Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / PAREKENDE ÜRÜN DAĞITIMININ ZORLUKLARI

PAREKENDE ÜRÜN DAĞITIMININ ZORLUKLARI

PAREKENDE ÜRÜN DAĞITIMININ ZORLUKLARI01.06.2010

Perakende ürünlerin tüketiciye ulaştığı yani son kullanıcıya satış noktası tüketimin başladığı andır. Tedarik zinciri, eğer ürünler tek seferde kullanılacaksa; atıkların geri dönüşü hariç olmak üzere bitmiş demektir. Perakende ürünler çok tükettiğimiz ve bundan dolayı kolay ulaşmamız gereken ürünlerdir. Müşterinin kolayca ulaşabilmesi için teslim noktalarının birbirine yakın ve çok sayıda olması gerekmektedir. Bu zorunluluk dağıtım dediğimiz kritik olayı ortaya çıkartır. Artık bu noktada yapılan işlem taşımacılık olmaktan çıkar ve temeli kontrollü ve küçük ölçekli taşımacılık olan dağıtım iş sürecine girer.

Dağıtımın zorluklarının başında her noktaya zamanında ve ekonomik olarak ulaşmak gelir. Teslimatların küçük ölçekli olması da, daha sık ve daha hızlı taşıma zorunluluğunu ortaya koymaktadır. Genellikle çok sayıda noktaya dağıtıldığı için araçların bir dağıtım rotası çerçevesinde çalışmasını zorunlu kılmaktadır.

Bazı günlerde ve saatlerde şehrin belli bölgelerinin ve yollarının trafiğe kapanması, büyük araçlara şehre giriş izni verilemesi, yolların darlığı dağıtımı zorlaştırmaktadır. Bundan dolayı dağıtımın büyük oranda küçük araçlarla yapılması zorunluluğu ortaya çıkmaktadır.
Kimi mağazalar veya satış noktaları gündüz mal indiremedikleri için özellikle gündüz saatlerine araç park olanağı olmayan bölgelerde gece teslimatları yaygındır.. Trafiğin sıkışık olduğu saatlerde hem fazla yakıt harcanması, hem de yavaş hareket edilmesinden doğan verimsizlik nedenleriyle; yolların boş olduğu zamanlarda dağıtım yapmak ekonomi, yaratır ancak hizmeti zorlaştırır.
Taşıdığınız malzemeyi indirmek bile çoğu zaman sorundur. Arka kapağı hidrolik platformlu araçlarla bu sorun bir nebze çözülse de henüz fazla yaygın değildir. Teslim edilecek müessese indirme elamanı vermemekte, taşıyıcı da ya tek başına, ya da yanına verilen bir yardımcı elemanla tüm malzemeleri indirip mağazaya taşımak zorunda kalmaktadır.
Zincir mağazalarda, marketlerde araç boşaltma sıraları da söz konusudur. Saatlerce öndeki
araçların boşaltmasını beklemek de başa gelen zorluklar içindedir. Teslimatta ödeme alınması, ürünlerin teslim ederken karşılıklı sayılması, hasarlı ürünlere rapor hazırlanması hatta yanlış sevk edilen ürünlerin geri taşınması da söz konusudur.
Ürünlerin taşıma sırasında hasar görmesi de başka bir sorundur. Teslimde alıcı ile taşıyıcı arasında büyük sorunlarla karşılaşılmaktadır.
Geçmişte kargo şirketleri ile başlayan dağıtım hizmeti artık başka bir yapıya doğru gitmektedir. Ülkemizdeki büyük kargo şirketleri kargonun dışında lojistik şirketleri de kurmuşlar ve kargo ölçüsünü geçen ürünleri değerlendirmek istemiştir. Yeni kurulan şirketler ülke içi ürün dağıtım görüşmelerine başlayacaktır.
Ürünler artık raflarımıza kadar geliyor. Lojistikçiler bir kol mesafesine kadar tüketicilere ürünleri ulaştıracaktır. Kim daha çabuk, daha hatasız, daha ucuz ulaştırabilecekse başarılı demektir.
 
Kaynak: Dünya