Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / YÜKÜ AVRUPADAN GETİR, ERZURUMDA DAĞIT

YÜKÜ AVRUPADAN GETİR, ERZURUMDA DAĞIT

YÜKÜ AVRUPADAN GETİR, ERZURUMDA DAĞIT16.06.2010

Yükü Avrupa'dan getir Erzurum'da dağıt  MÜSİAD Lojistik Sektör Kurulu Başkanı Şerafettin Aras, karayolu taşımacılığında yetki belgesi olmadan faaliyet gösteren firmaların denetimi konusunda zafiyet olduğunu söyledi.  Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) bünyesinde geçtiğimiz yıl 'Lojistik Sektör Kurulu' oluşturuldu. Kurulun Başkanlığını ise Hilal Trans Genel Müdürü Şerafettin Aras yapıyor. Şerafettin Aras, MÜSİAD'da 12 adet sektör kurulunun olduğunu, bunlardan birinin ise Lojistik Sektör Kurulu olduğunu belirtti. Aras, 7-8 Mayıs tarihlerinde Erzurum'da MÜSİAD Lojistik Sektör Kurulu olarak 'Türkiye İstişare Toplantısı' düzenlediklerini söyledi. Toplantıya TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman başta olmak üzere sektörden birçok yetkilinin katıldığını belirten MÜSİAD Lojistik Sektör Kurulu Başkanı Şerafettin Aras, toplantı sonrası bir de bildiri yayınladıklarını belirtti.

Şerafettin Aras, Erzurum'daki çalışmaları ve bölgeye bakışı ile ilgili şunları söyledi: "TCDD'nin Türkiye genelinde 13 yerde lojistik köy kurma projesi var. Bu merkezlerden biri de Erzurum'da kurulacak. Sanayinin olmadığı, ihracat ve ithalatın pek olmadığı Erzurum'un lojistik ile ne alakası var, diye sorabilirsiniz. İlk bakışta bu tip görüşler ortaya çıkıyor ama biraz daha ayrıntılı bakıldığında ve incelendiğinde işin aslının öyle olmadığı görülüyor. TCDD'nin lojistik köy projeleri içinde Erzurum'un olması ve MÜSİAD'ın o bölgedeki kalkınmaya fayda sağlayacağı düşüncesi Türkiye İstişare Toplantımızı orada yapmamıza neden oldu. Lojistik Köy konusunda TCDD, Erzurum'daki yeri belirlemiş. Bu proje 5 yıldır var. Köy, 300 bin m2 alan üzerine kurulacak. Şu an 60 bin m2'lik yerin çözümü için bekleniyor. Bu arazinin sahibinden bir cevap bekleniyormuş, bu cevap gecikmiş. Bu nedenle de bir gecikme yaşanmış. Biz toplantıdan sonra yeri gezdiğimizde ve proje çalışmalarını incelediğimizde 60 bin m2'lik yer olmadan da bu lojistik köyün kurulabileceği belirtildi. Toplantımıza katılan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da projenin hızlandırılacağının sözünü verdi.

ERZURUM LOJİSTİK KÖYÜ 2 YILDA BİTER
Neden Erzurum? İnsanlar Erzurum'a lojistik köyün kurulmasını istiyor. Ayrıca İran ve Gürcistan'a yönelik demiryolunun uluslararası bağlantısının yapılmasını istiyorlar. Erzurum'un, ilk kez 2008 yılında İstanbul'daki 31'inci IRU Kongresi'nde ele alınan 'İpek Yolu'nun Canlandırılması' projesinde tespit edilen 3 güzergahtan biri. Erzurum'un Anadolu üzeri karayolu güzergahının aktarma noktası konumuna gelmemesi için bir neden yok. Aslında tüm bunları da beklemeye gerek yok. Erzurum'a bu lojistik köyün kurulması oraya ne fayda sağlayacak? Bu köyün Erzurum'a kurulması o bölgeye bir hareketlilik kazandıracaktır. İstanbul'dan İzmir'den ve Avrupa'dan yükünüzü trene yükleyeceksiniz, götürüp lojistik merkeze aktaracaksınız. Yükü Avrupa'dan getir trenle direkt lojistik merkeze oradan treyler ve kamyonla çevre illere ve komşu olan ülkelere dağıtımını yap. Bu o bölgenin halkına çok büyük bir gelir sağlayacaktır. Erzurum çok önemli. Karadeniz'e bağlantısı olan iki geçiş yeri var. Bu konuda Ulaştırma Bakanlığı'nın bir çalışması var. Erzurum'da lojistik köy kurulması hem Erzurum'a hem de Doğu Anadolu Bölgesi'ne çok şey katacağına inanıyorum. Tahminen Erzurum'daki lojistik köy 2 yıl içinde bitecektir."

ÇÖZÜM ÜRETMEK AMACINDAYIZ
MÜSİAD Lojistik Sektör Kurulu'nun bir sektör derneği olmadığını söyleyen Aras, sektörle ilgili sorunların UND, RODER ve UTİKAD tarafından dile getirildiğini, kendilerinin ise var olan sorunların çözümüne katkıda bulunmaya çalıştıklarını söyledi. Aras, "Biz MÜSİAD olarak da üye yapımız itibarıyla lojistik ile uzaktan yakından alakalı MÜSİAD üyelerimizin sorunlarını UND-UTIKAT ve RODER'e götürmek, yetkili organlara iletmek ve onlarla birlikte çözüm üretmek amacını taşımaktayız" dedi.

TAŞIMA KOMİSYONCULARI
Lojistik sektörünün sorunları ile ilgili rapor hazırlayacaklarını söyleyen Aras, raporun çok yakında hazır hale geleceğini belirtti. Raporda, UND, RODER ve UTİKAD'ın da görüşlerine yer vereceklerini kaydeden Aras, raporda yer alacak konuları ise, "Geçiş belgesi ile ilgili sorunlarımız var, yetki belgesi ile ilgili sorunlarımız var. Türkiye yetki belgesi cenneti oldu. Her şeye bir yetki belgesi isteniyor. Tüm bunlar rapora yansıyacak" dedi ve ekledi: "Yetki belgesinde en önemli sorun denetim. Mevzuatta belgesiz taşıma faaliyeti ile ilgili yaptırım ve denetimler gayet güzel tanımlanmış. Fakat uygulamaya baktığımızda, maalesef ne denetim, ne de yaptırım görebiliyoruz.

NASIL DENETİM?
Benim işletme giderim ile belgesiz taşıma yapan o vatandaşın işletme gideri bir değil. Haksız bir rekabet içine giriyoruz. Türkiye'de bunun denetleme mekanizması yok. Benim 1 liraya taşıdığımı o 80 kuruşa taşıyor. Ben adamla rekabet edemiyorum ki. Biz bu yetki belgelerine vermiş olduğumuz paraların karşılığını almak istiyoruz. Onun karşılığı da bu yetki belgesi ile bu paraları topladıysan senin görevin bunu uygulamak. Deniyor ki, şikâyet edin denetleyelim. Ben hafiye miyim? Kimin yetki belgesi var, kimin yok onun peşine mi düşeyim? Maliye kanalı ile navlun faturası tanzim eden firmaların belge durumları ULAŞNET projesi üzerinden kolayca denetlenebilir. Artık her şey bilgisayar ortamında ve bu denetimi yapmak zor değil. Bizim sıkıntımız bu yetki belgelerinin kontrolünün yapılmaması. Şimdi şirket kurmak için Üst Düzey Yönetici Belgesi (ÜDY) ve Orta Drece Yönetici Belgesi (ODY) diye belgeler var. Şu an bunlar da uygulanmıyor. Önemli olan belge sayısını bu kadar çoğaltıp insanlardan bu kadar para toplamak değil."

Kaynak: Transport