Kara nakliyecisinin yollarını kısaltarak ekstra akaryakıt ve geçiş belgesi giderleri, geçilen ülkeler için vize giderleri, amortisman ve zaman kaybından kurtaran Ro-Ro taşımacılığı Karadeniz'de can çekişiyor. Ekonomik kriz ve Rusya-Türkiye arasında 7 ay gibi uzun bir süredir çözülemeyen dozvala (geçiş belgesi) problemi nedeniyle 2009 yılını Karadeniz'de ciddi zararlarla kapatan Ro-Ro firmaları, 2010 yılının ilk çeyreğinde de önemli bir yol kat edemedi.
1994 yılından bu yana Samsun/Novorosisk (Rusya) ve Zonguldak/Skadovsk (Ukrayna) arasında düzenli Ro-Ro hizmeti veren Karadeniz Ro-Ro'nun Genel Müdürü Ali Gülkanat, filo büyüklüğünün yeterli olmasına karşın doluluk oranındaki düşüşün hem zarara hem de fazla sefer yapamamaya neden olduğuna dikkat çekiyor. Halihazırda 85 TIR kapasiteli iki gemiyle Samsun ve Zonguldak hattında sefer yaptıklarını aktaran Gülkanat, “Daha önceleri aylık 12'ye kadar çıkan seferlerimiz, yaşanmakta olan ekonomik kriz nedeniyle haftada 1'e düştü” diyor. Her iki hattan haftalık düzenli seferler yapmaya devam ettiklerini kaydeden Gülkanat, ticaretin ve sevkiyatların artması halinde sefer adetlerinin de artacağını dile getiriyor.
Piyasaya yeni girecek Ro-Ro gemilerinin krizin etkilerinin devam ediyor olması nedeniyle işsizlikle karşılaşabileceği uyarısında bulunan Gülkanat şu değerlendirmeyi yapıyor: “Ro-Ro filosunun büyümesine paralel olarak acımasız rekabetler ve olumsuz sonuçlar yaşanabilir. İlk etapta yeni gemilerin artması ve dolayısı ile rekabetin hızlanması kara nakliyecisi için bir avantaj gibi gözükebilir. Ancak Ro-Ro gemilerinin yüksek masrafları karşılayabilmeleri için belli fiyat uygulama zorunlulukları vardır. Aksi takdirde zararlar ve batmalar kaçınılmaz olacaktır.”
Kaynak: UTA Lojistik