaki LPG, LNG, petrol ve diğer tehlikeli maddeleri yükleyecek veya boşaltacak gemiler, yangına karşı gerekli önlemleri, can, mal emniyeti ve çevre güvenliğini sağlayacak tedbirleri almak şartıyla, kendilerine ayrılmış alanlarda faaliyetlerine gece de devam edebilir. Alınacak tedbirlere liman başkanlığınca karar verilir.
 e) Konteynerler içerisinde taşınan tehlikeli maddelerin yükletilip boşaltılması için, kıyı tesisi işleticisi tarafından, kıyı tesisinde bağımsız bir konteyner istif sahası kurulur. Bu istif sahasına tehlikeli madde dışında diğer konteynerler istiflenmez. İstif sahasında yangın, çevre emniyeti ve diğer emniyet tedbirleri alınır.
 f) Tehlikeli maddelerin gemilere yüklenmesi, boşaltılması veya limbo edilmesinde, gemi ilgilileri ile yükleme, boşaltma veya limbo yapanlar, özellikle sıcak mevsimlerde ısıya ve diğer tehlikelere karşı gerekli emniyet tedbirlerini alır. Yanıcı maddeler, kıvılcım oluşturucu işlemlerden uzak tutulur ve tehlikeli yük elleçleme sahasında kıvılcım oluşturan araç veya alet çalıştırılmaz.
 g) Tehlikeli maddeler, uygun şekilde ambalajlanır ve ambalaj üzerinde tehlikeli maddeyi tanımlayan bilgiler ile risk ve emniyet tedbirlerine ilişkin bilgiler bulundurulur.
 ğ) Tehlikeli madde elleçlenmesinde görevli kıyı tesisi personeli ve gemi adamları, yükleme, boşaltma ve depolama esnasında koruyucu elbise giyer.
 h) Tehlikeli madde elleçleme sahasında yangınla mücadele edecek kişiler, itfaiyeci teçhizatı ile donatılır ve yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları her an kullanıma hazır halde bulundurulur.
 ı) Kıyı tesisi işleticileri, gemi ve deniz araçlarının acil durumlarda kıyı tesislerinden tahliye edilmesine yönelik acil tahliye planı hazırlayarak liman başkanlığının onayına sunar.
 i) Liman idari sahasında faaliyet gösteren kıyı tesisi işletmeleri ve balıkçı kooperatifleri yangın, güvenlik ve emniyet tedbirlerini almakla yükümlüdür.
j) Kıyı tesisleri yukarıda belirtilen hususları liman başkanlığınca onaylanmış bir talimatla ilgililere duyurur.
k) Bu madde hükümlerinin izlenmesi, liman başkanlığı tarafından yapılır ve herhangi bir uygunsuzluk tespit edildiğinde elleçleme operasyonu durdurularak, uygunsuzluğun giderilmesi sağlanır.
l) IMDG Kod kapsamında gerekli eğitim ve sertifikalara sahip olmayan personelin tehlikeli yük elleçleyen kıyı tesislerinde çalışmasına izin verilmez.
m) Trafik ayırım düzeni olan yerlerde bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılacak ve büyütülecek olan kıyı tesislerinin trafik ayrım düzeni tarafındaki ayrım hattına en yakın sınır noktası ile ayrım düzeni arasındaki mesafe iki yüz elli (250 mt.) metreden daha az olamaz.
(2) Patlayıcı, parlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddeler, Anadolu ve Avrupa yakaları arasında, özel kaplar ve ambalajlar içinde, vagonlara ve kamyonlara yüklenmiş olarak, taşıyan ve taşıtan tarafından gerekli güvenlik önlemleri alınarak, bu işe ayrılmış yolcusuz araba vapuru, araba ferisi veya tren vapuru ile taşınabilir. Bu taşıma 00:30 ile 06:00 saatleri arasında yapılabilir. 

 ALTINCI BÖLÜM
 Disiplin ve Düzen

 Yükümlülükler
MADDE 20 – (1) Gemiler, deniz araçları, kıyı tesisleri ve bunların ilgilileri aşağıdaki esaslara uyar.
a) Liman idari sahasına yanaşmış, bağlamış veya demirlemiş gemiler ve deniz araçları, faaliyetlerini bitirdikten sonra, liman başkanlığınca yapılacak bildirimde belirtilen süre içerisinde kalkmaya hazır durumda bulunur.
b) Liman idari sahasında şamandıra atan, kablo döşeyen veya toplayan, dalgıçlık ve benzeri faaliyetlerde bulunan araçların ve çalışmakta olan yüzer vinçler ile platform, dolfin ve şamandıralarda yükleme veya boşaltma yapan gemilerin yakınından geçen gemiler, bu araçların faaliyetlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek zorundadır. Liman başkanlığı uygun hız sınırını belirler.
c) Tersane, tekne imal, çekek yeri ve yüzer havuzlardan indirilecek gemiler, liman başkanlığının belirleyeceği yerlere yanaşma, bağlama ve demirleme yapar. Bu tesislerden indirilecek veya tesislere alınacak gemiler, diğer tesislere engel teşkil etmemek kaydıyla,  tesislerin önlerine veya rıhtımlarına yanaşabilir ya da kıçtankara olabilirler.
  ç) Aynı iskele veya rıhtım üzerinde yer değiştiren gemiler hariç olmak üzere, rıhtımlar ve iskeleler arasında yapılan tüm yer değiştirme işlemleri ordino ile yapılır.
d) Mücbir sebepler dışında, liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde yer alan koy ve körfezlerde, gemi ve deniz araçlarının gezinti ve spor amacı dışında demirlemeleri yasaktır.
e) Gemi ve deniz araçlarının koy ve körfezlerde gezi ve spor amacıyla demirleme süresine; bölgenin çevresel hassasiyeti, teknenin pis su depolama kapasitesi, bölgedeki atık alım tesislerinin durumu, başka teknelerin koyları veya körfezleri demirleme maksatlı olarak kullanma talepleri ve kıyı tesisi ya da bitişik liman idari sınırları içerisindeki yat limanı işletmelerinin mevcudiyeti dikkate alınarak liman başkanlığı tarafından karar verilir. Ayrıca, liman başkanlığı, koy ve körfezlerde demirleme faaliyetlerini düzenler.
f) Kıyı tesislerinde aynı rıhtım veya iskele üzerinde art arda yanaşmış olan iki gemi ya da deniz aracı arasında uygun emniyet mesafesi bırakılır. Bu mesafe, gemilerin en yakın noktaları arasındaki uzaklık dikkate alınarak, beş metreden daha az olamaz. Liman başkanlığı gerek gördüğünde yanaşma düzeni ve mesafelerinde değişiklik yapabilir.
g) Bir yanaşma yerinin uç noktasından, başı ya da kıçı dışarı taşarak yanaşmak zorunda kalan gemilere, taşan kısmın kıyı tesisi içindeki deniz trafiğine ve manevraya engel teşkil etmemesi ve gemiye giriş ve gemiden çıkışların emniyetli bir şekilde yapılması şartı ile izin verilir.
ğ) Kıyı tesisine yanaşacak gemilerin, yanaşacağı rıhtım, iskele ve şamandıra alanlarında, gemilerin omurga altı su mesafesi yarım metreden az olamaz.  Aksi halde bu gemilerin kıyı tesisine yanaşmasına liman başkanlığınca izin verilmez.
h) Kıyı tesisine yanaşmış gemilerin yeterli şekilde aydınlatılması gemi ve kıyı tesisi ilgililerince sağlanır. 

