UPM Nakliyat ve Dış Ticaret Ltd. Şti, Samsun Limanı'nın özelleştirme kapsamı dışında bırakılan 22 metrelik rıhtım kısmında 7 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirerek, demiryolu ile gelen Türk ve Avrupa kargolarını vagonları feribota yükleyerek Rusya'ya taşıyacak.
Rus rayı Türkler'in
Böylece tesiste 1520 milimetre olan Rus ray açıklığı, 1435 milimetre olan Türk ray açıklığına dönüştürülebileceğini söyleyen UPM şirketi Türkiye temsilcisi Bahadır Günister, tesis sayesinde bugüne kadar vagonla Moskova'ya yapılan ve süresi 20 günü aşan taşımaların süresini 7 güne indirdiklerini kaydetti. Günister, genel kargo taşımacılığındaki yüksek navlun fiyatlarında da yüzde 40'ları bulan bir indirimin sağlanacağını belirtti.
Türkiye iskelesi olan ülke oldu
Tesisin tamamlanmasıyla, Türkiye'nin de Karadeniz'de feribot iskelesi sahibi ülkeler arasına katılmış olduğunu vurgulayan Günister, Samsun Limanı üzerinden sadece Rusya'ya değil, Gürcistan'ın Poti, Bulgaristan'ın Varna, Romanya'nın Köstence, Ukrayna'nın İliçesk ve Kırım limanlarına da ulaşımın istenilen anda sağlanabilmesine hizmet edileceğini söyledi.
İstanbul'dan kesintisiz ulaşım
Tesisle vagonla İstanbul'dan yüklenen malın Bulgaristan, Romanya, Moldova ve Ukrayna'nın ardından Rusya'ya girişine kadar olan mesafe ortadan kalktı. Samsun Limanı'ndan Kavkaz Limanı'na 240 mil mesafeye indi.
Hedef yüklerin tek merkezde toplanması
UPM'nin en büyük hedefinin Türkiye'den değişik yolu demiryolu hatlarıyla, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri'nden çıkan yükleri tek merkezde toplamak olduğunu belirten Günister, DTM'nin de Rusya'da bir lojistik merkezi kurma konusunda projesi bulunduğunu hatırlattı. UPM temsilcisi Günister, yakın zamanda 4 yeni feribot yaptırmak için çalışmalara başladıklarını da kaydetti. Haftada 2 sefer yapılması planlanıyor. Haftada 4, ayda da 16 sefer olacak. Böylece iki feribotla yılda 1 milyon ton yük taşıma kapasitesine ulaşılacak.
Proje Rus basınında öncelikli konu…
UPM şirketi Türkiye temsilcisi Bahadır Günister, Rus basınında UPM'nin projesinin Medvedev'in Türkiye'ye gelişindeki en önemli konu olarak yer aldığını söyledi. Türkiye'deki yayınlarda ise nükleer enerjinin en önemli konu olduğunu okuduğunu ve kendi projelerinden hiç bahsedilmediği belirten Günister, iki ülke medyası arasındaki çelişkiye dikkat çekti.
Avrupa'ya açılan kapı; Samsun…
Feribotların en önemli özelliğinin içlerinin hem Rus, hem de Avrupa demiryolu vagonlarına uyum sağlayacak şekilde raylarla döşendiğini hatırlatan Bahadır Günister, "Bu raylar ile bir Avrupa ülkesinden de vagonları Samsun Limanı'na getirme imkânına sahibiz. Böylece limanın her noktasında Rus ve Türk demiryollarına hizmet edilebilecek. Tesise 10 bin metre ray döşendi. Samsun Limanı'ndaki tesisin en büyük özelliği, Türk vagonlarını bindirip, Tekirdağ, Derince veya Köstence'ye iletebilmeyi sağlaması" şeklinde konuştu.
En büyük desteği Ulaştırma Bakanları Yıldırım ve Levitin verdi
Rus vagonlarının Türkiye'nin demiryolu geçen her noktasına ulaştırılmasını sağlayacak projeye Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ile Rusya Ulaştırma Bakanı İgor Levitin'in büyük destek verdiğini söyleyen Günister, 2005 yılından itibaren projeyi TCDD ve Rusya Demiryolları RJD ile birlikte yürüttüklerini kaydetti. Ruslar'ın SMGS diye bir sisteme göre Türkiye'nin ise CIM Kanuna göre vagonlarını taşıdıklarını söyleyen Günister, "İki ülkenin taşıma sistemlerini birbiri ile buluşturmak 5 yıl sürdü. Ama neticede mükemmel bir uyum içerisinde çok güzel yasalar hazırlandı. En son Moskova'da geçtiğimiz şubat ayı ortalarında nihai halini alan uluslararası anlaşma, Sayın Devlet Başkanı Dimitri Medvedev'in Türkiye ziyareti sırasında Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün huzurunda iki ülke ulaştırma bakanları arasında imzalandı" dedi.
Kayak: Cahit Saraçoğlu/Yeni Şafak-Ankaralh