Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / ENERJİ LOJİSTİĞİNİN ÖNEMİ ARTIYOR

ENERJİ LOJİSTİĞİNİN ÖNEMİ ARTIYOR

ENERJİ LOJİSTİĞİNİN ÖNEMİ ARTIYOR16.06.2010

Enerji lojistiğinin önemi artıyor  Bir enerji koridoru olma yolunda hızla adımlar atan Türkiye'de enerji sektörüne yönelik proje taşımacılığının önemi giderek artıyor.  Sektörel Fuarcılık'ın düzenlediği Uluslararası Enerji ve Çevre Fuarı ve Konferansı'nın (ICCI 2010) 16'ncısı 12-14 Mayıs tarihleri arasında İstanbul Wow Convetion Center'da gerçekleştirildi. 150 firmanın katıldığı fuarda eş zamanlı düzenlenen konferanslardan biri de 'Enerji Sektörü ve Enerji Lojistiği' adıyla yapıldı. Enerji Lojistiği Konferansı'nda İTÜ Enerji Enstitüsü'nden Prof. Dr. A. Beril Tuğrul, Ulustrans Logistics Genel Müdürü Olgun Hacıalioğlu, Kıta Lojistik Genel Müdürü Emre Eldener ve Hareket Proje'den Engin Kuzucu birer sunum yaptı.

ENERJİ PROJELERİ ARTIKÇA LOJİSTİĞE İHTİYAÇ DA ARTIYOR
Taşımacılık ve lojistik sektörünün son yılların en gözde ve en stratejik sektörleri arasında olduğu söyleyen Ulustrans Logistics Genel Müdürü Olgun Hacıalioğlu, 'Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi' adlı sunumunda Türkiye'deki enerji açığının yerli kaynaklar ile kapatılabileceğinin görüldüğünü ve bu nedenle Türkiye'de enerji projeleri son yıllarda hız kazandığı için lojistik ihtiyaçların ortaya çıktığını belirtti. Enerji tesislerine ait ekipmanların hasarsız ve zamanında proje sahasına tesliminin doğru planlama yapabilen, doğru ekipman ve yetişmiş insan gücüne sahip lojistik firmalarınca sağlanabildiğini ifade eden Hacıalioğlu, "Ancak Liman Hizmetleri, Karayolu Taşıma Süreci, Altyapı Eksikliği ve Yönetmelik, Lojistik Sektör Yatırımları ve Finansman Temini başlıkları altında sorunlar yaşıyoruz. Ülkemizin gelecekteki enerji ihtiyacı göz önünde bulundurularak, bu enerji sektöründe yatırımlar teşviklenmiş ve birçok proje için çalışmalar başlamıştır. Ancak bu projelerin hayata geçmesinde önemli rolü olan enerji lojistiğinde, konumuzda belirttiğimiz şekilde teşvik ve destekler sağlanmalı, bu şekilde lojistik sektöründeki firmaların yatırımları 'Enerji Lojistiği'nin de önünü açacak ve sektörün hareketini kolaylaştıracaktır" şeklinde konuştu.

PROJE LOJİSTİĞİ HER YIL YÜZDE 10 BÜYÜYOR
Kıta Lojistik Genel Müdürü Emre Eldener, 'Enerji Sektöründe Proje Lojistiği Uygulamaları: Türkiye İçin Bir Vaka Çalışması' adlı sunumunda Türkiye'ye önemli bir döviz girdisi sağlayan proje lojistiğine Türk lojistik firmalarının büyük ilgi gösterdiğini ve Türkiye'de proje lojistiği pazar büyüme hızının yıllık yüzde 10 olduğunu dile getirdi. Enerji sektöründe, doğalgaz, hidroelektrik, termik ve yenilenebilir enerji santralleri taşımaları yapıldığını, santralin yapımı bittikten sonra da yedek parça gibi standart malzemelerin taşımaları da bu süreç içinde değerlendirildiğini söyleyen Eldener, vaka çalışması olarak Budapeşte Antalya arasında gerçekleştirilen gaz türbin taşımasını şöyle anlattı: "bin 750 metreküplük 4 adet LM6000 gaz türbin seti, 82 tonluk jeneratör, türbin kasası ve türbin taşıdık. 2 gün karayolu ön taşıma, 14 gün nehir yolu, 5 gün denizyolu, 1 gün karayolu son taşıma ve 3 gün ana ekipmanların montajı olmak üzere 25 günü aldı. Vakadan da anlaşılacağı gibi, proje lojistiği önemli bir süreç yönetimini gerektirmektedir."

TÜRKİYE'DE RES'E BÜYÜK TALEP VAR
'Rüzgar Elektrik Santrali (RES) Türbin Nakliyesi ve Montajı' hakkında sunum yapan Hareket Proje Taşımacılığı ve Yük Mühendisliği AŞ Genel Müdürü Engin Kuzucu, RES kuruluşunda sıra dışı boyut ve ağırlıktaki kule, türbin ve kanatların taşınması önem arz ettiğini, RES kurulumunda ağır ve boyutlu yük taşımasına gereksinim duyulduğunu ifade etti. Türkiye'de RES'in yeni olduğunu ancak RES yapımı konusunda büyük bir talep ve potansiyelin olduğuna değinen Kuzucu, şunları söyledi: "Türbin nakliyesi öncelikle yol etüdü, güzergah belirleme, uygun araç seçimi ve gerekli izinlerin alınması taşıma başlamadan önce yapılması gerekmektedir. Yapılan bu tespitlerin bir kısmı ana yüklenici tarafından daha sonra gereği yapılacak hususları oluşturmakta, diğer bir kısmı da bizler tarafından üstesinden gelinecek hususları oluşturmaktadır. Limandan proje sahasına taşıma imkanları dikkate alınarak proje malzemesinin getirileceği en uygun liman belirlenir. Alınan yük bilgileri (adet, boyut ve ağırlık) doğrultusunda yolun taşıma için uygunluğu tespit edilir, yol etüdünün sonucunda güzergah belirlenir ve güzergah üstünde düzenleme (yol genişletme, dolgu by-pass yol inşası ve köprü destekleme vb.) yapılır."

Kaynak: Transport