Yasak faaliyetler
MADDE 21- (1) Kıyı tesislerinin trafik ayırım şeritlerinde, yaklaşım kanallarında, mendirek ağızlarında, yanaşma ve bağlama yerlerinde ve demirleme alanlarında; olta ve ağ balıkçılığı yapmak, yelkenle seyretmek, kürek çekmek ve yüzmek yasaktır.     
(2) Spor, gezi ve eğlence amaçlı tekneler, liman idari sahasındaki diğer gemilerin hareketlerini engelleyecek şekilde seyredemez,  ayrıca mendireklerle sınırlı alan içerisinde bu gemilerin ve deniz araçlarının faaliyetlerine engel olmayacak biçimde ve zarar vermeyecek hızda seyretmek zorundadır. Liman başkanlığı uygun hız sınırını belirleyebilir.
(3) Şamandıraya bağlanmak üzere gelen ya da şamandıradan ayrılan gemiler ile kıyı tesisleri hizmetlerinde kullanılan deniz araçları dışındaki gemiler, şamandıralar ve şamandıra hatları arasından geçiş yapamaz.
(4) Su ürünleri ve balık kafesleri hizmetinde kullanılanlar dışındaki gemi ve deniz araçları, su ürünleri tesisleri ve balık kafeslerine iki yüz metreden fazla yanaşamaz ve beş yüz metreden az mesafe içerisinde boşaltım kurallarına uygun olsa dahi hiçbir boşaltım yapamaz.
(5) Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup kamunun kullanımına açık kıyı alanlarına gemi ve deniz araçlarının bağlanması, yanaşması ve demirlemesi yasak olup, aksi takdirde bu Yönetmeliğin 25 inci madde hükümleri uygulanır.
(6) İşletme izni bulunmayan ya da herhangi bir kurum veya kuruluşun işletmesinde olmayan yerlere bağlı, yanaşmış veya demirlemiş bulunan gemi ve deniz araçları, İdare tarafından verilen hizmetlerden yararlanamaz.

Liman başkanlığının iznine tabi işler
MADDE 22 - (1) Liman idari sahasında limbo yapmak, liman başkanlığının iznine bağlıdır. İlgili kurum ve kuruluşlardan gerekli izin ve onaylar alındıktan sonra yapılacak olan kıyı yapıları inşaatı ve su ürünleri istihsal alanları kurulumu öncesinde liman başkanlığına ilgililerce bilgi verilir. Şamandıralama, dalış, deniz dibi ve su altı çalışmaları ve benzeri faaliyetler öncesinde liman başkanlığından izin alınması zorunludur. Bu gibi faaliyetlerde kullanılan gemi ve deniz araçları mevzuata uygun fener ve işaretleri taşır.
(2) Liman başkanlığından izin alınmadıkça liman idari sahasında sportif faaliyet yapılamaz ve yarış düzenlenemez. İlgili gerçek ve tüzel kişiler, liman başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamak ve ilgili spor federasyonunun onayını almış olmak şartı ile liman başkanlığınca verilen izin kapsamında faaliyette bulunabilir.
(3) Bir liman idari sahasından başlayıp başka bir liman idari sahasında bitecek olan veya trafik ayrım düzeninden geçecek olan yarışlar için en az üç ay önce, diğer yarışma ve faaliyetler içinse en az on beş gün önce liman başkanlığına izin için talepte bulunulması zorunludur.  
 (4) Liman başkanlığı idari sahasında içerisinde yapılacak su sporları 15/06/1997 tarihli ve 23020 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Turizm Amaçlı Sportif Faaliyet Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yapılır. Turizm amaçlı su sporları ile ilgili can ve mal güvenliğinin sağlanmasına yönelik liman başkanlığının yetkileri saklıdır.
 (5) Liman başkanlığından izin alınmadıkça, demirde veya kıyı tesislerinde bulunan gemilerin bordalarına, başka gemiler aborda olamaz. Su, yağ ve yakıt ikmal gemileri, acente motorları, kamu gemileri, balıkçı tekneleri, yatlar ve kıyı tesisleri hizmet gemileri bu fıkra kapsamı dışında olup bu tip gemiler hizmetlerini kıyı tesisleri işletmeleri ile koordineli şekilde yürütür.
(6) Liman başkanlığından izin alınmadıkça liman idari sahasında bulunan gemiler onarım, boya, sıcak çalışma ya da bakım işlerini yapamaz. Bu işleri yaptıracak gemiler, kıyı tesisleri işletmesi ile koordine sağlamak zorundadır.
(7) Liman başkanlığı idari sahasında bulunan kıyı tesislerinin, ilgili deniz haritalarına işlenmesi ile her türlü tesiste bulunacak seyir yardımcılarının belirlenmesi ve kurulması, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından yapılır ve liman başkanlığına bu hususta bilgi verilir. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü bu görevini yerine getirirken liman başkanlığının da görüşünü alır. 
(8) Gemiler, liman başkanlığından izinsiz demir yerlerini değiştiremez. Ancak, olumsuz hava ve deniz koşulları nedeniyle bulundukları yerde kalamayacak durumda olanlar yerlerinden ayrılabilir ve daha emniyetli olan demir yerine demirleyebilir. Bu gemilerin ilgilileri en kısa sürede liman başkanlığına bildirimde bulunur.
(9) Liman başkanlığı sınırları dahilinde bulunan kıyı tesislerinde herhangi bir faaliyette bulunmayacak ancak hava muhalefeti, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürecek durumlar gibi mücbir sebepler dolayısıyla sığınmak üzere liman idari sahasına demirleyen gemiler ve deniz araçları vakit geçirmeksizin ilgili liman başkanlığına ve/veya kılavuzluk teşkilatına gerekli bildirimi yapmak zorundadır.  

Çevre, deniz, hava ve gürültü kirliliği
MADDE 23 - (1) Gemiler ile diğer deniz araçlarının katı ve sıvı atıkları ile ilgili işlemleri, 26/12/2004 tarihli ve 25682 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümleri ve söz konusu Yönetmelik kapsamında yayımlanan diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilir.
 (2) Kıyı tesisi işleticileri, yük elleçlenmesi sırasında ve sonrasında her türlü atık ve artık malzemelerin rıhtımda birikmemesi, elleçleme sırasında ve sonrasında yapılacak temizlik esnasında denize dökülmemesi ve rıhtım üzerinden yağmur suları ile denize ulaşmaması için gerekli tedbirleri almak ve sahayı temiz ve düzenli bulundurmak zorundadır. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı tesisi işletmelerine,  09/08/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu Kanun kapsamında yayımlanan mevzuat gereği cezai müeyyide uygulanması amacıyla, ilgili mülki idare amirliğine liman başkanlığınca resmî yazı ile bildirim yapılır.
(3) Yüzer havuz çalıştırılırken çevre güvenliği ile can ve mal emniyeti açısından perdeleme sisteminin kullanılması ile yüzer havuz, kuru havuz ve yarı ıslak kızağa gemi alınmadan veya gemiler denize bırakılmadan önce her türlü yüzey temizliğinin kontrolü liman başkanlığınca yapılır.
(4) Liman idari sahasında bekleyen veya seyreden gemiler ve deniz araçları, kıyı tesisinde bulunanları veya civarında ikamet edenleri rahatsız edecek veya liman idari sahasındaki seyrüseferi güçleştirecek derecede hava kirliliğine neden olamaz; bu duruma neden olanlara ise 2872 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat gereği cezai müeyyide uygulanır.
 (5) Tersane, tekne imal ve çekek yerleri hariç olmak üzere, kıyı tesislerindeki yanaşma ve bağlama yerlerinde bulunan gemiler; denizcilik faaliyetinin olağan akışı haricinde sessizliği bozucu işler yapamaz, zorunluluk olmadıkça düdük çalamaz.
 
 Bildirim yükümlülüğü
 MADDE 24 - (1) Liman idari sahasına gelen gemilerin ve kıyı tesislerinin ilgilileri, seyir sırasında, demir sahasında veya kıyı tesisinde meydana gelen deniz kazalarını, önemli makine arızalarını, genel seyir güvenliği bakımından saptadıkları sakıncalı hususları ve gemide işlenen suçları, liman başkanlığına mümkün olduğu ölçüde, önce telsizle veya diğer uygun iletişim araçları ile kıyı tesisine varıştan itibaren en geç altı saat içinde ve kanaatlerini içeren bir raporu da en geç yirmi dört saat içinde bildirmekle yükümlüdür. Ayrıca liman idari sahasına gelen gemilerin ilgilileri, suçla ilgili delilleri muhafaza etmekle yükümlüdür.
           (2) Kılavuz kaptanların yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Kılavuz kaptanlar, liman idari sahası içerisinde kılavuzluk hizmeti vermekte oldukları gemilerin seyir teçhizatında gördükleri eksiklik ve aksaklıkları, deniz kazalarını ve seyir güzergâhları üzerindeki seyir güvenliği ve çevre kirliliği ile ilgili tespit ettikleri hususları derhâl liman başkanlığına bildirir ve bu bildirimi izleyen yirmi dört saat içinde yazılı bir rapor verir. Liman başkanlığı duruma derhâl el koyar ve söz konusu gemi ve gemi kaptanı hakkında yasal işlemlerin yapılmasını sağlar.
b) Kılavuz kaptanlar, emniyetli olarak kılavuzluk hizmeti verilemeyecek nitelikteki gemilere kılavuzluk hizmeti veremez. Bu gemiler liman başkanlığına bildirilir ve ek emniyet tedbirleri alınır. Bu gemilere izinsiz olarak kılavuzluk hizmetinin verildiğinin tespiti halinde, ilgili kılavuz kaptan hakkında liman başkanlığınca idari işlem yapılır.
c) Liman başkanlığınca kıyı tesislerine yanaşma izni verilmemiş gemiler ile liman çıkış belgesi ya da demirleme ordinosu olmayan gemilere kılavuzluk hizmeti verilmez.
ç) Kıyı tesislerine gelen veya bu tesislerden giden ve kılavuzluk hizmetine tabi olmayan gemilerin ayrılma, yanaşma ve bağlama manevraları, kıyı tesisi işleticileri ile en yakın kılavuzluk teşkilatı koordinasyonunda yapılır.
(3) Demir yerinin bildirilmesi ve demirleme düzeni aşağıda belirtilmiştir:
a) Gemi ilgilileri, bu Yönetmeliğin 9 uncu madde hükmü kapsamında gemilerin demirledikleri yeri ve saati derhal liman başkanlığına bildirir.
b) Demir kesen gemiler, bu yere hemen bir şamandıra atarak mevkisini bir rapor ile liman başkanlığına bildirir.

