Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / GEMİLER LİMANLARDA SIRAYA GİRDİ

GEMİLER LİMANLARDA SIRAYA GİRDİ

GEMİLER LİMANLARDA SIRAYA GİRDİ22.06.2010

Küresel dökme kuru yük filosunun yaklaşık % 12’lik kısmı yük operasyonları için limanlarda kuyrukta bekliyor.

ICAP Shipping, Avustralya, Çin Brezilya ve Hindistan limanlarında bekleyen gemilerin toplam taşıma kapasitesi haziranın ilk haftasında 50 milyon dwt’i aştı. Avustralya limanlarında bekleyen gemilerin kapasitesi bir haftada 3 milyon dwt artış gösterdi ve  20 milyon dwt’i aştı. Rekor seviyelere ulaşan capesize tipi gemilerin skışıklığa neden olan en büyük unsur olduğu belirtiliyor.
Panamax yığılmalarındaki artış da devam ediyor. Dünya genelinde 10,36 milyon dwt taşıma kapasitesine sahip panamax limanlarda bekliyor. İki ay önce 12.88  milyon dwt idi.
Global Ports tarafından yayımlanan rapor,  demirde bekleyen capesize sayısının mayıs sonunda 159 gemiden 171 gemiye kadar çıktığını gösteriyor. Brezilya’da bekleyen 53 tane capesize varken, Avustralya’nın kömür ve cevher limanlarında 173 dökmeci bekliyor. Bu gemilerin 88’i capesize, 68 tanesi panamax ve 17 tanesi de handysize.  Brezilya’nın bazı kömür limanlarında bir geminin ortalama bekleme süresi 35 gün bulabiliyor.

Avustralya ve Brezilya’dan yapılan demir cevheri ihracatı artarak devam ediyor.
Diğer yandan Çin’in kömür ve cevher limanlarındaki sıkışıklıkta azalma olduğu belirtiliyor. Bekleyen capesize sayısının 43’ten 28’e düştüğü rapor edildi. Ancak bir iki hafta iççinde limanlara 46 capesize’ın geleceği bildirildi.

Navlunlardaki artışın nedeni sıkışıklık mı?

Yılın ilk yarısında büyük tonajlı dökme kuru yük navlunları beklenenin üstünde seyretti.  Özellikle capesize navlunlarının seyri piyasanın bilmecesi haline geldi. Çünkü geçen yıl piyasaya giren 112 capesize’ın yanı sıra bu yılın ilk yarısında da 80 tane markete katıldı. Ancak yine de capesize navlunları geçen haftaya kadar günlük 59 bin dolardan navlun bulabildi. Atlantik Uzakdopu rotasında sefer kiralamada bir capesize’ın günlük 80 bin dolara kiralandığı dahi rapor edildi. Yılın ikinci yarısında gemi girişlerinin devam etmesiyle navlunların düşeceğine inanılıyor. Haziran ayının ilk haftası itibariyle Baltık kur yük (BDI) endeksinde başlayan düşüş belki de bunun bir işareti. Ancak yine de kimse net fikir veremiyor. Bir capesize brokeri şuan için bir görüş bildirmenin çok zor olduğunu söylüyor ve ekliyor: ‘’İki günde bir değerler çok farklı bir yöne gidebiliyor. Çok hızlı şekilde 20 bin dolar birden düşüş gösterebilir. Tahminde bulunmak çok zor.’’

ICAP Shipping’e göre capesize’ın yılın geneli için günlük ortalama navlun beklentisi 30-32 bin dolar arasında.  
Kaynak: Perşembe Rotası
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr