Tedarik zincirinin en önemli yatırımlarından biridir depolar. Tedarik zinciri içindeki ürün hareketi hızlandıkça, depolara olan ihtiyaç azalmaktadır. İçinde uzun süreli malzeme stokladığımız depolar yerine; ürünleri kısa süreli beklettiğimiz hacimlere ihtiyacımız olmaktadır. Depo yerine dağıtım merkezi, aktarma merkezi, cross docking merkezi adını verdiğimiz yerler depolama fonksiyonunu görmektedir. Büyük araçlarla, trenlerle hatta gemilerle gelen ürünler bu merkezlerde dağıtım ağına girmek için kısa süre beklemektedir. Sevk edilecek noktalara gidecek tüm ürünler bu merkezlerde birleştirilmekte, küçük araçlarla talep noktalarına taşınmaktadır. Bu operasyon için gereken binalar, az sayıda TIR veya kamyonun yanaşacağı, buna karşılık çok sayıda kamyonetin yanaşması için uygun konstrüksiyonda inşa edilmelidir. Aktarma merkezi özelliklerine sahip bu binaların çok sayıda alçak araç yanaşacak kapıya, birkaç tane de büyük araç yanaşacak rampaya sahip olması gerekir. Buna uygun çevre trafiğinin ihtiyacını karşılayacak açık alanlarda unutulmamalıdır. TIR yanaşma kapılarında 35 mt'lik açık alan, kamyonet yanaşma kapılarında da 20-25 mt'lik açık alan bulunmak zorundadır. Hareket hızı yüksek ve kolili malzemelerin aktarmalarını yapacak olan merkezlerde bant sistemi de tercih edilmektedir. Böylece TIR’lardan veya konteynırlardan indirilen koliler gidecekleri adrese uygun kamyonetlerin içine kadar konveyör sistemi ile taşınabilmektedir. Hem hız hem de maliyet avantajı yaratacak, hatayı azaltacak bu uygulama için TIR kapılarının deponun kısa kenarlı tarafından, kamyonet kapılarının da uzun kenarlı tarafından kullanılması gerekir. Aktarma amacıyla inşa edilecek olan depolar İstanbul’daki örneğini gördüğümüz gibi Hadımköy veya Gebze gibi şehirlerin dışında inşa edilemez. Bu noktalardan özellikle büyük şehirlerde dağıtım masraflı olacaktır. Bu merkezlerin tüketim noktalarına kısa dağıtım rotalarıyla ulaşılabilecek kadar merkeze yakın, ancak TIR ve Konteynırların girişine izin verilecek kadar mesafeli lokasyonlarda inşa edilmesi gerekir. İstanbul için İkitelli, Samandıra bölgeleri bu amaçla imar planlarında değişiklik yapılarak ayrılmalıdır. İnşaat firmalarının bu amaca uygun inşaat yapması ve daha sonra kiracı araması zordur. İşin doğrusu elinde bu işe uygun 10.000 -15.000 m2 arsası olan mal sahiplerinin aktarma merkezine ihtiyacı olan veya kısa süre içinde olacak lojistik firmaları ile önceden görüşerek amaca uygun depo veya aktarma merkezi projesi hazırlatmalıdır. Bu sayede inşa edilecek olan tesis önceden kiralayan ve kiracı tarafından mutabık kalınacak şekilde inşa edilecek ve boşuna gereksiz yatırım yapılmayacaktır. Bu tip inşaatların uzun dönemli kiralanması da hem kiracıyı hem de kiralayanı rahatlatacak bir unsurdur. Ekonomik krizi atlatıyoruz. Yine depo kiraları artmaya başlıyor. İnşaat şirketleri yeni depoların inşaatını planlamakta. Bundan sonra genel amaçlı depolar yapmayalım diyorum. Önce ihtiyaç sahiplerini bulup, sonra onların beklentilerine uygun depolar inşa edelim. Böylece daha verimli çalışacak depolar yapacağız, kullanışsız boş depolar pazarı olmayacağız.
Kaynak: Dünya