Avrupa – Kafkasya- Asya Ulaştırma Koridoru (TRACECA) “Deniz Otoyolları” Ulusal Çalıştayı 3 Haziran 2010 Perşembe günü İstanbul Cyrstal Otel’de gerçekleşti.
UTİKAD adına UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi Turgut Erkeskin’in katıldığı toplantıya, Ulaştırma Bakanlığı TRACECA Ulusal Sekreterliği, Dışişleri Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları, UND, UN-RoRo, Egis Bceom Danışman Şirketi, RODER, İMEAK DTO katıldı.
TRACECA kapsamında yürütülen deniz otoyolları projesi kapsamında Marmara ve Karadeniz’de yer alan limanlarımız ile TRACECA üyesi ve proje faydalanıcısı olan ülke limanları arasındaki potansiyel ile proje kapsamında sektörün beklentileri değerlendirildi.
Söz konusu çalıştayda Danışman şirket tarafından projeye ilişkin genel bilgiler aktarıldı. Danışman şirket, Marmara ve Karadeniz bölgesi limanlarımız ile TRACECA Projesi öncelikli paydaşlarından Gürcistan ve Ukrayna limanları ile proje önerilerinde bulunulmasının projelerin kabul görmeleri açısından daha uygun olacağını birçok kez vurguladı. Başlangıç aşamasında liman ismi zikretmek yerine genel ifadeler kullanmanın ardından projenin olgunlaşması sürecinde belirlenmiş hat önerilerinin yapılması hususunda mutabık kalındı.
Bu hususların yanı sıra hat önerilerine ilaveten bu bölgede ticaretin önünde yer alan engellerin ortadan kaldırılması yönünde projelerinde önemli olabileceği belirtilerek, zaten hali hazırda var olan hatların geliştirilmesi hususu da ayrıca dile getirildi. Bu kapsamda danışman şirket proje önerileri konusunda yeni projeler üretilmesi ve mevcut projelerin geliştirilmesi konusunun önemli olduğunun altını çizdi. Sonuç olarak “Marmara ve Karadeniz Bölgesi’nden belirlenecek olan limanlar ile Ukrayna ve Gürcistan limanları arasında hat önerilerinde bulunulmasının projenin sağlıklı yürümesi açısından önemli olacağı” hususu toplantı gündeminde ağırlığını hissettirdi.
Çalıştay’da UTİKAD görüşü olarak; Kafkaslarda, Petrol ve Petrol ürünleri üretiminde kullanılan yedek parçanın ilgili bölgeye taşınması, yeni hatlar yerine mevcut servislerin iyileştirilmesi, Gümrük prosedürlerinin iyileştirilmesi, Ukrayna’da gümrük prosedürlerinin çok ağar olduğu, Viking projesinin mantıklı bir proje olduğu ancak gümrük uygulamaları yüzünden gelişememekte olduğu ve Köstence-Trabzon-İran bağlantısı üzerinde çalışılması gerekliliği vurgulanmıştır.