Usulsüz demirleme, yanaşma ve bağlama
MADDE 25 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak, gerekli izin alınmaksızın rıhtım ve iskelelere yanaşan, şamandıralara bağlayan, demirleme yerlerine demirleyen gemi ve deniz aracı ilgilileri liman başkanlığınca uyarılır ve gerekli görüldüğünde uygun olan demirleme veya yanaşma yeri belirtilerek yer değiştirmesi talimatı verilir. Bu talimata aykırı hareket eden gemi ve deniz araçları, bulundukları yerden kaldırılır ve bu kaldırma işlemi için yapılan giderler gemi ilgililerinden tahsil edilir ve gemi, deniz aracı veya kıyı tesisi ilgilileri hakkında idari işlem yapılır.
(2) Rıhtım ve iskeleler dışında kamuya açık kıyılara izinsiz bağlanmış veya terk edilmiş sorunlu gemilerin ve deniz araçlarının bulunduğu yerden kaldırılması işlemi ile ilgili gösterilebilecek bir direnişe karşılık, ilgili mülki idare amirliği başkanlığında kolluk kuvvetleri ve belediye bünyesindeki birimlerce kaldırma işlemi yapılır. Kaldırılan gemiler ve deniz araçlarının aynı alanlara yeniden bağlanmalarının önlenebilmesi için ilçe emniyet müdürlüğü ve ilçe belediyesi zabıta ekiplerince denetim yapılır.

Liman başkanlığı talimatlarına uyma yükümlülüğü
MADDE 26 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak liman başkanlığınca verilecek her türlü emir ve talimat, gemi ve deniz aracı ile kıyı tesisi ilgilileri ve diğer ilgililer tarafından derhal yerine getirilir.

Tahmil ve tahliye hizmetleri
Madde 27 - (1) Kıyı tesislerine bağlanmış gemiler ile demirleme yerlerindeki gemilerin tahmil ve tahliye hizmetleri, bu Yönetmelik ve diğer mevzuat hükümlerine aykırı olmamak kaydı ile ilgili kıyı tesisi işletmesi tarafından yerine getirilir.
 (2) Liman başkanlığı,  kıyı tesislerinde yapılan her türlü tahmil ve tahliye işlemine ilişkin bilgileri elektronik ortamda kayıt etmek zorundadır.

 Yanaşma alanlarının güvenliği ve koordinasyon
MADDE 28 - (1) Yolcu ve yük gemileri kıyı tesislerine yanaşırken görevli olmayan seyirci, karşılayıcı ve uğurlayıcılar yanaşma alanlarını işgal edemez ve bunlar manevra sahasından uzak tutulur.
(2) Kıyı tesisi işleticileri ile kılavuzluk teşkilatı arasında gerekli koordinasyon sağlanmadan yanaşma veya ayrılma manevralarına başlanmaz.
(3) Kıyı tesisi ilgilileri, gemilerin emniyetli ve güvenli bir şekilde kıyı tesislerine yanaşabilmesi veya bağlanabilmesi için aydınlatma, usturmaça, yangın önleme, söndürme, derinlik, ışıklı veya ışıksız şamandıra atılması ve benzeri hususlarda liman başkanlığınca alınması istenen önlemleri derhâl yerine getirir. Gerektiğinde liman başkanlığı, kılavuzluk teşkilatı, kıyı tesisi işleticisi olan kuruluş ve uzman kişilerin katılımı ile bir çalışma toplantısı tertip edilir ve bu toplantı sonucunda alınan kararlar tüm ilgililerce yerine getirilir. Kıyı tesisi işleticisi kuruluşlar, tesislerindeki gemi hareketlerini İdarenin belirleyeceği biçimde ve elektronik ortamda düzenli olarak liman başkanlığına bildirir.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında kıyı tesisi ilgilileri, liman başkanlığı ile gerekli koordinasyonu sağlamakla yükümlüdür. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen kıyı tesislerine, gemi yanaşma ve bağlama izni verilmez ve gerektiğinde ilgilileri hakkında idari işlem yapılır.
 (5) Kıyı tesisi işleticisi olan her kuruluş, manevralarda kılavuz kaptana yardımcı olmak amacıyla, kılavuz kaptanın koordineli olarak çalışabileceği, haberleşme imkân ve kabiliyetine sahip bir irtibat personeli görevlendirmek zorundadır.
 
 Gümrük denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında taşıma
 MADDE 29 - (1) Gümrük denetimine tabi gemiler ile gümrük hizmet noktaları arasında hizmet verecek gemi ve deniz araçları, liman başkanlığı ile gümrük idaresi tarafından belirlenen yerlerden hareket eder ve yeniden aynı yere yanaşır. Bu gemi ve deniz araçlarına dair yanaşma, bağlama ve diğer hususlar izin belgelerinde belirtilir.
(2) Gümrük denetimine tabi olan gemilerden gümrük hizmet noktalarına ya da bu noktalardan gemilere; yolcu, yolcu eşyası, gemi personeli, malzeme, kumanya ve gemi ile ilgili olan kişiler ancak izin verilmiş hizmet gemileri ile taşınabilir. Bu gemilere, liman başkanlığınca yazılı izin verilir.
(3) Gümrük denetimine tabi olmayan gemilere de yazılı izni olan belgeli hizmet gemileriyle servis yapılır. Ancak bu gemiler gümrük hizmet noktalarını kullanmayabilir.
(4) Denetim yetkisine sahip kamu görevlileri, gümrük denetimine tabi olan veya olmayan gemilere, kamuya ait gemilerle gidip gelebilecekleri gibi, liman başkanlığınca izin verilmiş deniz araçları ile de toplu veya ayrı ayrı gidip gelebilir.  
(5) Liman başkanlığından bu madde hükümlerine göre yazılı izni almayan hizmet gemileri, liman idari sahasında faaliyette bulunamaz.
(6) İstanbul Boğazında trafik ayırım şeritleri içinde emniyet ve gümrük denetimleri yapılamaz. Ancak gerekli görülen durumlarda emniyet ve gümrük denetimleri gemiye çıkacak görevlilerce kılavuz kaptan alma yerlerinde, geminin gideceği kıyı tesisine kadar yolda, kıyı tesisinde veya kendilerine ayrılmış demir yerlerinde yapılır.

Vardiya zorunluluğu        
MADDE 30 - (1) Liman idari sahasında demirli, bağlı ya da kıyı tesisine yanaşmış bulunan 150 GT ve üstü gemilerde, en az birer güverte ve makine personeli olmak üzere, vardiya düzenlemesinin yapılması zorunludur. Bu zorunluluğun yerine getirilmesinden,  gemi ilgilileri sorumludur.  Güverte ve makine personelinden oluşan vardiya ekipleri, gerektiğinde gemiyi ve deniz aracını bulunduğu yerden kaldırabilecek sayı ve yeterlikte olur.
(2) Liman idari sahasında, personel azaltmak kaydıyla bir aydan fazla bekleme yapacak gemilerin ve deniz araçlarının personel azaltma yönündeki personel donatımı, İdarenin belirleyeceği usul ve esaslara göre yapılır.
(3) İdareden aldığı hat izni ile sefer yapan gemiler, kendilerine ait barınma merkezlerinde, gemileri kaldırabilecek yeterliliğe sahip bir kaptan, bir başmühendis/makinist, bir makine personeli ve bir güverte personelinden oluşan bir vardiya ekibi bulundurması halinde bu madde hükümlerinden muaftır.
(4) Barınma merkezindeki gemiler, borda bordaya en fazla dört gemi olacak şekilde bağlanabilir.
 (5) Barınma merkezinin çevre güvenliği ile can ve mal emniyetine yönelik tedbirlerin alınmasından gemi ilgilileri ve barınma merkezi ilgilileri sorumludur.
(6) Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile mahalli idarelerden oluşan genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri, özel bütçeli idareler barınma merkezlerini barınma amacıyla kullanabilirler. Barınma merkezlerindeki aynı işletene ait birden fazla iskele tek barınma merkezi olarak kabul edilir.

 

Bayrak çekme zorunluluğu
MADDE 31 (1) Liman idari sahasında bulunan  yabancı bayraklı gemiler güneşin doğuşundan batışına kadar ulusal bayrağı ile Türk Bayrağını, Türk gemileri ise sadece Türk Bayrağı çekmek zorundadır. Liman idari sahasında bulunan gemi ve deniz araçları ile devlet işlerinde kullanılan makinesiz deniz araçları her zaman Türk Bayrağı çeker, seyir halinde bulunan gemiler ise güneşin batışından doğuşuna kadarki zaman diliminde bayraklarını çekili olarak bırakabilir.
(2) Bayrak, geminin boyutları ile orantılı ebatlarda, görülebilen ve uygun yükseklikte, 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanunu hükümlerine uygun olmalıdır.

Limanda VHF dinleme ve otomatik tanımlama sistem (OTS) cihazını açık ve çalışır halde bulundurma zorunluluğu
MADDE 32- (1) Liman idari sahasında bulunan gemiler, uluslararası çağırma ve emniyet VHF devresi; Kanal 16 ile DSC Kanal 70’te sürekli dinlemede olur. Kıyı tesislerindeki gemilerde, kısa mesafe telsizler dışında telsiz kullanılmaz. Liman başkanlığı idari sahasında otomatik tanımlama sistemi (OTS) bulundurmak yükümlülüğünde olan gemilerin bu cihazlarını açık ve çalışır halde bulundurması zorunludur.
(2) Gemi trafik hizmeti sistemleri olan ya da trafik ayrım düzeni tesis edilmiş deniz alanlarını kullanan gemiler, ilgili sektör kanallarını dinlemek zorundadır.

Deniz yangınları ile mücadele
MADDE 33 - (1) Liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde oluşabilecek deniz yangınlarına 08/09/1975 tarihli ve 15350 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karada Çıkabilecek Yangınlarla, Deniz, Liman veya Kıyıda Çıkıp Karaya Ulaşabilecek ve Yayılabilecek veya Karada Çıkıp Kıyı, Liman ve Denize Ulaşabilecek Yangınlara Karşı Alınabilecek Önleme, Söndürme ve Kurtarma Tedbirleri Hakkında Yönetmelik hükümleri gereği resmî ve özel tüm kuruluşlarca müdahale edilir. Kıyı tesislerinde sabit ve taşınabilir yangın söndürücüleri ile ilk yardım üniteleri ve teçhizatları tam, hazır ve çalışır durumda bulundurulur.
(2) Kıyı tesislerinde çıkabilecek yangınları söndürme faaliyetleri, ilgili mevzuat gereği oluşturulan gerekli araç ve gereçlerle donatılmış yangın söndürme ekipleri ile yapılır. Römorkörcülük hizmetinde bulunan kuruluşlar da liman başkanlığının talimatı doğrultusunda söndürme faaliyetlerine katılır.

Tankerler ile yakıt tanklarında sıcak ve soğuk işlem yapılacak gemilerin bakım ve onarımı
MADDE 34 - (1) Sıcak ve soğuk işlemle bakım veya onarım yapılmak üzere izin talebinde bulunulan tankerlerin tüm tankları, diğer gemi ve deniz araçlarının ise yakıt ve servis tankları için, yetkilendirilmiş gazdan arındırma uzmanı tarafından verilmiş gazdan arındırma yapıldığını ve çıkan atık maddelerin belirli alım tesisine boşaltıldığını gösteren belgeler ile 21/12/2004 tarihli ve 25677 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi ve Deniz Araçlarının İnşa, Tadilat, Bakım, Onarım ve Söküm İşlemlerinde Gazdan Arındırma Yönetmeliğinde yer alan ilgili belgelerin, liman başkanlığına verilmesi zorunludur.
(2) Gazdan arındırma işlemi, Gemi ve Deniz Araçlarının İnşa, Tadilat, Bakım, Onarım ve Söküm İşlemlerinde Gazdan Arındırma Yönetmeliği hükümleri kapsamında yapılır.

 

Gemilere yakıt ikmali
 MADDE 35 - (1) Liman idari sahasında bulunan gemilere yakıt ikmali, liman başkanlığınca uygun görülen iskele, rıhtım ve demir yerlerinde yapılır. Liman başkanlığınca belirlenen alanların dışında yakıt ikmali yapılamaz. Yakıt ikmal hizmetleri günün her saatinde yapılabilir. Hava ve deniz şartları dikkate alınarak, liman başkanlığınca yakıt ikmal işlemleri kısıtlanabilir. 
(2) Yakıt ikmali esnasında gemilerde ve kıyı tesislerinde yangına müdahale personeli hazır bulundurulur. Yangın ve  yakıt taşması veya dökülmesi nedeniyle oluşan deniz kirliliğini önlemeye yönelik her türlü tedbir; gemi, kıyı tesisi ve yakıt ikmalcisi ilgililerince alınır ve yakıt ikmali işlemi İdarece belirlenen usul ve esaslara göre yapılır. İdarece belirlenen usul ve esaslara göre yakıt ikmali yapmayan veya bu çerçevede belirlenmiş asgari standartları haiz olmayan gemi ve deniz araçlarının yakıt ikmal faaliyetlerine liman başkanlığınca izin verilmez.
(3) Deniz çevresinin petrol ve diğer zararlı maddelerle kirlenmesi durumunda müdahale ve zararların tazminine ilişkin mevzuat hükümleri uygulanır.
(4) Kıyı tesislerinde bulunan gemilere, karadan veya denizden yapılacak ikmaller için ayrıca diğer kıyı tesisi ilgililerine de bilgi verilir.
(5) İkmal yapacak gemiler; kıyı tesisi ile ikmal yapacağı geminin 20/3/2007 tarihli ve 26468 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu Uygulama Yönetmeliği hükümlerine göre hazırlanmış gemi ya da liman tesisi güvenlik planındaki gemi veya gemi irtibatı prosedürlerini yerine getirmek zorundadır.

Yakıt ikmal tankerlerinin ve seferden men edilmiş gemilerin kıyı tesislerinde barınması
MADDE 36- (1) Yakıt ikmal tankerlerinin can, mal ve çevre güvenliği bakımından gerekli tedbirlerin alınması kaydıyla, uygun kıyı tesisine yanaşması, liman başkanlığının iznine tabidir.
(2) Üzerinde haciz, ihtiyati haciz ve seferden men kararı olan gemi ve deniz araçlarının kıyı tesislerinden yararlanmalarına, ilgili kıyı ve deniz tesislerinin ilgilileri ile koordineli çalışmak kaydı ile liman başkanlığınca izin verilebilir.

 Yabancı silahlı kuvvetlere mensup gemilerin limana giriş ve çıkışları
MADDE 37- (1) Yabancı askerî gemilerin, Türk Karasuları ve kıyı tesislerine girişleri, çıkışları ile buralardaki hareket ve faaliyetleri ilgili mevzuat hükümlerine tabidir.
(2) Yabancı nükleer askerî gemilerin, kıyı tesislerini ziyaretlerine ilişkin olarak mevzuatında belirtilen hükümler çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından gerekli tedbirler alınır.
 
      Yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin işletilmesi
MADDE 38 - (1) Liman idari sahası içerisinde, gemi niteliğinde olan ya da kendiliğinden hareket etme kabiliyeti olmayan yüzer otel, lokanta veya benzeri yüzer tesislerin işletilmesine izin verilmesi hakkında; 
 a) 12/10/1984 tarihli ve 84/8737 sayılı Yüzer Otel, Yüzer Lokanta veya Benzeri Tesislerin İşletmesi Hakkında Bakanlar Kurulu Kararına,
 b) 21/6/2005 tarihli ve 25852 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmeliğin ilgili hükümlerine,
c) İdarece belirlenen diğer usul ve esaslara,
uyulur.


Sığınma alanı talebi ve yedekleme işlemi
MADDE 39 - (1) Sığınma alanı talebi ve yedekleme işlemi, İdarece belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde liman başkanlığının izni ile yapılır.
 
Denizle bağlantılı akarsularla ilgili düzenleme
MADDE 40 - (1) Gemi ve deniz aracı trafiği olan denizle bağlantılı akarsularda;
a)  Teknelerin bağlama ve çekek yeri planlaması,
b) Tekne sayılarının sınırlanması,
c) Seyir ve çevre güvenliğine, can ve mal emniyetine yönelik tedbir alınmasında ayrıca gerekli diğer hususlarda liman başkanlığınca düzenleme yapılabilir. 

 


 YEDİNCİ BÖLÜM
 Çeşitli Hükümler

Demire çıkacak gemiler
MADDE 41- (1) Yükleme ve boşaltma işlemini tamamlayan Türk ve yabancı bayraklı gemilere herhangi bir nedenle liman çıkış belgesi düzenlenememesi halinde, gemi ilgililerinin veya kıyı tesisi işleticisinin talebi halinde demirleme ordinosu verilerek bu gemiler liman başkanlığının izni ile demir mahalline çıkarılır.

Deniz trafiğine kısıtlama
 MADDE 42 - (1) Olumsuz hava ve deniz koşullarının denizde can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliği bakımından ciddi tehlike oluşacağı kanaati hasıl olduğunda, liman idari sahası içinde gemi trafiğine geçici veya kısmi kısıtlama getirilmesine liman başkanlığı yetkilidir. Konuyla ilgili alınan karar ilgili mülki idare amirliğine, liman başkanlığının bağlı olduğu bir üst makama ve diğer ilgililere bildirilir.
(2) Denizde can ve mal emniyeti ile seyir ve çevre güvenliği bakımından gerektiğinde liman idari sınırları içinde bulunan gemilerin faaliyetleri, liman başkanlığınca kısıtlanır veya durdurulur.
(3) Kısıtlı görüş, İstanbul Boğazı ve Haliç için 200 metreye, idari saha içerisinde kalan Marmara Denizinde 500 metreye düştüğünde liman başkanlığı adına GTHM tarafından yerel deniz trafiği durdurulur.

Zararların tazmini
MADDE 43 - (1) Deniz araçlarının, gemilerin veya gemilerin bütünleyici parçaları ya da eklentilerinin; liman idari sahası içerisindeki seyir yardımcılarına, su yollarına, demirleme ve bağlama yerlerine, kıyı tesislerine, döşenmiş kablolara, boru hatlarına veya diğer kamu mallarına zarar vermesi halinde, gemi ilgilileri meydana gelen zarardan müştereken ve müteselsilen sorumludur.

Kıyı tesisi ve ilgililerine ilişkin uygulama hükümleri
 MADDE 44 - (1) Kıyı tesisi ilgilileri, bu Yönetmelikte belirtilmeyen hususlarda,  18/02/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kıyı Tesislerine İşletme İzni Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine tabidir.
 


Yat limanı ve balıkçı barınakları
MADDE 45 - (1) Yat limanı, balıkçı barınakları ve çekek yerlerinin ilgili mevzuata uygun olarak işletilmesi, temiz, bakımlı, çevre ve deniz kirliliğine sebebiyet vermeyecek durumda bulundurulması zorunludur. Bu zorunlulukların yerine getirilmesinden yat limanı, balıkçı barınağı işletmecileri veya kiracıları sorumludur.
(2) Liman başkanlığının,  yat limanı ve balıkçı barınaklarına yönelik bu Yönetmelik kapsamındaki kontrol ve denetim yetkisi saklıdır.

Tarama ve iskandil
MADDE 46 - (1) Kıyı tesislerindeki gemi yanaşma ve bağlama sahaları ile diğer manevra alanlarının taranması gerektiğinde ilgili kıyı tesisi işleticisi kuruluş; faaliyetin ayrıntılarını, tarama faaliyetinde kullanacağı gemi ve deniz araçlarını, faaliyetin süresini, faaliyet sırasında denizde, manevra alanlarında seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyeti bakımından alacağı önlemleri, yazılı olarak liman başkanlığına bildirmek zorundadır.

(2) Kıyı tesisi işleticisi kuruluşlar, gemi yanaşma ve bağlama yerleri ile manevra sahalarının iskandil ölçümlerini düzenli olarak her sene haziran ayı itibarı ile yaptırır ve sonuçlarını liman başkanlığına iletir. Kıyı tesisi işleticisi kuruluşlar, kendi kıyı tesisleri ile ilgili iskandil ölçüm değerlerini ve en az derinliğin güncel haritalardaki derinlikten az olmama koşulunu sağlamakla yükümlüdür.  
 
Tehlike oluşturan gemi ve deniz araçları
MADDE 47 - (1) Gemi ilgilileri, liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde, cinsi, tonajı ve bayrağına bakılmaksızın adli mercilerce verilmiş haciz, ihtiyati haciz, ihtiyati tedbir veya seferden men kararları gibi hukuki işleme konu olan veya teknik eksikliği nedeniyle bir idari karar ile seferden alıkonulan ya da herhangi bir sebeple kıyı tesislerine bağlı olarak veya demir yerlerinde bekleyen, tehlike oluşturan, kumanda edilemeyen ve benzeri nedenlerle denize elverişli olmayan gemi ve deniz araçlarını, denize elverişli hale getirmek, denizde seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyetini tehlikeye atmayacak tedbirleri derhal almak ve aldırmakla yükümlüdür.
(2) Gemi ilgilileri, liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde batık, yarı batık veya terk edilmiş vaziyette bulunan gemi ve deniz araçlarının en kısa zamanda çıkarılması, çekilmesi veya zararsız hale getirilmesinden sorumludur. Gemi ilgilileri tarafından her ne sebeple olursa olsun işlem yapılmayan batık, yarı batık ve terk edilmiş vaziyette bulunan gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı Kanunun 7 nci maddesi hükümleri başta olmak üzere ilgili mevzuat hükümleri gereği liman başkanlığınca en kısa zamanda işlem yapılır.

Karaköy ve Atatürk Köprülerinden giriş ve çıkış işlemleri
Madde 48 – (1) Karaköy ve Atatürk Köprüleri İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Köprüler Müdürlüğünce Salı ve Perşembe sabahları açılır ve kapatılır.
(2) Köprülerden çıkacak ve girecek gemiler, köprülerin açılmasından en geç 15(on beş) saat önce liman başkanlığına başvurarak izin belgesi alır.
(3) Köprülerden, önce çıkış ve sonra giriş yapılır. Çıkış ve giriş sıraları trafik kontrol istasyonunca duyuru yapılarak bildirilir.
(4) Köprülere giriş ve çıkışta gemiler kılavuz kaptan ve römorkör almak zorundadır.
(5) İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Köprüler Müdürlüğünce çıkış ve girişin başladığını belirtmek üzere köprülerde işaret gösterilir. Bu işaretler aşağıdaki gibidir.
a) Çıkış süresince, Haliç tarafına yeşil, diğer tarafa kırmızı, giriş süresince ise Haliç tarafına kırmızı, diğer taraf yeşil çakar gösterilir.
b) Köprüler açık bulunduğu sırada Sirkeci ve Karaköy rıhtımları ve iki köprü arasındaki alanda deniz araçları karşıdan karşıya geçemez.
(6) Onarım ve bakımlarını Haliç’teki fabrika ve havuzlarda yaptıracak gemiler, ilgili kuruluşlara ait yanaşma yerlerine, deniz trafiğine engel olmayacak biçimde bağlanır.
(7) Gemiler Haliç’te demirde yatamaz. Havuzlanmak amacıyla Haliç’e giren ya da havuzlandıktan sonra çıkış için köprülerin açılmasını bekleyen gemiler bu hükmün dışındadır.
(8) Gemiler ve deniz araçları, köprü ayaklarına elli metreden fazla yanaşamaz.
            (9) Elverişsiz hava, teknik arızalar ya da başka zorunlu nedenlerle köprülerin açılmaması halinde, durum liman başkanlığınca ya da trafik kontrol istasyonları aracılığıyla limandaki gemilere duyurulur.
 (10) Köprülerin açılış ve kapanış saatleri memleket saat ayarı olarak aylara göre aşağıda tablo halinde gösterilmiştir.

 

AYLAR AÇILIŞ SAATİ KAPANIŞ SAATİ
Ocak 05:00 06:00
Şubat 04:45 05:45
Mart 04:30 05:30
Nisan 04:15 05:15
Mayıs 04:00 05:00
Haziran 03:45 04:45
Temmuz 03:45 04:45
Ağustos 04:00 05:00
Eylül 04:15 05:15
Ekim 04:30 05:30
Kasım 04:45 05:45
Aralık 05:00 06:00
(11) Gemiler, hareket hazırlıklarını tamamlamış olarak ve verilmiş sıraya göre, vaktinde, çıkış ve giriş yerlerinde bulunmak zorundadır. 
(12)  Çıkış ve giriş için ayrılan bir saatlik sürenin ilk yirmi sekiz dakikası çıkışa, sonraki dört dakikası çıkış ve giriş aralığına, son yirmi sekiz dakikası ise girişe ayrılmıştır. Çıkacak gemiler çıkış, girecek gemiler giriş saatini geciktiremez. Liman başkanlığı bu süreleri, çıkacak ve girecek gemi sayısına göre değiştirmeye yetkilidir.
(13) Köprüler kapalı iken köprü gözlerinden geçecek gemiler, gece vakti üstünde yeşil ışık yanan, gündüz ise üstünde yeşil renkli plaka bulunan köprü gözünden geçer.
(14) Liman Başkanlığı, can ve mal güvenliği ile çevre emniyeti bakımından zorunlu görülen hallerde ve ayrıca  belirtilen zamanlar dışında da köprüleri açtırabilir.

 SEKİZİNCİ BÖLÜM
 Denetim ve Cezai Hükümler

Denetim
 MADDE 49 - (1) Liman başkanlığı idari saha sınırları içerisinde faaliyet gösteren gemi ve deniz araçları, 4922 sayılı Kanun, 618 sayılı Kanun ve ilgili diğer ulusal ve uluslararası mevzuat hükümleri gereğince, seyir ve çevre güvenliği ile can ve mal emniyetinin sağlanması amacıyla İdarenin denetimden sorumlu personelince bayrak ve liman devleti kontrol prosedürü kapsamında, liman başkanlığının düzenleyeceği bir program dâhilinde, hal ve icaba göre denetlenir. Denetleme sonunda durumu mevzuat hükümlerine uygun olmayan gemi ve deniz araçlarına ilgili mevzuat hükümleri gereğince idari ve cezai yaptırım uygulanır. 
 
İdari yaptırımlar
MADDE 50 - (1) Liman başkanlığı idari sahası içerisinde bulunan gemi ve deniz araçları, bu Yönetmelik ile can ve mal emniyeti, çevre ve seyir güvenliğini temin etmeye yönelik yayımlanmış ulusal mevzuatın gereklerini yerine getirir. Uymakla yükümlü olduğu kuralları ihlal eden gemi ve deniz araçlarına, 618 sayılı ve 4922 sayılı Kanun uyarınca idari işlem yapılır.
(2) Liman idari sahasında oluşabilecek bir çevre kirliliğine, 2872 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerine can ve mal emniyeti ya da çevre ve seyir güvenliğini temin için yayımlanmış diğer kanun, tüzük ve yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler; liman başkanlığı ya da liman başkanı tarafından yetkilendirilmiş olan denetim personelinin düzenleyeceği tespit tutanağı neticesinde, yirmi dört saat içinde liman başkanlığına davet edilir ve alınan idari yaptırım kararı ilgiliye tebliğ edilir.
(4) Tespit tutanağı, idari yaptırım kararı ve tebligat usulleri 13/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümlerine göre tanzim edilir.

 Deniz kazalarının idari yönden incelenmesi
MADDE 51 - (1) 13/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deniz Kazalarının İncelenmesine İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre meydana gelen çok ciddi ve ciddi nitelikteki deniz kazaları liman başkanlığınca idari yönden incelenir ve sonucunda hazırlanan dosya İdareye gönderilir. Gemi ve kıyı tesisi ilgilileri, liman başkanlığı incelemesinde, gerekli kolaylık ve işbirliğini sağlamakla mükelleftir.

DOKUZUNCU BÖLÜM
 Son Hükümler

 Kazanılmış haklar
            GEÇİCİ MADDE 1- İlgili mevzuat gereği liman idari sahası içerisinde kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetinde bulunan özel ve kamu, kılavuzluk ve römorkörcülük teşkilatlarının kazanılmış hakları saklıdır.
 
Yürürlük
MADDE 52- (1) Bu Yönetmelik Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
            MADDE 53- (1) Bu Yönetmelik Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan tarafından yürütülür.

 

 

 

 

 

 


 GEREKÇE

Bilindiği üzere, 14/4/1341 tarihli ve 618 Sayılı Limanlar Kanunu’nun 2 nci Maddesi, limanların sınırları ile kamu limanlarının yetki alanlarını belirleyen deniz koordinatları, limanlara gelen gemilerin ve gemi dışında kalan her türlü deniz aracının liman içinde seyir, demirleme, rıhtım ve iskelelere yanaşma, şamandıralara bağlama ve buralardan ayrılmalarında uyulacak kurallar ile ticaret eşyası, patlayıcı, yanıcı ve benzeri tehlikeli maddelerin boşaltma ve yükleme yöntemini, yer ve zamanlarını, gemilerin limanda kalabilecekleri süreleri, çevre kirliliğinin önlenmesi ile limanda düzen ve disiplinin sağlanmasına ilişkin diğer hususların Denizcilik Müsteşarlığı’nca çıkartılacak yönetmelikle düzenleneceğini  hükme bağlamıştır..
Bu madde kapsamında, Müsteşarlığımızın taşra teşkilatı olan bölge müdürlüklerine bağlı liman başkanlıklarının her birinin karakteristik özellikleri de dikkate alınarak yönetmelik çalışması yapılmıştır. Bu yönetmelikler, özellikle, idari sınır koordinatları, demirleme yeri koordinatları, her limanın kendi özgün yapısı ve liman idari sahası içinde farklı güvenli limanlar ya da tesisler ile liman sahası olarak belirlenebilen deniz alanlarının olabileceği dikkate alınarak hazırlanmış olup. hazırlanan bu taslak yönetmeliklerle, ülkemiz limanlarının idaresinde daha net ve güncel bir uygulamanın sağlanabilmesi, liman sınırının mümkün olduğunca tek bir mülki amirlik sınırı olması, gelecekteki ticaret trendi ve deniz emniyeti düşünülerek demirleme yerlerinin, trafik ayrım hatları ve pilot noktalarının belirlenmesi, römorkör ihtiyaçları ve mevcut durum değerlendirmesi yapılması; asgari gereksinimlerin karşılanması, kıyı tesislerinin uyması gereken kurallar ve idari yaptırımların tanımlanması, liman başkanlığı görev ve sorumluluklarının net şekilde ve mevzuat destekli olarak açıklanması hedeflenmiştir.
Ülkemizin de üyesi bulunduğu, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından kabul edilerek, yürürlüğe konulan sözleşmelerin bir kısmına halihazırda ülkemiz taraf bulunmakta, diğer sözleşmelere de taraf olma çalışmaları sürdürülmektedir. Bu durum, limanlarımız mevzuatının sürekli güncel tutulmasını gerekli kılmaktadır. Bu nedenle ve her bir limanın karakteristik özellikleri ve gereksinimlerinin farklı olduğu dikkate alınarak her liman için ayrı ayrı yönetmelik yapılması gerekliliği hasıl olmuştur.

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr